Miksi VR myy matkalipun lisäksi paikkalipun eli RAHASTAA 2 KERTAAN?
Matkalipuista vaan hinta, ja ihmiset saa mennä istumaan sinne, missä on vapaa paikka.
Ja sitten vaan niitä vaunuja tarpeeksi.
Eihän busseihinkaan myydä paikkalippuja?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt ihmeessä kuinka se paikaton junalippua ostetaan? Mulle onnettomalle aina tulee samaan hintaan se paikkakin, samalla tavalla kuin lentolippuunkin.
Esim. sarjalipulla.
Sarjalipulle on mahdollista varata paikka. Ilmaiseksi, ei tartte maksaa...
Mutta se vaiva. On mulla parempaakin tekemistä ku tehdä VR:lle kuuluva palvelu.
No miten se VR voisi tietää millä junalla just sinä matkustat ja juokset siihen mustaakin miestä nopeammin. Vai pitäisikö mielestäsi olla kaikissa junissa varmuuden vuoksi varattuna x määrä paikkoja, joka vastaa myytyjen sarjalippujen määrää? Eli jos on esim. 100 kpl myytyjä sarjalippuja, pitäisi jokaisella mahdollisella junayhteydellä olla 100 kpl varattuja paikkoja?
Ei kiitos, minä en ainakaan halua maksaa tällaisesta lisähintaa lipuista, kun paikan varaaminen on kuitenkin äärettömän helppoa, jos osaa käyttää tietokonetta ja yhtään suunnittelee elämäänsä edes tunnin päähän nykyhetkestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kyselyssä pitäisi olla kolmas kohta:
"Onko AP tyhmä?"
En sanoisi tyhmä, vaan tietämätön. T. junalla myös viimeksi vuonna 1999 matkustanut Sinkkumies.
Kiitos.
Junan käyttäminen on oikeasti tehty TURHAAN ihan h...n vaikeaksi. Jos et matkusta sillä joka päivä ja ole joku pilkuntarkka byrokraatti, joka jaksaa ... sitä pilkkua. Nyt on tehty vielä niin käteväksi, ettei enää ole asemallakaan henkilökuntaa, jolta voisit saada palavelua. Jos joudun tekemään kaiken itse ja haluan myös olla ajoissa perillä, on vain yksi vaihtoehto: auto.
Matkustatko koskaan esim. lentokoneella?
En ole koskaan kokenut lentolipun, junalipun tai bussilipun ostamista mitenkään hankalaksi. Ostan aina netistä etukäteen. Viikko siten ostin kahdelle lapselle bussiliput netistä. Aikaa meni n. 5 minuuttia ja lipuksi kelpasi henkilöllisyystodistus. Mielestäni junalipun osto on suunnattoman yksinkertainen toimitus ja lipun saa puhelimeen. Jos ei ole nettiä, niin asemien automaatit ovat tosi simppeleitä käyttää, niitä oli jo 90-luvulla
Mutta ilmeisesti äly tulee tässäkin asiassa jollakin vastaan ja silloin kannattaa pysyä kotona.
Muut on tuttuja hommia paitsi bussilipun osto. Ehkä kapinoin tuota itsepalvelua ja silti kalliita lipunhintoja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko jollain välillä mahdollista edes ostaa matkalippu ilman paikkaa?
Opiskellessani vuonna 1992 piti ostaa paikkalippu erikseen, ja köyhänä opiskelijana sitä sitten siirtyi kun paikan haltija ilmestyi junaa, ravintolavaunussakin tuli istuttua, mutta sen jälkeen on tietääkseni käytössä ollut ihan matkalippu, johon on merkitty paikka jossa istut.
En tosin vuoteen ole matkustanut junalla, mutta viimeksi kun äidilleni 3 kk sitten junalipun verkosta ostin, siihen ihan sisältyi istumapaikka.
On mahdollista ostaa vain matkalippu.
Ehh...matkalippu ilman määrättyä paikkaa on mahdollista ostaa vain kahdella tavalla: sarjalippu tai kausilippu, jolloin paikan varaaminen on vapaaehtoista, mutta se on ilmaista, joten se kannattaa tietysti tehdä; tai junasta konduktööriltä, jolloin siihen ei sisälly istumapaikkaa, mutta maksat lipusta lisäksi palvelumaksun, eli se on kalliimpi kuin etukäteen ostettu. Jälkimmäisessä ei ole mitään järkeä eli se tehdään vain silloin kun on pakko. Muissa tapauksissa junalippuun printataan automaattisesti istumapaikka tai sen voi myös valita oston yhteydessä itse, jos käyttää lipunmyyntiautomaattia, tietokonetta Flashilla tai lipunmyyntitoimistoa. En ymmärrä mikä tämä mystinen tuplamaksu nyt on, onko AP ostanut aina varmuuden vuoksi kaksi paikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt ihmeessä kuinka se paikaton junalippua ostetaan? Mulle onnettomalle aina tulee samaan hintaan se paikkakin, samalla tavalla kuin lentolippuunkin.
