Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gilmoren tytöt pettymys, annanko vielä mahdollisuuden?

Vierailija
08.07.2016 |

Olen niin pettynyt! Ne tutuistani, joiden leffa- ja kirjallisuusmaku sekä huumorintaju ja muu osuvat eniten yksiin kanssani, ovat vuosikausia hehkuttaneet Gilmoren tyttöjen mahtavuutta. Nyt sarja ilmestyi Netflixille ja aloin katsoa suurin odotuksin. Ajattelin, miten mahtavaa on, että kausia on tarjolla seitsemän - saapahan nautiskella ilman että heti loppuu.

Mutta mitä näinkään! Olen nyt katsonut kuusi jaksoa täynnä ärsyttävää nokkelaa sanailua jokaisessa vuorovaikutustilanteessa, siis ihan jokaisessa. Lorelai on ärsyttävä, itsekeskeinen vitsailija, joka ei ole edes sellaisella sympaattisella tavalla ärsyttävä, kuten jotkut sarjahenkilöt. Roryssa ei ole mitään mielenkiintoista. Juonenkäänteet ovat epärealistisia. Ei naurata.

Kysyn: Mikä ihme siinä sarjassa koukuttaa niin monet? Miksi en itse pääse imuun mukaan?

Kysyn myös: Kannattaako sarjalle antaa vielä mahdollisuus, KAIKKI hyvät tyypit ovat tykänneet siitä? Muuttuuko sarja siis kiinnostavammaksi, saavatko henkilöt syvyyttä ja koukuttuuko siihen jossain vaiheessa? Vai oliko tämä nyt tässä?

En vaadi tv-sarjoilta mitään mieletöntä syvyyttä tai yhdenmukaisuutta (olen tykännyt esim näistä: Orange is the new black, Skins, Mad Men, House of Cards, Gossip Girl, Mullan alla, Amyn lailla, 4200, Greyn anatomia...), mutta jos katsominen pelkästään ärsyttää, niin en jaksa jatkaa.

Ja kyllä, tämä on ongelma, koska odotin niin paljon ja koska tunnen, että minussa on jotain vikaa, koska en rakasta sarjaa, jota kaikki muut rakastavat.

Ajatuksia?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nokkela sanailu" sarjan kuvauksessa puistattaa minuakin, vaikka Gilmoren tytöistä tykkäänkin. Sarjassa puhutaan nopeasti ja vuorosanoissa vilisee viittauksia leffoihin, kirjoihin yms. joista itse ei tiedä välttämättä suurinta osaa. Minua sarjassa on silti viehättänyt eniten tunnelma ja ympäristö, Stars Hollow'n ihana pikkukaupunki :D ja värikkäät sivuhenkilöt (mm. Miss Patty). Erinomainen musiikki myös!

Parhaat kaudet ovat 1-4, näistä ehkä 2 on suosikkini. Sarja muuttuu kovasti loppua kohden, Rorystä tulee korkeaan ääneen kimittävä hössöttäjä verrattuna sarjan alussa esiintyvään maltilliseen "brainiac"-Roryyn. Aina kun katson pilottijaksoa, huvittaa myös miten Roryn ja Lorelain tyyli muuttuu sarjan edetessä. Ekassa jaksossa ekassa kohtauksessa Lorelailla on oikeastaan aika järkyttävä takki ja joku musta simppeli kassi. Seiskakauteen mennessä päällä on lähes aina mekkoja ja pitkiä takkeja. Katsoinkin joskus lisämateriaalista, kun puhuttiin kuinka alussa tyttöjen tyyli on "slightly conservative".

Harmi vain, että Netflixissä sarjan suomenkielinen tekstitys on aivan surkeaa käännöstyötä ja käännösvirheitä ihan selkeissä kohdissa. Käännös ei tee mitään oikeutta alkuperäiselle dialogille. Ei varmasti tunnukaan yhtään nokkelalta sanailulta, jos tekstitystä lukee... Väitän, että huomattavasti paremmankin tekstityksen olisi saanut aikaan, vaikka pitkiä dialogeja joutuukin tiivistämään ja muokkaamaan kulttuuriviittauksia ymmärrettävimmiksi.

