Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kenelläkään minimalismi elämäntapana?

Vierailija
08.07.2016 |

Miten se näkyy arjessasi, miksi valitsit minimalismin?
Erityisesti lapsiperheiden kokemukset kiinnostavat.

Kommentit (835)

Vierailija
641/835 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hippikö? kirjoitti:

Haluaisin vähentää kosmetiikan määrää. osaako joku suositella hyviä palasaippuoita, jolla voisi korvata suihkusaippuan? palashampoita tai hoitoaineen tilalle jotakin? entä millä saisi meikit pestyä pois kasvoilta? entä miten voisi pestä pyykkiä ekologisemmin, mutta en haluaisi että pyykki on täysin hajutonta?

Minä olen tykännyt Flow-kosmetiikan saippuoista ja shampoista. Pyykit pesen pesupähkinöillä. Miksi pyykkisi pitää tuoksua joltain?

Vierailija
642/835 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo luovuin sovitellusta päivärahasta.Ei ainakaan työkkäri vainoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/835 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt on minimalismia. Perheemme tulotasoon nähden elämme hyvin minimaalisesti, kun vertaa nuoriin pienituloisiin, jotka ottavat monensadantuhannen talolainan kymenien vuosien takaisinmaksuilla. Lisäksi lyhennykset vedetty niin limittiin, että pelkkä koron nousu vetää talouden sitten aivan kuralle.

Meillä on toki 210 neliön okt pk-seudulla, aina pari uutta/uudehkoa hieman ehkä kalliimman luokan autoa tallissa/pihalla jne. Velkaa ei juurikaan ole. Mutta kun otetaan perheemme tulotaso huomioon, eli brutto kuukausiansiot 15000/kk, eli joka kuukausi jää tonnikaupalla käyttämättä, koska emme juuri matkustele tai liikoja shoppaile jne. Niin mielestäni se on minimalista, koska huomattavasti pröystäilevämminkin voisi elää. Onkohan kukaan koskaan ajatellut asiaa näinpäin. Hienot kulissit, suht. hyvät tulot, mutta minimalistinen elämäntapa kuitenkin. 

Perhe 2 lasta, 2 aikuista ja 2 koiraa.

Vierailija
644/835 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa "minimalisti": mulla on vain kolme ripsaria.

REPS!!!

Vierailija
645/835 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minimalisti, mutta joku voisi niin luulla. Avioeron jälkeen rahat väheni ja ensiapua sain myymällä ylimääräiset tavarat pois.

Järkeä olen pitänyt päässä. En ole karsimalla karsinut, pois on lähtenyt vain sellaiset, joilla ei ole käyttöä.

Työvaatteet säilytän töissä ja käytän kaikkia säännöllisesti. Minulla on töissä vaatekansio, kuvissa on eri vaatteet, käytän settiä sinä päivänä ja laitan kuvan kansioon viimeiseksi. Kansiossa on nyt 38 erilaista kuvaa, talvikansiossa, kesäkansiossa on kuvia 22.

Kansiota vaihdan, kun siltä tuntuu.

Paitoja käytän 4 työpäivää, alaosaa 6 ennen kuin vien kotiin pesuun. Vaatteissa on lappu , joka kertoo montako kertaa sitä on käytetty. Ja jos on likainen aikaisemmin, tietenkin laitan pesuun aikaisemmin.

Vaatteet ovat kaikki keskimäärin 10 v vanhoja. Lisäksi peruspaitoja minulla on kaapissa odottamassa edelliset menevät lumppukeräykseen . Saan siis jatkuvasti lahjoituksia ja osa menee kirppikselle ja osa itselle käyttöön.

Kotia käydään jatkuvasti läpi. Joka kk käyn yhden alueen läpi ja nyt tätä olen tehnyt jo niin kauan, ettei enää tarpeetonta tule vastaan.

Muuten koti on minimalistinen, esim kaikki astiat ovat kauniita ja käytössä, aterimet ovat samaa sarjaa jne.

Ainoastaan pesuaineita ja vaatteita on jonkun mielestä liikaa.

Kerran vuodessa ostamme mammuttimarkkinoilta vuodeksi mm tiskikoneen tabletit, pyykinpesuaineet, siivousaineet jne. Laskun loppusumma oli tänäkin vuonna alle euron yli 200 e, millä sai Siljan alelapun Tukholman risteilyyn.

Nämä kun keväällä ostaa, onhan purkkeja paljon.

Lisäksi olen nyt jo vuosia sitten saanut naapuristani jätesäkillisen mm shampoota, hoitoainetta jne. Hän jäi eläkkeelle uimahallista ja sinne asiakkaat jätti usein pulloja. Joku säilyttämisaika niissä oli ja sen jälkeen vei ne kotiinsa ja mm meille tuli jätesäkillinen. Osa oli lähes tyhjiä, osa jopa lähes täysiä.

Kaikki on lajiteltu, shampoita on 2 isoa laatikollista ja suihkugeeliä. Hoitoainetta ei enää juurikaan.

Nämä kaikki yllä jos lähtisi pois, meillä olisi minimalistinen koti.

Mutta ei kukaan maksa mitään käytetystä vaatteista, etenkin yli 10 v vanhasta saati sitten avatusta shampoopullosta. Käytän nämä kaikki loppuun ja en esim käytä juurikaan rahaa vaatteisiin.

Vierailija
646/835 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tekopyhää hehkuttaa täällä pelastavansa maailman minimalismilla ja sitten seuraavassa lauseessa hehkuttaa sitä miten on vaihtanut tavaran matkusteluun. Ette taida tietää miten paljon lentäminen saastuttaa ja pahentaa ilmastonmuutosta. Asiantuntijat on sanoneet että jokainen ihminen saisi tehdä elämänsä aikana vain YHDEN pidemmän lentomatkan tai muuten saastuttaa omalta osaltaan enemmän kuin on kohtuullista.

En minä ainakaan yritä maailmaa minimalismilla pelastaa. Harjoitan minimalismia vain ja ainoastaan siksi, että se tekee omasta elämästäni yksinkertaisempaa ja stressittömämpää.

En tule hankkimaan lapsia, joten ekologinen jalanjälkeni on jo monta kertaa pienempi kuin yhdenkään intohimoisesti kierrättävän, lentämistä välttelevän hippivanhemman. Reissaan siis hyvällä omallatunnolla aina, kun siihen on varaa.

Vierailija
647/835 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin töllön koossa. Ostin 75" oledin sijasta 65" ;-)

Vierailija
648/835 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minimalismi elämäntapana, vaikka moni varmasti minut tai kotini nähdessään niin voisi ajatella. Olen vain huono ostamaan itselleni mitään.

Kotini on siis todella pelkistetty, huonekaluja on ainoastaan työpöytä (teen yhtä töistäni kotoa käsin), ja sen ympärillä on kolme baarijakkaraa. Menee siis työpöydän lisäksi ruokapöydästä.

Muita huonekaluja ei ole, ei ole sohvaa tai sänkyä. Nukun lattialla peiton päällä (en omista edes patjaa). En omista tietokonetta tai televisiota, puhelimen netti riittää hyvin, ja muut asiat hoidan kirjastossa. Kaikki vaatteet mahtuvat matkalaukkuuni, on ainakin muuttaminen helppoa.

Verhot asunnossani on ja kynnysmatto, mutta ei muita mattoja tai edes kattolamppuja. Vessassa on lamppu ja keittiössä ne loisteputket astiakaapin alla.

Vihaan vaatteiden ostamista itselleni, ja ostan vain pakon edestä, useimmiten ostan uusia sukkia vanhojen tilalle. Muissakin vaatteissa ostan aina tismalleen saman vaatteen rikki mennen tilalle.

Ja rahasta ei varsinaisesti ole tiukkaa, tienaan 3000-6000 €/kk, työmäärästä riippuen, mutta ulkoisesta habituksestani kukaan tuskin arvaa tulotasoani. Ikääkin itselläni on vasta 24 vuotta.

Rahaani käytän läheisiini, ostan tuttavien lapsille vaatteita & kirjoja, annan pikkusiskolleni rahaa vaateostoksiin tai ruokailuun kavereiden kanssa. Vien tuttavien lapsia ravintoloihin, huvipuistoihin, kirjastoihin, eläintarhaan, sea lifeen, puuhamaahan ja muihin erilaisiin lasten tapahtumiin. Lainaan/ annan (tilanteesta riippuen) myös tarvittaessa rahaa äidilleni tai serkulleni. Myös lemmikkiini kuluu hieman rahaa.

Omia lapsiani en voi saada, joten rakastan osallistua toisten lasten elämään ja käyttää omaa rahaani ja aikaani heihin. Ehkä jonain päivänä voin ryhtyä sijaisäidiksi, ja saan käyttää rahani sijaislapsieni hyväksi.

Harrastatko seksiä? Miten seksikumppanisi suhtautuvat tuohon tilaasi? Vai elätkö selibaatissa?

Vierailija
649/835 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla minimalismi näkyy niin, etten osta turhaa ja luovun turhasta. Osin säästän elämyksiin ja harkittuihin hankintoihin, jotka yleensä tulevat tarpeeseen. En siis väitä, ettenkö saisi iloa ostamisesta tai vaikkapa sisustamisesta. Jätän vain mieluummin heräteostoksina tehdyt turhuudet pois ja ostan mieluummin harkitusti.

Mulla tämä näkyy esim. siinä, ettei minulla ole kuin parit lakanat per sänky. Miksi niitä pitäisi ostaa useampia, kun niitä on tarkoitukseensa riittämiin? Mieluummin ostan joskus vaikka verhot, koska niiden vaihtelu tuo minulle enemmän iloa. En keräile astioita, meikkejä, kenkiä tai muita tavaroita roimasti tarvetta enempää.

Minimalismi ei silti kyllä ole mikään ehdoton elämäntapani, joka näkyisi joka asiassa. Tykkään kierrellä kirppareita ja tehdä löytöjä. Pidän silti aina mielessä, tarvitsenko jotain oikeasti. En myöskään osta sisustusjuttuja, joihin tietäisin luultavasti kyllästyväni vuodessa tai parissa. Jos jokin kyllästyttää, laitan sen kiertoon. Vain harvat jutut laitan kaappiin siltä varalta, että mieli muuttuisi tai iskee vaikka tuunausinto.

Harva länsimaalainen on oikeasti niin minimalisti, että kaikkea olisi vain tarpeellinen. Nämäkin taitavat useimmin olla niitä reissaajia, jotka matkailevat pitkiä aikoja esim. Aasiassa. Totaalinen minimalisti omistaisi varmaan vain yhden kahvimukin, parit vaatekerrat, sängyn ja vain kaiken pakollisen.

Minulla on osittain tiukkaa minimalismia, osittain ei (vielä). Mm. nuo lakanat karsin aikoinaan niin, että sänkyä kohden on kahdet. Toiset ovat sängyssä ja toiset joko laatikossa taiteltuna konmarityyliin tai pesussa/kuivumassa. En tarvitse useampia. Aiemmin minulla oli mm. useita lahjaksi saatuja settejä joiden kuosia inhosin. En koskaan käyttänyt niitä. Laitoin ne sitten roskiin.

Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Roskiin!? Olisit edes lahjoittanut jonnekin hyväntekeväisyyteen. Häpeä, itsekäs ihminen!

Vierailija
650/835 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy sääliksi näitä jotka eivät ikinä osta mitään mitä haluavat, mahtaa olla tylsä elämä.

Ostaminenko tekee jännän ja mielenkiintoisen elämän? Minä en HALUA ostaa mitään, etkö ymmärrä?

Sinusta ei kukaan puhunut mitään, vaan heistä, jotka eivät ikinä osta mitään, mitä haluavat. Lue tarkemmin.

Vierailija
651/835 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minimalismi elämäntapana, vaikka moni varmasti minut tai kotini nähdessään niin voisi ajatella. Olen vain huono ostamaan itselleni mitään.

Kotini on siis todella pelkistetty, huonekaluja on ainoastaan työpöytä (teen yhtä töistäni kotoa käsin), ja sen ympärillä on kolme baarijakkaraa. Menee siis työpöydän lisäksi ruokapöydästä.

Muita huonekaluja ei ole, ei ole sohvaa tai sänkyä. Nukun lattialla peiton päällä (en omista edes patjaa). En omista tietokonetta tai televisiota, puhelimen netti riittää hyvin, ja muut asiat hoidan kirjastossa. Kaikki vaatteet mahtuvat matkalaukkuuni, on ainakin muuttaminen helppoa.

Verhot asunnossani on ja kynnysmatto, mutta ei muita mattoja tai edes kattolamppuja. Vessassa on lamppu ja keittiössä ne loisteputket astiakaapin alla.

Vihaan vaatteiden ostamista itselleni, ja ostan vain pakon edestä, useimmiten ostan uusia sukkia vanhojen tilalle. Muissakin vaatteissa ostan aina tismalleen saman vaatteen rikki mennen tilalle.

Ja rahasta ei varsinaisesti ole tiukkaa, tienaan 3000-6000 €/kk, työmäärästä riippuen, mutta ulkoisesta habituksestani kukaan tuskin arvaa tulotasoani. Ikääkin itselläni on vasta 24 vuotta.

Rahaani käytän läheisiini, ostan tuttavien lapsille vaatteita & kirjoja, annan pikkusiskolleni rahaa vaateostoksiin tai ruokailuun kavereiden kanssa. Vien tuttavien lapsia ravintoloihin, huvipuistoihin, kirjastoihin, eläintarhaan, sea lifeen, puuhamaahan ja muihin erilaisiin lasten tapahtumiin. Lainaan/ annan (tilanteesta riippuen) myös tarvittaessa rahaa äidilleni tai serkulleni. Myös lemmikkiini kuluu hieman rahaa.

Omia lapsiani en voi saada, joten rakastan osallistua toisten lasten elämään ja käyttää omaa rahaani ja aikaani heihin. Ehkä jonain päivänä voin ryhtyä sijaisäidiksi, ja saan käyttää rahani sijaislapsieni hyväksi.

Olen vilpittömästi pahoillani, täytyy olla todella rankka tausta.

Vierailija
652/835 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta nuo kuvat oli lähinnä ahdistavia.

Voisitko avata hieman, miksi näin voimakas reaktio? Vaikuttaako hiljaisuus tai yksinäisyys sinuun samalla tavalla?

Vapaus on itselleni tärkeä asia, ja noista tulee lähinnä vankila mieleen. Tai mielisairaala.

Vierailija
653/835 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla minimalismi näkyy niin, etten osta turhaa ja luovun turhasta. Osin säästän elämyksiin ja harkittuihin hankintoihin, jotka yleensä tulevat tarpeeseen. En siis väitä, ettenkö saisi iloa ostamisesta tai vaikkapa sisustamisesta. Jätän vain mieluummin heräteostoksina tehdyt turhuudet pois ja ostan mieluummin harkitusti.

Mulla tämä näkyy esim. siinä, ettei minulla ole kuin parit lakanat per sänky. Miksi niitä pitäisi ostaa useampia, kun niitä on tarkoitukseensa riittämiin? Mieluummin ostan joskus vaikka verhot, koska niiden vaihtelu tuo minulle enemmän iloa. En keräile astioita, meikkejä, kenkiä tai muita tavaroita roimasti tarvetta enempää.

Minimalismi ei silti kyllä ole mikään ehdoton elämäntapani, joka näkyisi joka asiassa. Tykkään kierrellä kirppareita ja tehdä löytöjä. Pidän silti aina mielessä, tarvitsenko jotain oikeasti. En myöskään osta sisustusjuttuja, joihin tietäisin luultavasti kyllästyväni vuodessa tai parissa. Jos jokin kyllästyttää, laitan sen kiertoon. Vain harvat jutut laitan kaappiin siltä varalta, että mieli muuttuisi tai iskee vaikka tuunausinto.

Harva länsimaalainen on oikeasti niin minimalisti, että kaikkea olisi vain tarpeellinen. Nämäkin taitavat useimmin olla niitä reissaajia, jotka matkailevat pitkiä aikoja esim. Aasiassa. Totaalinen minimalisti omistaisi varmaan vain yhden kahvimukin, parit vaatekerrat, sängyn ja vain kaiken pakollisen.

Minulla on osittain tiukkaa minimalismia, osittain ei (vielä). Mm. nuo lakanat karsin aikoinaan niin, että sänkyä kohden on kahdet. Toiset ovat sängyssä ja toiset joko laatikossa taiteltuna konmarityyliin tai pesussa/kuivumassa. En tarvitse useampia. Aiemmin minulla oli mm. useita lahjaksi saatuja settejä joiden kuosia inhosin. En koskaan käyttänyt niitä. Laitoin ne sitten roskiin.

Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Roskiin!? Olisit edes lahjoittanut jonnekin hyväntekeväisyyteen. Häpeä, itsekäs ihminen!

Kukaan ei ota vanhoja lakanoita, edes lahjoituksena. Monia muitakin asioita on pakko lopulta laittaa roskiin tai kierrätykseen, kun yli vuoden on etsinyt uutta kotia. Eihän se kivaa ole, mutta ainakaan en sitten tilalle enää koskaan hanki kyseistä asiaa.

Vierailija
654/835 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä, mutta kohta se on kaikilla. Eikä se ole valinta vaan pakko. Lukaise hallitusohjelma ja mihin se nojaa ? Ilmoittaa nojaavansa Agenda 2030. Oletko lukenut sen? 

Lue ja ilmoita missä kohtaa siellä mainitaan kehittyvässä yhteiskunnassa asuva lapsiperhe, sen oikeusturva, koulutus, terveydenhuolto jne. ? Lue ja linkitä tänne jos sen kohdan löydät. 

Ihmisten olisi syytä lukea kyseinen agenda huolellisesti ja miettiä omaa ja lastensa tulevaisuutta siinä visiossa.

Vierailija
655/835 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on vain kahdet lakanat: eikö teillä käy yövieraita koskaan?

Vierailija
656/835 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tiedä miten tälle yhdelle jankkaajalle on tullut käsitys ettei tehdä töitä? Vähintään toinen tekee aina töitä. Ja usein molemmat, toinen vaan jotain kevyttä osa-aikatyötä. Kokopäiväisestikö pitäisi olla vaikka ei rahan puolesta tarvitse?

Mistä? Varmaan siitä, kun siinä viestissä niin kerrottiin. Siinä, josta se jankkaus lähti.

Vierailija
657/835 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin vielä että meille minimalismi on myös muutakin kuin aineellista. On joo vähän tavaraa, vähän neliöitä ym. Mutta tavoite on, että tarvitaan vähemmän rahaa, jolloin aikaa vapautuu myös työnteolta. Se aika annetaan lapsille. Toinen vanhempi on aina osittain/kokonaan kotona vähän vaiheesta riippuen.

Isomman lapsen harrastukset on pyritty valitsemaan yhdessä niin, että ne palvelisivat tätä yhdessäoloa ja kiireettömyyttä. Perheen yhteinen harrastus on retkeily ja telttailu (ah! Ihana olla vain rinkan kanssa metsässä, kaikki niin mietittynä). Meillä ei ole kilpailuun tähtääviä harrasteita, vaan harrastuksen on tarkoitus tukea fyysistä ja henkistä terveyttä, olla osa elämää ei koko elämä. Yhteisenä ohjattuna harrastuksena aloitamme pian meripartion.

- Se kahden lapsen myötä minimalismiin takaisin eksynyt sivulta 3

Hieno homma, mitäpä sitä työtä tekemään, kun muut tekevät sen puolestasi ja pitävät yhteiskunnan rakenteita yllä. On kiva kätdä sairaalassa jos sattuu olemaan kipeänä ja hyvä viedä lapset kouluun, jonka ylläpidon muut kustantavat. Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

No kylläpä on tullut alapeukkua, miksi ihmeessä. Yksinkertainen fakta on, että yhteiskunnan rakenteita ylläpidetään työn teosta kertyvillä verotuloilla. Työntekijät kustantavat kaikki yhteiskunnan palvelut, sairaalat, koulut, päiväkodit, kirjastot, maantiet jne. Ei tässä ole mitään epäselvää. Ne, jotka eivät halua osallistua työntekoon, elävät muiden kustannuksella.

Kritisoimasi kirjoittaja kertoo säästävänsä eli hän ei tarvitse tukea työn vähentämisen takia, vaan se onnistuu pienillä menoilla. Tämän lisäksi hän kertoo saadun lisäajan käytöstä - se käytetään lapsiin. Olen itse vela, mutta ihailen tuollaista panostusta lasten hyvinvointiin eikä siinä ole mitään tuomittavaa. Kysehän on täysin eri asiasta kuin sellaisesta stereotyyppisestä "lusmuriperheestä", joka pakoilee töitä ja haluaa elää tukirahoilla. Tämä selittänee osan alapeukuista.

Tämän lisäksi sinun kannattaa pohtia sitä miten yhteiskunta tulee muuttumaan ihan lähiaikoina robitiikan ja automaation myötä.

Teepä ajatusleikki: kukaan ei käy työssä vaan kaikki keskittyvät lastenhoitoon. Yhteiskunta romahtaa. Tai jos vaikka puolet ihmisistä jäisivät kotiin. Verotulot romahtaisivat, ja varaa olisi ehkä järjestyksen pitoon kun ihmiset tappelisivat etuuksista. Työnteko ja vieläpä riittävän korkea työllisyysaste on ainoa tae hyvinvointipalvelujen säilyttämiseen ja ylläpitämiseen..

Miksi niin moni miesasiamies sitten paasaa sen puolesta, että naisten tulisi luovuttaa työpaikkansa miehille, tehdä lapsia ja hoitaa niitä kotona?

Olitko sä tähän asti kuvitellut, että siinä olis jotain järkeä?

Vierailija
658/835 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä isoin syy olla minimalistinen, on se että emme halua liikaa tavaraa kotiimme.

Liiat tavarat ja liian täyteen sisustettu asunto vie energiaa ja ahdistaa.

Tykkäämme väljästä sisustuksesta. En voi kuvitellakaan enää muunlaista kotia. Tämä on täysillä meille sopivaa.

Ja minimalistinen tyyli on myös ekologista. Maailma hukkuu pian jätevuoriin.

Ihan yhtä paljon se asunnon lämmitys vie energiaa, oli kamaa paljon tai vähän. Jos puhutaan energian kulutuksesta ekologisessa mielessä, tärkeintä on ettei ole hukkaneliöitä.

Hän varmasti tarkoitti että vie energiaa HÄNELTÄ. Häiritsee sisäistä rauhaa.

Hän kirjoitti, että minimalistinen tyyli on ekologista.

Niin? Sehän on kun ei osta koko ajan uutta? Se oli ihan toinen lause kuin tuo energian vieminen mihin tartuit.

Minkä tahansa sisustustyylin voi toteuttaa ostamalla uutta tai olemalla ostamatta uutta. Tästä esimerkkinä "minimalismi"-bloggaajat, joilla jatkuvasti vaihtuu tavara. Eli sikäli ainoa asia, jolla asumisen ekologisuuteen voi vaikuttaa, on se kuinka isoa tilaa pitää lämpimänä.

Jos et ymmärrä, niin älä kommentoi mitään.

Niin. Tämä ketju on vain niille, jotka on samaa mieltä.

Vierailija
659/835 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan minimalisteja siinä mielessä, ettei meillä ole yhtään tavaraa, joka ei olisi käytössä. On meillä muutama koriste-esine, mutta ne ovat tarkoin valittuja muistoesineitä, joista en halua ikinä luopua. Vaatteita minulla on myös paljon, yhteensä 150kpl +alusvaatteet ja sukkahousut. Tyylini on intohimoni, joten siihen nähden omistan hyvin vähän vaatteita.

Olen aina ollut sitä mieltä, että parempi luopua tavarasta, josta et pidä. Olen myös muuttanut melko usein, joten tavallaan pieni tavaramäärä on minulle luonnollinen.

Vierailija
660/835 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joilla on vain kahdet lakanat: eikö teillä käy yövieraita koskaan?

No jos meillä on viisihenkinen perhe ja kaikille on kahdet lakanat, niin kyllä niistä riittää yövieraillekin. Yleensä kullakin on vai yhdet lakanat kerrallaan käytössä, vai? Ei meille tule yövieraita kovin moneksi yöksi ja vaihdan lakanat kerran viikossa, joten hyvin niistä riittää. Liinavaatteet on kaikki hyvälaatuisia valkoisia, musta-valkoisia tai harmaita, poislukien lasten toinen setti on heidän valitsema kuviollinen, joten kaikki sopii yhdisteltäväksi keskenään.

Vai meinaatko, että vieraille ei voi käyttää samoja kuin itselle? Miten hotelleissa? Siellä nukutaan samoissa lakanoissa kuin joku tuntematon edellisenä yönä. 60 asteen pesu kyllä tuhoaa pahimmat taudinaiheuttajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan