Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kuolet, haluatko polttohautauksen vai hautauksen maahan arkussa? Miksi?

Vierailija
09.07.2016 |

Mä itse haluaisin polttohautauksen. Helpompi mun läheisille, ei olisi hautaa mitä pitäisi olla pitämässä kunnossa. En halua, että itsestäni jäisi joku kivipaasi pysyväksi muistoksi. Haluaisin, että muistot musta pysyisivät ihmisten mielissä.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkaus. Ällöttää ajatuskin mätänevästä ihmiskehosta tai luurangosta hiekan ja mullan seassa.

Vierailija
2/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väliä. Hautapaikka sukuhaudassa on jo, sama minulle viekö kokonaisena vai tuhkana sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä :) polttohautas ilman hautakiveä. En oikein ymmärrä tuota haudoilla käyntiä.

Ihannetilanne, että tuhkat heitettäs Intian valtamereen tai Pacificiin.

Vierailija
4/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

EHDOTTOMASTI polttohautauksen. En todellakaan halua kuollutta ruumistani mätänemään johonkin laatikkoon. Kun kuolen, haluan että minusta jää vain muisto jos sitäkään.

Sen sijaan en käsitä sun perustelujasi. Miten luulet polttohautauksen tapahtuvan? Luuletko, että ne tuhkat kärrätään krematoriosta kaatopaikalle? Hautausmaallehan nekin yleensä uurnassa haudataan ja kivi pannaan päälle.

Vierailija
5/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on aivan sama mitä tänne jääneelle kuorelle tapahtuu. Heittäköön vaikka Korkeasaaren leijonille iltapalaksi.

Vierailija
6/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EHDOTTOMASTI polttohautauksen. En todellakaan halua kuollutta ruumistani mätänemään johonkin laatikkoon. Kun kuolen, haluan että minusta jää vain muisto jos sitäkään.

Sen sijaan en käsitä sun perustelujasi. Miten luulet polttohautauksen tapahtuvan? Luuletko, että ne tuhkat kärrätään krematoriosta kaatopaikalle? Hautausmaallehan nekin yleensä uurnassa haudataan ja kivi pannaan päälle.

Eikö ne saa johonkin vaasiin, astiaan tjs, mistä omaiset voisivat heittää ne mun toiveesta johonkin järveen? Ap

Vierailija
7/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttohautaus samasta syystä kuin ap.llä. Uurnalehtoon. Haudan ylläpito on kallista ja/tai vaivalloista.

Vierailija
8/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran koruton ja pihi tyyppi jo näin eläessäkin, että ei kiitos mitään kallista hauta-arkkua ja hautakiveä tartte hankkia. Toisaalta kun se aika tulee, siippa/ lapset päättäköön itse mitä tekevät ja mistä saavat lohtua jos tarvitsevat.

Vierailija
9/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne saa johonkin vaasiin, astiaan tjs, mistä omaiset voisivat heittää ne mun toiveesta johonkin järveen? Ap

Tuhkat tulee aina uurnaan, ei vaasiin tai kahvipannuun. Jos haluaa pihistellä siinäkin, niin uurnan voi vuokrata hautaustoimistolta ja palauttaa tuhkan sirottelun jälkeen.

Tuhkan sirottelusta kertoo google----> Tuhka voidaan sirotella myös omalle maalle tai vesistöön. Haudattaessa tuhka muualle kuin omalle maalle tarvitaan maanomistajan kirjallinen lupa. Vapaamuotoinen selvitys tai seurakunnista saatavalla lomakkeella annettu selvitys tuhkan lopullisesta sijoituspaikasta on annettava silloin kun tuhkauurna noudetaan krematoriosta. Hautaustoimilain mukaan tuhkaa ei saa jakaa, vaan se on sijoitettava yhteen paikkaan vuoden kuluessa siitä kun se on noudettu krematoriosta.

Vierailija
10/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkana tuuleen. En halua ainokaiselle lapselle mitään haudanhoitovelvoitetta. Muutenkin kivipaadet ja haudat katoavat parin sukupolven sisällä kun ei löydy hautojen uudelleen lunastajia ja hoitajia.

Olen katkaissut ihan tarkoituksella haudoillajuoksuperinteen. Äidilläni ei ole hautaa eikä sitä isällenikään tule (vain nimilaatat uurnapuolella) ja isovanhempienikin haudat ovat satojen kilometrien päässä eikä sinnepäin ole mitään asiaa. Ehkä joku hoitaa isovanhempieni haudat tai sitten ei. Isänsä puolelta haudat ovat ulkomailla, joten niistäkään ei hoitovelvoitetta lapselle tule.

Vierailija
11/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuosta tuhkien sirottelusta on tehty noin vaikea selkoista. Jos oman maan myy perikunta eteenpäin, täytyykö ostajalle tuhkista kertoa.

Vierailija
12/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkussa samaan hautaan mieheni kanssa. Niin sovimme yhdessä hänen sairastaessaan syöpää.

Vierailija
13/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni on aivan sama mitä tänne jääneelle kuorelle tapahtuu. Heittäköön vaikka Korkeasaaren leijonille iltapalaksi.

Repesin :DD

Vierailija
14/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallinen selityshän pitää antaa mihin tuhkat on siroteltu. Tosin kukan ei sitä taida mitenkään vahtia olkapään yli.

Vierailija
15/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttohautauksen, koska pelkään kuollakseni (heh) elävältä hautaamista.

Vierailija
16/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo piti alapeukuttajan tulla pilaamaan toisten mieliä.

Vierailija
17/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkuhautaus on käsittääkseni ekologisempaa. Joten arkku multiin. Sinänsä minulle aivan sama, tehkööt omaiset kuten heistä parhaalta tuntuu.

Vierailija
18/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaakaan.

Vierailija
19/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhkat tulee aina uurnaan, ei vaasiin tai kahvipannuun. Jos haluaa pihistellä siinäkin, niin uurnan voi vuokrata hautaustoimistolta ja palauttaa tuhkan sirottelun jälkeen.

Tuhkan sirottelusta kertoo google----> Tuhka voidaan sirotella myös omalle maalle tai vesistöön. Haudattaessa tuhka muualle kuin omalle maalle tarvitaan maanomistajan kirjallinen lupa. Vapaamuotoinen selvitys tai seurakunnista saatavalla lomakkeella annettu selvitys tuhkan lopullisesta sijoituspaikasta on annettava silloin kun tuhkauurna noudetaan krematoriosta. Hautaustoimilain mukaan tuhkaa ei saa jakaa, vaan se on sijoitettava yhteen paikkaan vuoden kuluessa siitä kun se on noudettu krematoriosta.

Miksi ihmeessä tuhkaa ei saa jakaa?

Vierailija
20/66 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttohautaus ja tuhkat ripotellaan metsään.