Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!
Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli isän hautajaisissa punainen takki. Samoin ylläni oli aivan tavallinen neuletakki.
Ei paljoa kiinnosta muiden mielipiteet.
No oma on häpeäsi.
Mikä häpeä? Mitä minun pitäisi hävetä ja ketä varten?
Häpeän tunteella on tarkoituksensa. Ei me voida käyttäytyä täysin omien mielihalujemme mukaan, jos aiotaan jonkinlaista järjestäytynyttä yhteiskuntaa pitää yllä.
Miten yhteiskunnan järjestäytyneisyyteen vaikuttaa se, pitääkö joku isänsä hautajaisi mustaa vai punaista takkia?
Ehkä tuossa ajateltiin asiaa hiukan laajemmassa kokonaisuudessa.
Mutta jos et sitä ymmärtänyt, niin sitten et.
Hei te joiden mielestä hautajaisiin kuuluu pukeutua vain tummaan.
Miten pukeutuisitte, jos teidät kutsuttaisiin hautajaisiin, mihin vieraiden toivotaan pukeutuvan muuhun kuin mustiin tai tummiin vaatteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli isän hautajaisissa punainen takki. Samoin ylläni oli aivan tavallinen neuletakki.
No oma on häpeäsi.
Häpeän tunteella on tarkoituksensa. Ei me voida käyttäytyä täysin omien mielihalujemme mukaan, jos aiotaan jonkinlaista järjestäytynyttä yhteiskuntaa pitää yllä.
Miten yhteiskunnan järjestäytyneisyyteen vaikuttaa se, pitääkö joku isänsä hautajaisi mustaa vai punaista takkia?
No laita vaikka uima-asu jos siltä tuntuu.
Ei vaan sullehan sitä tarjottiin. Yhtenä monista. Sulla on paaaaaljon valinnanvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oma on häpeäsi.
Ehkä tuossa ajateltiin asiaa hiukan laajemmassa kokonaisuudessa.
Mutta jos et sitä ymmärtänyt, niin sitten et.
Niin, eli tarkoitus oli yrittää vain morkata sitä punaiseen takkiin pukeutunutta.
Mitään muuta ideaahan kommentissa ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Miten pukeutuisitte, jos teidät kutsuttaisiin hautajaisiin, mihin vieraiden toivotaan pukeutuvan muuhun kuin mustiin tai tummiin vaatteisiin?
Ei aavistustakaan, mutta tuo on aika epätodennäköistä.
Ehkä vaaleanharmaaseen? Ruskeaan?
Vierailija kirjoitti:
No sitten laittaisin vaaleat vaatteet. Mutta sittenkään en paljastaisi olkapäitäni, en esittelisi tissejäni, en keikistelisi hame vesirajassa ja kengätkin olisivat kohtuullisen matalakorkoiset.
Mikä jonkun hanuria hiertäisi se, että joku pukeutuu vaikka siihen punaiseen takkiin hautajaisissa?
Yleensä siellä ulkona ei edes kauaa olla.
Tää on ihan ohis, mutta mua kummastutti kirkossa konfirmaatiossa, kun yhden lapsen ( ilmeisesti) kummi oli siinä siunaamiskohdassa hyvin tyyriinä pukeutuneena naruolkaimiseen toppiin, pyöräilytrikoisiin( shortseihin) ja feikkicrockseihin, ilman sukkia ja hiuksetkin kampaamatta. Jotenkin hirveä myötähäpeä sen nuoren puolesta, ois ennemmin rouva jäänyt tulematta koko tilaisuuteen, eikä nolannut sitä nuorta. Mutta niinhän sitä sanotaan, että rumat ne vaatteilla koreilee 😉
Mitä punainen takki hautajaisissa muka haittaa?
Näiden mielestä hautajaisiin ei sitten varmaan saa tulla punaisella autollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä punainen takki hautajaisissa muka haittaa?
Näiden mielestä hautajaisiin ei sitten varmaan saa tulla punaisella autollakaan.
Uskisten mielestä punainen on syntinen väri.
Eräs suvun vanhempi nainen kerran ihan tosissaan vertasi punaisiin pukeutuvia maksullisiin naisiin.
Jäin vaan miettimään, mistä ihmeestä hän sen tiesi, miten maksulliset naiset pukeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli iskeä paniikki kun tuli käsky hautajaisiin. Mulla oli just vaan jotain bilevaatetta mustana. Rahat vähissä, mikä neuvoksi. Kaivoin kaikkein pelkistetyimmän mekon, missä oli kaikkein pisin helma kaapista. Siihen hain kirppikseltä mustan jakun viidellä eurolla. Tilanne pelastettu eikä kukaan tuijottanut.
Jos on jotain tajua etiketistä niin kyllä sitä aina keinon keksii.
Kirkkoon ei mennä paljastelemaan itseään. Olkapäät peittoon ja ei vesirajamekkoa. Hautajaisissa pelkistettyä ja kunnioittavaa. Musta, tumma sininen tai harmaa. Ei glittereitä!
Jos ei kaapista löydy riittävän pitkää hametta, tai mekkoa, tai ei tykkää niihin pukeutua, niin pitkät housut on naisellakin ihan fine. Oleellista juuri on tuo, ettei pyllyillä arkun äärellä liian paljastavissa vaatteissa.
Btw, kansallispukukin on hautajaisissa sopiva asu, vaikka mustalla essulla ja huivilla
Verkkarit on ihan ok jos on siistit ja joku esim. tummansininen väri, sama juttu lenkkareissa jos on esim. mustat niin ok. Joku musta takki siihen päälle niin homma selvä. eipä ole tarkoituskaan mennä hautajaisiin koreilemaan niin kuin joku riikin kukko.
Vierailija kirjoitti:
Mikä jonkun hanuria hiertäisi se, että joku pukeutuu vaikka siihen punaiseen takkiin hautajaisissa?
Mikä korrektissa tapakulttuurissa hiertää sun persettä? Kyse on vainajan elämän ja hänen läheistensä surun kunnioittamisesta. Tavasta poikkeaminen on epäkohteliasta ja osoittaa huonoa makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään muun persettähän tämä asia ei hiertänyt kuin isän serkun, joka mulkoili ja supatti kovaäänisesti pojilleen.
Ja se taas hiertää sun peräpäätäs ja kovasti! Jos ei kiinnosta muiden mielipiteet, niin mksi niistä sitten tänne valitat? Anna supattaa ja mulkoilla, eihän se sua kiinnosta!
Läheiseni hautajaisissa yksi teini ei kenties ollut pukeutunut ihan niin kuin yleensä odotetaan ihmisten hautajaisiin pukeutuvan, mutta tuntien vainajan tämä olisi kyllä nauraen hyväksynyt teinin asun.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tiennyt, ettei saa olla olkapäät paljaana. Ja jos on normaalisti punaiset hiukset, niin pitääkö ne hautajaisten takia värjätä? Mustiksi?
Et taida tajuta, että paljaat olkapäät herättävät seksuaalisia tunteita monessa. Tämä on nykyajan nuorissa naisissa minusta vikana: he ovat tottuneet paljastavaan pukeutumiseen niin että eivät tajua sen sopimattomuutta tilanteisiin, joissa on kyse muusta kuin naisten viehättävyydestä ja seksikkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Saamelaisten hautajaisissa on pukuloistoa. Kaikki sateenkaaren värit Lapintakeissa! Ei kukaan teetä erikseen tummapuhuvaa hautajaisasua vaan sama juhlapuku pitää niin häissä kuin hautajaisissakin.. sitäkin aina paheksutaan, vaikka on jo vuosisatoja vanha perinne.
Kansallispuku on vähän eri asia kuin glitter-minimekko hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kutsun toiveiden mukaan?
Se ei-tummakin vaate voi tietysti olla jotain muuta kuin bilemekko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä korrektissa tapakulttuurissa hiertää sun persettä? Kyse on vainajan elämän ja hänen läheistensä surun kunnioittamisesta. Tavasta poikkeaminen on epäkohteliasta ja osoittaa huonoa makua.
Tuossa tapauksessahan punatakkinen oli vainajan tytär.
Sinä varmaan kuitenkin korrektin tapakulttuurin mukaan pahoittaisit siitä mielesi. Minusta kyllä melko itsekeskeistä, että keskittyy vain omaan mielipahaan tilaisuuden luonteen sijasta.
Nuoko olisi sinun vaihtoehdot?