Miten suomalaisen naisen sitten kuuluu pukeutua ulkomailla?
Tuossa aiemmassa ketjussa selvästikin moitittiin pukeutumistyyliä ulkomailla. Rantalomakohteista varmaan pääsääntöisesti näitä huomiota oli kerätty.
Miten siis pukeutua oikein rantalomalla? Jos huivi ei ole sovelias suojaamaan päätä, niin mikä sitten?
Jos kävelee paljon päivän aikana, niin minkälaiset kengät ovat soveliaat jos matalat (ja rumat) sandaalit on junttia.
Reppu ja olkalaukkukin oli tuolla mainittu. Missäs tavarat kannetaan, jos noistakin suomalaisen tunnistaa?
Turistirysissä ja vähän vähemmän turistirysä paikoissa on tullut käytyä, enkä ole koskaan kyllä huomannut, että nuo poimimani asusteet olisivat vain suomalaisten suosimia.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin nykyään pukeutumisesta, suomalaiset tunnistaa aina siitä, että ovat niin he*****n hitaita! Kaikki tapahtuu kuin hidastetussa filmissä, kasvot sellaiset ilmeettömät ja ääni monotoninen :D Tulee väkisinkin vähän "vajaa" kuva.
Kuvailit juuri itsesi.
Enpä muuten kuvaillut! ;)
Kun suomalainen puhuu suomalaisista, puhuu hän samalla itsestään.
Yleistyksiä kannattaa välttää.
Joku taisi jo aiemmin kysellä, mutta vastausta en nähnyt: miten se leveälierinen hattu kuljetetaan siistinä perille? Vai ostetaanko se heti lentoaseman butiikista? Siihen usea pari kenkiä ja monta erilaista laukkua, tietysti monta tarkkaan harkittua vaatekertaa. Kuinka monta laukkua yhden hengen vaatteet vievät, saati, jos mukana on kaksi lasta?
Ainakin minulle hattujen osto on yhtä tuskaa. Pääni on sen verran iso, että naisten one size -hatut eivät sovi ollenkaan. Jos omalta paikkakunnalta hatun haluan ostaa, minun pitää mennä miesten osastolle. Jokainen voi sitten miettiä, miten tyylikäs lopputulos on.
Täällä on nyt suomalaisen naisen haukkumisviikot menossa. Eikö se olisi toisten tyylistä kärsiville helpointa, että puhuu siellä ulkomailla liikkuessaan sujuvasti ranskaa, niin ei tule yhdistetyksi suomitolloihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin nykyään pukeutumisesta, suomalaiset tunnistaa aina siitä, että ovat niin he*****n hitaita! Kaikki tapahtuu kuin hidastetussa filmissä, kasvot sellaiset ilmeettömät ja ääni monotoninen :D Tulee väkisinkin vähän "vajaa" kuva.
Kuvailit juuri itsesi.
Yleistyksiä kannattaa välttää.
Eikö suomalaisella vieläkään sytytä? ;) En ole kansallisuudeltani suomalainen :D
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku laittaa tähän linkin tyylikkäisiin sandaaleihin, joilla kävelee 20-30 km päivässä?
En ole arvostellut kenenkään lomalookkia mutta itse pidän näitä mustia tyylikkäinä perussandaaleina, vaikka parjatut crocsit ovatkin. Olen useamman kaupunkiloman näillä talsinut näillä sekä hamosissa että housuissa enkä omista muista crocseja ;)
http://www.crocs.fi/crocs-womens-crocs-edie-stretch-sandal/14966,fi_FI,…
Vierailija kirjoitti:
Joku taisi jo aiemmin kysellä, mutta vastausta en nähnyt: miten se leveälierinen hattu kuljetetaan siistinä perille? Vai ostetaanko se heti lentoaseman butiikista? Siihen usea pari kenkiä ja monta erilaista laukkua, tietysti monta tarkkaan harkittua vaatekertaa. Kuinka monta laukkua yhden hengen vaatteet vievät, saati, jos mukana on kaksi lasta?
Ainakin minulle hattujen osto on yhtä tuskaa. Pääni on sen verran iso, että naisten one size -hatut eivät sovi ollenkaan. Jos omalta paikkakunnalta hatun haluan ostaa, minun pitää mennä miesten osastolle. Jokainen voi sitten miettiä, miten tyylikäs lopputulos on.
Täällä on nyt suomalaisen naisen haukkumisviikot menossa. Eikö se olisi toisten tyylistä kärsiville helpointa, että puhuu siellä ulkomailla liikkuessaan sujuvasti ranskaa, niin ei tule yhdistetyksi suomitolloihin?
Lierihattu ostetaan paikan päältä. Niitä on eri kokoja ja paljon halvempia kuin suomessa.
Suomalaisen katsos pitää pukeutua niin että kukaan ei osaa epäilläkään tätä suomalaiseksi. Se on se suurin unelma ja tavoite, ja koko ajan pohditaan kuumeisesti että mitäköhän minusta nyt ajatellaan, ajatteleeko tuo että mä oon joku suomijuntti, siis mä kuolen jos se niin luulee... Jos joku sitten luulee ruotsalaiseksi tai ehkä jopa ranskalaiseksi niin av-snobi sulaa onnesta ja saavuttaa täyttymyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lierihattu ostetaan paikan päältä. Niitä on eri kokoja ja paljon halvempia kuin suomessa.
Aha, heti ensimmäisenä siis pitää lähteä vaateostoksille. En tykkää shoppailusta Suomessakaan, joten olen sitten ilman lierihattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailit juuri itsesi.
Yleistyksiä kannattaa välttää.Eikö suomalaisella vieläkään sytytä? ;) En ole kansallisuudeltani suomalainen :D
Eli tulit tänne varta vasten tekemään suomalaisista halventavia yleistyksiä? Taisi heilahtaa rasismin puolelle
En olisi mitenkään onnessani, jo luultaisiin britiksi.
Kaikki Koivukylän junttiakat täällä viihdyttämässä.
Mekot on aina jees, yksiväriset näyttää tyylikkäiltä. Sopivat pitkät shortsit tai vaikka ihan pitkät pellavahousut ovat kans hienoja, sekä yhdistettynä nämä alaosat esim. silkkiseen hihattomaan paitaan.
Kumma kun en millään tunnistanut itseäni edellisestä ketjusta ja tämäkin ketju yhtä lailla hepreaa mulle. Matkustan paljon yksin, ja pukeudun miten pukeudun, yleensä kuitenkin niihin vaatteisiin, jotka ovat puhtaita. Lentokentillä mulle puhutaan aina englantia, näin myös Suomessa, sekä henkilökunta (itsestäänselvyys toki muualla kuin Helsinki-Vantaalla) että muut minua mahdollisesti puhuttelevat matkustajat -sekä siellä kentällä että koneessa. Italiassa italialaiset puhuvat mulle aina italiaa. Joskus Itä-Euroopassa mua luultiin juutalaiseksi.
Pukeudun yleensä tummiin ja yksinkertaisiin vaatteisiin, väreistä käytän lähinnä tummansinistä, mustaa ja harmaan eri sävyjä. Vaatteeni ovat aina yksinkertaisesti leikattuja, mahdollisimman eleettömiä eivätkä ne herätä huomiota. Vaikka käytän mielelläni laadukkaita materiaaleja, kuten silkkiä, villaa ja pellavaa, niin siltikään asua ei korista yksikään strassi, kuvio tai muu "kiva" yksityiskohta, eikä edes värikäs huivi. Viime kuussa, kun viimeksi matkustin, mulla oli mustat 3/4 pituiset ja nilkkoja kohti kapenevat vyöllä solmittavat silkkihousut, musta sileäpintainen neule ja Clarksin mustat ballerinat. Hiukset nutturalla, rillit päässä ja kirja kädessä.
Haluan olla aivan rauhassa matkustaessani, enkä kaipaa kenenkään huomiota. Hiukseni ovat luonnostaan vaaleanruskeat, ihoni voi olla päivettynyt tai kalpea, koruja en juuri käytä. Tyylissäni on ilmeisesti kuitenkin vikaa? Epäilemättä se on monen mielestä tylsä. Saa ollakin, mutta omasta mielestäni se taas on käytännöllinen ja mukava.
Pukeudun näin myös täällä Suomessa, eikä minua todellakaan pidetä täällä tyylikkäänä. En jaksa seurata lainkaan muotia. Viimeinen asia johon nykyisen tyylini vaihdan on joku hellehattu, tunika & strappy sandals -look ja kirkkaanvärinen huulipuna. Itä-Eurooppaa en siinä määrin ihannoi, enkä onneksi käy kovin usein rantalomilla. Suomalainen nainen ylipäänsä harvemmin taitaa sen naisellisen ja silti tyylikkään tyylin, joten melko arveluttavaa edes usuttaa siihen suuntaan sellaisia, joita se ei hirveästi kiinnosta.
Ai niin, Kånken on maailman paras reppu lentokentillä.
Kyllä tyylikkäät vaatteetkin voivat olla edullisia ja mukavia! Kaupat on täynnä hyviä espadrilloja, loafereita ja tennareita. Tällä hetkellä tyylikkäät lenkkaritkin ovat oikein yhdistettynä muotia. Päähän turbaani jostain kiva kuosisesta huivista tai vaikka se lierihattu, joita on pienempiäkin. Päälle joku kiva ilmava kesämekko, vaikka t-paita mallinen. Päähän tyylikkäät aurinkolasit esimerkiksi pilotit tai mitkä nyt ikinä sopivatkaan. Nahkarepp on tällä hetkellä tyylikäs mutta myös kankainen kassi käy rannalle. Tavaroita ei saa varastettua helposti myöskään pienestä crossbody-mallisesta laukusta joten vyölaukunkin voit unohtaa. Kaikille vartalotyypeille löytyy erilaisia leikkauksia kyllä eikä lyhyet jalat, pitkä selkä tai suomen kansalaisuus ole mikään tekosyy olla pukeutumatta nätisti. Lapsien jälkeenkään ei kenenkään tarvitse rupsahtaa. Nettikaupoista saa tilattua vaatteita perähikiällekkin.
Jokainen pukeutukoot miten ikinä haluaa ei se minun persettäni kutita, mutta itselleni vaan tulee ainakin itsevarmempi olo kun pukeudun hienosti ja tykkään siitä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha, heti ensimmäisenä siis pitää lähteä vaateostoksille. En tykkää shoppailusta Suomessakaan, joten olen sitten ilman lierihattua.
Tyypillinen suomalaisasenne. Kaikki on niin kamalan vaikeaa koko ajan.
Ota sitten sellainen pitkä, kevyt huivi ja käytä sitä.
Kenkiä kahdet tai kolmet, vähän riippuu matkan ohjelmasta ja omasta mieltymyksestä. Ne nätit matalat kengät, joilla voi kävellä paljon ja jotka kelpaavat ihan kaupunkikierrokselle ja iltamenoihinkin, mahdollisesti korkokengät, jos sellaisista tykkää, tai sitten flip flop -tyyliset läpyskät, joita voi käyttää vaikka rannalla. Yhdet sinulla on tietysti jalassa jo lentomatkalla, jos et ole talvella liikenteessä.
Yksi käsilaukku sinulla on varmaan jo käsimatkatavaroissa, ja rantakassi on helppo taitella muiden vaatteiden joukkoon. Jos nyt kolmannen siistin pikkulaukun ottaa mukaan, niin ei sekään paljon tilaa vie.
Kannattaa ottaa monikäyttöisiä vaatteita mukaan. Niitä on helppo yhdistellä keskenään.
Voi luoja :D
Wanna be muotibloggaaja palstailee, ihanaa.
Hatun pakkaaminen matkalaukkuun on helppoa. Kupuosaan laitetaan esimerkiksi neule ja muutenkin hattu ympäröidään vaatteilla. Kun hattu on näin suojattu eikä pääse liikkumaan laukussa, se on aivan kunnossa perillä.
mun mielestä soveliaasti tai tyylikkäästi pukeutuminen ovat yrityksiä mukautua ympäröiviin normeihin ja vaikkapa hankkia jotain statusta. muiden haukkumiselle pönkitetään omaa statusta. ne, jotka haluavat olla luovia, pukeutuvat mielensä mukaan eivätkä piittaa muiden huuteluista. sitten taas me, jotka emme koe pukeutumista luovana mutta emme myöskään välitä mitä joku saattaa pukeutumisestamme ajatella, pukeudumme ihan mikä nyt itsestä on kivaa. tänään juuri vanha, kulahtanut bändipaita ja maalitahraiset, kuluneet farkut jalassa havahduin yht' äkkiä, että mua saattaisi pitää varmaan helposti jonain pummina, vaikka todellisuudessa menestyn oikein kivasti. töissä sitten eri asia, mutta siihen on omat syynsä ja valitettavasti vielä tässä vaiheessa joudun menemään asiassa työnantajan tahdon mukaan.
Ensin joku kirjoittaa ketjun siitä, miten helposti suomalaiset tunnistaa maailmalla. Siitä joku loukkaantuu. Joku toinen kysyy vinkkejä, että mitä vaihtoehtoja sitten olisi sen mainos-t-paidan, crocksien ja karjala-lippiksen sijasta.
Siitäkin näköjään loukkannutaan, että joku kysyy neuvoja ja joku googlailee sitten hänelle ehdotuksia.
Miksei saisi päivittää tietojaan ja oppia uutta?
Minäkään en tienny vaatemerkeistä yhtään mitään, ennen kuin menin sellaiseen paikkaan töihin, jossa niitä on.
Ei ollut mitään hajua siitä, että on olemassa joku Gerry Weber ja Alexander McQueen. Nyt tiedän ja osaan tunnistaa ne toisistaan. Eikä siitä ole mulle tippaakaan haittaa, vaikka en kumpaakaan merkkiä itse käyttäisi.
Koko ajan opin lisää tekstiileistä, vaateteollisuudesta, mikä sopii kellekin ja mihin tilaisuuteen. Mitä vaihtoehtoja on olemassa. Enkä todellakaan usko, että 600e takki olisi paremmin tehty kuin 500e takki. En ole merkkiuskollinen. Kannattaa oikeasti kaupassa katsoa miten hyvin vaatteet on ommeltu ja päätelty. Jopa Burberryllä on päin persettä tehtyjä vaatteita, eli merkki ei ole tae laadusta, erät voivat heittää paljonkin toisistaan.
Mutta kyllä siinä eroa on, että onko prismasta ostettu halpis t-paita, vai onko ostettu samanlainen t-paita, joka ei ole huonolaatuisesta kankaasta ja ommeltukin paremmin. Ja silläkin on väliä miten ne vaatteet pesee ja miten säilyttää.
En suosittelisi ihmisille niitä halpisketjuja tai markettien vaatteita, ihan eettisistä, ympäristöllisistä ja taloudellisista syistä. Jos mulla ei olisi (eikä olekaan) varaa ostaa laatua, säästän ja ostan vähemmän vaatteita. En tee yhtään mitään kymmenellä hennesin biletopilla. Laitan rahaa sivuun etukäteen, jotta voin ostaa vaikka sen 100-200e takin, jotta ei tarttisi joka vuosi ostaa uutta takkia. Sama kengissä.
Ennakoin ja ostan alemyynneistä kesällä ne pipot ja tumput talveksi, kunhan on ajattomat, niin mitä väliä. Bikinit ostan sitten ku ne tulee aleen. Talvivaatteet kesällä ja kesävaatteet talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku laittaa tähän linkin tyylikkäisiin sandaaleihin, joilla kävelee 20-30 km päivässä?
Mulla on Gaborin ballerinat, joissa pieni korko. Ovat tosi hyvät jalassa (ilman sukkia) ja kävelen noilla sujuvasti n. 25 km/päivä, helteessäkin.
Esim. Riekerillä on sandaaleita, jotka ovat tosi hyviä jalkaan. Niissä on usein pehmeä pohja, joten jalat eivät kipeydy kovin helposti.
Tämän tapaisilla olen kävellyt sen 20-30 km/päivä. En tiedä, ovatko nämä palstan nirppanokkien mielestä tyylikkäät, mutta ainakin paremman näköiset kuin crocsin muovisämpylät tai urheilusandaalit.
https://www.zalando.fi/rieker-matalakantaiset-pistokkaat-champignon-ros…
Kai sieltä nyt sentää intenetyhteys löytyy? Niitä vaatteita kun voi tilata netistäkin. Niin itsekin teen.
Jos päähän on pakko jotain laittaa niin ehdottomasti jokin kaunis kesähattu. Vaatteeksi riittää kaunis hyvin istuva mekko. Kun panostaa hyvään materiaaliin ja malliin, niitä ei tarvitse olla lukuisia erilaisia. Mekon kanssa kauniit nahkasandaalit. Joku tuolla valitti, ettei lättäpohjilla kävele koko päivää. Todellakin kävelee, ihan helpostikin. Asusteiksi siisti tyylikäs nahkalaukku (rannalle kangaslaukku parempi), hyvät aurintolasit sekä kauniit kevyet korut. Kasvoille kevyt siisti ehdostus (Bb voide, sillä siinä on aurinkosuoja), peitevoidetta tarpeen mukaan. Tärkeimpänä kuitenkin kulmakarvat! lisäksi vedenkestävää ripsiväriä ja kevyt huulipuna/kiiltopuna.