Olen 23v ja kädet vapisee kuin mummolla - mistä voi johtua?
Olen 23v perusterve nainen. Huomasin jo kesän alussa eräänä aamuna että molemmat käteni vapisivat omituisesti. Ihmettelin hieman asiaa mutta annoin asian olla.
Nyt vapina on jatkunut koko toukokuusta lähtien päivittäin. Vapinaa on käsivarsissa kyynärpäästä sormiin saakka ja molemmissa käsissä symmetrisesti. Vapinaa on levossa ollessa sängylläkin huilaten ja tällöin tuntuu ihmeellistä "sisäistä" vapinaa käsivarsissa ikäänkuin kädet vispaisi puolelts toiselle vaikka ovat paikoillaan. Vapinaa on myös liikkeessä esimerkiksi ruokaa syödessä kun pidän aterinta kädessä tai jos kirjoitan kynällä. Vapinaa esiintyy myös kännykällä näppäillessä etenkin sormissa.
Jos koitan pitää tyhjää haarukkaa toisella kädellä ilmassa haarukka meinaa pudota kun käsi ja sormet tärisevät. Tärinää ei ole mielestäni muualla vartalolla.
En käytä mitään lääkkeitä eikä ole sairauksia. Veri-arvoni ovat hyvät sillä olen ollut muista syistä verikokeissa viikko sitten. Suvussanikaan ei tätä esiinny muilla. Mistä voi olla kyse?
Kommentit (3)
Meneppä lääkäriin. Itsellä on tuollaista ilmennyt, jos on ollut todella kova treenikausi menossa. Mutta ellet rasita hermostoasi tarkoituksella, niin ei tuo terveeltä kuulosta.
Neurologille mars! Beetasalpaaja käytössä tuttavalla samaan vaivaan ja toimii. Voi olla hermostossa joku juttu. Nuori ihminen hänkin.
Minulla oli tuollaiset oireet kilpirauhasen liikatoiminnassa. Mittaapas lepo pulssi, mulla oli pahimmaallaan 120 lyöntiä minuutissa kun normi ois 60... Ja varaa itsellesi lääkäri aika, asia täytyy ehdottomasti hoitaa.