Sukunimen vaihto, puolituttu uhkailee!?
Olen vaihtamassa itselleni mummon tyttönimen. Syitä on monia. Olen jo ottanut nimen käyttöön epävirallisissa yhteyksissä, vaikka hakemuskin on vielä jättämättä maistraattiin.
Onko tässä nyt jotain väärää, mitä mieltä? Tulen tämän nimen kuitenkin saamaan, vaikka lain edessä johonkin rikkeeseen syyllistyn. Mua on nyt uhattu rikosilmoituksella :D täysin ulkopuolisen ihmisen toimesta.
Kommentit (15)
Tapahtunut vain Porvmestarinluodossa.
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
En käyttäisi nimeä ennenkuin se olisi virallinen. Laita nyt pikaisesti hakemus maistraattiin. Itsekin olen miettinyt että ottaisin molempien mummojen tyttönimet yhdistelmänimenä, koska oma nimeni on hankala ääntää. Mut en taida viitsiä hankkia kaikkia papereita uusiksi.
Käyttäjä365 kirjoitti:
En käyttäisi nimeä ennenkuin se olisi virallinen. Laita nyt pikaisesti hakemus maistraattiin. Itsekin olen miettinyt että ottaisin molempien mummojen tyttönimet yhdistelmänimenä, koska oma nimeni on hankala ääntää. Mut en taida viitsiä hankkia kaikkia papereita uusiksi.
No et voi ottaa yhdistelmäsukunimeä muun kuin puolison sukunimestä.
Tietysti jos mummojen sukunimistä saa yhdistelmällä uuden sukunimen, niin sehän kelpaa. Esimerkiksi toinen sukunimi Pölhö ja toinen Kustaa, niin otat itsellesi uutena Pölhökustaa, edellyttäen että se ei ole vielä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaihtamassa itselleni mummon tyttönimen. Syitä on monia. Olen jo ottanut nimen käyttöön epävirallisissa yhteyksissä, vaikka hakemuskin on vielä jättämättä maistraattiin.
Onko tässä nyt jotain väärää, mitä mieltä? Tulen tämän nimen kuitenkin saamaan, vaikka lain edessä johonkin rikkeeseen syyllistyn. Mua on nyt uhattu rikosilmoituksella :D täysin ulkopuolisen ihmisen toimesta.
Rikosilmoituksen mistä? Eihän väärän nimen käyttö ole Suomessa kiellettyä. Identiteettirikoskin on tullut lakiin ihan vasta, mutta jos väärällä nimellä ei tavoittele taloudellista hyötyä tai tuota toiselle vahinkoa, niin väärällä nimellä esiintyminen on täysin luvallista.
Onko nimi jotenkin suojeltu, ettei sitä saisi ottaa kuin syntymällä sen nimisenä tai naimalla sen nimisen? Itsekään en ottaisi nimeä käyttöön ennen virallista päätöstä. Entä jos et nimeä saakaan?
Ma me mo kirjoitti:
Onko nimi jotenkin suojeltu, ettei sitä saisi ottaa kuin syntymällä sen nimisenä tai naimalla sen nimisen? Itsekään en ottaisi nimeä käyttöön ennen virallista päätöstä. Entä jos et nimeä saakaan?
Mummon tyttönimi. Noin keskimäärin ihmiset ovat sukua mummoilleen.
jos nimi on suvussa viiden sukupolven sisällä, sen saa käyttöönsä pelkästä hakemuksesta.
Meilläkin on käytössä mummon tyttönimi. Otimme naimisiin mennessä. Saimme nätin nimen.
AV - MAMMA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoituksen mistä? Eihän väärän nimen käyttö ole Suomessa kiellettyä. Identiteettirikoskin on tullut lakiin ihan vasta, mutta jos väärällä nimellä ei tavoittele taloudellista hyötyä tai tuota toiselle vahinkoa, niin väärällä nimellä esiintyminen on täysin luvallista.
Mun sukunimi on tyyliä Talola-Koskela ja käytän vain ensimmäistä osaa epävirallisissa yhteyksissä. Eli esim. koulussa kirjoitin koepapereihin että Etunimi Talola ja olen somessa sillä nimellä. Ikinä ei ole ongelmia tullut.
Mummon tyttönimi on tietty joku sibelius tai snellman tai runeberg kun taas oma nimi on joku alakarva-ilokeppi?
Koko sukunimi on vanhanaikainen perinne. Toisaalta myös tämä pelleily, että valitaan mahdollisimman kaunis nimi on naurettavaa. Sukunimi ei kerro enää mitään.
Tietääkö kukaan maksaako jos tiputan yhdistelmä nimestä toisen pois (tyttönimen) jäljelle jää miehen sukunimi??
Vierailija kirjoitti:
Koko sukunimi on vanhanaikainen perinne. Toisaalta myös tämä pelleily, että valitaan mahdollisimman kaunis nimi on naurettavaa. Sukunimi ei kerro enää mitään.
Suomen historiassa sukunimi on itseasiassa aika uusi juttu.
Mitäs vikaa siinä isäsi nimessä on? Ei ole tarpeeksi hieno?
Kertoo aika paljon ihmisestä, jos ”on ottanut nimen käyttöön epävirallisesti”, eli toisinsanoen somessa. Jotain identiteettiongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs vikaa siinä isäsi nimessä on? Ei ole tarpeeksi hieno?
Kertoo aika paljon ihmisestä, jos ”on ottanut nimen käyttöön epävirallisesti”, eli toisinsanoen somessa. Jotain identiteettiongelmia?
Ongelmia tai ei, ap:n uusi nimi on varmaankin jo nyt virallinen.
Kuka sinua uhkaa ja millä perusteella?