Kesätyöntekijän jatkuva saikuttelu
Pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin, etten mene ja kurista työpaikkani kesätyöntekijää. Auttakoon siihen edes asioiden kirjoittaminen tänne aaveelle.
Haastattelussa osasi valehdella niin hyvin ja esittää motivoitunutta ja innostunutta työntekijää. Ja kissan pierut. Toisesta kesätyöviikostaan lähtien on sattunut ties mitä migreeniä ja ripulia, joiden vuoksi ei voi tulla töihin. Juuri ennen juhannusta sattui tulemaan oksennustauti, se tosin ei kuulema estänyt juhannuksen viettoa ystävien kanssa. Harmi vain, että kuulema sunnuntaihin asti oli ollut todella heikko olo ja oksettanut, mikä lie oksettanutkaan...
Harvasen välissä tuntuu töissä pohjustavan milloin mitäkin sairauttaan, niiskuttaa kovaäänisesti nuhaansa aina jonkun työntekijän sattuessa kuuloetäisyydelle tai valittaa esimerkiksi selkäkipuaan.
Päivät pitkät istuu pöydällä, hoitaa työt sinne päin ja valittaa meidän työmme olevan niiiiiin tylsää. (No on kai, kun tytölle ei voi antaa mitään vastuullisempia hommia hoidettavaksi...) Minkäänlaista mielenkiintoa ei ole ottaa asioista itse selvää, vaan juoksuttaa asiakkaita meidän muiden työntekijöiden luo, välittämättä siitä lainkaan, että meillä saattaa olla omiakin asiakkaita.
Haastattelussa oli olevinaan iloisesti yllättynyt siitä, että työpäivät päättyvät viimeistään iltakuudelta ja sunnuntait ovat aina vapaat, "Siinähän ehtii vaikka mitä!". Nyt huokailee töissä, kuinka mitään ei koko kesänä ehdi tehdä ja seuraavassa lauseessa kertoo menevänsä monen tunnin päiväunille heti töiden jälkeen.
Koitan silti olla paljastamatta vitutustani tytölle ja yritän antaa hänelle mukavia ja vaihtelevia tehtäviä sekä jutella mukavia. Muutoin saikuttelu varmasti vain lisääntyisi, kun joutuisi katselemaan tällaista "vittumaista, valittavaa akkaa".
Esimiehemme ei ole vielä puuttunut tytön toimintaan, vaikka syytä olisi.
En kuitenkaan jaksa uskoa, että työyhteisömme olisi ihan mätä ja aiheuttaisi tuon motivaation puutteen. Tähän asti kaikki työntekijämme, kesätyöntekijämme ja harjoittelijamme ovat viihtyneet hyvin.
Kommentit (77)
Onkohan kyseessä yksi facebook-tuttuni? Valitti monta vuotta miten ei saa töitä pilipali-tutkinnoillaan, ja tänä kesänä pääsi sitten vihdoin hanttihommiin. Heti kun kuulakynä nousi työsopimukselta, alkoi hirveä ulina ja sairastelu ettei töihin vain pitäisi vaivautua. Viimeksi piti saikuttaa kun oli 'ahdistusta' - niin ahdistavaa että seuraavana päivänä facebook oli täynnä iloisia festari- ja hengaamiskuvia auringonpaisteessa, varmaan ahdisti kun olisi pitänyt olla sen sijaan töissä tienaamassa kuten vastuuntuntoiset ihmiset.
Työlle allerginen, kuten moni ikäluokastani. Olen pahoillani, ettei monilla ole selkärankaa, pilaavat meidän tunnollisten nuorten työntekijöiden maineen.
Vierailija kirjoitti:
Argh! Suorastaan verenpainetta nostaa tällaiset kesätyypit. Tiedän niin tämän ihmislajin. Olen joutunut aikanaan kesätöissä tällaisen työtoveriksi ja myöhemmin perehdyttäjäksi. Kesätyöntekijänä kerran jopa myöhästyin viimeisestä bussista ja jouduin nukkumaan työpaikalla, kun tällainen saikuttaja-sankari karkasi kesken työpäivän ja hänenkin hommat kaatuivat minun niskaani.