Vierailija
22/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sen läpi kattelin mutta aivan sama fiilis kun ap:lla että pettymys oli!Ei kai se Jenkeissä tai muualla niin suosittu edes ollut.Ainoa asia mitä siinä sietää ylistää on se Lorelain äiti!Miten se voi olla niin mainio!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rory ei osaa näytellä:(

Vierailija
24/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn samaistumaan täysin ap:n fiiliksiin sarjasta. Tuo jatkuva nokkeluus ärsytti myös itseäni.

Nimenomaan tämä. Sanailu on niin vuolasta, että se ei enää ole realistista keskustelua ja käsikirjoitus paistaa liikaa läpi. Menee siis uskottavuus siihen, mitä katselee.

Vierailija
25/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään jaksanut katsoa breiking badia vaikka kaikki kaverit/ystävät sen niin ylisti.

Onneksi meillä on valinnan vapaus.

Oi, voisin rakastua sinuun :D

Minulle myös kaikki kehui sarjaa ja katsoin muutaman jakson ja minusta se oli pitkästyttävä. No sitten alettiin painostamaan, että katso ykköskausi, se paranee kakkosessa. Siinä vaiheessa luovutin. Pitääkö ihan oikeasti katsoa yksi kausi, että sarja alkaa paranemaan. En välittänyt.

Gilmoren tyttöjä en ole katsonut, joten en osaa sanoa, pidänkö siitä.

Vierailija
26/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et anna enää yhtäkään mahdollisuutta tuolle höyryävällä kasalle puhdasta kakkaa. En ymmärrä sarjan suosiota, pää räjähtää siitä mukanokkealasta dialogista, aargh.

Kiva jos muut tykkää, ei ole multa pois ja aina voin valikoida jotain mielekkäämpää töllöttimeeni.

Vierailija
27/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kanssa katsomaan muutama päivä sitten Netflixistä ja aluksi tuntui tylsältä. En vieläkään tajua niitä jatkuvia viittauksia kirjoihin jne. ja moni juttu taitaa siksi mennä ohi.

Lorelai on minustakin todella ärsyttävä! Lapsellinen ja samaan aikaan kuitenkin niin pihalla siitä, mitä teinien elämässä tapahtuu (kutsuu Deanin leffailtaan!). Hänelle jätskiä, nyt jätskiä, vaikka Rory opiskelee. Huh, sainpahan purkaa. :D

Vierailija
28/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että et pidä sarjasta. Se on akateemisille suunnattu ja kirjoituksestasi päättelen sinun kuuluvan kohderyhmään.

Parhaita sarjoja.

m32

Huutonaurua.

Vierailija
29/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän Gilmore Girlseistä just siksi, että hahmot ovat epätäydellisiä. Lorelai, Rory ja erityisesti Emily on niin ärsyttäviä välillä. Ja Edward, mikä snobi! Hahmot myös kasvavat ja muuttuvat, mikä on aika harvinaista. Hyvän mielen sarja.  :)

Vierailija
30/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tykkää niin ei tykkää. Ekalla kaudella sarja on parhaimmillaan. Se sanailu ei vaan ole kaikille. En tunne ketään, joka olisi länmennyt GG:lle hitaasti vaan siitä joko pitää tai ei.

Vierailija
31/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lorelai on minustakin todella ärsyttävä! Lapsellinen ja ITSEKÄS! Miksi hitossa joka pirun sarjaan pitää kirjoittaa näitä narsisteja?!

Vierailija
32/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katoin tätä silloin kun se tuli Yleltä. Voi olla, että aika on taas kullannut muistot, mutta en tykännyt aluksi koko sarjasta. Pikkuhiljaa sitten pääsin sisälle, mutta sitten taas viimeinen kausi jäi katsomatta, kun jotenkin alkoi just se nokkela sanailu tympiä.

