Onko täällä kenelläkään minimalismi elämäntapana?
Miten se näkyy arjessasi, miksi valitsit minimalismin?
Erityisesti lapsiperheiden kokemukset kiinnostavat.
Kommentit (835)
Onko kokeneita minimalisteja paikalla? Miten on mennyt? Oletteko pysyneet minimalismissa?
Olen hamsteri, jolla on hamstraus hanskassa. Ennen tavaroiden hävittämistä otan talteen käyttökelpoiset osat ja materiaalit. Nyt kun roinaa on sopivasti jemmassa, pystyn niitä hyödyntämällä korjaamaan rikkoutuneita tavaroita ja jopa valmistamaan jotain ihan itse, joka on hyvin tyydyttävää ja taloudellistakin. Kai tämä jotain miniäkin on, kun ei jonkun tarpeen vuoksi heti ryntää kauppaan vaan yrittää ensin tehdä itse tai korjata vanhaa.
Työkaluja kai saa olla minimalistillakin rajattomasti?
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastan jonkinlaista semi-minimalismia, eli en osta/omista tavaroita mitä en käytä, mutta saan omistaa sellaisia tavaroita joista oikeasti nautin/käytän. Sähkölaitteita en uusi ennen kuin vanha hajoaa, tai esim. tv, tietokone on vanhentunutta teknologiaa. Ei tulisi mieleenikään olla ilman kahvinkeitintä, telkkaria tai kirjahyllyä, missä on suosikkikirjojani valmiina luettavaksi. Olen heittänyt menemään paljon sellaisia kirjoja ja tavaroita, joita ei tule enää käytettyä. On turha rajoittaa elämäänsä liiallisella minimalismilla, mutta on myös turhaa hankkia turhaa tavaraa kaapit täyteen. Suorastaan huvittaa ajatus minimalistista istumassa tyhjässä asunnossaan ilman mitään virikkeitä, nautintoja ja luetteloimassa tavaroitaan.
Varmaan tämä on hyvä, ettei mene kumpaankaan ääripäähän. On hyvä olla tavaraa ja virikkeitä, mutta myös tilaa, jotta niistä tavaroistaan voi nauttia. Ylimääräinen roina joutaa kierrätykseen, jos se ei tuo mitään lisäarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hamsteri, jolla on hamstraus hanskassa. Ennen tavaroiden hävittämistä otan talteen käyttökelpoiset osat ja materiaalit. Nyt kun roinaa on sopivasti jemmassa, pystyn niitä hyödyntämällä korjaamaan rikkoutuneita tavaroita ja jopa valmistamaan jotain ihan itse, joka on hyvin tyydyttävää ja taloudellistakin. Kai tämä jotain miniäkin on, kun ei jonkun tarpeen vuoksi heti ryntää kauppaan vaan yrittää ensin tehdä itse tai korjata vanhaa.
Työkaluja kai saa olla minimalistillakin rajattomasti?
Jos asuu omakotitalossa, ei ilman työkaluja pärjää, jos ei halua koko ajan olla muiden varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen kommentoijan listassa oli "tavarat mitä ei ole käytetty vuoteen"
Tämä ei kyllä päde. Minulla on paljon vaatteita ja harrastuksiin liittyviä juttuja, joita en välttämättä käytä kertaakaan edes vuositasolla. Mutta eivät ne turhia ole, päinvastoin. Hölmöä olisi joutua ostamaan uusia vaatteita/tavaroita siksi, että on vanhat heittänyt menemään. Tai jättää harrastamatta, kun ei lle enää välineitä. Esim. sukset, luistimet.
Minulla on 10-15 v vanhoja vaatteita, jotka tulevat ajoittain käyttöön vieläkin. Mökille vien tavaraa myös. Äitivainaa tapasi sanoa, että "aika tavaran nautitsee". Keksin tavaroille uusiokäyttöä, käytän "varaosina" ja korjausmateriaalina.
Ehken siis ole minimalisti vaan hyötykäyttäjä, loppuunkäyttäjä.Kuinka moni käyttää vuonna 2003 hankittuja kenkiä? Takkia? Puseroa? Niinpä.
Minulla on useampiakin vaatteita viime vuosituhannelta, joita käytän ajoittain. Olen enimmäkseen käyttänyt ajattomia malleja ja ne eivät poikkea tämän päivän vaatteista mitenkään. Kenkiä ei taida olla mutta laukkuja on myös sekä takkeja. Vaatekaappini ei tosiaan ole minimalistinen mutta nyt koronavuonna en ole ostanut mitään kun en tarvitse enkä tykkää ostaa verkosta vaatteita enkä myöskään tykkää nyt shoppailla kaupoissa. Kieltämättä siivoaminen on helpompaa kun on vähemmän tavaraa.
1990-luvun vaatteet ovat parempia ja kestävämpiä kuin nykyvaatteet. Minulla on ehjiä ysärivaatteita. Sitten on rikki menneitä noin 2 vuotta vanhoja vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä, mutta kohta se on kaikilla. Eikä se ole valinta vaan pakko. Lukaise hallitusohjelma ja mihin se nojaa ? Ilmoittaa nojaavansa Agenda 2030. Oletko lukenut sen?
Lue ja ilmoita missä kohtaa siellä mainitaan kehittyvässä yhteiskunnassa asuva lapsiperhe, sen oikeusturva, koulutus, terveydenhuolto jne. ? Lue ja linkitä tänne jos sen kohdan löydät.
Ihmisten olisi syytä lukea kyseinen agenda huolellisesti ja miettiä omaa ja lastensa tulevaisuutta siinä visiossa.
Siihen tulevaisuuteen voi vaikuttaa äänestämällä. Suomessa eduskunta säätää lait. Pitää olla tarkkana, ketä äänestää. Miettii sen mukaan, millaisen tulevaisuuden lapsilleen haluaa. Kaikenlaisia diktatuureja ja totalitarismia pitää vastustaa eikä antaa periksi. Historia on opettanut, että sellainen hivuttautuu asia kerrallaan, ettei ihmiset huomaa, kuin jos se tulisi kertarysäyksenä. Tarkkana siis vaaleissa. Ihmisoikeuksien ja oikeudenmukaisuuden puolesta.
Kokenut minimalisti paikalla. Loistava elämäntapa. Suosittelen kaikille kiireisille ja stressaantuneille.
Meille ensimmäistä kertaa tulevat kysyvät joskus, missä kaikki rojukasamme ovat. Eivät missään, koska turhaa tavaraa ei juuri ole. Meillä ei ole koriste-esineitä, sohvatyynyjä, matkamuistoja eikä muuta sälää. Ei tarvi imuroida mattoja, koska mattoja ei ole. Ei tarvi miettiä päiväpeittojen säilytystä, koska päiväpeittoja ei ole. Ei tarvi pyyhkiä sohvapöytää, koska - arvaatte varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokenut minimalisti paikalla. Loistava elämäntapa. Suosittelen kaikille kiireisille ja stressaantuneille.
Meille ensimmäistä kertaa tulevat kysyvät joskus, missä kaikki rojukasamme ovat. Eivät missään, koska turhaa tavaraa ei juuri ole. Meillä ei ole koriste-esineitä, sohvatyynyjä, matkamuistoja eikä muuta sälää. Ei tarvi imuroida mattoja, koska mattoja ei ole. Ei tarvi miettiä päiväpeittojen säilytystä, koska päiväpeittoja ei ole. Ei tarvi pyyhkiä sohvapöytää, koska - arvaatte varmaan.
Siivoaminen on helppoa, kun ei ole roinaa edessä.
Puolet matoista lähti. Ihan kaikkia ei poistettu.
Meillä on tavaraa, mutta enimpiä olen vähentänyt kierrätykseen.
Mitään turhaa koristesälää ei enää kotiin kanneta. Välillä joku perheenjäsen on tästä lipsunut, mutta itse olen pysynyt siinä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kaivanneet laisinkaan pois heitettyjä tavaroita?
En ole. En edes muista kaikkea roinaa, mitä olen poistanut. Joistakin on valokuvia diginä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen kommentoijan listassa oli "tavarat mitä ei ole käytetty vuoteen"
Tämä ei kyllä päde. Minulla on paljon vaatteita ja harrastuksiin liittyviä juttuja, joita en välttämättä käytä kertaakaan edes vuositasolla. Mutta eivät ne turhia ole, päinvastoin. Hölmöä olisi joutua ostamaan uusia vaatteita/tavaroita siksi, että on vanhat heittänyt menemään. Tai jättää harrastamatta, kun ei lle enää välineitä. Esim. sukset, luistimet.
Minulla on 10-15 v vanhoja vaatteita, jotka tulevat ajoittain käyttöön vieläkin. Mökille vien tavaraa myös. Äitivainaa tapasi sanoa, että "aika tavaran nautitsee". Keksin tavaroille uusiokäyttöä, käytän "varaosina" ja korjausmateriaalina.
Ehken siis ole minimalisti vaan hyötykäyttäjä, loppuunkäyttäjä.Kuinka moni käyttää vuonna 2003 hankittuja kenkiä? Takkia? Puseroa? Niinpä.
Minulla on useampiakin vaatteita viime vuosituhannelta, joita käytän ajoittain. Olen enimmäkseen käyttänyt ajattomia malleja ja ne eivät poikkea tämän päivän vaatteista mitenkään. Kenkiä ei taida olla mutta laukkuja on myös sekä takkeja. Vaatekaappini ei tosiaan ole minimalistinen mutta nyt koronavuonna en ole ostanut mitään kun en tarvitse enkä tykkää ostaa verkosta vaatteita enkä myöskään tykkää nyt shoppailla kaupoissa. Kieltämättä siivoaminen on helpompaa kun on vähemmän tavaraa.
1990-luvun vaatteet ovat parempia ja kestävämpiä kuin nykyvaatteet. Minulla on ehjiä ysärivaatteita. Sitten on rikki menneitä noin 2 vuotta vanhoja vaatteita.
Ihan samanlaisia kehitysmaissa valmistettuja rytkyjä ainakin ketjuliikkeiden vaatteet silloinkin olivat. En osaa sanoa kalliista merkkituotteista olivatko parempia kun niitä en käyttänyt mutta silloin teininä käytin niitä edullisia vaatteita ja ihan samaa laatua ne silloinkin olivat.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ankealta. Vaikka olisi helppoa kun tavaraa ei ole, niin ei myöskään kolkko koti houkuta. Se kultainen keskitie tässäkin paras eli tavaraa sen verran, että tilanteen hallitsee ja niistä tavaroista nauttii.
Vierailija kirjoitti:
Vähän tavaraa, paljon toimintaa. Kahden viime kuun aikana en ole ostanut mitään muuta kuin ruokaa ja siihenkin olen käyttänyt vain puolet normaalista budjetista. Ei ole mitään pakkoa säästää, huvikseen teen tätä nyt. Neljä kuukautta omaa ostolakko-haastetta vielä menossa. Olen myynyt ja antanut paljon pois. Lapset eivät ole keksineet pyytää mitään ehkä siksi että leikkivät ulkona jatkuvasti kavereiden kanssa tai tehdään jotain koko perheen voimin ( uimaan/retkelle) . Tällä hetkellä tuntuu että voin olla vaikka koko vuoden ilman ostamisia. Lapsilla on vaatteita joka menoon, samoin meillä aikuisilla. Kenkiä voi joutua hankkimaan lapsille jossain vaiheessa.
On tosi siistiä. En vaihtais tätä olotilaa mihinkään muuhun nyt:) Yhdenkin uuden tavaran hankkimisen ajatteleminen saa ärtymään.
Juuri vastaavaa on meilläkin, paitsi olemme 2 eläkeläistä, eikä meillä ole lapsista tai lastenlapsista ajan- eikä rahankuluja.
Siis muuten minimalismi OK mutta vaatteiden pois heittäminen huono. Varsinkin nuorena elämäntilanne muuttuu, saatat tarvita jopa huonompia vaatteita. Kysymys ei ole rahasta. Siinä on hirvee homma, kun lähtee ostamaan uusia vaatteita. Joku saattaa luulla köyhäksi, kun aina samat vaatteet.
Oon köyhä, ei ole elämäntapa eikä mikään trendikäs minimalismi, mutta käytännössä hyvin askeettista elämää anyway. Pieni rotankolo halvassa kaupungissa, sänky ja vähän makaroonia ruoaksi. Vetäkääs paremmaks.
Vierailija kirjoitti:
Up
Itse olen lapsiperheessä aloittanut tavaroiden karsimista pari vuotta sitten. Puoliso ei ole ollut aivan niin innoissaan, mutta nyt olen isolla kädellä hankkiutunut eroon omista tavaroista joita en ole käyttänyt hetkeen. Aloitin vaatteista. Niitä tuli useampi jötesäkillinen heti alkuun. En ole hetkeäkään katunut. Vaikuttaa mieleen positiivisella tavalla. Lähiaikoina tarkoitus aloittaa uusi kierros, koska huomasin että jätin paljon tavaraa kun miettisin että saatan tarvita. Nyt noin vuoden jälkeen en ole tarvinnut ja kun tarkkaan mietin niin en tarvinnut viime vuonnakaan. Eli kierrätykseen vaan. Ehkä ne tuovat jollekin toiselle hyvää
Järjestelmä pakottaa minimalismiin. Töitä on todella vaikea saada ja karenssia tukiin tulee erittäin helposti. Tästä syystä on pakko säästää ja olla ostamatta mitään hömppää, jotta voi ostaa ruokaa ja maksaa välttämättömät laskut karenssinkin aikana. Vain ne, joilla on hyväpalkkainen ja varma työ, voi kuluttaa nykypäivänä normaalisti.
Rainbow-kahvi halventui 1.99€ paketti.
En tartu mihinkään kivaan viihteen merkeissä, joskus korkeintaan istahdan hetkeksi lukemaan ja viestittelemään. Olen sisuuntunut saamaan kuntoon keskeneräiset asiani sivuille tai taakse katsomatta, kun kerran vähempi ei ole riittänyt. Voisiko tätä nimittää minimalismiksi, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita minimalisteja, jotka ovat luopuneet isoista huonekaluista?
Minulla ei ole sänkyä, vaan nukun patjalla, jonka rullaan yöksi komeroon. Minulla ei myöskään ole sohvaa, vaan ainoastaan pari kevytrakenteista, kokoontaittuvaa nojatuolia sekä istuintyynyjä. Ruokapöydästä ja ruokapöudän tuoleistakin luovuin, koska huomasin syöväni joka tapauksessa nojatuolissa. Sohvapöydän äärellä mahtuu tekemään töitä ja pelaamaan lautapelejä.
Tutuu uskomattomalta, miten paljon isojen huonekalujen poistaminen avartaa tilaa. Elän neliöitään paljon suuremmassa asunnossa.
Tuntuu tosi kolkolta tuo, ettei ole isoja huonekaluja. Voi asunto olla silloin kodikas? Veikkaan myös että asunnossa kaikuu. Mutta kukin tekee sellaisen kodin kuin tykkää :)
Toisaalta, jos ei ole isoja huonekaluja niin tulee varmaan toimeen pienemmällä asunnolla ja säästää paljon rahaa? Asuminen on kuitenkin lähes kaikille se kallein kuukausittainen kustannus, joten siitä voi myös säästää euromääräisesti. Minulla on myös menossa tavaroiden ja huonekalujen karsiminen sillä ajatuksella että kuluvan vuoden aikana saataisi koti siihen kuntoon, että jos haluamme muuttaa pienempään, niin se on mahdollista ja mahdollisimman helppoa pienen tavaramäärän vuoksi. Ja jos päätämme jäädä, niin ainakin elämä on kevyempää ja helpompaa. Kirjahyllyä ja tvtasoa lukuunottamatta aion luopua säilytyskalusteista. Jäljelle jää vain kiinteät säilytystilat ja niihinkin toivottavasti mahtuvat jäljelle jäävät tavarat väljästi.
Meillä on.
Taina ja Paul, austraalia