Mikä lapsettomuudessasi on parasta juuri nyt?
Minulla ehkä se, että voin suunnitella alkavan viikonloppuni täysin vapaasti ilman, että täytyy säätää tai organisoida sen kummemmin, hankkia lastenvahtia, jäädä kumppanille "auki yksi vapaa ilta" tai muuta sellaista. Moneen asiaan lisääntymisessä varmaan sopeutuisin, jos jostakin syystä olisi pakko, mutta vapauden menettämiseen en.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkos Ap miettinyt, että mitäs sitten vanhana, kun et enää jaksa olla spontaani, kun olet sairas ja väsynyt, ehkä jopa mieheskin on kuollut. Kun sitten joskus oikeasti kaipaisit rakkaita, jotka soittaa/käy luonasi ilostuttamassa sua, muistamassa ja rakastamassa. Sulla ei ole sellaista tiedossa. Koska haluat nyt suunnitella tulevan vkloppusi rauhassa.
Saan minäkin suunnitella vkloppuni rauhassa :) mulla neljä pientä lasta. Lähdemme reissuun mekin! ja mulla on maailman ihaninta seuraa. Ja miksi mua ei harmita nyt yhtään?
Koska tulee vielä aika, liiankin pian, kun lapset ei enää halua lähteä mun mukaan, ja sitä rauhaa jatkuu sitten loppuelämän.
Lapselliset vetoaa aina tähän vanhuuteen. Kuinka moni vanhus tälläkin hetkellä odottaa, että lapset tulisivat ja muistaisivat, mutta turhaa. Itselläni on myös tästä vapauttava tunne, ettei minun tarvitse kenenkään toisen takia pitkittää elämääni, jos se alkaa tuntumaan liian raskaalta. Eikä kaivata ja odottaa. Se elämä on tässä ja nyt.
En minä odota, että lapset käyttävät elämästään yhtään enempää minuun kun olen vanha, mitä he haluavatkaan, eikä minua tarvitse hoitaa. Ne, jotka turhaan odottaa, ovat varmaan ansainneet sen turhan odotuksen, niinkuin minun mummoni, turhaan saa odottaa kun on niin ilkeä ihminen. Mutta rakkaita vanhempia halutaan muistaa :) Ei minunkaan tarvitse pitkittää elämääni, aikuisten lasten takia sitten joskus, jos siltä tuntuu, selittää vaan aikuisille lapsille, että elämäni oli tässä ja tätä haluan, en jaksa enää. Aikuiset ymmärtää. Ei ole syitä miksi lapsettomuus olisi parempaa vaikka miten yritätte keksiä :)
On paljon syitä ja ne ovat jokaiselle ne omat syyt. Aivan kuten sinun ratkaisusi sinulle. Aina ihminen ei itse voi kaikkea ratkaista. En ikinä omisi halunnut vaikeastk vammaista lasta. Sanottu.
Suurin osa näistä vastaajista haluaa vaan naida, ryypätä ja nukkua iltapäivään saakka. Yäk. Kukaan ei ole vastannut että voi tehdä töitä unelmiensa eteen, esimerkiksi perustamansa yrityksen parissa tai opiskeluidensa suhteen, tehdä vapaaehtoistyötä, treenata hiki hatussa tai harrastaa viulunsoittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkos Ap miettinyt, että mitäs sitten vanhana, kun et enää jaksa olla spontaani, kun olet sairas ja väsynyt, ehkä jopa mieheskin on kuollut. Kun sitten joskus oikeasti kaipaisit rakkaita, jotka soittaa/käy luonasi ilostuttamassa sua, muistamassa ja rakastamassa. Sulla ei ole sellaista tiedossa. Koska haluat nyt suunnitella tulevan vkloppusi rauhassa.
Saan minäkin suunnitella vkloppuni rauhassa :) mulla neljä pientä lasta. Lähdemme reissuun mekin! ja mulla on maailman ihaninta seuraa. Ja miksi mua ei harmita nyt yhtään?
