Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä lapsettomuudessasi on parasta juuri nyt?

Vierailija
08.07.2016 |

Minulla ehkä se, että voin suunnitella alkavan viikonloppuni täysin vapaasti ilman, että täytyy säätää tai organisoida sen kummemmin, hankkia lastenvahtia, jäädä kumppanille "auki yksi vapaa ilta" tai muuta sellaista. Moneen asiaan lisääntymisessä varmaan sopeutuisin, jos jostakin syystä olisi pakko, mutta vapauden menettämiseen en.

Kommentit (211)

Vierailija
101/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kivaa tiettyyn pisteeseen asti tehdä mitä huvittaa, mutta loputtomiin se ei tyydytystä anna ihan noin korostetusti kun vastaajat antaa ymmärtää.

Mistä sinä tiedät, mikä merkitys vapaudella on tämän ketjun vastaajille ja vielä paremmin kuin he itse? Yhtä hyvin voisit sanoa, että kyllä seksin harrastamiseenkin kyllästyy tai äänioikeuteen tai liikuntakykyyn. Johan sitä on saanut kymmenen vuotta kävellä, kyllä jo joutaa jalkaterät amputoida. :) -ap

Jaa mistä tiedän? Vastauksienne mukaan näin on. Luehan vastauksia. :)

Nuo esimerkkisi taas ovat täysin eri asia. Te puhutte valinnasta. Asioista joita ihminen valitsee NAUTINNOKSEEN omasta tahdosta lapsen sijaan, erityisenä etuoikeutena. Käveleminen ei ole ylimääräinen nautinto, kuten matkustaminen vaan ihan ihmisen perustarve/perusoikeus kuten seksikin ym esimerkkisi. :)

Luin vastaukset. Miten kummassa sait käsityksen, että vastaajien mielestä vapaus olisi jotakin, mihin lopulta kyllästyy? Pikemminkin vastaajat tuovat esiin sitä, miten vapaus on myös perustarve. -ap

Mietihän sitä. :) Mun ei tartte. Vapaus on perustarve, mutta matkustaminen ei ole. Vapaus valita on kaikilla, myös lapsellisilla. :)

Jos aina on valittavana vain vapaus lähteä minne huvittaa ja milloin huvittaa niin on se yksitoikkoista mielestäni. Mutta minähän en sitä asiaa verrannut liikuntakykyyn tmv vaan sinä itse. :)

Nyt sulla menee puurot ja vellit sekaisin ja lainasit vastauksestani vain osan.

Sun kannattaa näitä asioita varmaan miettiä aivan itseksesi jos sulla on siihen noin paljon kysymyksiä avoinna. Minulla ei ole. Hyvää illan jatkoa! :)

Lapsettomallahan on nimenomaan paljon vanhempaa suurempi vapaus valita, mitä elämässään tekee, ja siitä tässä on oltu iloisia. Vapaus "lähteä minne huvittaa ja milloin huvittaa" saattaa sinun mielestäsi käydä yksitoikkoiseksi, mutta moni lapseton on valinnut toisin, osa juuri tästä syystä.

Et sinä tätä asiaa virnuilustasi huolimatta kovin hyvin ole ymmärtänyt. -ap 

Minä en virnuillut. Miksi otat asian niin?

Alkuperäisessä viestissäni en mainitse sanallakaan sanaa vapaus, joten sen sanan revit täysin itse keskusteluun.

Minä puhuin omasta puolestani ja tahdosta. Keskustelin myös täysin asiallisesti.

En myöskään verrannut asiaa liikuntakykyyn tai jalkojen amputointiin, kuten sinä.

Olen ymmärtänyt asian oikein hyvin, kiitos huolenpidostasi kuitenkin. Olenhan ollut sekä lapseton että lapsellinen elämäni aikana. :)

Nyt kuitenkin lähden shoppailemaan ja en pääse vastaamaan. Kun lukee alkuperäisen viestini niin siinä ei ollut mielestäni mitään kummallista. Mielipide muiden joukossa ja oman kokemukseni perusteella. En ole sanonut kenenkään valintoja vääriksi enkä oikeiksi, mutta jostain syystä takerruit asiaan kun takiainen.

Mukavaa jatkoa nyt kuitenkin!

Vierailija
102/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasit kuitenkin alapeukuttamaan aloittajan vastauksen ja yläpeukuttamaan omaasi. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä kiljua olohuoneen nurkassa ilman että lapset valittaa hiivan hajusta! :)

Vierailija
104/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

seksimaraton, kaverin polttarien juhliminen, shoppailu, gourmet-herkuttelu, aikuisten puheenaiheet keskusteluissa

Vierailija
105/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... No mä saan pari päivää töistä vapaata munasolupunktion ja alkionsiirron ajaksi. Siinäpä tämän lapsettoman ilonaiheet :D

Vierailija
106/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään positiivista :( en voi juoda alkoholiakaan kun odotan ensi viikkoa et pääsee tekee raskaustestin... Hmmm ehkä yksi asia on, nimittäin nukkuminen, nukuttiin tänän taas puol kahteentoista. Kaipaan niin sitä vauvaa etten pysty nauttimaan edes lomasta.

Vierailija
107/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä kuinka lapsettomuuteen liittyvä vapaus määrittää jonkun identiteettiä niin hirveästi. Näin viisikymppisenä kun katselee ihmisten elämää ja tekemisiä niin ei tuo vapaus näy mitenkään jos vertaa lapsettomia tai lapsia tehneitä ihmisiä. Jotkut ovat henkisesti notkempia, ovat matkustelleet, asuneet useassa maassa, tehneet uraa, saavuttaneet paljon. Ja sitten on niitä paikalleen jumahtaneita, pyörivät pienissä ympyröissä, elävät hyvin tiukasti omissa ympyröissään. Ehkä hetkellisesti nuo lapsia tehneet ovat joutuneet luopumaan spontaaniudesta, tai pikemminkin suunnittelemaan muutokset paremmin muttei tuo näy kun elämänkaaria ja tekemisiä jälkikäteen katselee. Näin juuri kaupassa pariskunnan jonka toivon olevan vela - ja ne valinnat näkyivät kyllä ulkonäöstäkin (täälläkin yleinen argumentti: saa juoda rauhassa koko viikonlopun).

Vierailija
108/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä kuinka lapsettomuuteen liittyvä vapaus määrittää jonkun identiteettiä niin hirveästi. Näin viisikymppisenä kun katselee ihmisten elämää ja tekemisiä niin ei tuo vapaus näy mitenkään jos vertaa lapsettomia tai lapsia tehneitä ihmisiä.

Tuo kertoo vain tuttavapiiristäsi. Minun tuntemistani viisikymppisistä lapsettomat ovat selvästi nuorekkaampia, aktiivisempia ja mielenkiintoisempia ihmisiä kuin lapsia hankkineet ikätoverinsa keskimäärin.

Minusta se, että osaa iloita ja olla kiitollinen lapsettomuudestaan, ei tarkoita, että lapsettomuus määrittäisi keskeisesti omaa identiteettiä. Olen tällä hetkellä iloinen myös terveydesäni ja uudesta polkupyörästäni, mutta eivät ei-sairaan ja polupyöräiljän identiteetit minulle silti erityisen tärkeitä ole. -ap

Vierailija
109/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä kuinka lapsettomuuteen liittyvä vapaus määrittää jonkun identiteettiä niin hirveästi. Näin viisikymppisenä kun katselee ihmisten elämää ja tekemisiä niin ei tuo vapaus näy mitenkään jos vertaa lapsettomia tai lapsia tehneitä ihmisiä.

Tuo kertoo vain tuttavapiiristäsi. Minun tuntemistani viisikymppisistä lapsettomat ovat selvästi nuorekkaampia, aktiivisempia ja mielenkiintoisempia ihmisiä kuin lapsia hankkineet ikätoverinsa keskimäärin.

Minusta se, että osaa iloita ja olla kiitollinen lapsettomuudestaan, ei tarkoita, että lapsettomuus määrittäisi keskeisesti omaa identiteettiä. Olen tällä hetkellä iloinen myös terveydesäni ja uudesta polkupyörästäni, mutta eivät ei-sairaan ja polupyöräiljän identiteetit minulle silti erityisen tärkeitä ole. -ap

Voi tietenkin olla. Tuntemani ihmiset ovat paljolti akateemisia. Osa teki lapset jo opiskeluaikaan. Lapset kulkivat mukana yhdellä perheellä reppureissutyylisillä matkoilla Alpeilla telttailemassa, kaikilla väitöskirjan jälkeisillä post doc keikoilla ulkomailla (USA, Australia, Ruotsi, Hawaji jne). Monilla viisikymppisillä, niinkuin itselläni nuo lapset ovat aikuistumassa tai aikuistuneet, eli elämäni on aika lailla samanlaista kuin lapsettomilla tuohon vapauteen nähden. Sitten taas on joitakin näitä lapsettomia. Osa sinkkuja, heistä monet ovat enemmän jumahtaneet paikalleen. Taas lapsettomat parit elävät aika lailla samanlaista elämää kuin minä.  Varsinkin tässä ikävaiheessa on todella hankala nähdä kuinka tuo lapsettomuus olisi tuonut jotain lisävapautta elämään, tai että kykenisi näkemään lapsettomien olevan aktiivisempia ja onnellisempia. Tasapainoisia ihmisiä on molemmissa, ja niitä marisijoita ja omaa tyyliään ainoana oikeana tapana pitäviä myös molemmissa. Mutta nyt vapauteni istua kuluttamassa aikaa koneella loppuu, lapset ovat tulossa kylään syömään, laitan mustikkapiirakan uuniin. Hyvää ja onnellista viikonloppua kaikille!

Vierailija
110/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Ollaan kotona alasti, saunotaan ja naidaan, syödään ja juodaan. Mietitään mitä tehtäisiin viikonloppuna.

Vierailija
111/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuudella tarkoitetaan ilmeisesti olemista ilman pikkulapsiajan rasitteita. 

En ymmärrä.. kyllä minä olisin huolissani, todella huolissani vaikkapa teini-ikäisistä lapsista :o

Vierailija
112/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ä en odottamalla odota lapsenlapsia.

Jos niitä tulee, olen kyllä mummona sitten ja autan hoidossa.

Bummer..

Vierailija
113/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos Ap miettinyt, että mitäs sitten vanhana, kun et enää jaksa olla spontaani, kun olet sairas ja väsynyt, ehkä jopa mieheskin on kuollut. Kun sitten joskus oikeasti kaipaisit rakkaita, jotka soittaa/käy luonasi ilostuttamassa sua, muistamassa ja rakastamassa. Sulla ei ole sellaista tiedossa. Koska haluat nyt suunnitella tulevan vkloppusi rauhassa.

Saan minäkin suunnitella vkloppuni rauhassa :) mulla neljä pientä lasta. Lähdemme reissuun mekin! ja mulla on maailman ihaninta seuraa. Ja miksi mua ei harmita nyt yhtään?

Koska tulee vielä aika, liiankin pian, kun lapset ei enää halua lähteä mun mukaan, ja sitä rauhaa jatkuu sitten loppuelämän.

Mä meen sit aaveelle "ilostuttamaan itseäni". Tai komennan hoitorobotin lukemaan niitä ääneen, ja kirjoittaan mun vastauksia palstalle.

Vierailija
114/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin syödä mitä haluan, ilman että pitää miettiä lapselle terveellistä ja maistuvaa ruokaa. Kotona voin puhua "tuhmia", ilman pelkoa että lapsi olisi kuulolla. Voin juoda viiniä koko pullon ja polttaa silloin tällöin muutaman tupakan (harvinainen pahe, ei edes viikoittain). Lähteä viikonlopuksi reissuun extempore, ei tarvitse kuunnella lapsen kiukuttelua eikä esittää vastuullista aikuista. Lisätään nyt vielä, että lapsia haluan tulevaisuudessa, ehkä aikaisintaan vuoden päästä, mutta nautin olostani juuri nyt.

Vierailija
115/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lueskella tätäkin juttua ilman kiirettä kotiin.

Vierailija
116/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkos Ap miettinyt, että mitäs sitten vanhana, kun et enää jaksa olla spontaani, kun olet sairas ja väsynyt, ehkä jopa mieheskin on kuollut. Kun sitten joskus oikeasti kaipaisit rakkaita, jotka soittaa/käy luonasi ilostuttamassa sua, muistamassa ja rakastamassa. Sulla ei ole sellaista tiedossa. Koska haluat nyt suunnitella tulevan vkloppusi rauhassa.

Voi apua! Olen vanhustenhuollossa töissä ja kyllä monesti olen miettinyt, että helvetin huono syy hankkia lapsia.

