Onko Jumala oikeasti olemassa?
Minkä takia en saa vastausta ? En tiedä jaksanko enää uskoa ollenkaan, toivoton olo :(
Kommentit (68)
Lopettakaa!
"Sinun ei pidä turhaan lausua Herrasi nimeä."
Joka muuten on Reiska
Miks tätä pitää edes jauhaa? Toisille se on olemassa ja toisille ei. Simppeliä
M39 kirjoitti:
Jumala on olemassa. Tämä fakta pysyy, uskotpa siihen tai et.
Minä ainakin uskon vaikka elämä heittääkin välillä kuperkeikkaa!
Ei ole mitään perustetta uskoa, että olisi.
Vierailija kirjoitti:
M39 kirjoitti:
Okei. Näinhän me just sanoin. Sulle se on olemassa ja minä hyväksyn sen, eikä siihen miun uskomiset vaikuta.
Olen päätellyt joskus teininä, että jos jumala on olemassa, niin kyllä hän jossain vaiheessa itsestään ilmoittelee. Ja jos ei viitsi ilmoitella vaikka olisikin olemassa, niin onpahan aika mälsä tyyppi. Mitään ilmoitusta ei ole toistaiseksi kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhdy itse tekemään jotakin asioiden eteen ihan oikeasti. Lakkaa odottelemasta mitään rukousvastauksia - se on ihan hukkaan heitettyä aikaa.
Mitä minun pitäisi tehdä?
Joskus rukousvastaus on sellainen, että ovat voimat ja kyvyt riittää.
Mutta ihmeitä pitää odottaa... Huok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi uskoa? On tai ei ole, mitä väliä?
No oishan sillä aika iso merkitys, jos jokin suurempi voima vois vaikuttaa meidän elämään.
No mihin se vaikuttaa että uskotko vai et usko? Jos joku on suunnitellut kaiken tai ohjaa kaikkea, niin miksi sitä kiinnostaisi pätkääkään sinun uskomiset?
Vierailija kirjoitti:
M39 kirjoitti:
Jumalaa ei ole olemassa. Tämä fakta pysyy, uskotpa siihen tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei kuitenkaan varmasti ole mitään väliä uskooko siihen vai ei.
Sillä nimenomaan on väliä, mitä uskoo ja miten sitä uskoa elämässään toteuttaa.
Mitä tarkoitat? Miksi on väliä mitä uskoo ja miten uskoa toteuttaa? Siis tarkoitatko sitä, miten usko näkyy ihmisen valintoina tässä elämässä vai tarkoitatko jotain pelastusoppia?
Itse olen ajatellut niin, että olisi hienoa, jos olisi jokin korkeampi voima. Olisi myös hienoa, jos elämä ei päättyisikään kuolemaan vaan jotenkin jatkuisi toisessa todellisuudessa. Kaikkein mieluiten syntyisin tälle hienolle pallolle uudestaan ja uudestaan viisastuneena edellisestä kerrasta. Mutta ihmisen ei varmastikaan tarvitse noudattaa mitään uskontoa tai oppia. Uskosta ei ole mitään haittaa, päinvastoin. Uskonnolliset ihmiset ovat monesti onnellisempia kuin muut. Joku on sanonut, että jos Jumalaa ei ole olemassa, häneen uskominen on ollut elämän paras erehdys.
On :) Jumala puhuu meille Raamatussa eli Sanassaan. Sitä kannattaa lukea, esim Matteuksen evankeliumi. Jumala kuulee rukoukset ja vastaa niihin kyllä ajallaan ja tavallaan. Älä luovuta. Siunausta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oishan sillä aika iso merkitys, jos jokin suurempi voima vois vaikuttaa meidän elämään.
No mihin se vaikuttaa että uskotko vai et usko? Jos joku on suunnitellut kaiken tai ohjaa kaikkea, niin miksi sitä kiinnostaisi pätkääkään sinun uskomiset?
Kommentoinkin tohon jälkimmäiseen kysymykseen. Uskominen on ihan jokaisen henkilökohtainen asia, mut jos ois joku suurempi voima, niin se koskis meitä kaikkia.
Kyllä on olemassa. Taivaallinen isä ei ole mikään kiva urbaani legenda, vaan ihan todellinen ja konkreettinen henkilö.
Näin on myös isoveljemme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus.
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon, että Jumalaksi kutsumamme entiteetti on olemassa. En näe maailmankaikkeuden tai ylipäänsä minkään olemassaololle mitään muuta selitystä. Mikään uskonto tuskin silti on "oikeassa" tai edes lähellä sitä.
Jumala on varmaan luonut myös telkkarin, koska sinä et olisi osannut sellaista tehdä.
Ei se kuule ole välttmättä mitään yliluonnollista, vaikka sinä et sitä tajua.
Ei ole.
Meillä ihmisillä vaan on tarve selittää maailmaa ja maailmankaikkeutta jotenkin.
Kun on toi avaruus ja kaikkea omituista ja ihmeellistä elämää täällä maailmassakin, niin tuntuu ettei se ole voinut vahingossa syntyä, siksi on tarvittu joku tarina selittämään tätä kaikkea. Niille tarinoille on ollut entisaikojen paimentolaisten iltanuotiolla tilausta, kun ei ole ollut mitään ajankohtaista kakkosta niitä kertomassa.
Tilausta on edelleenkin olemassa, koska niin monet ihmiset kokevat elämänsä merkityksettömäksi ja turhaksi. Uskonto selittää sitä ainakin osin parhain päin osalle näistä ihmisistä, joilla se tyhjyyden tunne meinaa vallata koko pään.
Ja näistä tarinoista on aikanaan joku fiksu hallitsija pistänyt jonkun kynämiehen kirjoittamaan oikein kunnon tarinan, jolla saadaan kansa ruotuun. Hallitsija on kehottanut kirjailijaa lisäämään tarinaan moraalia ja sääntöjä, joiden avulla on ollut sitten helpompaa kaitsea taikauskoista porukkaa.
Sille on ollut tilauksensa aikanaan, useissakin eri maanosissa on tultu samaan tulokseen - että tälläisillä uskontojutuilla saadaan porukkaa mukaan ja toteuttamaan sitä jotain omaa agendaa, oli se sitten rauhallista ihmisten yhteiseloa tai sotimista tai mitä tahansa.
Kuten vähänkään fiksumpi huomaa, niin ellei jumalaa ja uskontoa ole aikoinaan ollut, niin se on pitänyt keksiä. Ja hyvin on toiminut aikansa - ainakin hallitsijoiden näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoinkin tohon jälkimmäiseen kysymykseen. Uskominen on ihan jokaisen henkilökohtainen asia, mut jos ois joku suurempi voima, niin se koskis meitä kaikkia.
Mutta edelleenkään sitä suurempaa voimaa ei takuulla vähääkään kiinnosta sinun tai minun uskomiset.
Minulle ei ole, mutta joillekin on, joillakin on jopa useampi jumala.
Ei ole olemassa.