Nykyisin näkee jo perehdytyksessä ensimmäisen 10 minuutin aikana, onko työntekijä kunnnollinen vai ei. Samoin kesätyöntekijää voi testata antamalla pariksi ekaksi päiväksi kaikki paskaisimmat ja vittumaisimmat työtehtävät. Jos ei nurise niistä ja ala saikuttaa, on hyvä työntekijä, jolle voi antaa vastuuta ja parempiakin tehtäviä.
Eikö pomon pitäis tossa vaiheessa tehdä ne työt eikä sun. Siis nukuit työpaikalla. Miksi suostuit tällaiseen? Tottakai sua käytetään hyväksi jos olet ylitunnollinen.
Kesäduuneissakin on yleensä koeaika, jonka aikana työntekijän saa pistää pihalle, oli syy mikä hyvänsä. Jatkuva saikuttelu ei tosin kelpaa viralliseksi syyksi, mutta silloin voidaan käyttää jotain epämääräistä syytä tyyliin "kokonaisarvion perusteella ei sovellu työhön" tms. Mutta jos esimies ei puutu, silloin eivät muutkaan mahda mitään.
Vierailija kirjoitti:
No mitä väliä? Kelahan sen saikuttelun maksaa, anna saikutella. Ei kukaan alla perse väärällään vääntämään ahneen kapitalistin puolesta paskapalkalla jota kesäduunareille joka paikassa tarjotaan. Maksakaa kunnolla, niin veikkaan että työt alkavat hoitua.
Mkä hiton Kela. Ensinnäkin työnantaja maksaa omasta pussistaan sen kaksi viikkoa. Toisekseen, luuletko, että Kela on joku pohjaton kaivo, josta voi ammentaa rahaa. Tekisi mieli sanoa, että se on sunkin palkasta veroina pois ne saikuttelijan lomailut. Taidat kuitenkin itse olla paatunut tukien nostelija ja ammatti-luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Kesäduuneissakin on yleensä koeaika, jonka aikana työntekijän saa pistää pihalle, oli syy mikä hyvänsä. Jatkuva saikuttelu ei tosin kelpaa viralliseksi syyksi, mutta silloin voidaan käyttää jotain epämääräistä syytä tyyliin "kokonaisarvion perusteella ei sovellu työhön" tms. Mutta jos esimies ei puutu, silloin eivät muutkaan mahda mitään.
Ei voi irtisanoa mistä tahansa syystä.
Ironista kyllä, ylläolevan kirjoittaja äänestää luultavasti demareita koska ay-liike pitää huolen työntekijän eduista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat sitten ainakin työtodistukseen, montako päivää kesätöistään on pitänyt sairaslomaa.
laki kieltää laittamasta työtodistukseen ko. merkintää eli ei onnistu
Niinhän se kieltää, mutta miksi? Mitä virkaa työtodistuksella on jos siihen ei oikeasti saa kirjoittaa millainen työntekijä on?
Kai hänelle ollaan edes juteltu noista saikuista ja omasta käyttäytymisestään?? Voi olla ettei ole itse tajunnutkaan omaa käytöstänsä(tai ettei se ole ok) ja tarvitsisi vaan pienen herätyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat sitten ainakin työtodistukseen, montako päivää kesätöistään on pitänyt sairaslomaa.
Niinhän se kieltää, mutta miksi? Mitä virkaa työtodistuksella on jos siihen ei oikeasti saa kirjoittaa millainen työntekijä on?
Idea on siinä, että koska osa työnantajista on oikeasti täysiä kusipäitä niin rajoitetaan edes lain avulla sitä että minkälaisia asioita työntekijästään saa sanoa työtodistuksessa. Muutenhan työnantajan on aivan liian helppo kostaa vielä kerran työntekijälle kirjoittelemalla mitä tahansa soopaa työtodistukseen ja työntekijä tarvitsee sitä todistusta myöhemmin saadakseen seuraavan työn.
Olisihan se hienoa jos ihmiset olisivat aina 100% rehellisiä ja objektiivisia mutta kun eivät ole ja tämä koskee niin työntekijöitä kuin työnantajiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtodistukseen laitetaan arviointi vain, jos pyydetään, muutoin se vain todistaa työssäoloajan, mahdollisesti tunnit. Hyvän työntekijän kannattaa pyytää arviointia! Ja kyllä ne työhönottajat usein soittavat edellisille työpaikoille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Argh! Suorastaan verenpainetta nostaa tällaiset kesätyypit. Tiedän niin tämän ihmislajin. Olen joutunut aikanaan kesätöissä tällaisen työtoveriksi ja myöhemmin perehdyttäjäksi. Kesätyöntekijänä kerran jopa myöhästyin viimeisestä bussista ja jouduin nukkumaan työpaikalla, kun tällainen saikuttaja-sankari karkasi kesken työpäivän ja hänenkin hommat kaatuivat minun niskaani.
Nykyisin näkee jo perehdytyksessä ensimmäisen 10 minuutin aikana, onko työntekijä kunnnollinen vai ei. Samoin kesätyöntekijää voi testata antamalla pariksi ekaksi päiväksi kaikki paskaisimmat ja vittumaisimmat työtehtävät. Jos ei nurise niistä ja ala saikuttaa, on hyvä työntekijä, jolle voi antaa vastuuta ja parempiakin tehtäviä.
Eikö pomon pitäis tossa vaiheessa tehdä ne työt eikä sun. Siis nukuit työpaikalla. Miksi suostuit tällaiseen? Tottakai sua käytetään hyväksi jos olet ylitunnollinen.
Tuo työpaikalla nukkuminen sattui 6 vuotta sitten, siis kesällä 2010. Olin silloin kesätöissä ja meidän piti tehdä toisen työntekijän kanssa eräs työtehtävä valmiiksi. Kahdestaan kunnolla tekemällä hommia olisi onnistunut ihan työajan puitteissa, mutta tämä toinen työntekijä lusmuili, kun oli saanut työn suhteilla. Siispä jäin yksin tekemään, kun lähti kesken pois. Koska kyseessä oli eka "parempi työpaikka" (eli siis oman alani yrityksessä, muttei sellaista, johon opiskelin) ja kun mitään suhteita ei alalle ollut, päätin, etten tuota pettymystä ja tein homman yksin valmiiksi. Sitten ei enää kulkenut busseja, joten nukuin taukotilassa.
Meillä onneksi paljon opiskelijoita harjoittelussa vuoden aikana, huomaamattaan antavat ''työhaastattelun'' harjoittelunsa aikana ja voidaan sitten poimia kirsikat kakun päältä ja kysyä jo hyvissä ajoin töihin ja sijaiseksi :) Itsekin näin päätynyt töihin kolme vuotta sitten.
Tuo on kyllä raskasta, kun joku lusmuaa minkä ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi noi valehtelijat ei voi loputtomiin sluibailla työelämässä. Niillekin tulee jossain vaiheessa seinä vastaan.
Mua taas kyrsii se, että olen oikeasti nykyään monisairas ihminen. Viimeisimmässä työharjoittelussa oli ahdistusta, paniikkia, masennusta, hammasongelmaa ja influenssa beetä. Sen jälkeen sain vielä noron...siis en tod. tajua miten nuo voivat kaikki iskeä samaan aikaan! "Onni" onnettomuudessa on se, että harjoittelupaikka oli surkea ja väki vaihtui koko ajan niin vakkareiden kuin harkkareidenkin osalta.
Mulla tää sairastelu alkoi 24-vuotiaana homekämpässä asumisesta. Sitä ennen oli flunssaa kerran viidessä vuodessa, nyt kerran kuukaudessa. Siihen kun lisää henkiset ongelmat niin onpa kivaa. Ja sitten kuulee näistä, jotka ovat HUVIN VUOKSI pois yhtä paljon kuin minä.
