Eikö täällä ole keskusteltu mitään sunnuntaihesarin läskikokemuksia-jutusta?
Siellähän oli paljon ja aika murskaavan masentavia esimerkkejä kaikista niistä tavoista, joilla aivan tavalliset ihmiset katsovat oikeudekseen arvostella täysin vieraita, pyöreämpiä kanssaihmisiään, jotka eivät ole heille muuta tehneet kuin olleet olemassa.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Myös mun mielestä HS:n juttu oli erittäin puolueellisesti kirjoitettu. Joku oli loukkaantunut mm. siitä, kun lääkäri oli todennut ylipainon vaikuttavan polvikipuun. Ylipainoa ei varmaan olisi edes saanut mainita tilanteessa, kun polveahan potilasparka tuli vain hoitamaan.... hohhoijjaa.
En toki kiistä, etteivätkö lääkärit saattaisi aihetta töksäyttää vähän rujosti. Mutta silti: koska ylipainolla on suuri vaikutus erittäin moneen terveysasiaan, pitäisikö se jättää kokonaan vastaanotolla mainitsematta??? Lihavuus on haitta, turha siltä on silmiään ummistaa. Lääkärin velvollisuus on huolehtia potilaansa terveydestä ja huomauttaa terveysriskeistä. NIihin lukeutuu myös ylipaino. On aika herkkänahkaista loukkaantua, kun itsekin tilanteen tietää ja lääkäri tekee vain työtänsä.
Eugeniikkaa, eikä painolla ole asian kanssa mitään tekemistä, vaikka ylipaino onkin RISKI, ei syy. Sama kuin se, että Hitler päätteli juutalaisten olevan vähä-älyisiä nenän koon perusteella.
Vierailija kirjoitti:
tauti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän oli paljon ja aika murskaavan masentavia esimerkkejä kaikista niistä tavoista, joilla aivan tavalliset ihmiset katsovat oikeudekseen arvostella täysin vieraita, pyöreämpiä kanssaihmisiään, jotka eivät ole heille muuta tehneet kuin olleet olemassa.
Mielestäni erittäin ala-arvoista "journalismia". Vaikkapa tuo "näin lääkärit kohtelevat lihavia". Täysin subjektiivinen ja tunnepohjalta tehty teksti. Ei hyvänen aika, mikä taso valtakunnan ykköslehdessä. Aivan kuin joltain seiskan tekstaripalstalta.
Olen ylipainoinen ja menin lääkäriin koska minun oli vaikeaa hengittää avaavasta astmalääkityksestä huolimatta. Kuumetta oli ja syljin tummanvihreitä räkäpaakkuja. Pulssi oli 120. Astmalääkäri oli ohjeistanut tuplaamaan hoitavat ja aloittamaan kortisonitabletit jos ja kun virustauti ei pysy muuten aisoissa. Astmalääkäri kehotti myös hakemaan apua jos olo menee liian huonoksi.
Päivystävä lääkäri totesi pahan oloni, pulssin ja hengitysvaikeuksieni johtuvan ylipainosta ja hän lähetti minut kotiin laihduttamaan. Raapustin sitten kotiin ilman reseptiä. Muutamaa tuntia myöhemmin mieheni oli pakko soittaa ambulanssi koska en pystynyt enää hengittämään ja olin puolitajuton. Ensiavun pikacrp oli 280 ja minulle annettiin aika montaa eri lääkettä. Makasin osastolla viikon keuhkokuumeessa.
mutta totuus on, että kun laihdutat niin se hengenahdistus loppuu. ei tarvii puuskuttaa portaita ylös. moni lääke jää pois kun laihtuu
Mutta kyse oli nyt siitä, että jos ihminen valittaa keuhko-oireita, niin voisi ne keuhkot nyt edes kuunnella vaikka potilas painaisi 200kg. Se on sitten eri asia mistä se sairaus on tullut ja mitä ehkä kannattaisi jatkossa tehdä.
Kyllä auskultoida voi 200 kiloisen, sillä harvalla se läski keuhkojen päälle kerääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen hävennyt itseäni niin kauan kuin muistan. Olen ollut joskus laihakin, mutta nyt 15 vuotta ylipainoinen. En enää usko, että koskaan laihdun. Laihdutusyritykset ovat yleensä johtaneet siihen, että paino palaa korkojen kera, joten nyt vaan olen tämän kokoinen kuin olen yrittämättäkään enää laihtua. Kommentteja on tullut vuosien varrella paljon. Äitini on ollut pahin. En tunne olevani hänen silmissään hyväksytty tällaisena kuin olen.
Olen alkanut erakoitua painoni vuoksi. En käy enää keikoilla, festareilla, mun on vaikeaa mennä lääkäriin vaikka siellä mua on aina kohdeltu asiallisesti. En halua tutustua uusiin ihmisiin, töissä en uskalla enää sanoa mielipiteitäni. Vielä 10kg sitten pukeuduin näyttävästi, nyt lähinnä kaapuihin. Ruokakaupassa hävettää ostaa muuta kuin terveellistä ruokaa, syön ulkona ja työpaikan lounaalla vain salaattia. En uskalla elää, kun tuntemattomat saattaa kommentoida mua tai esim. lastenvaateliikkeissä saan aidosti huonompaa palvelua kuin esim. mun kaverit (tämän myös mun kaverit on huomanneet jos ovat mun kanssa jossain liikkeellä).
Ainut joka mut tällaisenä hyväksyy on mun mies (tavatessamme olin vielä painavampi), lapset ja yksi ystävä. Kaikille muille olen jonkinlainen projektikohde, jolle pitää jatkuvasti kertoa miten elää ja syödä ja toimia, jotta "voisin paremmin". Ne neuvot vaan saavat sellaisen olon, että mulla ei ole oikeutusta olla olemassa jos en muutu.
N 165cm/89kg/vaatekoko 42-46
Mwnepä vaan sinne keikoille ja festareille ja lopeta itsesäälissä rypeminen. Huomaat pian, että normaalipainoiset ovat se vähemmistö, jos aikuisia katsotaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut ylennystä vaikka olen kokeneempi ja koulutetumpi koska olen ylipainoinen. Paikkaan valittiin normaalipainoinen, joka ei tiedä juuri mitään alasta. Hänellä on myös huonompi koulutus kuin minulla. Oli näköjään tärkeintä saada edustusfiguuri firmaan.
Nosta kanne:
Suomen perustuslain mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Yhdenvertaisuuslaki (1325/2014) kieltää välittömän (suoran) syrjinnän, välillisen (epäsuoran) syrjinnän, häirinnän, kohtuullisten mukautusten epäämisen sekä ohjeen tai käskyn syrjiä jotakuta. Myös syrjivä työpaikkailmoittelu kielletään laissa. Kielletyt syrjintäperusteet ovat ikä, alkuperä, kansalaisuus, kieli, uskonto, vakaumus, mielipide, poliittinen toiminta, ammattiyhdistystoiminta, perhesuhteet, terveydentila, vammaisuus, seksuaalinen suuntautuminen tai muu henkilöön liittyvä syy. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino vaikuttaa myös hengityselimiin ja moni astmaatikko voi laihduttuaan vähentää tai jopa lopettaa säännöllisen astmalääkityksen. Voi siis olla, että keuhkokuumetta ei olisi koskaan kehittynyt ilman ylipainoa. Myös uniapnea uhkaa obeeseja ja lisää riskiä sairastua mm. keuhkokuumeeseen huonontuneen keuhkot uuletuksen kautta.
Höpö höpö. Astmassa alveolit ovat vioittuneet ja ne ei laihduttamalla korjaannu. Tietysti happisaturaatio on paremi pienemmälle kudosmäärälle, mutta ei sekään ole varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ylipainoinen tietää olevansa ylipainoinen koska melkein kaikilla on kotona peili ja vaaka. Potilasta pidetään tyhmänä tomppelina, joka ei muka ymmärrä itse omaa painoaan vaikka tuntee sen nahoissaan joka hetki.
Näin on. Mitä enemmän ylipainoisia on diskriminoitu, sitä enemmän heitä tulee. Kohta ylipainoiset ovat valtaenemmistö ja he voivat kääntää suunnan normaalipainoisten, eli vähemmistön, haukkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se lihavuus vaikuttaa oikeasti niin paljon sairauksiin ja oireisiin, että siitä mainitseminen kuuluu lääkärin työhön. Lihavuus on erittäin vaikea sosiaalilääketieteen ongelma. Usein jopa lääkäreitä syytetään, etteivät he puutu siihen riittävän tehokkaasti. Tietysti on aina niitä ihmisiä, jotka loukkaantuvat, ja lääkäreidenkin pitäisi suhtautua asiallisesti ja myös puhua asiallisesti. Siltikin monet lihavat tuntuvat uskovan, että lääkärit vain vittuillakseen puhuvat siitä ylipainosta. Lihavuus ei tarkoita tietenkään sitä, etteikö ihminen voisi sairastua myös muihin sairauksiin. Jos lihava sairastuu flunssaan, niin häntä voi kovastikin ahdistaa. Tai sitten hänelle voi tulla keuhkokuume kuten edellä kuvatussa. Lääkärit eivät kuitenkaan ole ennustajia, joten he tekevät arvionsa sillä hetkellä olevien faktojen pohjalta.
Mitenkäs ovat lääkärit onnistuneet laihduttamaa kansaa? Olisiko aika potkia pois nämä lääkärit, jotka ottavat asian puheeksi, mutta eivät osaa hoitaa lihavaa laihaksi? Karppaamisellakin saavutetaan parempia tuloksia.
Sairastuin autoimmuunitautiin ja odotin lääkäreiltä mäkätystä ylipainostani. Mutta ei, kukaan ei edes maininnut asiaa. Jotain johdonmukaisuutta sentään, sairauteni ei johdu ylipainosta.
norm.painoinen kirjoitti:
Virallinen kantani sen jutun perusteella:
Lihavia diskriminoidaan, koska lihavuus ei ole ihmiselle luonnollista. Ihmistä ei ole tarkoitettu lihavaksi, vaan liikkuvaksi ja lihaksikkaaksi. Se on tosi alkukantainen reaktio inhota kun näkee läskin. Lapsi ei halua olla lihava ja lapsen lihavuus on vanhempien syytä. Lihavuus kielii elämänhallintaongelmista.
Olkoon ongelma mikä tahansa, niin sille voi tehdä jotain.
Itsensä sääli ja valitus ei myökään auta mitään asiassa. kannattaisi jätää ekaksi pullan syönti ja mennä sauvakävelylle.
Sivistynyt, ihan normaalilla järjellä varustettu ihminen pitää toki mielipiteensä omana tietonaan, vaikka läski inhottaisi.
Läski on myös hyvinvointiyhteiskunnassa meidän kaikkien asia. Maksetaan kaikki niitä kakkostyypin diabeteksen hoitoa ja masennuksen "hoitoa."
Kyllä siis läski saa inhottaa.
Juuri näin! En ollenkaan ymmärrä tätä vaikerointia. Aivan kuin kaikille normaalipainoisuus ei olisi jotenkin ollenkaan vaihtoehto. Toki poissulkien ne, jotka jotka sairauden tai lääkityksen vuoksi ovat lihavia.
N46, joka itsekin joudun rajoittamaan mitä ja paljonko syön. Ja ajoittain laihdutankin.
Aina puhutaan ylipainosta ja polvikivuista, mutta usein unohdetaan se tosiasia, että ne pikadieetit ja vastaavat sulattavat myös polven ympäriltä pieniä tukilihaksia minkä takia sitten niitä polvikipuja esiintyy.
Tuota asiaa ei kovin moni tunnu tajuavan. Netistä ei koskaan pitäisi ostaa mitään dieettejä kun niissä yleensä asiakkaalta vain kysytään pituutta ja painoa, eikä niin vähillä tiedoilla pysty tekemään kunnollista ravinto-ohjelmaa. Kyseessä on usein vain massarahastus jossa myydään lähes sama dieetti ohjelma kaikille.
Lapseni on astmaatikko ja alipainoinen sellainen. Neuvolassa oltiin huolestuneita tuosta painosta. Astmalääkärin kanta oli, että varsinkin astmaatikon on parempi olla vähän liian laiha kuin lihava. Ja käski unohtaa neuvolan huolet. Joten kyllä se ihan lääkärin kanta on, että jopa se astma on paremmin hallinnassa ilman ylipainoa
Hesarin juttu oli sikäli outo, että en ole koskaan missään törmännyt niin suoraan huomautteluun ylipainosta kuin mitä jutussa annettiin ymmärtää. Niillä työpaikoilla, joissa minä ole ollut, ei koskaan ole lihaville huomauteltu mitään. Päinvastoin, ihmiset ovat minusta hyvin korrekteja ja kohteliaita.
Olen 160/62. N40. Kävin terveysasemalla kovan korvakivun takia ja verenpaine oli vähän koholla, Lääkäri kehotti laihduttamaan. Asiallinen kehoitus, ei siinä mitään. Huvitti, kun itse rouva lääkäri oli todella isomahainen ja hikoileva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ylipainoinen tietää olevansa ylipainoinen koska melkein kaikilla on kotona peili ja vaaka. Potilasta pidetään tyhmänä tomppelina, joka ei muka ymmärrä itse omaa painoaan vaikka tuntee sen nahoissaan joka hetki.
Näin on. Mitä enemmän ylipainoisia on diskriminoitu, sitä enemmän heitä tulee. Kohta ylipainoiset ovat valtaenemmistö ja he voivat kääntää suunnan normaalipainoisten, eli vähemmistön, haukkumiseen.
Mutta kun eivät käännä. Suurin osa läskeistä kuitenkin inhoaa niitä hyllyviä läskejään kun katsovat peilistä, joten mikä järki heillä olisi haukkua normaalipainoisia? Kyllä läskeilläkin on moraali ja joku järki.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino vaikuttaa myös hengityselimiin ja moni astmaatikko voi laihduttuaan vähentää tai jopa lopettaa säännöllisen astmalääkityksen. Voi siis olla, että keuhkokuumetta ei olisi koskaan kehittynyt ilman ylipainoa. Myös uniapnea uhkaa obeeseja ja lisää riskiä sairastua mm. keuhkokuumeeseen huonontuneen keuhkotuuletuksen kautta.
Kuinka se kehon rasva edistää bakteeritulehduksen syntyä? Väännäpä tämä asia nyt selväksi rautalangasta.
tauti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni erittäin ala-arvoista "journalismia". Vaikkapa tuo "näin lääkärit kohtelevat lihavia". Täysin subjektiivinen ja tunnepohjalta tehty teksti. Ei hyvänen aika, mikä taso valtakunnan ykköslehdessä. Aivan kuin joltain seiskan tekstaripalstalta.
Olen ylipainoinen ja menin lääkäriin koska minun oli vaikeaa hengittää avaavasta astmalääkityksestä huolimatta. Kuumetta oli ja syljin tummanvihreitä räkäpaakkuja. Pulssi oli 120. Astmalääkäri oli ohjeistanut tuplaamaan hoitavat ja aloittamaan kortisonitabletit jos ja kun virustauti ei pysy muuten aisoissa. Astmalääkäri kehotti myös hakemaan apua jos olo menee liian huonoksi.
Päivystävä lääkäri totesi pahan oloni, pulssin ja hengitysvaikeuksieni johtuvan ylipainosta ja hän lähetti minut kotiin laihduttamaan. Raapustin sitten kotiin ilman reseptiä. Muutamaa tuntia myöhemmin mieheni oli pakko soittaa ambulanssi koska en pystynyt enää hengittämään ja olin puolitajuton. Ensiavun pikacrp oli 280 ja minulle annettiin aika montaa eri lääkettä. Makasin osastolla viikon keuhkokuumeessa.
mutta totuus on, että kun laihdutat niin se hengenahdistus loppuu. ei tarvii puuskuttaa portaita ylös. moni lääke jää pois kun laihtuu
Et taida ymmärtää nyt minkälainen kombinaatio on keuhkokuume ja astma? Hengenahdistus johtuu siitä, että keuhkoputket ovat supistuneet. Sairaalassa ovat aineet, joilla ne saadaan auki. Ainetta ei ole tarkoitettu reseptilääkkeeksi.
Hengästyminen ja hengenahdistus ovat kaksi eri asiaa. Ylipainoinen voi hengästyä liikkuessaan ja se on normaalia. Hengenahdistus tai astmakohtaus ovat asia erikseen ja niiden kanssa pitää toimia keuhkotautilääkärin ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös mun mielestä HS:n juttu oli erittäin puolueellisesti kirjoitettu. Joku oli loukkaantunut mm. siitä, kun lääkäri oli todennut ylipainon vaikuttavan polvikipuun. Ylipainoa ei varmaan olisi edes saanut mainita tilanteessa, kun polveahan potilasparka tuli vain hoitamaan.... hohhoijjaa.
En toki kiistä, etteivätkö lääkärit saattaisi aihetta töksäyttää vähän rujosti. Mutta silti: koska ylipainolla on suuri vaikutus erittäin moneen terveysasiaan, pitäisikö se jättää kokonaan vastaanotolla mainitsematta??? Lihavuus on haitta, turha siltä on silmiään ummistaa. Lääkärin velvollisuus on huolehtia potilaansa terveydestä ja huomauttaa terveysriskeistä. NIihin lukeutuu myös ylipaino. On aika herkkänahkaista loukkaantua, kun itsekin tilanteen tietää ja lääkäri tekee vain työtänsä.
Eugeniikkaa, eikä painolla ole asian kanssa mitään tekemistä, vaikka ylipaino onkin RISKI, ei syy. Sama kuin se, että Hitler päätteli juutalaisten olevan vähä-älyisiä nenän koon perusteella.
Siis TÄH? Ylipainollako ei ole polvikivun kanssa mitään tekemistä? Siis ettäkö painon vähentäminen ei edistäisi paranemista, vaikka rasitus polviniveleen pienenisi? Ja vertaat lääkärin huomauttamista Hitlerin vinoutumisiin juutalaisista nenistä? Ei h*tti, nyt mä putosin :DDD NIin koomisen surkupuhupaisaa etten tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Valitsin näköjään jälkimmäisen :D
Enkä muuten halveksu ylipainoisia, olenhan sellainen itsekin. En silti ole totuutta vieroksuva idiootti.
Niin,niin ja mutta,mutta,kun lääkäreissäkin on näitä ylipainoisia.Reippaastikin ylipainoisia.
Googlettakaapa: astma ja ylipaino.
Mutta kyse oli nyt siitä, että jos ihminen valittaa keuhko-oireita, niin voisi ne keuhkot nyt edes kuunnella vaikka potilas painaisi 200kg. Se on sitten eri asia mistä se sairaus on tullut ja mitä ehkä kannattaisi jatkossa tehdä.