Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tällä palstalla matkustamattomuus nähdään köyhyytenä?

Vierailija
12.07.2016 |

Usein tällä palstalla törmää henkilöihin jotka valittavat köyhyyttään ja sitä kuinka ei koskaan pääse lomamatkoille. Näin ihmisenä jota matkustaminen ei kiinnosta on vaikea ymmärtää tätä ajattelua että nämä lomamatkat olisi jotenkin asioita jotka on pakko saada tai on liian köyhä, eikä elämä enää elämisen arvoista.
Ymmärrän että kyseessä on naisvaltainen palsta ja naisille matkustelu jostain syystä on tärkeää, mutta että joku vaivautuisi valittamaan aiheesta heti kun ei pääse lomamatkalle rahasta tai jostain toisesta syystä johtuen. Oppikaa arvostamaan sitä mikä teillä on jo ympärillänne. Nautin arjesta, koska minulla on täällä vaimo, kaverit, sukulaiset ym. tapaamisen arvoiset ihmiset. Mukava työ, eikä suomen ilmastossakaan yleensä valittamista. Arki on minulle lomailua.
Haluaisin saada vastauksen siihen miksi se matka tuntuu olevan monille maailman tärkein asia?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokaisen kannattaisi nähdä muutakin kuin kotiympyränsä.

Lisäksi se on ihanaa, perheen kesken yhdessä vietettyä erilaista aikaa, joka poikkeaa arjesta.

Kaikki eivät halua kasvaa ja elää, kasvattaa lapsiaan tynnyrissä.

Vierailija
2/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei rahasta oo kiinni niin kyllä se jonkinasteista mielen köyhyyttä on ettei kiinnosta tai "ei kiinnosta" matkustella ja nähdä muutakin kuin kotikulmansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat niin erilaisia.

Itselläni on monia ystäviä ja työkavereita, joille arki on yhtä puurtamista, sinnittelyä, säästä valittamista, työtä tehdään vain ja ainoastaan rahasta ja he tuntevat elävänsä vain niinä hetkinä, kun pääsevät pois täältä Suomesta maailmalle.

Ihmettelen, miksi nämä tyypit ovat tänne jääneet, nykyään on niin helppo hakeutua asumaan toiseen maahan.

Itse pidän ihan tavallisesta arjesta. Käyn ulkomailla noin kerran vuodessa, mutta en tee siitä numeroa ja olen aina onnellinen kotiin palatessani. Kiva nähdä maailmaa, mutta kotona paras.

Vierailija
4/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että yleensä matkustamattomuus johtuu rahattomuudesta tai ihmisen uskalluksesta/suppeudesta. Ei uskalleta lähteä kotiympyröistä vieraalle maaperälle. Se on sääli. Kokeilisit itsekin ;)

Vierailija
5/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ollessa pieniä matkustelimme paljon sen takia, että tarjoaisimme heille elämyksiä ulkomailla. Teimme yhden matkan vuodessa. Nyt he ovat täysikäisiä ja olemme mieheni kanssa tehneet vain jokusen kaupunkimatkan silloin tällöin, emme edes joka vuosi. Ei taida matkustaminen olla meidän juttumme. Olemme mielummin mökillä.

Vierailija
6/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat niin erilaisia.

Itselläni on monia ystäviä ja työkavereita, joille arki on yhtä puurtamista, sinnittelyä, säästä valittamista, työtä tehdään vain ja ainoastaan rahasta ja he tuntevat elävänsä vain niinä hetkinä, kun pääsevät pois täältä Suomesta maailmalle.

Ihmettelen, miksi nämä tyypit ovat tänne jääneet, nykyään on niin helppo hakeutua asumaan toiseen maahan.

Itse pidän ihan tavallisesta arjesta. Käyn ulkomailla noin kerran vuodessa, mutta en tee siitä numeroa ja olen aina onnellinen kotiin palatessani. Kiva nähdä maailmaa, mutta kotona paras.

Aivan oikein! Matkustaa saa ja pitääkin jos haluaa, mutta kannattaa opetella nauttimaan muustakin elämästä. Jos ei osaa nauttia muusta kuin matkustamisesta, niin aika köyhä elämä on sellaisella raukalla edessä/takana, kun suurin osa elämästä menee sitä kurjaa arkea viettäen.

- AP

Vierailija
7/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustellut aikanaan paljon. Enää ei kiinnosta yhtään. Puistattaa pitkät lennot, hotellihuoneet ja ihmisvilinässä oleminen. Aikanaan oli kyllä pakko päästä vähintään kaksi kertaa vuodessa jonnekin rantalomalle. Amerikan mantereellakin ollaan käyty monet kerrat. Nyt parasta on oma koti ja mökki. Tynnyrissä oleilu kelpaa loppuelämän ajaksi.

Vierailija
8/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samaa olen miettinyt, että elämänsä siinä tuhlaa, kun ei osaa nauttia arjesta.

Tai sitten tee arjestaan nautittavaa. Kyllähän sinne ihanaan Kreikkaan, Italiaan, Portugaliin, Pattayalle voi hakea ihan töihinkin.

Vierailija
9/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei rahasta oo kiinni niin kyllä se jonkinasteista mielen köyhyyttä on ettei kiinnosta tai "ei kiinnosta" matkustella ja nähdä muutakin kuin kotikulmansa.

Varsin erikoinen käsitys mielenköyhyydestä. Mielestäni ihminen on mielenköyhä jos ei pysty kotikulmistaan nauttimaan, tai sitten kannattaa muuttaa jonnekin jossa pystyy.

Vierailija
10/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on intersubjektiivinen käsitys matkailun avartamisesta. Objetiivisesti matkailun avartaminen ehkä piti paikkansa joskus 70- ja 80-luvulla, mutta ei kyllä enää. Internet ja globalisaatio on tuonut eksoottisten maiden maut, hajut ja kielen kaikkien lähettyville jokaisessa maailman kolkassa.

Matkailu on ollut aikanaan ylellisyystuote ja siksi joitakin saattaa harmittaa kun naapurilla on varaa tuohon ylellisyyteen.

Vierailija
11/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös olen ihminen, joka viihtyy hyvin "kotikulmilla". En koe olevani mieleltäni köyhä, kiinnostuksenkohteeni vain ovat muualla kuin reissaamisessa.

Se on oikeastaan aika jännä, että matkustelevat ihmiset eivät voi sitä ymmärtää. He, jotka suureen ääneen vauhkoavat siitä, että ovat sivistyneitä ja rikasmielisiä, mutta eivät kuitenkaan ymmärrä ihmisten olevan erilaisia. Minusta oikeasti sivistynyt ja fiksu ihminen tietää, että oma tyyli ei ole se ainoa oikea.

Olen käynyt ulkomailla, muuallakin kuin Virossa, mutta ei mulla ole palavaa intoa lähteä. Viimeksi kävin muualla kuin tallinnassa reilu kolme vuotta sitten.

Vierailija
12/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kova palo matkustella. Ollaan matkustettu 2-3 kertaa vuodessa. Eniten Euroopassa, mutta myös muualla. Työtilanne heikkeni ja mulle on vaikeinta luopua matkustelusta. En ole onneksi vielä joutunut. Ensi viikolla vuoden kolmas matka.

Talvella ei ole aikaa matkustaa. Toivottavasti rahaa on

Vierailija
13/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tai haluaisi matkustaa edes joskus tai nauttii matkustelusta, miksi se kertoisi siitä että ei osaisi nauttia myös arjesta.

Vierailija
14/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle matkustaminen on tärkeää ihan sen vuoksi että ajatusmailma pikkasen avartuu kun käy muualla kun tallinnanlaivalla. Myöskin se oma arki ja elämä tuntuu paljon mielekkäämmältä kun on käynyt kiertämässä vähän muitakin maita. En harrasta mitään turistirysiä vaan matkustan sellaisiin kohteisiin missä ei tarvitse istua nussissa 50 suomalaisen mummon kanssa laulamassa yhteislauluja. Olen nähnyt suunnatonta köyhyyttä ja kurjuutta ja ihmetellyt kuinka pienellä ihmiset voi tulla toimeen, kohdannut suurta vierasnvarainsuutta ja ystävällisyyttä ja saanut mahtavia kokemuksia sekä ystäviä. Omaan napaan tuijottaminen on loppunut siihen.

Matkustaminen on kallista mutta ainakin minulla on asioita mitä muistella vanhana keinutuolissa.

Vierailija
15/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni jokaisen kannattaisi nähdä muutakin kuin kotiympyränsä.

Lisäksi se on ihanaa, perheen kesken yhdessä vietettyä erilaista aikaa, joka poikkeaa arjesta.

Kaikki eivät halua kasvaa ja elää, kasvattaa lapsiaan tynnyrissä.

Mutta kun ne lomamatkat, joista tälläkin palstalla yleisesti haaveillaan, ovat suunnilleen jotain all-inclusive hotelli/uima-allaslomia. Eli rikastuttaako se nyt niin kauheasti maailmankuvaa kun maasta riippumatta hotelli, ruoka ja palvelu on samanlaista?

Vierailija
16/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa suomalaisista matkustaa lomarantojen turistirysiin, jossa ollaan kuin sillit suolassa vetämässä kaksin käsin viinaa, toki siellä on seurana myös kansainvälisiä alkoholisteja 😂 kuten vaikkapa englantilaisia.

On todella avartavaa...

Vierailija
17/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle matkustaminen on tärkeää ihan sen vuoksi että ajatusmailma pikkasen avartuu kun käy muualla kun tallinnanlaivalla. Myöskin se oma arki ja elämä tuntuu paljon mielekkäämmältä kun on käynyt kiertämässä vähän muitakin maita. En harrasta mitään turistirysiä vaan matkustan sellaisiin kohteisiin missä ei tarvitse istua nussissa 50 suomalaisen mummon kanssa laulamassa yhteislauluja. Olen nähnyt suunnatonta köyhyyttä ja kurjuutta ja ihmetellyt kuinka pienellä ihmiset voi tulla toimeen, kohdannut suurta vierasnvarainsuutta ja ystävällisyyttä ja saanut mahtavia kokemuksia sekä ystäviä. Omaan napaan tuijottaminen on loppunut siihen.

Matkustaminen on kallista mutta ainakin minulla on asioita mitä muistella vanhana keinutuolissa.

Just tämmöistä varmaan se tarkoitti, joka äsken kysyi miten kapea-ajattelu joillain " maailmankansalaisilla" voi olla sitten kuitenkin

Vierailija
18/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa empä tiedä. Itse matkustelen vaikka olen vaan tällainen köyhä opiskelija.

Vierailija
19/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa suomalaisista matkustaa lomarantojen turistirysiin, jossa ollaan kuin sillit suolassa vetämässä kaksin käsin viinaa, toki siellä on seurana myös kansainvälisiä alkoholisteja 😂 kuten vaikkapa englantilaisia.

On todella avartavaa...

Nykyäänhän suurin osa matkustaa muualle ettei vaan kategorioida junttisuomalaisiksi.

Vierailija
20/93 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä matkustelen koo, ja matkoilla oon nähnyt, että iso osa ihmisistä ei tosiaankaan maailmalla matkusta mihinkään ja silti ovat iloisia, lämpöisiä ja vieraanvaraisia.