Urheilen myös, syön hyvin enkä polta tupakkaa. En tiedä miten saisin vastustuskyvyn takaisin samaan missä se oli ennen. Vinkkejä? Henkisiin ongelmiin on ihan ok lääkkeet, se puolo on hoidossa. Ois vaan kiva päästä näistä ihme sairasteluista kun en halua olla joku kuluerä, jota katotaan tyyliin "taasko se oli pari päivää pois".
Työntäisitte pari neropattia sen peukun vaikka perseeseenne jos teillä ei ole mitään ideoita siitä miten saan paremman terveyden. Välillä niin vituttaa tää roomalainen peukkusysteemi kun voi näpäytellä perustelematta mitään.
Olisi hauska tietää, että millä perusteella henkilö on palkattu töihin, jos kerta on näin onneton tapaus. Itse haen koko ajan duunia ja hain kesätyöpaikkojakin. Jokaiseen työtodistukseen olen pyytänyt sanallisen arvioinnin ja kaikki sanalliset arvioinnit pelkkää kiitettävää. Maisterin paperit taskussa. Työhistoriaa takana 15 vuotta, sisältäen siistejä sisätöitä, esimiestehtäviä, tuotannollisia tehtäviä, aspaa, myyntitöitä. Siltikin työttömänä mennään. Edellinen työpaikka lopetti kokonaan toimintansa ja sen vuoksi olen nyt työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ironista kyllä, ylläolevan kirjoittaja äänestää luultavasti demareita koska ay-liike pitää huolen työntekijän eduista...
Miten ihmeessä voit viestini perusteella päätellä äänestämiskäyttäytymisestäni yhtään mitään? Työntekijää ei tietenkään voi virallisesti irtisanoa mistä tahansa syystä mutta käytännössä työsuhteen voi koeajalla purkaa mistä syystä vain. Syyn ei tarvitse olla oikeasti se, mikä syyksi ilmoitetaan. Liitto ei tälle voi mitään, koska laki mahdollistaa työsuhteen purkamisen koeajalla.
Mä en ymmärrä mistä ap voi tietää saikun syyt, jos ei ole esimies? Meillä ei pomo todellakaan kerro saikun syitä muille työntekijöille, ei vaikka lähtisi kesken päivän pois. Ja sehän on syy lopettaa työsuhde, jos vaikka face antaa todisteita siitä, että ripuloiva ja oksenteleva henkilö onkin saikun aikana festareilla. Tai selkävaivainen näyttää notkeutensa tanssilattialla, siihen ei paljon voltaren käytön selittämiset auta.
Ja jos ap ei ole esimies, niin ehdottomasti esimiehelle esille tämä fakta, että muut työssäolevat tekevät parhaansa, mutta mihinkään ylimääräseen ei kannata venyä. Tulosvastuu ja asioiden hoitaminen on nimenomaan esimiehen tehtäviä. Jos olette jo aikanne paikkailleet kesätyöntekijän poissaoloja, niin kyllä se on esimiehen tehtävä, eikä polttaa teitä muita loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voit viestini perusteella päätellä äänestämiskäyttäytymisestäni yhtään mitään? Työntekijää ei tietenkään voi virallisesti irtisanoa mistä tahansa syystä mutta käytännössä työsuhteen voi koeajalla purkaa mistä syystä vain. Syyn ei tarvitse olla oikeasti se, mikä syyksi ilmoitetaan. Liitto ei tälle voi mitään, koska laki mahdollistaa työsuhteen purkamisen koeajalla.
Onko sitten mielestäsi hieno asia että työnantaja voi ruveta luovaksi ja kiertää työntekijän suojaksi luotuja lakeja kun vaan valehtelee? Luotatko siihen että sinä et satu koskaan joutumaan tuollaisen kohteeksi?
Ylellä oli yksi ilta uutisissa pikku pätkä siitä että suomalaiset on nyt luottavaisempia työnsä pysyvyyden suhteen kuin muutama vuosi sitten ja tämä on kuulemma hieno juttu. Ehkä olisi kannattanut kysyä työttömiltäkin että miten hieno juttu se on. Toisaalta voihan se olla että kaikkien näiden yt-kierrosten jälkeen duunissa on enää ne taitavimmat perseenpussaajat jotka luottavat kykyihinsä selvitä vielä seuraavistakin yt-kierroksista.
