Onko täällä kenelläkään minimalismi elämäntapana?
Miten se näkyy arjessasi, miksi valitsit minimalismin?
Erityisesti lapsiperheiden kokemukset kiinnostavat.
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siivousvälineitä ketjun minimalistien kodeista löytyy?
Käsitiskiaine.
Yleispuhdistusaine.
Etikka.
Ruokasooda.
Alkoholi.
Kloriitti.
Sappisaippua.
Pyykinpesuaine.
Jotenkin olisin toivonut, että on olemassa ratkaisu siivota kotinsa vähemmällä kuin kahdeksalla eri aineella. 🤔
Pyykkipulverilla muuten puhdistuu hyvin amme ja lavuaarit. Kuulin vinkin, kokeilin, tykkäsin. 👍🏻
Meillä on käytössä vain
Käsitiskiaine
Etikka
Kloriitti
Nestemäinen pyykinpesuaine.Vessa peseytyy kloriitilla, kaikki muu seoksella jossa on etikkaa, vettä, ja tiskiainetta.
Tiskiaine on heikosti emäksistä ja etikka hapanta, joten tulet vain neutraloineeksi seosta.
Mitä sitten? Irrottaa kalkin paremmin kuin pelkkä astianpesuaine, ja pesee paremmin kuin pelkkä etikka. Voi toki olla että paremman lopputuloksen saisi pesemällä molemmilla erikseen, en tiedä - mutta sitten joutuisi pesemään kahteen kertaan.
Listaan tähän kodin turhia härveleitä, joita minullakaan ei ole.
-Kahvinkeitin, keitän kahvin pannulla.Voi keittää myös kattilassa,kuten tee vedenkin
-Kananmunakeitin on turha kapistus.
-Kahvikapselikeittimiä
-Pyykinkuivauskone
-Hiusten suoristusrauta
-Hiustenkiharrin
-Hiustenkuivain
-Telkkari
-Leivänpaahdin,leivät voi paahtaa pannulla
-Vohvelirauta
-Sähköllä yms toimivat kylmälaukut
-Turhat siivous härvelit
-Aurinkovalo lamput ja muut turhat koriste tai jalkalamput
-Vedenkeitin
-Muut turhat kodinkoneet joillakin tuplasti
-Hierontalaite lihaksille,unohtuvat vaan ihmisillä kaappiin
-Älykännykät,peruspuhelin ei kuluta niin nopeasti akkua ja kestävät kauemmin
-Älykellot yms minilaitteet
-Pelikoneet
-Lasten kaikki pattereilla yms toimivat härvelit
-Videonauhurit ja dvd soittimet
-Säärikarvojenajo yms laitteita
-Pattereilla toimivia kynttilöitä yms vekottimia
-Jotkut pärjäävät ilman tiskikonetta ja mikroa
-Jos on pieni tai isokin nurmikko, niin hiljainen ympäristöystävällinen kelaleikkuri on hyvä ratkaisu nurmikon ajoon
Muista hävittää kaikki asianmukaisesti tai anna tarvitsevalle.
”Ihmisille alkaa kertyä museoita, kun laitteet jäävät pöytälaatikoihin” – Näin laitat vanhat läppärit ja kännykät kiertoon maksutta ja tietoturvasta huolehtien
Nostetaanpa vanha hyvä ketju. Itse olen poistanut muutaman huonekalun kokonaan ja nautin yhä uudesta, avarasta tilasta.
Olen pohtinut tuota siivousaineasiaa ja koetan vähentää kemikaaleja. Pölyt saan pyyhittyä ilman mitään kemikaaleja pelkällä mikrokuituliinalla. Lattioita puhdistan samoin pelkällä mikrokuituliinalla, imuroin lisäksi. Jää nähtäväksi toimiiko tämä pitkällä aikavälillä. Ai niin ja peilit puhdistuvat myös pelkällä mikrokuituliinalla.
Muuten sitten löytyy käsitiskiainetta ja yleispuhdistusainetta. Lavuaarit ja ammeen saa tarvittaessa tehopuhdistettua pyykinpesuaineella. Tämän vinkkasi yksi siivooja ja todella toimii!
En osaa sanoa, pärjääkö noilla kahdella aineella loputtomiin. Tarkkailemme tilannetta! 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen kommentoijan listassa oli "tavarat mitä ei ole käytetty
Kuinka moni käyttää vuonna 2003 hankittuja kenkiä? Takkia? Puseroa? Niinpä.
