Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetelkaa ne jokamiehenoikeudet ennen metsään menoa

Vierailija
09.07.2016 |

Vaikka joku on vallannut juuri sinun mustikkamättään, et voi ajaa valtaajaa pois. Ei kannata ainakaan maanomistajaa hätyytellä:)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit omassa metsässä marjassa, ja joku käski pois? Hahahaha. Mitä sanoit hänelle?

Vierailija
2/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako käpyjä ja keppejä kerätä ilman maanomistajan lupaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mätäs vallataan? Onko laissa joku vähimmäis matka mikä täytyy pitää toiseen marjastajaan? Käsittääkseni samalla mättäällä saa marjastaa niin moni kuin kehtaa. Pois ei tosin voi häätää.

Vierailija
4/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ap:kaan taida tuntea jokamiehenoikeuksia.

Vierailija
5/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta ämpäristä marjojen napsiminen menee jo yli, mutta muuten mättäät ovat kaikille :)

Vierailija
6/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaisen kohtalon olen kokenut. Jopa ihan takapihaltamme alkavassa metsässä istutettujen Rodojen vieressä kykki joku mustikoita poimimassa. Kas, kun ei mennyt muutaman metrin päästä mustikkapensaasta poimimaan. Oli niin keskittynyt risuista ja muista rikkakasveista siistittyyn hyvään apajaan, ettei vissiin tajunnut minun tulleen siihen omasta pihasta pihatöistä.

Kerran vähän kauempana jopa kuusenhakureissulla (tien vieressä saha kädessä olin menossa metsääni) joku tuli sanomaan, että hän on varannut sieltä pari puuta. Keskustelussa kehui vielä, että oli aikaisemminkin hakenut...

Vierailija
7/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samanlaisen kohtalon olen kokenut. Jopa ihan takapihaltamme alkavassa metsässä istutettujen Rodojen vieressä kykki joku mustikoita poimimassa. Kas, kun ei mennyt muutaman metrin päästä mustikkapensaasta poimimaan. Oli niin keskittynyt risuista ja muista rikkakasveista siistittyyn hyvään apajaan, ettei vissiin tajunnut minun tulleen siihen omasta pihasta pihatöistä.

Kerran vähän kauempana jopa kuusenhakureissulla (tien vieressä saha kädessä olin menossa metsääni) joku tuli sanomaan, että hän on varannut sieltä pari puuta. Keskustelussa kehui vielä, että oli aikaisemminkin hakenut...

Kai sinä metsänomistajana annoit tilinumeron, jolle saa maksaa kuuset , jotta ei tarvitse tehdä rikosilmoitusta. Toisaalta maalla on aina haettu kuusi sieltä mistä on satuttu löytämään. Ei se niin tarkkaa ole ollut, kyllä niitä on sinne vielä jäänyt. Ei toki istutettuja sentään.

Käpyjä ja keppejä saa kerätä maasta ilman maanomistajan lupaa, mutta ei puusta. Yleisten kävynkeräysten aikaan on ollut valtion omistamilla mailla joku yleinen lupa, eli silloin ei ole tarvinnut erikseen lupia hakea.

Vierailija
8/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on näitä klassisia asioita. Marjassa voi käydä vain sillä etäisyydellä, että näkee auton ja koska metsätiellä ei ole muuta liikennettä, saa auton jättää siihen keskelle tietä näkyvälle paikalle. Ohi ei pääse ja jos joku ajaa paikalle, niin kimmastutaan, että ei siitä saa ajaa. Jos metsässä jo on joku toinen, sanotaan suoraa, että mene pois, me on käyty täällä vuosia, tämä on meidän mustikkapaikka. Jos toinen ei ymmärrä lähteä, sanotaan, että tunnetaan maanomistaja. Siihen saa turhan usein vastauksen, että niin mekin, kuka se muuten sinun mielestäsi on?

Mökkipihasta voidaan tulla keräämään marjoja pensaista vedoten siihen, että luonnonmarjat saa kerätä ja koska punaherukka kasvaa luonnossa, saa pensaan tyhjentää. Mökkilaiturille voi istahtaa levähtämään, vaikka mökissä olisi väkeä. Kotirauhaa kun rikkoo vasta sitten, jos ei lähde pois, kun käsketään.

Tähän kun lisää vielä viime syksynä maahan tulleen porukan, joka ei ymmärrä mitään kieltä ja joka kieltäytyy poistumasta mökkirannasta, niin heinäkuu 2016 Hämeessä on valmis.

Vierailija
9/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mä saappaat vinossa kuuntelin vanhemman rouvan läksytyksen, miten menin hänen mustikkamaille. Pirullisena ihmisenä pyytelin anteeksi ja pidättelin naurua. Huomenna rouva kuulemma tulee ämpärin kanssa, no mä meen saavin kanssa. T:Ap

Vierailija
10/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muita jokamiehenoikeuksia kun, että nuotion saa laittaa ja paistaa makkaraa.

Vierailija
11/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä muita jokamiehenoikeuksia kun, että nuotion saa laittaa ja paistaa makkaraa.

Ja minä saan maanomistajana sammuttaa sen nuotion vedoten metsäpalon mahdollisuuteen.

Vierailija
12/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta ämpäristä marjojen napsiminen menee jo yli, mutta muuten mättäät ovat kaikille :)

Entä jos löytyy mekollinen ilman pikkuhousuja pyllistelevä marjanpoimija, jolta näkyy mätäs, onko se myös meille kaikille tarkoitettu?

Vierailija
13/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuotiota ei saa laittaa, se ei kuulu jokamiehen oikeuksiin. Trangialla tms. saa keittää ruokaa mutta avotulen teko luontoon ei ole jokamiehenoikeus.

Vierailija
14/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkä tuotakaan sitten tiedä. Jokamiehenoikeus ei anna lupaa tulentekoon, nuotion saa tehdä vain maanomistajan luvalla. 

"Avotulen teko maastoon ja polttopuiden otto eivät ole jokamiehenoikeuksia. Ne on sallittu vain maanomistajan luvalla."

http://www.luontoon.fi/retkeilynabc/retkeilytaidot/tulenteko

Vierailija
15/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ihmisten röyhkeydellä enää mitään rajaa. Vieraat saa kerätä mailtani marjat ja minä en. Ei se ihan niin mene. Huomenna rouva saa äkkilähdön ämpärinsä kanssa. T:Ap

Vierailija
16/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanomistajat maksaa verot metsistä ja maistaan. Koska marjanpoimijat maksaa marjoistaan maanomistajille? Tästä lähtien ajan kaikki loiset pois mailtani.

Vierailija
17/17 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanomistajat maksaa verot metsistä ja maistaan. Koska marjanpoimijat maksaa marjoistaan maanomistajille? Tästä lähtien ajan kaikki loiset pois mailtani.

Ei maksa. Maan omistaminen on nykyään ihan verotonta huovia. Ennen maksettiin veroa laskennallisesta puun tuotosta riippumatta siitä, hakattiinko sitä vai ei. Sekin on muuttunut niin, että vain tuotosta eli käytännössä puun myyntitulosta maksetaan veroa.

Näin se vaan valitettavasti menee, että ihan kuka tahansa syntyperästä riippumatta saa tulla poimimaan aloittajan mailta mustikat. Varjelkoon taivas mustikoitasi, ettei sinne hyökkää bussilastillista thaimaalaisia. He nimittäin haravoivat marjojen sekaan paljon muutakin tavaraa kuin mustikoita.

Ampumiseen on lakisääteinen etäisyys, mitä lähempänä asuttua taloa ei saa ampua. Kyllä sama sääntö pitäisi olla myös marjastukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme