Mikä lapsettomuudessasi on parasta juuri nyt?
Minulla ehkä se, että voin suunnitella alkavan viikonloppuni täysin vapaasti ilman, että täytyy säätää tai organisoida sen kummemmin, hankkia lastenvahtia, jäädä kumppanille "auki yksi vapaa ilta" tai muuta sellaista. Moneen asiaan lisääntymisessä varmaan sopeutuisin, jos jostakin syystä olisi pakko, mutta vapauden menettämiseen en.
Kommentit (211)
Heräsin just, juon aamukahvia sängyssä yksin ja ennen kaikkea täydessä hiljaisuudessa. Aah. Tuskin lasten kanssa onnistuu. Eli vastaus on vapaus, hiljaisuus ja oma aika.
intj kirjoitti:
Vaikea tietysti valita vain yhtä asiaa, koska elämässä ilman lapsia on likimain samat edut kuin elämässä ilman vaikeaa sairautta tai ehdonalaista vankeusrangaistusta. Ehkä ykkösjuttu on se, että aistit ovat jotenkin terävämmät ja maailmaan osaa suhtautua avoimesti ja uteliaasti, tietoisemmmin, kun tietää, minkälaiselta tragedialta on välttynyt. Joka on joskus melkein jäänyt auton alle mutta kävelikin turvallisesti kotiinsa, saa ehkä tästä ajatuksesta kiinni.
Hui! Projisoitko kaiken mahdollisen pahan johtuvan ihmisillä siitä, että lapset hankkivat?
Näissä vastauksissa näkyy useanlaisia vastauksia, kun analysoi noita lapsettomien vastauksia ja jättää perheellisten vastaukset syrjään. On yksinäisiä ja elämäänsä hieman pettyneitä lapsettomia ("vedän kännit kun ei ole lasta tai panacod-kooman, me vanhemmat sinkut olemme käpertyneet likaa omaan elämään...") . Sitten on ylläolevan kaltaisia ihmisiä jotka kokevat lapsettomuuden ainoaksi oikeaksi tavaksi elää ja näkevät lapset ruttoa pahempana asiana elämälleen. Toivottavasti tajuavat, että monet muutkin asiat, kuten fyysiset ja psyykkiset sairaudet voiva rajoittaa elämää huomattavasti enemmän ja pidempään kuin lapset, toisaalta tuon luokan ihmisten persoona näyttää sellaiselta, että se lapsettomuus on hyvä ratkaisu. Ja sitten on tuo tervepäisten ihmisten porukka, joilla eämään vain juuri nyt - ehkä ei myöskään tulevaisuudessa - sovi lapsia ja elävät elämäänsä ihan tasapainoisina ja onnellisina, hyvä niin. Tänne kirjoittavissa lapsia tehneissä näkyy lähes samanlainen kirjo: osa ajattelee ettei kerta kaikkiaan kukaan voi elää ihmisarvoista elämää ilman lapsia, on kykenemätön asettumaan muiden arvomaailmaan, osa näyttää hieman kadehtivan lapsettomia, ei ole tyytyväinen elämäänsä, ja osa taas noita tervepäisiä ihmisiä jotka tyytyväisiä ja onnellisia elämäänsä mutta ovat olleet sitä ilman lapsiakin. Ihmisten kirjo on suuri eikä tuo päätös teen lapset/en tee lapset näytä tekevän ihmisistä yhtään onnellisempia tai onnettomampia. Toivottavasti useampi olisi onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä lasten kanssa tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
voi lähteä viikonloppumatkalle suoraan töistä, käydä molempina iltoina keikoilla ja päivällä kierrellä museoissa, voi mennä syömään pieneen intiimiin ravintolaan ja rauhassa harrastaa villiä seksiä (mitä olen perheellisiä ystäviäni seurannut, pitää ilmeisesti olla kiitollinen että saa edes sitä seksiä, saatika että itse edes haluaa sitä enää harrastaa :D ) Kuulostaa kliseeltä mutta totta se on!
Voi vittu onko teillä kaikilla noin tylsä elämä, että matkailu ja museoissa käynti on hienointa elämässä? Valitsin vain tämän kommentin lainattavaksi, mutta sama teema toistuu läpi ketjun. Matkustin sinne, matkustin tänne ja vielä tonnekkin. Joku nykyajan trendi varmaan. Ja sitten istutaan jossain aurinkotuolissa ja sometellaan siitä, kuinka hienoa nyt on olla ulkomailla aurinkotuolissa. Olen liian kauan ollut eristyksissä, kun te "normot" alatte vaikuttaa oudoilta.