Mietin monen vanhuksen kohtaloa, että missä ne lapset nyt on... Ei ole näkynyt vaikka niitä vanhuksella on.

Ai missäkö ne on? Odottamassa perinnönjakoa..

Vierailija
117/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju lähti väärille teille kun jotkut vanhemmat kokivat asiakseen tulla vertaamaan.

Asiatonta ja typerää.

Ketjussa puhutaan lapsettomuuden hyvistä puolista.

Ei ap.

Vaikka nuo nyt ovat ilmeisiä provoja, ihan oikea hyvä puoli lapsettomuudessa on ainakin se, ettei tarvitse katua lasten hankkimista ja tulla purkamaan pahaa oloa netin keskustelupalstoille. Minua välillä ihmetyttää, eivätkö nuo mesoavat mammat häpeä sitä, minkälainen esikuva he ovat omille lapsilleen kirjoittamalla ilkeyksiä tuntemattomille. -ap

Oikeastiko luulet, että esittelen lapsilleni kaiken, mitä satun kirjoittamaan netin keskustelupalstoille?

Vierailija
118/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, ainakaan syvällisiksi tai viisaiksi ihmisiksi näitä lapsettomia ei voi sanoa. Hah, elämän arvot tästä ketjusta poimittuna:

- timmi kroppa

- parempi markkina-asema (?) verrattuna yh-äiteihin 

- raha

Eli kunhan on kaikki materiaalisen elämän asiat kunnossa ja äärimmäisen ulkonäkökeskeisen ja hyeenamaisen ideologian arvot kohdillaan niin on hyvä elämä lapsettomalla.

Huh. 

No ei todellakaan :D kellään ei se kroppa pysy timminä, vaan rupistuu koko ajan iän myötä, teit lapsia tai et.

Mut eihän nämä lapsettomat tiedäkkään mistä puhuuvat, kun eivät ole kokeneet rakkautta suurinta, äidin ja lapsen rakkaus.

Tähänkin pätee se, että sinullakaa ei ole riittävästi kokemuspohja lapsettomuudesta, eikä sinulla ole vertailukohtaa millaista rakkautta voi kokea lapsettomana esim. miestään kohtaan.

Eli lapsetonko rakastaa miestään jotenkin enemmän ja syvemmin kuin sellainen, jolla on lapsia? Erikoinen teoria...

Vierailija
119/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tietenkin olla. Tuntemani ihmiset ovat paljolti akateemisia. Osa teki lapset jo opiskeluaikaan. Lapset kulkivat mukana yhdellä perheellä reppureissutyylisillä matkoilla Alpeilla telttailemassa, kaikilla väitöskirjan jälkeisillä post doc keikoilla ulkomailla (USA, Australia, Ruotsi, Hawaji jne). Monilla viisikymppisillä, niinkuin itselläni nuo lapset ovat aikuistumassa tai aikuistuneet, eli elämäni on aika lailla samanlaista kuin lapsettomilla tuohon vapauteen nähden. Sitten taas on joitakin näitä lapsettomia. Osa sinkkuja, heistä monet ovat enemmän jumahtaneet paikalleen. Taas lapsettomat parit elävät aika lailla samanlaista elämää kuin minä.  Varsinkin tässä ikävaiheessa on todella hankala nähdä kuinka tuo lapsettomuus olisi tuonut jotain lisävapautta elämään, tai että kykenisi näkemään lapsettomien olevan aktiivisempia ja onnellisempia. Tasapainoisia ihmisiä on molemmissa, ja niitä marisijoita ja omaa tyyliään ainoana oikeana tapana pitäviä myös molemmissa. Mutta nyt vapauteni istua kuluttamassa aikaa koneella loppuu, lapset ovat tulossa kylään syömään, laitan mustikkapiirakan uuniin. Hyvää ja onnellista viikonloppua kaikille!

Pointti onkin ehkä enemmän siinä, että lapsettomat ovat pystyneet elämään haluamaansa elämää koko ajan, eivätkä ole joutuneet välissä odottamaan 20 vuotta, että lapset kasvavat.

Vierailija
120/211 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just nyt, töiden jälkeen, otin extempore matkan viikonlopuksi kun viikonlopun sää näytti niin epävakaiselta...tämä on parasta juuri nyt...maanantaina taas officella :)