Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!
Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Olkapää paljaana OMG YRITTÄÄ VOKOTELLA LESKIMIESTÄ EIKÖ NIILLÄ OLE MITÄÄN HÄPYÄ
Punaiset hiukset OMG SYNTINEN NAINEN ON OLTAVA
Tämä on juuri tätä nykyaikaista pikkupissisten touhua. Nykyään on aivan turha odottaa näkevänsä mitään käytöstapoja teineiltä.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on pöyristyttävää, miten ei osata hautajaisetikettiä. Mahtavatko edes tietää sen olemassaolosta. AINA hautajaisiin olkapäät piiloon ja vähintään polviin ulottuva helma! Ja tummat värit, tumma sininen tai violettikin on ok! Jokainen aivan varmasti pystyy noudattamaan kunnioittavaa etikettiä - edes muutaman tunnin ajan.
Muuten olen samaa mieltä kanssasi, tarkka pukeutuja ja etiketin tunteva kun olen, mutta tuo helman pituus - pääasia, ettei ole minimittainen. Hieman polven yläpuolelle päättyvä helma on myös ok, varsinkin nuoremmilla naisilla sangen kelvollinen.
Naiset voivat myös yhdistää pukeutumiseensa valkoista tai vaalean harmaata, jos täysin tummaa asua ei kaapista löydy, kunhan pääpaino on tummissa. Ovathan miesten paidatkin valkoisia.
Nuorisoa on mielestäni turha syyttää, nämäkin ovat niitä asioita, joissa ohjauksen tulisi tulla vanhemmilta. Valitettavasti nykyään monet tulevat synttäreille, varsinkin lasten synttäreille aivan arkivaatteissa. Kuinka lapset oppisivat pukeutumaan, jos heitä ei siihen pienestä pitäen opeteta, pukemalla lapset ja aikuiset hieman "parempiin vaatteisiin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaiset hiukset OMG SYNTINEN NAINEN ON OLTAVATämä on juuri tätä nykyaikaista pikkupissisten touhua. Nykyään on aivan turha odottaa näkevänsä mitään käytöstapoja teineiltä.
Kuvastaako tämä ilotytön näköiseksi haukkuminen näitä vanhemman polven hyviä käytöstapoja? :)
Itse olen huomannut saman, että moni nuori nainen ajattelee, että hautajaisissa pukeudutaan mustaan ja lisäksi saa näyttää dramaattiselta, jopa goottityyliseltä. Jotkut ajattelevat, että hautajaisiin on sopivaa etsiä kaikki mustat asusteensa: mustat suuret hiuskoristeet sulkineen ja tekokukkineen (lesken suruhuntu on eri asia), mustat glitter-/paljettilaukut ja -kengät, mustia näyttäviä koruja ym. Vaikutelma on hyvin pikkujoulumainen. Moni ei välttämättä tiedä, että mustan värin lisäksi yhtä tärkeää on pyrkiä hillittyyn ja vähäeleiseen kokonaisuuteen. Moni tuntee etiketin ainoastaan tuon mustan värin osalta. Sitä ihmettelen, miksi vanhemmat eivät anna näille nuorille neuvoja. Joku pahimmassa murrosiässä oleva voi kapinoida kapinoimisen halusta, mutta moni parikymppinen nainen, jolla ei ole hautajaisista kokemusta, olisi varmasti kiitollinen, jos joku vinkkaisi etiketistä eivätkä he nolaisi itseään. Itse olen nähnyt 20-30-vuotiaita naisia mm. nahkaisessa minihameessa ja punamustassa lyhyessä pitsimekossa. Myös näiden molempien vanhemmat olivat hautajaisvieraina, aivan asiallisesti pukeutuneina, ja tyttärensä näyttivät kieltämättä vähän hämmentyneiltä ja epävarmoilta reidet paljastavissa mekoissaan.
On ihan okei pukea mustat (suorat) housut ja valkoinen kauluspaita. Se on hillittyä ja tilanteeseen sopivaa. Monikla vanhemmilla naisilla näkee tätä yhdistelmää.
Suomalaiseen hautajaiskulttuuriin kuuluu huomiota herättämätön pukeutuminen. Ei kuulu pröystäillä vaatteilla. Suomessa musta on surun väri, ja oletetaan että hautajaisväki pukeutuu mustaan. Jossakin intiassa valkoinen on kuoleman ja surun väri.
Mitä väliä? Vainaja tuskin tulee valittamaan. Turhaa vingumista toisten vaatetuksesta.
Nykyään on musta ihan ok mennä luterilaisern kirkkoon hartiat paljaina, katolisissa tietenkin eri meininki.
Musta hautajaisiin pukeudutaan mustaan, eli punaset kengät ei esim oo ok, mutta muuten ei asun tartte olla tosi peittävä tai glitteritön. Jos haluu esitellä tissivakoaan nii se on musta ihan oma häpeä, eipä se oikein mihinkään tilaisuuteen sovi... Hautajaiset on toki surujuhla, siksi musta, mutta ei mum mielestä tartte pukea päälle vaatteita joita ei muutrn ikinä käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaiset hiukset OMG SYNTINEN NAINEN ON OLTAVATämä on juuri tätä nykyaikaista pikkupissisten touhua. Nykyään on aivan turha odottaa näkevänsä mitään käytöstapoja teineiltä.
Kuvastaako tämä ilotytön näköiseksi haukkuminen näitä vanhemman polven hyviä käytöstapoja? :)
Ja eiköhän se ole ollut ihan tämän vanhemman sukupolven vastuulla opettaa ne käytöstavat. Miten voi olettaa, että nuoret osaa asian x jos kukaan ei ole koskaan neuvonut?
Mokoma mustiin pukeutumiskultuuri ja hautajaispönötys joutaisi poistua ja tilalle tulla iloiset juhlat.
Siis mä pukeudun just niinku mä haluun ja en ostele mtn mummomekkoja!! Mun kaapissa on vaan hutsumekkoja koska nolot laittaa edes farkkuja jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Apn käytöstavoilla on aivan turha lähteä ketään neuvomaan käytöstavoissa.
Nykyään hautajaisiin ei enää tule kutsuja kun ne pidetään pienessä piirissä.
Just serkku kuoli eivätkä vanhemmat onneksi pidä hautajaisia. Ei kyllä oltaisi mentykään, kun ei ole autoa.
Vierailija kirjoitti:
Mokoma mustiin pukeutumiskultuuri ja hautajaispönötys joutaisi poistua ja tilalle tulla iloiset juhlat.
Jee se kuoli vihdoin!
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tiennyt, ettei saa olla olkapäät paljaana. Ja jos on normaalisti punaiset hiukset, niin pitääkö ne hautajaisten takia värjätä? Mustiksi?
En ole ap, mutta tuskin kukaan on sitä mieltä että hautajaisten takia pitää värjätä hiukset. Mutta kyllä se nyt pitäisi tietää, ettei hautajaisiin ole sopivaa mennä hihattomissa!
Juuri pari viikkoa sitten olin puolisoni isoäidin hautajaisissa. Puolisoni serkku oli pukeutunut niskan taakse solmittavaan toppiin, jossa oli edessä aukko, josta rinnat pursusivat. Alaosana oli minihame, jossa oli vetoketjukoristeita, eikä hän ollut laittanut sukkahousuja lainkaan. Kenkinä oli todella korkeat piikkikorolliset sandaalit. Kaikki olivat kyllä mustia, mutta mielestäni olisivat sopineet yökerhoon paremmin, tai oikeastaan ehkä strippiklubin lavalle. Meikki oli todella räikeä (pinkit huulet ja erittäin vahva smokey eyes -meikki) yhdistettynä oranssiin tekorusketukseen. Ranteet olivat täynnä heliseviä kullanvärisiä rannekoruja. Hiukset nyt olivat sellaiset kuin aina, huonokuntoiset blondatut lisäkkeineen selkeällä tummalla juurikasvulla ja lakattu tuuheiksi. Kyllä jäin monen muun ohella suu auki tuijottamaan. Olen syntynyt samana vuonna kuin tuo kyseinen serkku (90-luvun puolella), joten en ole edes mikään ikäloppu täti-ihminen. Todellakin paheksun tuollaista pukeutumista hautajaisissa!
Mitä väliä sillä vaatetuksella on, ketä varten sinne pukeudutaan? Vainaja kun on vainaja ja sitä tuskin kiinnostaa.
Haitajaisiin en erikseen vaatteita psta. Kukkalaitteidenkin sijaan siirryn seuraavissa hautajaisissa, joihin on ihan pakko osallistua, yhteen ruusuun. Eipä se vainaja siitä välitä onko 2 euron kukka vai 100e kukkalaite.
Eräs leski päätti pukeutua miehen suuresti pitämiin hepeniin myös hautajaisiin.
Siellä se leski oli pikkuriikkisessa pitsimekossa, istuessa vilahti sukkanauhat. Semmoset korokepohja korkkarit...
Heillä myös kaksi teinityttöä pukeutui tissit tursuaviin trikoomekkoihin.
Mua lähinnä huvitti tuo "virolaisuus" ( rouva virolainen, miestään 18 vuotta nuorempi), vainajan vanhemmat eivät olleet tyytyväisiä. Loukkaantuivat suht verisesti.
No, se leski muutti kuukaus hautajaisista uuden mealticketin luo kahden lapsen kanssa. Järkyttävä tapaus koko nainen. Lisäksi hylkäsi kaksi lasta (nuo teinit), kun miehelle ei mahtunut. Muuttivat sitten 80 vuotiaitten isovanhempiensa luo.
En ole ollut ikinä hautajaisissa, ihan mielenkiinnosta kysyn että voisiko joku linkittää jostain mielestään hautajaisiin sopivia vaatteita?
T. Etikettiä tietämätön nykynuori jolle ei kotona tajuttu opettaa mitään
Toisalta, mä oon yli 30, oon ollut hautajaisissa tasan kerran kun ainut mummoni kuoli ollessani lapsi ja kyllä mä silti tiedän mitä hautajaisiin pitäisi laittaa päälle ja miten siellä käyttäydytään.
Enempi on mun mielestä kyse siitä, että ei vaan välitetä ottaa selvää.