Valitetaan nyt sitten oikein kunnolla. Vittu kun on vituttavaa kuunnella samat lässytykset ja tosi alhaisen testosteronitason "elämää suuremmat kokemukset" reppureissulla Intiassa. Voi vittu menisitte Syyriaan katsomaan sisällissotaa, niin voi perspektiivit muuttua elämästä ja ihmisistä hiukan. Kaikilla on samat "unelmani on matkustelu ja keskinkertainen perhe-elämä sitten elämän loppuun saakka". Alle 40 vuotiaat yleensä kuvailevat "villejä teinivuosiaan", kuin ne olisivat jotenkin ihmeellisiä ja täynnä draamaa. Vitut ja vitut. Pullamössöpenikoiden ykkösvaihteen käteenvetoa ja täysin merkityksetöntä. Olette perseestä. Menen takaisin pimeään luolaani.
Vierailija kirjoitti:
Mitä äiti on menettänyt?Kamala ajatus,lapset on suurin ja rakkain lahja mitä olen saanut.Suurempaa rakkautta ei ole.Ihan tarpeeksi sitä kerkesi tekemään palkkatöitä niska limassa,ja kerkiän vielä.En muista että olisin ennen lapsia muuta tehnyt,töitä töitä töitä.Joskus vee loppuna käytiin muehen kanssa syömässä,käydään lasten kanssa siellä vieläkin.Ostettiin ennen lapsia talo ja sitten töitä,remppas,töitä,remppaa.Lomilla käytiin euroopanlomilla,käydään lasten kanssakin (ja ähtärissä ja korkkarissa)
Nyt siinä tekemisessä on vaan ihan erilainen ilo!
Syksyllä koko perheen kanssa mustikkaan,sekin on nyt hauskempaa.
En tiedä mistä olen jäänyt paitsi,en kaipaa nuoruudesta mitään.
En varsinkaan niitä toimettomia laiskoja aamuja,nyt olen elossa ja tarvittu ja hyödyllinen heti aamusta.
T.4 lasta ja järkyttävän onnellinen.Kohta ihanat aamunlämpimät tuoksuvat lapseni tuolta heräävät.
Ps.Miehen kanssa herättiin aikaisin ja hiivittiin alas rakastelemaan,aika ihana aamu.;)
Tässä hyvä esimerkki siitä saatanan rasittavasta pikkuelämä ihmistyypistä. Kaikki kunnianhimo on imetty pois ja tilalle laitettu keski-iän harhailua tyhjä katse silmissä. Olet syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi lähteä viikonloppumatkalle suoraan töistä, käydä molempina iltoina keikoilla ja päivällä kierrellä museoissa, voi mennä syömään pieneen intiimiin ravintolaan ja rauhassa harrastaa villiä seksiä (mitä olen perheellisiä ystäviäni seurannut, pitää ilmeisesti olla kiitollinen että saa edes sitä seksiä, saatika että itse edes haluaa sitä enää harrastaa :D ) Kuulostaa kliseeltä mutta totta se on!
Voi vittu onko teillä kaikilla noin tylsä elämä, että matkailu ja museoissa käynti on hienointa elämässä? Valitsin vain tämän kommentin lainattavaksi, mutta sama teema toistuu läpi ketjun. Matkustin sinne, matkustin tänne ja vielä tonnekkin. Joku nykyajan trendi varmaan. Ja sitten istutaan jossain aurinkotuolissa ja sometellaan siitä, kuinka hienoa nyt on olla ulkomailla aurinkotuolissa. Olen liian kauan ollut eristyksissä, kun te "normot" alatte vaikuttaa oudoilta.
Valitetaan nyt sitten oikein kunnolla. Vittu kun on vituttavaa kuunnella samat lässytykset ja tosi alhaisen testosteronitason "elämää suuremmat kokemukset" reppureissulla Intiassa. Voi vittu menisitte Syyriaan katsomaan sisällissotaa, niin voi perspektiivit muuttua elämästä ja ihmisistä hiukan. Kaikilla on samat "unelmani on matkustelu ja keskinkertainen perhe-elämä sitten elämän loppuun saakka". Alle 40 vuotiaat yleensä kuvailevat "villejä teinivuosiaan", kuin ne olisivat jotenkin ihmeellisiä ja täynnä draamaa. Vitut ja vitut. Pullamössöpenikoiden ykkösvaihteen käteenvetoa ja täysin merkityksetöntä. Olette perseestä. Menen takaisin pimeään luolaani.
Ikävää, ettet ole päässyt lapsiesi takia kunnolla matkustamaan...
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näistä vastaajista haluaa vaan naida, ryypätä ja nukkua iltapäivään saakka. Yäk. Kukaan ei ole vastannut että voi tehdä töitä unelmiensa eteen, esimerkiksi perustamansa yrityksen parissa tai opiskeluidensa suhteen, tehdä vapaaehtoistyötä, treenata hiki hatussa tai harrastaa viulunsoittoa.
Mä nään nämä velat sellaisina ikuisina laiskanpulskeina teineinä. Haluavat jatkaa sitä tyhjää elämäänsä ilman mitään kunnollista sisältöä. Siis aikaa ja rahaa ja vapautta on mutta mitä sillä tehdään? Nukutaan viikonloput iltapäivään ja käydään dokaamassa :D Okei, sitten vielä naidaankin samalla kun katsotaan darrassa tv:tä.
Kuulostaa mun teiniajoilta. Nykyään mä ymmärrän että elämässä on paljon muutakin. Tämä vaan ei ole laiskojen hommaa kun eteenpäin halutaan.
Miten tällaisestakin aiheesta saadaan kiista aikaiseksi? :D Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja ihanaahan on jos ihminen tuntee itsensä onnelliseksi! Se jokaiselle suotakoon. Ei lapseton voi koskaan ymmärtää sitä miltä vanhemmuus tuntuu, vaikka kuinka selitettäisiin. Ei naapurin tai siskon kummin kaiman kokemuksien pohjalta pysty sitä ymmärtämään. On myös täysin eri asia olla jonkun lapsi, kuin itse vanhempi! Annetaan siis kaikkien nauttia valitsemallaan tiellä ja olla onnellisia syystä riippumatta :)
Vierailija kirjoitti:
Aihe vapaan lukeminen vahingoniloisena. Matalamielistä? Kyllä. Tyydyttävää. Kyllä.
Sä olet varmasti myös irl oikein hieno ihminen sun lähipiirille
Elämässäni ei ole ylimääräistä riesaa joka edellyttäisi 24/7 nyhjäämistä. Voin vapaasti tehdä mitä haluan ja vielä peruakin sen :)
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaisestakin aiheesta saadaan kiista aikaiseksi? :D Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja ihanaahan on jos ihminen tuntee itsensä onnelliseksi! Se jokaiselle suotakoon. Ei lapseton voi koskaan ymmärtää sitä miltä vanhemmuus tuntuu, vaikka kuinka selitettäisiin. Ei naapurin tai siskon kummin kaiman kokemuksien pohjalta pysty sitä ymmärtämään. On myös täysin eri asia olla jonkun lapsi, kuin itse vanhempi! Annetaan siis kaikkien nauttia valitsemallaan tiellä ja olla onnellisia syystä riippumatta :)
....eikä lapselliset pysty tajuamaan miltä tuntuu olla vapaaehtoisesti ilman kakaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....eikä lapselliset pysty tajuamaan miltä tuntuu olla vapaaehtoisesti ilman kakaroita.
Pystyn helposti! Mä olen ollut lapseton puolet elämästäni. Mä TIEDÄN miltä tuntuu olla lapseton. Lapseton ei tiedä miltä tuntuu olla vanhempi. Olettaa voi, ei tietää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn helposti! Mä olen ollut lapseton puolet elämästäni. Mä TIEDÄN miltä tuntuu olla lapseton. Lapseton ei tiedä miltä tuntuu olla vanhempi. Olettaa voi, ei tietää :D
Ööh. Periaatteessa joo, jos olet täysin tietoisesti ollut sitä mieltä ettet tule haluamaan lasta etkä vaan en halua lapsia nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet ollut omasta tahdosta pysyvästi lapseton, et ole ikinä halunnu lapsia ja olet siis ollut siinä ajatuksessa että lapsettomuus on loppuikäsi olotila ja se on ollut sinulle erittäin mieluisa tulevaisuus? Miten ihmeessä sinulla nyt sitten on lapsia?!
Nimittäin se, jos olet ollut noin 20 vuotiaaksi ilman lapsia mutta kuitenkin halunnut niitä (ainakin "joskus"), on TÄYSIN eri asia kuin olla esim 35v omasta tahdostaan pysyvästi lapseton aikuinen. Et sinä tämän jälkimmäisen elämästä tiedä yhtään mitään, etkä etenkään sitä miltä se tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama.Olen kerennyt kyllä olemaan miehen kanssa,matkaamaan,syömään ravintoloissa...tää oli tietysti sitä ihan luksusta.
Musta se elämä ennen lapsia oli töitä töitä töitä...Nyt kaikella on joku suurempi tarkoitus.Ja lapset on parasta mun ja miehen elämässä.Se on sitä aitoa iloa ja upeaa katsoa kun lapset kohtaa uusia asioita ja on oikeasti niin iloisia...ei vain somessa tai naapureiden harmiksi...;)
Se on sitten jalostanut jonkun 35 vuotiaan omasta tahdostaan lapsettoman ihan yli-ihmiseksi kun ei ole koskaan lapsia halunnut?En ymmärrä joo.
Ja olen ollut 25-vuotiaaksi lapseton ja aika tyhjää se elämä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näistä vastaajista haluaa vaan naida, ryypätä ja nukkua iltapäivään saakka. Yäk. Kukaan ei ole vastannut että voi tehdä töitä unelmiensa eteen, esimerkiksi perustamansa yrityksen parissa tai opiskeluidensa suhteen, tehdä vapaaehtoistyötä, treenata hiki hatussa tai harrastaa viulunsoittoa.
Mä nään nämä velat sellaisina ikuisina laiskanpulskeina teineinä. Haluavat jatkaa sitä tyhjää elämäänsä ilman mitään kunnollista sisältöä. Siis aikaa ja rahaa ja vapautta on mutta mitä sillä tehdään? Nukutaan viikonloput iltapäivään ja käydään dokaamassa :D Okei, sitten vielä naidaankin samalla kun katsotaan darrassa tv:tä.
Kuulostaa mun teiniajoilta. Nykyään mä ymmärrän että elämässä on paljon muutakin. Tämä vaan ei ole laiskojen hommaa kun eteenpäin halutaan.
Tää oli niin hyvin kuvattu!!:)
Mut hei,lapsettomuus jalostaa.
Sit voi käydä tekemässä samanlaisia "lapset kiljuu kaupassa" aloituksia kuin 18-vuotiaat ja on tosi boheemi 35-vuotias vapaa vaikka...öh...perumaan menonsa!!!!wau!
Juuri nyt - ehdottomasti hiljaisuus.
Eilen - 100km pyörälenkki ilman aikatauluja.
Viime viikolla - aikatauluttomuus.
Viime kuussa - kahden viikon pyöräretki.
Viime vuonna - ihan liian monta kokemusta ja elämystä lueteltavaksi.
Kyllähän lapsen saaminen on täydentänyt ystävien elämää, mutta he kokivatkin haluavansa lapsia ja näin ollen heiltä puuttui jotain. Nykyään he huokuvat onnellisuutta. Minulla ei ole ikinä ollut samaa tarvetta ja olen erittäin onnellinen jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on niin mukava näitten mielestä muistella vanhuspedillä, pitää yöpöydällä vaikka jostain yhenillan panosta kuvaa :D kun ei ole sitä lasta josta olisi ottanut kuvan :D
Haluat siis tietoisesti tuottaa omalle lapsellesi, kaikkein rakkaimmalle, sen hetken, kun aika jättää siitä niin tärkeästä äidistä/isästä?
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten jalostanut jonkun 35 vuotiaan omasta tahdostaan lapsettoman ihan yli-ihmiseksi kun ei ole koskaan lapsia halunnut?En ymmärrä joo.
Ja olen ollut 25-vuotiaaksi lapseton ja aika tyhjää se elämä oli.
Mot. Jos ihmisrukka on niin mielikuvitukseton että jo 7 vuotta aikuisena lapsettomana elettyään tylsistyy ja kokee elämänsä tyhjäksi, niin en yhtään epäile, ettei voikaan ymmärtää muunlaisia ihmisiä. Toivottavasti sait/saat lapsesi aivopestyä siihen, että viihdyttävät sinua loppuikäsi eivätkä esim muuta toiseen maahan - muutenhan sinulla on aika monta vuosikymmentä tyhjää elämää edessä, kun ne muuttavat kotoa etkä kykene elämääsi muilla asioilla tekemään mielekkääksi.
Vapaus!