1900-luvun vaatteitakin vielä runsaasti käytössä.
Ei porukka näemmä edes tiedä mitä minimalismi on.
Minimalismi ei ole sitä, että taannutaan kivikaudelle, vaan sitä että omistetaan vain sellaista mille on todellista käyttöä. Tarpeita vähennetään sille tasolle, millä oma, eikö muidenkaan, elämä vielä ole kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitiskiaine.
Yleispuhdistusaine.
Etikka.
Ruokasooda.
Alkoholi.
Kloriitti.
Sappisaippua.
Pyykinpesuaine.
Jotenkin olisin toivonut, että on olemassa ratkaisu siivota kotinsa vähemmällä kuin kahdeksalla eri aineella. 🤔
Pyykkipulverilla muuten puhdistuu hyvin amme ja lavuaarit. Kuulin vinkin, kokeilin, tykkäsin. 👍🏻
Meillä on käytössä vain
Käsitiskiaine
Etikka
Kloriitti
Nestemäinen pyykinpesuaine.Vessa peseytyy kloriitilla, kaikki muu seoksella jossa on etikkaa, vettä, ja tiskiainetta.
Kuulostaa hyvältä. Marttojen mielestä siivoukseen riittää tiskiaine. Käytännössä meidän perheessä tarvitaan kuitenkin:
Konetiskiainetabletit
Käsitiskiaine ihan tiskaukseen vain
Fairysuperpower-suihke
Sini-keittiösuihke (en jaksa rätillä hankata karstoja)
Mäntysuopa yleissiivoukseen (tykkään hajusta)
Kloriitti wcpöntön pesuun
Lavuaarin pesuun erikoisaine (valmistajan suositus ja puteli)
Lasinpesusuihke
Pyykinpesuun: valko, kirjo, villa/silkki, untuva, vanish sekä valkaiseva että kirjopyykille
Ylimääräiseksi koen ehkä wcn pesusuihkeen jota sitäkin kuitenkin joskus käytän kun en jaksa tuusata vesisoikon ja mäntysuovan kanssa jotain pissavahinkoa pytyn vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei porukka näemmä edes tiedä mitä minimalismi on.
Minimalismi ei ole sitä, että taannutaan kivikaudelle, vaan sitä että omistetaan vain sellaista mille on todellista käyttöä. Tarpeita vähennetään sille tasolle, millä oma, eikö muidenkaan, elämä vielä ole kärsimystä.
Minimalisti ei omista edes kaikkea tarpeellista. Mun koti on täynnä tavaraa minimalistin mielestä, kaikki on sellaista mitä tarvitsen. Mä omistan mieluummin kun lainaan naapurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitiskiaine.
Yleispuhdistusaine.
Etikka.
Ruokasooda.
Alkoholi.
Kloriitti.
Sappisaippua.
Pyykinpesuaine.
Meillä on käytössä vain
Käsitiskiaine
Etikka
Kloriitti
Kuulostaa hyvältä. Marttojen mielestä siivoukseen riittää tiskiaine. Käytännössä meidän perheessä tarvitaan kuitenkin:
Konetiskiainetabletit
Käsitiskiaine ihan tiskaukseen vain
Fairysuperpower-suihke
Sini-keittiösuihke (en jaksa rätillä hankata karstoja)
Mäntysuopa yleissiivoukseen (tykkään hajusta)
Kloriitti wcpöntön pesuun
Lavuaarin pesuun erikoisaine (valmistajan suositus ja puteli)
Lasinpesusuihke
Pyykinpesuun: valko, kirjo, villa/silkki, untuva, vanish sekä valkaiseva että kirjopyykilleYlimääräiseksi koen ehkä wcn pesusuihkeen jota sitäkin kuitenkin joskus käytän kun en jaksa tuusata vesisoikon ja mäntysuovan kanssa jotain pissavahinkoa pytyn vierestä.
Siivoussuihkeiden käyttöä pidetään nykyisin yhtä haitallisena kuin niiden käyttöajan harrastaisi passiivista tupakointia. Siksi olisi hyvä, jos siivousaineet eivät olisi suihkemuodossa.
Vierailija kirjoitti:
Listaan tähän kodin turhia härveleitä, joita minullakaan ei ole.
-Kahvinkeitin, keitän kahvin pannulla.Voi keittää myös kattilassa,kuten tee vedenkin
-Kananmunakeitin on turha kapistus.
-Kahvikapselikeittimiä
-Pyykinkuivauskone
-Hiusten suoristusrauta
-Hiustenkiharrin
-Hiustenkuivain
-Telkkari
-Leivänpaahdin,leivät voi paahtaa pannulla
-Vohvelirauta
-Sähköllä yms toimivat kylmälaukut
-Turhat siivous härvelit
-Aurinkovalo lamput ja muut turhat koriste tai jalkalamput
-Vedenkeitin
-Muut turhat kodinkoneet joillakin tuplasti
-Hierontalaite lihaksille,unohtuvat vaan ihmisillä kaappiin
-Älykännykät,peruspuhelin ei kuluta niin nopeasti akkua ja kestävät kauemmin
-Älykellot yms minilaitteet
-Pelikoneet
-Lasten kaikki pattereilla yms toimivat härvelit
-Videonauhurit ja dvd soittimet
-Säärikarvojenajo yms laitteita
-Pattereilla toimivia kynttilöitä yms vekottimia
-Jotkut pärjäävät ilman tiskikonetta ja mikroa
-Jos on pieni tai isokin nurmikko, niin hiljainen ympäristöystävällinen kelaleikkuri on hyvä ratkaisu nurmikon ajoon
Muista hävittää kaikki asianmukaisesti tai anna tarvitsevalle.
”Ihmisille alkaa kertyä museoita, kun laitteet jäävät pöytälaatikoihin” – Näin laitat vanhat läppärit ja kännykät kiertoon maksutta ja tietoturvasta huolehtien
Hyviä juttuja.Täsmää aika hyvin omaan elämääni.Poikkeuksiakin on.Esim.hiusten kuivaaja, kahvinkeitin ja leivänpaahdin mutta itse en niitä juuri käytä. Olen saanut ne lahjaksi.Myös älykännykkä minulla on.Käytän sitä tietosanakirjana ja uutisten lukuun.Minulla ei ole televisiolta eikä tietokonetta, ei tule myöskään lehtiä. En omista myöskään mikroa enkä tiskikonetta.
Hiustenkuivaaja on, koska jos lähden talvella märillä hiuksilla ulos, niin vilustun.
Itse harrastan jonkinlaista semi-minimalismia, eli en osta/omista tavaroita mitä en käytä, mutta saan omistaa sellaisia tavaroita joista oikeasti nautin/käytän. Sähkölaitteita en uusi ennen kuin vanha hajoaa, tai esim. tv, tietokone on vanhentunutta teknologiaa. Ei tulisi mieleenikään olla ilman kahvinkeitintä, telkkaria tai kirjahyllyä, missä on suosikkikirjojani valmiina luettavaksi. Olen heittänyt menemään paljon sellaisia kirjoja ja tavaroita, joita ei tule enää käytettyä. On turha rajoittaa elämäänsä liiallisella minimalismilla, mutta on myös turhaa hankkia turhaa tavaraa kaapit täyteen. Suorastaan huvittaa ajatus minimalistista istumassa tyhjässä asunnossaan ilman mitään virikkeitä, nautintoja ja luetteloimassa tavaroitaan.
Minä olen minimalisti. Olen ollut jo viitisen vuotta. Asun 26 neliön yksiössä. Mulla ei ole mitään muuta kuin tarpeellinen. Ihminen selviää yllättävän vähällä. Vietän nykyisin lähes kaiken vapaa aikani netissä, av:lla tai muuten puhelimella anonyymeissa keskustelusovelluksissa. Siihen ei tarvi kuin sen puhelimen ja mukavuuden vuoksi sohvan. Oikeastaan pelkkä sänkykin riittäisi kyllä. Olen harkinnut myös sohvasta luopumista, mutta mukavuudenhalu on vienyt toistaiseksi tässä voiton. Sänkyni on ihan tavallinen, joten siinä ei löydä samanlaista mukavaa istuma-asentoa. Kun viettää ajan puhelimella ja yhdessä paikassa kotona, niin ei tule sitten roskattuakaan mitään. Ulkoilu voisi toki olla vaihtelun vuoksi virkistävää, mutta se vaatisi näin pohjoisessa sitä että olisi joka säälle sopivat vaatteet. Mulla on nykyisin talvikelille vain untuvatakki ja villakangastakki ja keväälle ja syksylle yksi ohut kaupunkitakki. Kenkiä on myös vain yhdet per vuodenaika, mutta en vaan voi alkaa täyttää eteistäni eri keleihin ja ulkoilulajeihin sopivilla kengillä, takeilla ja housuilla ja asusteilla. Se ei olisi aitoa minimalismia. Onhan tuolla toisaalta aina niin pimeä ja kylmäkin, että eipä siellä räntäsateessa ja sohjossa säkkipimeässä paljon kannata pyöriä. Kesällä riittää sitten vähät vaatteet.
Myin myös kaikki juhlavemmat vaatteeni pois. Niitä tarvi niin harvoin, joten miksi täyttää niillä vaatekaappia. Ajattelin että voin mennä arkivaatteissa ravintolaan, baariin, teatteriin yms. tapahtumiin, silloin kun joku pyytää. Loppujen lopuksi en ole kuitenkaan kehdannut mennä minnekään neuletakissa tai poolossa, kun muut on hienommat vaatteet päällä. Vaikka siis minulla on yhdet mustat suorat housut, joiden pitäisi tehdä asusta kuin asusta tyylikkään. Silti se vaan tuntuu liian arkiselta. Mutta toisalta olen tullut siihen tulokseen että säästyypähän rahaa. Mihin ihminen tarvii jatkuvia menoja?
Harrastin myös ennen käsitöitä, mutta langat, kankaat, ompelukone, puikot ja muut tarvikkeet vei todella paljon tilaa. Ei minimalistin elämään kuulu sellaiset pölyjenkerjäät, joten myin ompelukoneen ja annoin langat ja kankaat pois. Ihan turhaa sekin. Lahjaksi tein aina jotain, mutta kuka haluaa nykyään turhia lahjoja ja turhaa krääsää nurkkiin. Miksi antaisin toisille krääsää ongelmaksi.
...
...
Autoa minulla ei myöskään enää ole, koska se ei ole ekologista eikä minimalistista. Tulee liikuttua enemmän. Tosin harvemmin tulee enää lähdettyä paria kilometria kauemmas. Lentomatkustelu on myös ehdoton ei, koska se on niin epäekologista, pahempaa kuin tavaroiden ostaminen. Tosin säästyypähän tässäkin asiassa rahaa ja on hyvä mieli, kun on pienempi hiilijalanjälki kuin suurimmalla osalla suomalaisista.
Siivoaminen on kyllä helpottunut huimasti. Luovuin myös matoista, niin ei tarvi niitäkään tampata ja imuroida. Tosin lattia on näin talvisin epämiellyttävän kylmä ja asunnossa kaikuu, mutta jos istuu lähinnä puhelimen kanssa sohvalla tai makoilee sängyssä, niin se ei niin haittaa. Nykyään olen alkanut joka viikko kiillottaa tiskipöytää, hanoja ja kaakeleita. Se tuo omalla tavallaan tyydytystä ja vaihtelua somessa olemiseen. Se täydellinen siisti ilme kuuluu olennaisena osana minimalistiseen kotiin. Lähes tyhjässä kodissa likaiset pinnat pistää silmään.
Tavallaan elämä tuntuu minimalistina tosi kevyeltä. Tuntuu että voisi kuolla millä sekunnilla tahansa ja kellekään ei jäisi siivottavaa eikä taakkaa mun tavaroista. Eikä jäisi myös mitään paljastavaakaan, sillä kaikki vanhat päiväkirjatkin poltin. On sellainen tunne että tämä elämä on ikään kuin valmis, olen valmis lähtöön ja seuraavaan elämään koitti se hetki milloin tahansa. Ei tarvi hankkia enää mitään tähän elämään, ruokaa lukuunottamatta. Ikääkin on jo 36, joten siinäkin mielessä paras aika elämästä on jo ohi.
Mulla on koko ajan jotakin, mitä pitäisi ostaa. Nytkin on omat lenkkarit rikki, eikä ole siistejä talvihanskoja, tarvitsisin korkeavyötäröiset treenihousut ja vetoremmit, yhdelle lapselle pitäisi ostaa juomapullo ja toppahousut, toiselle uusi sählymaila ja kolmannelle toiset kuulokkeet (joissa mikrofoni) ja lukulamppu. Ja äh, kynttilätkin on loppu ja ulkona meni lyhty rikki.
Vierailija kirjoitti:
...
Autoa minulla ei myöskään enää ole, koska se ei ole ekologista eikä minimalistista. Tulee liikuttua enemmän. Tosin harvemmin tulee enää lähdettyä paria kilometria kauemmas. Lentomatkustelu on myös ehdoton ei, koska se on niin epäekologista, pahempaa kuin tavaroiden ostaminen. Tosin säästyypähän tässäkin asiassa rahaa ja on hyvä mieli, kun on pienempi hiilijalanjälki kuin suurimmalla osalla suomalaisista.
Siivoaminen on kyllä helpottunut huimasti. Luovuin myös matoista, niin ei tarvi niitäkään tampata ja imuroida. Tosin lattia on näin talvisin epämiellyttävän kylmä ja asunnossa kaikuu, mutta jos istuu lähinnä puhelimen kanssa sohvalla tai makoilee sängyssä, niin se ei niin haittaa. Nykyään olen alkanut joka viikko kiillottaa tiskipöytää, hanoja ja kaakeleita. Se tuo omalla tavallaan tyydytystä ja vaihtelua somessa olemiseen. Se täydellinen siisti ilme kuuluu olennaisena osana minimalistiseen kotiin. Lähes tyhjässä kodissa likaiset pinnat pistää silmään.
Tavallaan elämä tuntuu minimalistina tosi kevyeltä. Tuntuu että voisi kuolla millä sekunnilla tahansa ja kellekään ei jäisi siivottavaa eikä taakkaa mun tavaroista. Eikä jäisi myös mitään paljastavaakaan, sillä kaikki vanhat päiväkirjatkin poltin. On sellainen tunne että tämä elämä on ikään kuin valmis, olen valmis lähtöön ja seuraavaan elämään koitti se hetki milloin tahansa. Ei tarvi hankkia enää mitään tähän elämään, ruokaa lukuunottamatta. Ikääkin on jo 36, joten siinäkin mielessä paras aika elämästä on jo ohi.
Sama täällä.Paitsi, että ajattelin lopettaa sen ruoankin oston ja syönnin.Pienee hiilijalanjälki tosi paljon.Eikä tarvitse kuluttaa turhaan kenkiä kauppamatkalla.Voisi ne kengätkin lahjoittaa eteenpäin.Sitten täydelliselle paastolle ja-se oli siinä.
Joskus muinoin olin kenkä-, laukku- ja vaatefriikki. Järkyttävää, mikä määrä tätä osastoa kerkesi kertymään, ennen kuin viime kesänä kannoin osan jätteisiin ja loput erinäiseen kierrätykseen.
Sisustaminen ei ole koskaan ollut juttuni; pärjään hyvin parinkymmenen vuoden takaisilla sohvalla, matolla ja valaisimilla.
Siivousta ajatellen (ahtaat tilat ja iso, kömpelö imuri) olisi järkevintä luopua kaikesta muusta irtaimesta paitsi ehkä sängystä, mutta sielläkö nököttäisin yksiössäni seinien kaikuessa tyhjyyttään?
Joka esineellä on historiansa ja esillä olevilla on kytkös omaani - ajatus jonkin muistoesineen hävittämisestä (ja niihin kaikkiin liittyy vahva muisto) on kuin sydäntä revittäisiin rinnasta...
Ilokseni olen huomannut, miten suurimmissa "tavarataivaissa" iskee jonkinlainen turtumus: kaikkea on, kaunista on, mutta mitään en varsinaisesti halua. Riittää, kun katselen ja hipelöin :)
Kaikki alkoi rahatilanteesta. Tuli ero ja kirppis oli hyvä tapa saada lisätuloja .
Käyn joka kk yhden alueen kotona läpi. Nyt ei ole, ainakaan vuoteen, löytynyt mitään tarpeetonta. Vaatteita olen viime vuosina lähinnä saanut. Vaatteet ovat valmiiksi käytettyjä, eivät lopulta ole kovin pitkäikäisiä.
Alkuvuodesta laskin esineet, aina sitä mukaan, kun tuli ko huone eteen.
Haarukat laskin yhdeksi, veitse toiseksi jne. Alle 1000 kpl tuli, kun komeron sälää en laskenut. Teen pari krt myyjäisiin käsitöitä ja materiaalit teen aina loppuun. Jos nyt on 20 kerää lankaa, ne on vuoden loppuun mennessä käytetty loppuun.
Siivoaminen on nopeaa sekä aina tiedän missä mihin on.
"En osaa antaa mitään tarkkoja lukuja, mutta taatusti kodin tavaroista on lähtenyt enemmän kuin puolet."
Mitä tämä on? Ensin ostetaan tavaraa ja sitten heitetään pois yli puolet??? Tuhlausta pahimmillaan!
Ai rullalla suljetussa komerossa 🤦♀️?! Nyt jotain järkeä näihin väitteisiin.