Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kenelläkään minimalismi elämäntapana?

Vierailija
08.07.2016 |

Miten se näkyy arjessasi, miksi valitsit minimalismin?
Erityisesti lapsiperheiden kokemukset kiinnostavat.

Kommentit (835)

Vierailija
661/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joilla on vain kahdet lakanat: eikö teillä käy yövieraita koskaan?

Mulla on useammat lakanat mutta ei käy yövieraita. Onko tuo susta outoa?

Vierailija
662/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän minimalistisesti niin, että laskut maksan kaikki ajallaan ja loput viinaan ja tupakkaan.

Jostain syystä minun minimalismi ei ole oikeaa minimalismia, vaikka toteutan omaa itseäni koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä usein käy.

Mutta yleensä laitan lakanat sängystä suoraan pesuun ja sieltä kuivuriin. Monesti laitan ne samat lakanat muutamaa tuntia myöhemmin takaisin sänkyyn. Eli tavallaan ne toiset lakanat on vähän ylimääräiset tai lähinnä vaihteluvaraa ja niistä riittää kyllä hyvin vierasvaraksikin.

Tietty jos ei ole kuivausrumpua niin sitten voisi olla vaikeaa näin.

Vierailija
664/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellisen kommentoijan listassa oli "tavarat mitä ei ole käytetty vuoteen"

Tämä ei kyllä päde. Minulla on paljon vaatteita ja harrastuksiin liittyviä juttuja, joita en välttämättä käytä kertaakaan edes vuositasolla. Mutta eivät ne turhia ole, päinvastoin. Hölmöä olisi joutua ostamaan uusia vaatteita/tavaroita siksi, että on vanhat heittänyt menemään. Tai jättää harrastamatta, kun ei lle enää välineitä. Esim. sukset, luistimet.

Minulla on 10-15 v vanhoja vaatteita, jotka tulevat ajoittain käyttöön vieläkin. Mökille vien tavaraa myös. Äitivainaa tapasi sanoa, että "aika tavaran nautitsee". Keksin tavaroille uusiokäyttöä, käytän "varaosina" ja korjausmateriaalina.

Ehken siis ole minimalisti vaan hyötykäyttäjä, loppuunkäyttäjä.

Kuinka moni käyttää vuonna 2003 hankittuja kenkiä? Takkia? Puseroa? Niinpä.

Kenkiä tuskin käytän mutta minulla on useita vaatteita viime vuosituhannelta joita käytän ajoittain. Vanhimmat ovat äitini kaksi kotelomekkoa 50-luvulta. Samoin vanhoja takkeja on useita. Nämä nykyiset rätit ovat niin huonolaatuisia että ei ole aikomustakaan heittää pois hyviä vaatteitani jotka ovat ajattomia ja kelpaavat hyvin tänäkin päivänä. Alusvaatteet ja kengät ovat asia erikseen.

Vierailija
665/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taitaa olla kolmet lakanat, mutta yövieraita ei käy koskaan. Asun 30-neliöisessä yksiössä eikä minulla ole oikein mitään paikkaa, jossa vieras voisi ylipäätään nukkua. Itsekin nukun vain patjalla lattialla.

Vierailija
666/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minimalismi elämäntapana, vaikka moni varmasti minut tai kotini nähdessään niin voisi ajatella. Olen vain huono ostamaan itselleni mitään.

Kotini on siis todella pelkistetty, huonekaluja on ainoastaan työpöytä (teen yhtä töistäni kotoa käsin), ja sen ympärillä on kolme baarijakkaraa. Menee siis työpöydän lisäksi ruokapöydästä.

Muita huonekaluja ei ole, ei ole sohvaa tai sänkyä. Nukun lattialla peiton päällä (en omista edes patjaa). En omista tietokonetta tai televisiota, puhelimen netti riittää hyvin, ja muut asiat hoidan kirjastossa. Kaikki vaatteet mahtuvat matkalaukkuuni, on ainakin muuttaminen helppoa.

Verhot asunnossani on ja kynnysmatto, mutta ei muita mattoja tai edes kattolamppuja. Vessassa on lamppu ja keittiössä ne loisteputket astiakaapin alla.

Vihaan vaatteiden ostamista itselleni, ja ostan vain pakon edestä, useimmiten ostan uusia sukkia vanhojen tilalle. Muissakin vaatteissa ostan aina tismalleen saman vaatteen rikki mennen tilalle.

Ja rahasta ei varsinaisesti ole tiukkaa, tienaan 3000-6000 €/kk, työmäärästä riippuen, mutta ulkoisesta habituksestani kukaan tuskin arvaa tulotasoani. Ikääkin itselläni on vasta 24 vuotta.

Rahaani käytän läheisiini, ostan tuttavien lapsille vaatteita & kirjoja, annan pikkusiskolleni rahaa vaateostoksiin tai ruokailuun kavereiden kanssa. Vien tuttavien lapsia ravintoloihin, huvipuistoihin, kirjastoihin, eläintarhaan, sea lifeen, puuhamaahan ja muihin erilaisiin lasten tapahtumiin. Lainaan/ annan (tilanteesta riippuen) myös tarvittaessa rahaa äidilleni tai serkulleni. Myös lemmikkiini kuluu hieman rahaa.

Omia lapsiani en voi saada, joten rakastan osallistua toisten lasten elämään ja käyttää omaa rahaani ja aikaani heihin. Ehkä jonain päivänä voin ryhtyä sijaisäidiksi, ja saan käyttää rahani sijaislapsieni hyväksi.

Harrastatko seksiä? Miten seksikumppanisi suhtautuvat tuohon tilaasi? Vai elätkö selibaatissa?

Vastaisitko tähän?

Vierailija
667/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi todella hyvä asia jos minimalismia alkaisi harrastaa kaikki, jotka ei tienaa itse rahojaan.

Vierailija
668/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita minimalisteja, jotka ovat luopuneet isoista huonekaluista?

Minulla ei ole sänkyä, vaan nukun patjalla, jonka rullaan yöksi komeroon. Minulla ei myöskään ole sohvaa, vaan ainoastaan pari kevytrakenteista, kokoontaittuvaa nojatuolia sekä istuintyynyjä. Ruokapöydästä ja ruokapöudän tuoleistakin luovuin, koska huomasin syöväni joka tapauksessa nojatuolissa. Sohvapöydän äärellä mahtuu tekemään töitä ja pelaamaan lautapelejä.

Tutuu uskomattomalta, miten paljon isojen huonekalujen poistaminen avartaa tilaa. Elän neliöitään paljon suuremmassa asunnossa.

Vierailija
669/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata säilyttää käytössä olevaa patjaa komerossa rullalla, hyvin äkkiä homehtuu kun siihen jää aina nukkumisen jäljiltä kosteutta...

Vierailija
670/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siivousvälineitä ketjun minimalistien kodeista löytyy?

Käsitiskiaine.

Yleispuhdistusaine.

Etikka.

Ruokasooda.

Alkoholi.

Kloriitti.

Sappisaippua.

Pyykinpesuaine.

Jotenkin olisin toivonut, että on olemassa ratkaisu siivota kotinsa vähemmällä kuin kahdeksalla eri aineella. 🤔

Pyykkipulverilla muuten puhdistuu hyvin amme ja lavuaarit. Kuulin vinkin, kokeilin, tykkäsin. 👍🏻

Vierailija
671/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla minimalismi näkyy niin, etten osta turhaa ja luovun turhasta. Osin säästän elämyksiin ja harkittuihin hankintoihin, jotka yleensä tulevat tarpeeseen. En siis väitä, ettenkö saisi iloa ostamisesta tai vaikkapa sisustamisesta. Jätän vain mieluummin heräteostoksina tehdyt turhuudet pois ja ostan mieluummin harkitusti.

Mulla tämä näkyy esim. siinä, ettei minulla ole kuin parit lakanat per sänky. Miksi niitä pitäisi ostaa useampia, kun niitä on tarkoitukseensa riittämiin? Mieluummin ostan joskus vaikka verhot, koska niiden vaihtelu tuo minulle enemmän iloa. En keräile astioita, meikkejä, kenkiä tai muita tavaroita roimasti tarvetta enempää.

Minimalismi ei silti kyllä ole mikään ehdoton elämäntapani, joka näkyisi joka asiassa. Tykkään kierrellä kirppareita ja tehdä löytöjä. Pidän silti aina mielessä, tarvitsenko jotain oikeasti. En myöskään osta sisustusjuttuja, joihin tietäisin luultavasti kyllästyväni vuodessa tai parissa. Jos jokin kyllästyttää, laitan sen kiertoon. Vain harvat jutut laitan kaappiin siltä varalta, että mieli muuttuisi tai iskee vaikka tuunausinto.

Harva länsimaalainen on oikeasti niin minimalisti, että kaikkea olisi vain tarpeellinen. Nämäkin taitavat useimmin olla niitä reissaajia, jotka matkailevat pitkiä aikoja esim. Aasiassa. Totaalinen minimalisti omistaisi varmaan vain yhden kahvimukin, parit vaatekerrat, sängyn ja vain kaiken pakollisen.

Minulla on osittain tiukkaa minimalismia, osittain ei (vielä). Mm. nuo lakanat karsin aikoinaan niin, että sänkyä kohden on kahdet. Toiset ovat sängyssä ja toiset joko laatikossa taiteltuna konmarityyliin tai pesussa/kuivumassa. En tarvitse useampia. Aiemmin minulla oli mm. useita lahjaksi saatuja settejä joiden kuosia inhosin. En koskaan käyttänyt niitä. Laitoin ne sitten roskiin.

Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Roskiin!? Olisit edes lahjoittanut jonnekin hyväntekeväisyyteen. Häpeä, itsekäs ihminen!

Kukaan ei ota vanhoja lakanoita, edes lahjoituksena. Monia muitakin asioita on pakko lopulta laittaa roskiin tai kierrätykseen, kun yli vuoden on etsinyt uutta kotia. Eihän se kivaa ole, mutta ainakaan en sitten tilalle enää koskaan hanki kyseistä asiaa.

Vaikka edellinen kesäkuussa postattu, niin laitanpa vastauksen. Laitoin viime kesänä ilmoituksen fb:n kauppapaikalle vanhoista lakanoista, jotka ei sovellu muuhun kuin matonkuteeksi. Seuraavana päivänä vanhempi rouva haki kaikki ja oli iloinen, että ei joutunut ostamaan matonkuteita kirppikseltä. Lähti kuulemma seuraavana päivänä mökille, jossa hänellä mattojen kutomiseen tarkoitetut kangaspuut.

Vierailija
672/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismi näkyy arjessani tietynlaisena hengittävyytenä, ilmavuutena. Nämä ehkä tunnetilaa/ kodin ilmapiiriä kuvaavat ilmiöt syntyvät tarpeellisten asioiden järjestyksestä, visuaalisesti miellyttävien asioiden korostamisesta, arvostamisesta. Puhtautena,omatunnon ja ympäristön. Siivouksen helpouttena, ajankäytön vapautumisena merkityksellisiin asioihin.

Valitsin minimalismin, koska se oli helppoa: tavaraa ei koskaan ollutkaan, rahaa ei ikinä liikaa, ostosten tekeminen epämiellyttävää, en kiinny materiaan.

Kun matkustaa paljon ja hieman pitempää, ymmärtää miten vähällä pärjää.

Lapsen huone on hänen näköisensä legovuorineen, pehmoleluineen ja glitterliimoineen, ja se on hänen asiansa. Mutta harvoin pyytää tavaraa, se on mukavaa.

Ristiriitoja on aiheuttanut isovanhempien tarve tuoda tarpeetonta, siinäkin on edistytty.

Vierailija
673/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitiskiaine.

Yleispuhdistusaine.

Etikka.

Ruokasooda.

Alkoholi.

Kloriitti.

Sappisaippua.

Pyykinpesuaine.

Jotenkin olisin toivonut, että on olemassa ratkaisu siivota kotinsa vähemmällä kuin kahdeksalla eri aineella. 🤔

Pyykkipulverilla muuten puhdistuu hyvin amme ja lavuaarit. Kuulin vinkin, kokeilin, tykkäsin. 👍🏻

Meillä on käytössä vain

Käsitiskiaine

Etikka

Kloriitti

Nestemäinen pyykinpesuaine.

Vessa peseytyy kloriitilla, kaikki muu seoksella jossa on etikkaa, vettä, ja tiskiainetta.

Vierailija
674/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itseäni minimalistina vaikka tavaraa on paljon.