Nyt jäi sitten vaivaamaan, että mitenkäs se sitten oikein päättyi. Voisko joku ystävällinen kertoa tärkeimmät kohokohdat?

Vierailija
33/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista, kertoisko joku miten tää päättyi?

Vierailija
34/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä katoin tätä silloin kun se tuli Yleltä. Voi olla, että aika on taas kullannut muistot, mutta en tykännyt aluksi koko sarjasta. Pikkuhiljaa sitten pääsin sisälle, mutta sitten taas viimeinen kausi jäi katsomatta, kun jotenkin alkoi just se nokkela sanailu tympiä.

Nyt jäi sitten vaivaamaan, että mitenkäs se sitten oikein päättyi. Voisko joku ystävällinen kertoa tärkeimmät kohokohdat?

SPOILERIVAROITUS! 

-------->

Seiskakaudella Christopher kosii Lorelaita ja menevät pikapikaa naimisiin Ranskassa. Avioliitto ei kuitenkaan kestä kauaa. Logan kosii Rorya, joka kieltäytyy. Rory valmistuu ja saa toimittajan töitä Obaman kampanjaan liittyen. Luke järjestää Rorylle yllätysläksiäiset, ja viimeistään tästä eleestä Lorelai lämpenee Lukelle uudelleen ja päinvastoin. Samoin lämpenevät välit Emilyyn ja Richardiin, ja perjantai-illallisten sovitaan jatkuvan. Lane ja Zach saavat kaksospojat. :)

Vierailija
35/47 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin gilmoren tytöissä ei ole väkivaltaa eikä seksiä. Suurin osa ihmisistä tykkää siitä juuri sen vuoksi kun seurataan muutaman ihmisen elämää pikkukylässä ilman räyhäämistä. Sun lempisarja valikoimaa kun katsoin niin ehdotan ettet tuhlaa aikaasi Gilmoreen. Mene katsomaan vaikka Orphan Black.

Pakko kommentoida, että just jotain tällästä oon etsinyt. Siis sarjaa ilman väkivaltaa ja seksikohtauksia. Nykyajan sarjat on näitä täynnä.. Tosi vaikeeta löytää ilman. Tähän asti on tullut positiivinen kuva sarjasta, meen 3 kaudessa nyt. Kiitos netflix! :)

Vierailija
36/47 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kuulla, mikä juonenkäänne Gilmoreissa tuntuu epärealistiselta, jos tykkäät Gossip Girlistä ja Greyn anatomiasta.

Vierailija
37/47 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään, tämä on ainoa sarja jota katson. Yksi syy on se, ettei ole seksiä tai väkivaltaa tai mitään erityisen "jännittävää", vaan lähinnä tavallista arkea ja kummallisia hahmoja. :D Tykkään monista sivuhahmoista, esim. Bebett, Miss Patty, Taylor, Lanen bändikaverit... On siinä myös ärsyttäviä hahmoja, vähän yliampuvasti tehtyjä mm. Paris ja Lorelai. Lorelain vanhempien näyttelijät on ihan huippuja.

Vierailija
38/47 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan Gilmore Girlsiä, mutta kieltämättä se on sarja, jota vaan täytyy ymmärtää. mitä järkeä tuhlata aikaasi jos ei nappaa? 

Vierailija
39/47 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just se jatkuva "nokkela" sanailu, jolla sarjaa mainostettiinkin, aarghh!! Rasittava!

Ainoa jakso jonka katsoin alkujaksojen yrittämisen jälkeen oli, kun Sebastian Bach esiintyi siinä <3

Katsoit YHDEN jakson, jossa Bach esiintyi?

:D

Oliskohan kannattanut seurata vähän pidempään, jos k.o. henkilöä fanitat? Ihan vinkkinä, on mukana piiitkään.

Vierailija
40/47 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katsonut sarjaa vuosiin, enkä ole varma olenko edes nähnyt viimeisiä kausia, mutta ihanaa, että se on nyt Netflixissä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi