Mikä lapsettomuudessasi on parasta juuri nyt?
Minulla ehkä se, että voin suunnitella alkavan viikonloppuni täysin vapaasti ilman, että täytyy säätää tai organisoida sen kummemmin, hankkia lastenvahtia, jäädä kumppanille "auki yksi vapaa ilta" tai muuta sellaista. Moneen asiaan lisääntymisessä varmaan sopeutuisin, jos jostakin syystä olisi pakko, mutta vapauden menettämiseen en.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta musta on vähän koomista, että LAPSETTOMAT hengen VAUVA-PALSTALLA hehkuttamassa onneaan.
Minäkin mietin samaa tuossa äsken :D että mitä hittoa.. onkohan noi nyt eksyneet palstasta :D :D
kyllä tästä ketjusta saa ihan kohtalaiset naurut.
Rivien välistä paistaa, ettei sua oikeasti kauheasti naurata...
No tää meni sentään oikein, ei nauratakkaan kauheasti, vaan kohtalaisesti :D
Nyt kun tänään lukee tän ketjun uusia viestiä, niin kyllä näitten lapsettomien viesteistä paistaa kateus todella pahasti läpi, ja ei siinä ole mitään pahaa. Tottakai se tuntuu helvetin pahalle, jos omaa lasta ei saa, ken sitä haluaa. Mutta sen voisi myös myöntää, eikä yrittää salata ja valehdellen puolustella, miksi elämä on muka niin ihanaa kun ei ole lapsia.
No ei se noin mene. Mun elämä oli ihanaa ilman lapsia sen 30+ vuotta, ja oikein ihanaa ollut lasten kanssakin. MIksi tuo pitää niin mustavalkoisesti nähdä? Monilla joilla ei ole omia lapsia on kuitenkin lapsia lähipiirissä ja ovat ystäviä pikkulapsiperheellisten kanssa, ainakin minä olin. Kaverin lapsi oli joskus vaivana hoidossa ja isomman kanssa kävin lastentapahtumissa. Sitten tuli omat lapset ja elämä jatkui muilta osin samanlaisena kuin aiemmin, työt, parisuhde, kaverit, harrastukset. Elämänsä voi elää monella lailla ja olla onnellinen, miksi sitä omaa mallia pitää muille ainoana oikeana tyrkyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä kuinka lapsettomuuteen liittyvä vapaus määrittää jonkun identiteettiä niin hirveästi. Näin viisikymppisenä kun katselee ihmisten elämää ja tekemisiä niin ei tuo vapaus näy mitenkään jos vertaa lapsettomia tai lapsia tehneitä ihmisiä.
Tuo kertoo vain tuttavapiiristäsi. Minun tuntemistani viisikymppisistä lapsettomat ovat selvästi nuorekkaampia, aktiivisempia ja mielenkiintoisempia ihmisiä kuin lapsia hankkineet ikätoverinsa keskimäärin.
Minusta se, että osaa iloita ja olla kiitollinen lapsettomuudestaan, ei tarkoita, että lapsettomuus määrittäisi keskeisesti omaa identiteettiä. Olen tällä hetkellä iloinen myös terveydesäni ja uudesta polkupyörästäni, mutta eivät ei-sairaan ja polupyöräiljän identiteetit minulle silti erityisen tärkeitä ole. -ap
Jaa?
Olen itse lapseton, mutta näin viisikymppisenä nimenomaan aktiiviset ja "nuorekkaat" ikätoverini ovat usein jo isoäitejä.
Monet meistä lapsettomista olemme jotenkin mummoutuneet henkisesti. Elämä pyörii oman itsensä ympärillä liikaa. Se vanhentaa oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta musta on vähän koomista, että LAPSETTOMAT hengen VAUVA-PALSTALLA hehkuttamassa onneaan.
Minäkin mietin samaa tuossa äsken :D että mitä hittoa.. onkohan noi nyt eksyneet palstasta :D :D
Miten mä en jaksa uskoa, että teitä oikeasti juurikaan naurattaa. On ihan ok myöntää olevansa joskus kateellinen lapsettomien vapaudelle. Omaan elämäänsä tyytyväisten ihmisten ei tarvitse nauraa muille. :)
Nyt taisi päästä ihan höpöhöpö-juttu. :) Voihan sitä joskus joku haaveilla, että "kumpa minäkin" muttei koskaan todellisuudessa vaihtaisi osia.
Miksi te haluatte kuvitella, että isät ja äidit eläisivät tyyliin vankilassa? Jos ylipäänsä saavat elää teidän mittapuun mukaan?
Auttaako se kestämään sen ettei itsellä ole lasta?
Ei kai kukaan väittänyt, että vanhemmat elävät "tyyliin vankilassa". Eihän se silti poista sitä faktaa, että lapsettomilla vapautta on enemmän. Ja itse en ole koskaan halunnut lapsia, joten viimeinen kysymyksesi on absurdi.
Minä annan perheellisten nauttia perhe-elämästään, miksi siis sinun on niin vaikeaa hyväksyä monen lapsettoman nauttivan omastaan? Vai onko ongelmana se, että joku uskaltaa ylipäätään tuoda ilonaiheensa esille?Oletko kenties elämäntapavalittaja itse, ja jonkun toisen positiivinen näkemys omasta elämäntilanteestaan on sinulle liikaa?
Lienee pieni itsetutkiskelun paikka sinulle tämä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet. Tämä ei ole "vauva"-palsta ollenkaan, vaan "aihe vapaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuudella tarkoitetaan ilmeisesti olemista ilman pikkulapsiajan rasitteita.
Olen kolmen lapsen äiti ja kaikki "parasta", mitä tähän mennessä on sanottu, sopii minuun myös. Ikä tietysti alkaa nelosella.
Ketju taisi olla lapsettomille tarkoitettu.
Heh, kuinkahan monta kertaa lapsettomat on aikomassa päätään lapsellisten ketjuissa?
Voi syödä karkkia avoimesti ja peittelemättä juuri silloin kun tykkää. Jos siltä tuntuu, voi vetää karkkia vaikka aamiaiseksi, lounaaksi ja illalliseksi.
Se, ettei tarvitse toimia kellekään roolimallina = voi perseillä halutessaan 24/7
Se, että voin vetää Panacod-kooman koska vaan. Helpottaa tunnetta siitä, että olen yksinäinen ja todella kaukana siitä missä vaiheessa haluaisin elämäni jo olevan (mies+lapsi).
:(
Vapaus, niin menoissa kuin rahankäytössäkin. Tällä hetkellä erityisesti se, että voi olla omassa kodissaan alasti jos huvittaa eikä tarvitse varoa, että lapsi tulee ihmettelemään - ja mikä pahempi - lapsella tulisi kaveri käymään kylässä.
Vaikea tietysti valita vain yhtä asiaa, koska elämässä ilman lapsia on likimain samat edut kuin elämässä ilman vaikeaa sairautta tai ehdonalaista vankeusrangaistusta. Ehkä ykkösjuttu on se, että aistit ovat jotenkin terävämmät ja maailmaan osaa suhtautua avoimesti ja uteliaasti, tietoisemmmin, kun tietää, minkälaiselta tragedialta on välttynyt. Joka on joskus melkein jäänyt auton alle mutta kävelikin turvallisesti kotiinsa, saa ehkä tästä ajatuksesta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
www.vauva.fi sivusto 😂 ilmeisesti lapsettomien omilla sivustoilla ei käy riittävästi keskustelijoita 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
www.vauva.fi sivusto 😂 ilmeisesti lapsettomien omilla sivustoilla ei käy riittävästi keskustelijoita 🙄
Ylläpitäjänä vain, sisälrö on Aihe Vapaa. Tämä on Suomen suosituin keskustelupalsta.
Ja vauva-asioissakin lapsettomuus on kolikon toinen puoli.
Eri.
Mulla on lapsia. Mutta jos ei olisi, olisin kouluttautunut pidemmälle, matkustellut, ostanut kämpän sekä pariutunut.
Yh
Meillä on 1-veen synttärit ja joudun tekeen kakkua ja siivoamaan.Ensi viikolla lähdetään perheen kanssa lappiin,lapset ja me vanhemmat.Kamalaa säätöä!!Mieskin on vauva +kesälomilla 2kk joten aika pitkä aika katella ihanaa aviomiestäni kotona.Lapset on tietty ikäviä ja elämä hankalaa mut koitan pitää lipun korkeella...:(
Ai että noi mammat tuntee olonsa uhatuksi kun näkee mitä kaikkea ovat menettäneet! Piti vääntää ne lapset ja vitsi - siinä se elämä menikin. Mut älkää surko, onhan teillä turvattu vanhuus ja se kaikista suurin: äidinrakkaus. :D :D
Vierailija kirjoitti:
Ai että noi mammat tuntee olonsa uhatuksi kun näkee mitä kaikkea ovat menettäneet! Piti vääntää ne lapset ja vitsi - siinä se elämä menikin. Mut älkää surko, onhan teillä turvattu vanhuus ja se kaikista suurin: äidinrakkaus. :D :D
Onko äitisi jotenkin uhattuna tai oliko hän sinua kohtaan väkivaltainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ylläpidät rekisteröimättömänä käyttäjänä? Kulisseja kenties?
Ylläpitäjänä vain, sisälrö on Aihe Vapaa. Tämä on Suomen suosituin keskustelupalsta.
Ja vauva-asioissakin lapsettomuus on kolikon toinen puoli.Eri.
Mitä äiti on menettänyt?Kamala ajatus,lapset on suurin ja rakkain lahja mitä olen saanut.Suurempaa rakkautta ei ole.Ihan tarpeeksi sitä kerkesi tekemään palkkatöitä niska limassa,ja kerkiän vielä.En muista että olisin ennen lapsia muuta tehnyt,töitä töitä töitä.Joskus vee loppuna käytiin muehen kanssa syömässä,käydään lasten kanssa siellä vieläkin.Ostettiin ennen lapsia talo ja sitten töitä,remppas,töitä,remppaa.Lomilla käytiin euroopanlomilla,käydään lasten kanssakin (ja ähtärissä ja korkkarissa)
Nyt siinä tekemisessä on vaan ihan erilainen ilo!
Syksyllä koko perheen kanssa mustikkaan,sekin on nyt hauskempaa.
En tiedä mistä olen jäänyt paitsi,en kaipaa nuoruudesta mitään.
En varsinkaan niitä toimettomia laiskoja aamuja,nyt olen elossa ja tarvittu ja hyödyllinen heti aamusta.
T.4 lasta ja järkyttävän onnellinen.Kohta ihanat aamunlämpimät tuoksuvat lapseni tuolta heräävät.
Ps.Miehen kanssa herättiin aikaisin ja hiivittiin alas rakastelemaan,aika ihana aamu.;)
Mikään,mikään ei ole niin ihanaa kuin se oma lapsi joka kietoo kätensä kaulan ympärille ja sanoo rakastavansa,mua äitiä.Niin minäkin rakastan sitä niin että rutisee.
En vaihtaisi tätä mihinkään.Kohta ne menee omia touhujaan ja niin menee taas äiti ja isäkin...
Edellisen kerran olin hyvin kiitollinen, kun ystäväni kertoi odottavansa toista lasta hyvin pienellä ikäerolla (osittain suunniteltu ja osittain ei). Kiitollinen olin siksi, että jos olisin syntynyt vaikkapa vain 50 vuotta aikaisemmin, minun elämästäni olisi voinut tulla samanlaista kuin hänen elämästään on tulossa. En tietenkään sanonut tästä mitään hänelle, vaan tietenkin tuen häntä. Mielessäni vain huokasin helpotuksesta...
No tää meni sentään oikein, ei nauratakkaan kauheasti, vaan kohtalaisesti :D
Nyt kun tänään lukee tän ketjun uusia viestiä, niin kyllä näitten lapsettomien viesteistä paistaa kateus todella pahasti läpi, ja ei siinä ole mitään pahaa. Tottakai se tuntuu helvetin pahalle, jos omaa lasta ei saa, ken sitä haluaa. Mutta sen voisi myös myöntää, eikä yrittää salata ja valehdellen puolustella, miksi elämä on muka niin ihanaa kun ei ole lapsia.