Itse asiassa todella hyvä idea tuo sairastelun laittaminen työtodistukseen! Harmi, että se on laitonta. Lakihan voisi säännellä sen tarkan muodon, syitä ja sairauksia ei saisi tietenkään kirjoittaa, vaan saikkuprosentti kokonaistyöajasta.
Onhan sillä aivan älytön merkitys pienelle työnantajalle, palkkaako 0,5 %:n ihmisen vai 67 %:n ihmisen. Jälkimmäisessä tapauksessa voi kaatua koko pulju.
Tietysti prosentin lisäksi perässä pitäisi olla myös palkallisten sairausjaksojen määrä työsuhteen ajalta numeroina, esim. 1 tai 25.
67 %:n tapauksessa saattaa kyse olla vain yhdestä sairausjaksosta, jolloin henkilö on saanut pääosin sairauspäivärahaa eikä palkkaa, tai sitten 25:stä erillisestä sairastumisesta milloin mistäkin syystä. Kaikkein vaarallisimpia työnantajille ovat multisaikuttajat, joilla on joka kerta eri syy, ja joka kerta saikkupalkka lähtee taas juoksemaan alusta. Tämä työntekijän ominaisuus pitäisi voida yksinkertaisin numeroin työtodistukseen laittaa, sillä se on rekrytoinnissa tärkeämpi tieto kuin vaikkapa harrastukset tai suoritetut osuuskunta- tai unisiepparikurssit.
Minä en saanut nuoruusvuosinani kuin 2 kesätyötä vaikka hoidin molemmat kunnialla. En ollut yhtäkään päivää poissa enkä tullut kertaakaan myöhässä töihin. Ensimmäisestä kesätyöstä työnantaja antoi minulle 2 viimeistä päivääni vapaaksi koska sanoi että hoidin työni niin hyvin. Toisesta kesätyöpaikasta kehuttiin myös paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka moni työnhakija olisi tuostakin paikasta ikionnellinen... Mutta kun aina on pakko palkata se nuori ja pirtsakan oloinen tyttö, jolla ei välttämättä ole elämän reaaliteetit hallussa tai arvostusta työpaikan saamista kohtaan. Haastattelussa on helppo esittää mitä vaan.
Jaa. Meillä on kyllä yleensä aina palkattu se, jonka rinnanympäryksen suhde vyötäröön on suurin. Tällä tavalla saadaan sentään edes jotain vastinetta rahoille.
Onneksi noi valehtelijat ei voi loputtomiin sluibailla työelämässä. Niillekin tulee jossain vaiheessa seinä vastaan.
Mua taas kyrsii se, että olen oikeasti nykyään monisairas ihminen. Viimeisimmässä työharjoittelussa oli ahdistusta, paniikkia, masennusta, hammasongelmaa ja influenssa beetä. Sen jälkeen sain vielä noron...siis en tod. tajua miten nuo voivat kaikki iskeä samaan aikaan! "Onni" onnettomuudessa on se, että harjoittelupaikka oli surkea ja väki vaihtui koko ajan niin vakkareiden kuin harkkareidenkin osalta.
Mulla tää sairastelu alkoi 24-vuotiaana homekämpässä asumisesta. Sitä ennen oli flunssaa kerran viidessä vuodessa, nyt kerran kuukaudessa. Siihen kun lisää henkiset ongelmat niin onpa kivaa. Ja sitten kuulee näistä, jotka ovat HUVIN VUOKSI pois yhtä paljon kuin minä.
Urheilen myös, syön hyvin enkä polta tupakkaa. En tiedä miten saisin vastustuskyvyn takaisin samaan missä se oli ennen. Vinkkejä? Henkisiin ongelmiin on ihan ok lääkkeet, se puolo on hoidossa. Ois vaan kiva päästä näistä ihme sairasteluista kun en halua olla joku kuluerä, jota katotaan tyyliin "taasko se oli pari päivää pois".