Esim. sarjalipulla.
No miten se VR voisi tietää millä junalla just sinä matkustat ja juokset siihen mustaakin miestä nopeammin. Vai pitäisikö mielestäsi olla kaikissa junissa varmuuden vuoksi varattuna x määrä paikkoja, joka vastaa myytyjen sarjalippujen määrää? Eli jos on esim. 100 kpl myytyjä sarjalippuja, pitäisi jokaisella mahdollisella junayhteydellä olla 100 kpl varattuja paikkoja?
Ei kiitos, minä en ainakaan halua maksaa tällaisesta lisähintaa lipuista, kun paikan varaaminen on kuitenkin äärettömän helppoa, jos osaa käyttää tietokonetta ja yhtään suunnittelee elämäänsä edes tunnin päähän nykyhetkestä.
Ei kaikki elä suunnitelmataloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. sarjalipulla.
Tekee arvion excel-taulukolla edellisten myyntien pohjalta. Kuten moni muukin firma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut matkustaa junassa aikoihin?
Olen kyllä. Ja ymmärrän mitä nöyremmin, ettei junaa saa käyttää muut kuin vakioasiakkaat. Muille tehdään lipunosto ym niin vaikeaksi mm. poistamalla lipunmyynti tai sulkemalla asema, jonka SISÄLLÄ on lipunostoautomaatti, että on vaan helpompi mennä omalla autolla.
"Poistamalla lipunmyynti"??? Kyllä se VR:n verkkokauppa ainakin vielä n. 15 minuuttia sitten oli olemassa kun kävin ostamassa lipun sieltä.
Autolla ajaminenhan se vasta työlästä ja kallista onkin. Suomen kuppainen tiestö ja autoilun korkea kokonaisverotus pitävät siitä huolen ja jos jotain jää niin sen saa maksaa vakuutusyhtiölle ja korjaamolle. Kun maksaa pelkän lipun niin se on siinä eikä tarvitse kuin valmista varttua.
0/5, viittaan sekä kirjoituksen laatuun että AP:n älykkyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. sarjalipulla.
Mitäs jos tiedät vasta junassa juostuasi sadan metrin matkan mustaakin miestä nopeammin, että ehditkö junaan vai et?
Varaat paikan puhelimella tai olet ilman paikkaa. Ole ajoissa.
Junaan ehtiminen palaverista riippuu aika monesta muusta tekijästä kuin minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä. Ja ymmärrän mitä nöyremmin, ettei junaa saa käyttää muut kuin vakioasiakkaat. Muille tehdään lipunosto ym niin vaikeaksi mm. poistamalla lipunmyynti tai sulkemalla asema, jonka SISÄLLÄ on lipunostoautomaatti, että on vaan helpompi mennä omalla autolla.
"Poistamalla lipunmyynti"??? Kyllä se VR:n verkkokauppa ainakin vielä n. 15 minuuttia sitten oli olemassa kun kävin ostamassa lipun sieltä.
Kiva ettei ollut tällä kertaa kaatunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. sarjalipulla.
Mitäs jos tiedät vasta junassa juostuasi sadan metrin matkan mustaakin miestä nopeammin, että ehditkö junaan vai et?
Varaat paikan puhelimella tai olet ilman paikkaa. Ole ajoissa.
Junaan ehtiminen palaverista riippuu aika monesta muusta tekijästä kuin minusta.
No sitten menee seuraavalla. Ainakin Helsingistä lähtee junia niin tiuhaan ettei tarvi tuntia enempää yleensä odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis maksatteko ihan iloisesti saman matkan kahteen kertaan? Eihän lentokoneessakaan tarvitse maksaa kahteen kertaan, että pääsee istumaan.
Junalipun ostokin olisi paljon helpompaa ja nopeampaa, jos ei tarvitsisi perehtyä paikkalipun ostoon. Varsinkin jos on autonomistaja, joka matkustaa kerran 5 vuodessa junalla. Ja varsinkin jos VR:n sivut kaatuu juuri silloin kun olet varaamassa paikkaa (näinkin on käynyt).
Idiootti. Onhan lentokoneessakin istumapaikka sun lipulle. Vai luulitko että sattumalta sinne myydään hyvä määrä ja sitten portilla aletaan sumplia ja huomataan että pyötötuoli ja pari lasta ei mahdukaan, joten laitetaan se 5 krt vuodessa matkustava käytävälle, myös junassa ja toivotaan parasta.
Tiesitkö myös, että matkalipun hinta koostuu esim. veroista, paikasta, alennuksista, yms. Eri paikat ovat eriarvoisia, lipun hinta riippuu myös siitä milloin sen ostaa, myös junalipun hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kyselyssä pitäisi olla kolmas kohta:
"Onko AP tyhmä?"
En sanoisi tyhmä, vaan tietämätön. T. junalla myös viimeksi vuonna 1999 matkustanut Sinkkumies.
Kiitos.
Junan käyttäminen on oikeasti tehty TURHAAN ihan h...n vaikeaksi. Jos et matkusta sillä joka päivä ja ole joku pilkuntarkka byrokraatti, joka jaksaa ... sitä pilkkua. Nyt on tehty vielä niin käteväksi, ettei enää ole asemallakaan henkilökuntaa, jolta voisit saada palavelua. Jos joudun tekemään kaiken itse ja haluan myös olla ajoissa perillä, on vain yksi vaihtoehto: auto.
Matkustatko koskaan esim. lentokoneella?
En ole koskaan kokenut lentolipun, junalipun tai bussilipun ostamista mitenkään hankalaksi. Ostan aina netistä etukäteen. Viikko siten ostin kahdelle lapselle bussiliput netistä. Aikaa meni n. 5 minuuttia ja lipuksi kelpasi henkilöllisyystodistus. Mielestäni junalipun osto on suunnattoman yksinkertainen toimitus ja lipun saa puhelimeen. Jos ei ole nettiä, niin asemien automaatit ovat tosi simppeleitä käyttää, niitä oli jo 90-luvulla
Mutta ilmeisesti äly tulee tässäkin asiassa jollakin vastaan ja silloin kannattaa pysyä kotona.
Muut on tuttuja hommia paitsi bussilipun osto. Ehkä kapinoin tuota itsepalvelua ja silti kalliita lipunhintoja vastaan.
Kapinoi rauhassa. Netistä ostamalla liput maksoivat 8 € kpl välille Jyväskylä-Helsinki. Bussikuskiltakin olis saanut, mutta olis maksanut n. 20 € kpl. Kyllä mä tuolla hintaerolla kuitenkin vähän itsepalvelua olen valmis tekemään, kun samalla vaivalla sain valita lapsille vierekkäiset paikat bussista etukäteen, ovelta ostettuna tästä ei olis ollut tuplahinnasta huolimatta takeita. Ja tämä ei ollut edes Onnibus, vaan ihan muu firma.
Junaliput nyt on kyllä kalliita. Junalla sama yhteys olisi maksanut n. 60 € ja olisi sisältänyt vaihdon Tampereella kaikilla vähänkään järkevillä yhteyksillä ja nettikaupasta ei edes pystynyt ostamaan kahta lastenlippua, että ei se nyt aina toimivaa tai halpaa ole. Mutta yksittäisen aikuisen junalipun osto on kyllä helppoa kuin mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. sarjalipulla.
Kannattaa olla ajoissa, niin ei tule tällaisiakin ongelmia. Vaikka sinä olisit ostanut paikan mutta et haluakaan sitä käyttää (eli myöhästyt) niin miksi ihmeessä VR ei voisi myydä sitä paikkaa jollekin toiselle? Mitä se hyödyttää pitä paikkaa tyhjänä koko matka?
Summa summarum.
VR on tarkoitettu valtion virkamiehille, joilla on kiinteä virka-aika ja mieltymys byrokraattiseen näpertelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva ettei ollut tällä kertaa kaatunut.
Eli onhan se siis edelleen olemassa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. sarjalipulla.
Kannattaa olla ajoissa, niin ei tule tällaisiakin ongelmia. Vaikka sinä olisit ostanut paikan mutta et haluakaan sitä käyttää (eli myöhästyt) niin miksi ihmeessä VR ei voisi myydä sitä paikkaa jollekin toiselle? Mitä se hyödyttää pitä paikkaa tyhjänä koko matka?
No se paikkahan on minun, kun olen sen maksanut, istuin siinä tai en. Eikä ole minun keksintö, vaan VR:n.
Kerronko jotain hirveää teille näpsäköille. Olen ostanut ilmaiseksi(!) myös paikkoja, ja jättänyt käyttämättä ne, mutta silti olen säästynyt maksamasta matkan hintaa. Tehkääs sama perässä, jos osaatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. sarjalipulla.
No se paikkahan on minun, kun olen sen maksanut, istuin siinä tai en. Eikä ole minun keksintö, vaan VR:n.
Ei se paikka sinun ole vaan VR:n. Sinä olet vain ostanut siihen käyttöoikeuden tietylle matkalle, mutta et haluakaan sitä käyttää -> vapautuu siis seuraavalle halukkaalle.
VR:n hinnat ovat aina olleet ihan käsittämättömät, joten eipä tuo mitään muuta.