Koska tulee vielä aika, liiankin pian, kun lapset ei enää halua lähteä mun mukaan, ja sitä rauhaa jatkuu sitten loppuelämän.
Lapselliset vetoaa aina tähän vanhuuteen. Kuinka moni vanhus tälläkin hetkellä odottaa, että lapset tulisivat ja muistaisivat, mutta turhaa. Itselläni on myös tästä vapauttava tunne, ettei minun tarvitse kenenkään toisen takia pitkittää elämääni, jos se alkaa tuntumaan liian raskaalta. Eikä kaivata ja odottaa. Se elämä on tässä ja nyt.
En minä odota, että lapset käyttävät elämästään yhtään enempää minuun kun olen vanha, mitä he haluavatkaan, eikä minua tarvitse hoitaa. Ne, jotka turhaan odottaa, ovat varmaan ansainneet sen turhan odotuksen, niinkuin minun mummoni, turhaan saa odottaa kun on niin ilkeä ihminen. Mutta rakkaita vanhempia halutaan muistaa :) Ei minunkaan tarvitse pitkittää elämääni, aikuisten lasten takia sitten joskus, jos siltä tuntuu, selittää vaan aikuisille lapsille, että elämäni oli tässä ja tätä haluan, en jaksa enää. Aikuiset ymmärtää. Ei ole syitä miksi lapsettomuus olisi parempaa vaikka miten yritätte keksiä :)
Voi kuule. Ihmisiä on niin erilaisia. Se, että lapset eivät käy tapaamassa vanhempiaan voi johtua myös siitä lapsesta. Ei läheskään aina siitä, että vanhus olisi ollut ilkeä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Huh, ainakaan syvällisiksi tai viisaiksi ihmisiksi näitä lapsettomia ei voi sanoa. Hah, elämän arvot tästä ketjusta poimittuna:
- timmi kroppa
- parempi markkina-asema (?) verrattuna yh-äiteihin
- raha
Eli kunhan on kaikki materiaalisen elämän asiat kunnossa ja äärimmäisen ulkonäkökeskeisen ja hyeenamaisen ideologian arvot kohdillaan niin on hyvä elämä lapsettomalla.
Huh.
No ei todellakaan :D kellään ei se kroppa pysy timminä, vaan rupistuu koko ajan iän myötä, teit lapsia tai et.
Mut eihän nämä lapsettomat tiedäkkään mistä puhuuvat, kun eivät ole kokeneet rakkautta suurinta, äidin ja lapsen rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Ketju lähti väärille teille kun jotkut vanhemmat kokivat asiakseen tulla vertaamaan.
Asiatonta ja typerää.Ketjussa puhutaan lapsettomuuden hyvistä puolista.
Ei ap.
Vaikka nuo nyt ovat ilmeisiä provoja, ihan oikea hyvä puoli lapsettomuudessa on ainakin se, ettei tarvitse katua lasten hankkimista ja tulla purkamaan pahaa oloa netin keskustelupalstoille. Minua välillä ihmetyttää, eivätkö nuo mesoavat mammat häpeä sitä, minkälainen esikuva he ovat omille lapsilleen kirjoittamalla ilkeyksiä tuntemattomille. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä, miten mä olisin kestänyt, jos en olisi saanut omia lapsia.
Nää on niin ihania, kauniita, hauskoja, rakkaita... ei voi edes sanoin kuvailla, kuinka tärkeitä.
Äityis on elämän paras asia. Mutta ei sitä nainen tiedäkkään sitä jos ei saa kokea, ja niin moni ei saa.
Sinulla ei taida olla riittävästi kokemuspohjaa lapsettomuudesta? Kysymykseen voi vastata omakohtaisesti vain, jos on kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näistä vastaajista haluaa vaan naida, ryypätä ja nukkua iltapäivään saakka. Yäk. Kukaan ei ole vastannut että voi tehdä töitä unelmiensa eteen, esimerkiksi perustamansa yrityksen parissa tai opiskeluidensa suhteen, tehdä vapaaehtoistyötä, treenata hiki hatussa tai harrastaa viulunsoittoa.
Niitä on niin mukava näitten mielestä muistella vanhuspedillä, pitää yöpöydällä vaikka jostain yhenillan panosta kuvaa :D kun ei ole sitä lasta josta olisi ottanut kuvan :D
Vierailija kirjoitti:
No kysymyskin ohjasi siihen suuntaan. Kysyin, mikä lapsettomuudessa on parasta nimenomaan perjantaina klo 15, ja vastaukset ovat sen mukaisia. Jos olisin kysynyt viime maanantaina, mikä on ollut lapsettomuudessasi parasta viimeisen viiden vuoden aikana, olisimme kuulleet erilaisia vastauksia. Ei kukaan kiistä noiden mainitsemiesi asioiden arvoa, mutta ainakin minä ymmärrän hyvin, miksi ne eivät ole juuri nyt mielessä. :) -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, ainakaan syvällisiksi tai viisaiksi ihmisiksi näitä lapsettomia ei voi sanoa. Hah, elämän arvot tästä ketjusta poimittuna:
- timmi kroppa
- raha
Eli kunhan on kaikki materiaalisen elämän asiat kunnossa ja äärimmäisen ulkonäkökeskeisen ja hyeenamaisen ideologian arvot kohdillaan niin on hyvä elämä lapsettomalla.
Huh.
No ei todellakaan :D kellään ei se kroppa pysy timminä, vaan rupistuu koko ajan iän myötä, teit lapsia tai et.
Mut eihän nämä lapsettomat tiedäkkään mistä puhuuvat, kun eivät ole kokeneet rakkautta suurinta, äidin ja lapsen rakkaus.
Tyhmentääkö äitiys jotenkin? Taannuttaa jonnekin oman vauva-ajan tasalle?
Vierailija kirjoitti:
- timmi kroppa
- raha
Huh.
Näinhän mm itse en sanonut, muttet paheksunnaltasi huomannut. Parasta on riippumattomuus. Ei enää hoidettavia kun vanhukseni olen hoitanut.
Olen onnellinen vapaudestani.
Menkää nyt helvettiin täältä kusipäiset säälittävät mammat joilla ei ole persoonallisuutta, omia ajatuksia eikä muuta suuntaa elämällä kuin LAPSET LAPSET LAPSET. Guess what, nekin kasvavat aikuisiksi.
Ohiksena: miksi näitä lapsettomuusketjuja ilmaantuu niin paljon viikonlopun aikana, kun taas perheellisten viestit vähenevät? Perheelliset viettävät aikaa keskenään, eikö niillä lapsettomilla ole oikeasti muuta tekemistä kuin roikkua netissä? Katsoin nettiä eilen, silloin oli perheellisten ketjuja ja köyhyysketjuja, nyt yleisimmät ketjut näyttäs olevan vapaaehtois lapsettomuus aiheisia (koska tiesit, mikä on parasta, millaiseen elämäntapaan...). Just wondering.
Ensi viikolla voin lähteä viikon ulkomaanmatkalle. Saan käyttää taiteiluun kaiken haluamani vapaa-ajan. En ole vastuussa toisesta. Saan mennä menojani. Kotielämä käsittää vain parisuhteen, se on helpompaa.
N23
Tosin eihän sitä tiedä jos jonain päivänä se kuuluisa vauvakuume iskisi minuunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuudella tarkoitetaan ilmeisesti olemista ilman pikkulapsiajan rasitteita.
Olen kolmen lapsen äiti ja kaikki "parasta", mitä tähän mennessä on sanottu, sopii minuun myös. Ikä tietysti alkaa nelosella.
Voitko olla täysin vapaa huolista mitkä lapsiin liitty?
No ei voi! Tämä on totta. En ole kanaemotyyppiä kuitenkaan eli huoli ei ole päällimmäisenä.
Mutta ilon hetket ovat sellaisia, että sitä iloa ei voi verrata omaan onnistumiseen tai mihinkään.
Poikani pääsi tänä keväänä oikikseen ja on paljon niin hienoja hetkiä, että en vaihtaisi aamuihin, joina saa nukkua pitkään. Kun niitäkin on ollut riittämiin näin jälkikäteen ajatellen ja edessä tuhansia, jos luoja suo (en ole uskovainen, vain sanonta:))
Talla hetkella parasta ovat nama jutut:
- Voin opiskella ja tehda uraa samanaikaisesti minua kiinnostavalla alalla. Olen ulkomailla eli opinnot maksavat ja toissa on pakko olla, jos ei ela muiden varassa. Jos tassa olisi lapsi hoivissa, en varmasti siihen kykenisi.
- Tuleva leikkaus ja sen jalkeinen toipuminen. Edelleen, voin maata sohvalla ihan rauhassa ilman mitaan stressia siita, miten tama vaikuttaisi kehenkaan muuhun.
- Tykkaan jarjestaa paivani niin, etta otan lahinna omat (ja mieheni) tarpeet huomioon, en kenenkaan muun. En haluaisi tai jaksaisi olla kenellekaan muulle tarpeellinen tai valilla edes mukava... Pinna ei yksinkertaisesti kestaisi.
- Paasen lomille silloin kun haluan (ja on rahaa). Eli ei tarvitse suunnitella kouluvuoden mukaan vaan voin karata muille maille silloin kun se on kaikkein edullisinta tai muuten sopii minulle parhaiten.
Siinapa ne suurimmat ehka talla hetkella... Suurin onni on kylla tuo, etta voin antaa uralle ja opinnoille kaikkeni. Tykkaan alastani todella paljon ja tyotehtavia yms. on tarjolla monenlaisia, eika minun tarvitse huolehtia kenenkaan muun hyvinvoinnista lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju lähti väärille teille kun jotkut vanhemmat kokivat asiakseen tulla vertaamaan.
Asiatonta ja typerää.Ketjussa puhutaan lapsettomuuden hyvistä puolista.
Ei ap.
Vaikka nuo nyt ovat ilmeisiä provoja, ihan oikea hyvä puoli lapsettomuudessa on ainakin se, ettei tarvitse katua lasten hankkimista ja tulla purkamaan pahaa oloa netin keskustelupalstoille. Minua välillä ihmetyttää, eivätkö nuo mesoavat mammat häpeä sitä, minkälainen esikuva he ovat omille lapsilleen kirjoittamalla ilkeyksiä tuntemattomille. -ap
Mitähän ilkeää tähän keskusteluun on muka kirjoitettu? ja vaikka jotain olisikin, niin en minä pyydä esim. mun 5 vuotiasta tähän tietokoneelle ja kerro, että "hei poikani nyt äiti kirjoitti ilkeyksiä ihmisille (naurua) että tää on tosi siisti juttu näin pitää tehdä elämässä" :D ootteko te ihan tyhmiä :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- timmi kroppa
- raha
Huh.
Et tiedä rakkaudesta, se kuultaa turhasta viestistäsi.
Itse olen äiti, ja se rakkaus on biologiaa. Lapsi rakastaa vanhempiaan riippuvuussuhteensa takia.
Suurinta rakkautta on RAKKAUS. Se ei erittele eikä erottele.
Tällä nimenomaisella hetkellä se, että päätimme parin ystävän kanssa extempore lähteä töiden jälkeen ravintolaan syömään.
Vierailija kirjoitti:
Poikani pääsi tänä keväänä oikikseen ja on paljon niin hienoja hetkiä, että en vaihtaisi aamuihin, joina saa nukkua pitkään.
Minä ja aika moni muu olemme nimenomaisesti vaihtaneet pois mahdollisuuden tällaisiin kokemuksiin, kun tuo ei meille ole millään lailla tärkeää, oleellista tai toivottavaa. Jos riemu pojan oikikseen pääsystä vaihtuu pitkiin ja hitaisiin aamuihin, voisin vaihtaa tytön ensimmäiset futistreenit vaikka lämpimään voileipään. -ap
Asiatonta ja typerää.
Ketjussa puhutaan lapsettomuuden hyvistä puolista.
Ei ap.