Lapsuudessa oli vain vähän vaatteita joten kun sain omaa rahaa ostin kaiken näkemäni. Ja tavaraa kertyi. Oli yli 100 paria kenkiä ja laukkuja myös.

Sitten menin naimisiin ja alkoi muuttorumba. 6 muuttoa 3 vuoden sisään. Mantereiden välisiä muuttoja. Kalusteen on myyty ja heitetty pois tavaraa 200 neliöstä pieneen peräkärryyn meneväksi.

Nyt ostan tarpeeseen. Ja aina kun muuttaa uuteen kotiin herää uudet tarpeet. Vielä on liikaa tavaraa ja muutto vuoden päästä taas.

Itse en heitä pois sitä 10 vuotta vanhaa mekkoa pois. Juuri sain purettua viimeisimmän muuttokuorman ja voi niitä rättejä, silti. Mielestäni on myös kestämätön ajatus heittää tavaraa pois ja ostaa uutta tilalle kun ilmenee taas tarvetta.

Vierailija
675/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata elvistellä minimalismilla, jos on netissä. Minimalismi loppuu, kun avaa tietokoneen ja laittaa serverin töihin.

Vierailija
676/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata säilyttää käytössä olevaa patjaa komerossa rullalla, hyvin äkkiä homehtuu kun siihen jää aina nukkumisen jäljiltä kosteutta...

Nimenomaan pystyasennossa patjasta poistuu kosteus kaikkein parhaiten.

Vierailija
677/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitiskiaine.

Yleispuhdistusaine.

Etikka.

Ruokasooda.

Alkoholi.

Kloriitti.

Sappisaippua.

Pyykinpesuaine.

Totta kai on. Osta jotakin nestemäistä saippuaa, vaikka Dr. Bronneria. Sillä voi pestä jotenkuten mitä vain, vaikka hiukset ja hampaatkin.

Itse en tykkää käyttää siivoamiseen yhtään enempää aikaa kuin on pakko, ja siksi valitsen kuhunkin siivoustehtävään siihen parhaiten sopivan aineen.

Vierailija
678/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitiskiaine.

Yleispuhdistusaine.

Etikka.

Ruokasooda.

Alkoholi.

Kloriitti.

Sappisaippua.

Pyykinpesuaine.

Meillä on käytössä vain

Käsitiskiaine

Etikka

Kloriitti

Nestemäinen pyykinpesuaine.

Vessa peseytyy kloriitilla, kaikki muu seoksella jossa on etikkaa, vettä, ja tiskiainetta.

Tiskiaine on heikosti emäksistä ja etikka hapanta, joten tulet vain neutraloineeksi seosta.

Vierailija
679/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tullut minimalismi kuvioon kevään mittaan 5-henkisessä pikkulapsiperheessä tulevan muuton myötä. Muutamme isompaan asuntoon uudiskohteeseen ja haluan sinne vähemmän tavaraa kuin nykyisessä kolmiossa. Tavaroita lähtenyt tähän mennessä huoneellisen verran ja karsinta jatkuu ennen asunnon valmistumista ja muuttopäivää. Käyn läpi tavarat miettien "Haluanko muuttaa tämän seuraavaan kotiin". Tämä auttanut karsimaan tarpeetonta ja arki helpottunut kotitöiden osalta

Vierailija
680/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minimalisti, mutta elän kädestä suuhun ja kotona on kaikki tarpeeton myyty.

Meillä on paistinpannuja, kattiloita jne, jopa mikro ja yli 10 haarukkaa, veistä ja lusikkaa. Minimalistillahan näitä ei ole.

Meillä on kaikki kaapit ojennuksessa ja syksyllä aion laskea tavarat. Olen varma meillä on alle 10 000 tavaraa.

Asuntolainaa on jäljellä enää 2 vuotta. Olen jo vuosia tehnyt kaikkea extraa, jotta koti pyörii ja laskut tulevat maksettua. Nyt taloyhtiöön tulee remppa. Lyhennän sitä kaikella, mitä on jemmassa ja sen jälkeen loput vasta, kun asuntolaina on loppu.

Olen vuosikausia tehnyt joulumyyjäisiin myytävää. Teen niitä tasan 2 krt ja sitten loppuu. Nytkin teen niin paljon, kun materiaalia riittää. Sitten loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi