Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!

Vierailija
03.07.2016 |

Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.

Kommentit (423)

Vierailija
381/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka en uskonnollinen olekaan niin tilannetaju pukeutumisessa korreloi todella pitkälle ihmisen älykkyyden ja sivistyksen kanssa, jos mennään kirkkoon peitetään solisluiden ja polvien väliin jäävä alue, vain häissä morsiamen/neitojen kohdalla voidaan, mielellään hyvällä maulla, hieman poiketa. Enkä edes ole mikään mikään kukkahattutäti-ihminen vaan pitkälti muotitietoinen kolmikymppinen nainen, tilannetajunpuute vaan yksinkertaisesti on TODELLA rahvaanomaista, tulee tosi vahvasti sellainen fiilis että kyseinen ihminen on ihan pihalla maailmasta ja todellisuudesta.

Kai peität myös hiukset ja istut eri puolella käytävää kuin vastakkaista sukupuolta olevat?

Vai valikoitko vaan itselle mieluisat säännöt?

Mitä sinä selität? Tässä ei ollut kyse mistään muista etikettiin liittyvistä säännöistä, vaan tilannetajun ja pukeutumisen yhdistämisestä. Se että osaa arvioida tilanteen luonteen ja hengen, tapahtumalokaation luonteen ja hengen, ja oman suhteensa juhlittavaan tai muistettavaan henkilöön tai tapahtumaan, ja valitsee vaatteensa sen mukaisesti on osa tilannetajua jota ihan jokaiselta täysilläkäyvältä aikuiselta pitää pystyä olettamaan.

Kuten sanoin en ole uskonnollinen ihminen, en aktiivisesti tai oikeastaan oma-aloitteellisesti ota osaa minkään uskontokunnan rituaaleihin mutta kutsuttaessa kunnioitan kutsunutta tahoa tiedostamalla sen minkälaatuista läsnäoloa kussakin tilaisuudessa minulta odotetaan. Jos en pysty niihin odotuksiin taipumaan, kohteliaasti kieltäydyn kutsusta.

Etiketti on ennen kaikkea käytöstä säätelevä asia. Ei pukeutumista.

Muiden ihmisten pukeutumisen arvostelu ei ole etiketin mukaista, vaikka sinua miten kiukuttaisi. Toki voit elää tuon rusinat pullasta-etikettisi mukaisesti, mutta vähän turha itkeä siitä muille.

Käytöstä ja järjestystä sivuava koodisto tarkoittaa protokollaa virallisissa tilaisuuksissa.

Etiketti on siitä osa, mutta sillä viitataan vakiintuneisiin pukeutumisohjeisiin ja käytäntöihin.

Vierailija
382/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kysyn vielä, jos kihartaa hiukset ja tekee sitten nutturan niin tuleeko liian "näyttävä"? Onko roikkuvat korvakorut ok? Mulla on musta, tosi vähäeleinen pitkähihainen mekko

Ajattelitko, että koska sinulla on musta, tosi vähäeleinen pitkähihainen mekko, niin lisäämällä siihen roikkuvat korvakorut ja juhlakampauksen se muuttuu hautajaisasuksi?

No ei todellakaan. Yksinkertaiset pinet korvanapit sopivat, hiuksiin (jos ei ole hattua) yksinkertainen kampaus.

Roikkuvat korvakorut säästetään juhliin, muut roikkuvat koristeet joulukuuseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kysyn vielä, jos kihartaa hiukset ja tekee sitten nutturan niin tuleeko liian "näyttävä"? Onko roikkuvat korvakorut ok? Mulla on musta, tosi vähäeleinen pitkähihainen mekko

Ajattelitko, että koska sinulla on musta, tosi vähäeleinen pitkähihainen mekko, niin lisäämällä siihen roikkuvat korvakorut ja juhlakampauksen se muuttuu hautajaisasuksi?

No ei todellakaan. Yksinkertaiset pinet korvanapit sopivat, hiuksiin (jos ei ole hattua) yksinkertainen kampaus.

Hautajaiset ovat juhlat. Mutta tosiaan, korujen on tapana olla hillittyjä ellei ole erityisen hyvä syy (esimerkiksi vainajan lahjoittamat korut ja oma tapa surra).

Vierailija
384/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjumala, mitä päsmäröintiroskaa.

Joillain vaikuttaa olevan hautajaisiin tiukemmat pukeutumissäännöt kuin tietyissä maissa naisilla.

Ei sinne hautajaisiinkaan ihan niin koomisella innolla ole tarkoitus tehdä itsestään mahdollisimman mitätöntä.

Vierailija
385/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani oli farkut äitinsä hautajaisissa, toisella violetti huivi.

Eipä ollut lasten pukeutuminen mikään tärkein asia sinä päivänä. Tuskin monenkaan vieraan mielestäkään.

Vierailija
386/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kommentista paistaa ilkeys. Taitaa olla vähän vaikeeta?

Mulla oli mielessä Kalevalan Pore-korut. Minusta aika sopivat hautajaismekon kanssa, mutta en sitten tiedä. 

T. kysyjä

Vierailija
387/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamelaisten hautajaisissa on pukuloistoa. Kaikki sateenkaaren värit Lapintakeissa! Ei kukaan teetä erikseen tummapuhuvaa hautajaisasua vaan sama juhlapuku pitää niin häissä kuin hautajaisissakin.. sitäkin aina paheksutaan, vaikka on jo vuosisatoja vanha perinne.

Tämä on todella hyvä näkökanta.

N.60v ei uskovainen 

388/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hiusten väri on mikä on eikä sitä tarvitse hautajaisia varten muuttaa. Hatullahan hiukset etiketin mukaan kuitenkin peitetään. 

Joo joo, sanottu jo!

𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅

389/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut toi glitter ahdistaa mua...

𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅

Vierailija
390/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan tiennyt, ettei saa olla olkapäät paljaana. Ja jos on normaalisti punaiset hiukset, niin pitääkö ne hautajaisten takia värjätä? Mustiksi?

Et taida tajuta, että paljaat olkapäät herättävät seksuaalisia tunteita monessa. Tämä on nykyajan nuorissa naisissa minusta vikana: he ovat tottuneet paljastavaan pukeutumiseen niin että eivät tajua sen sopimattomuutta tilanteisiin, joissa on kyse muusta kuin naisten viehättävyydestä ja seksikkyydestä.

Muuta Irakiin?

Ei tarvitse mennä kuin Roomaan ja kirkkoon siellä, ei sinne mennä paljain olkapäin. Nykyajan nuoret ei tajua mitään seksistä ja seksikkyydestä!

Rooman kirkoissa lappaa monennäköistä kulkijaa. Joku paikallinen yleensä hyvin konservatiivisesti pukeutuneena ja vieressä turistiseurue, jossa mimmit tuubitopeissa, minihameissa ja maihareissa. Täysin alasti en vielä ole ketään nähnyt, mutta muuten lähes kaiken mahdollisen. 

Vierailija
391/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puvunkin voi helposti lainata, itse olen usemmalle kaverille lainannut puvun kun heillä ei ole ollut ja ollaan suht samankokoisia. En haluaisi mennä esim. vaarini hautajaisiin farkuissa, koska kunnioitus on niin suuri.

Just näin. Ja naisilla sama juttu, tummaa vaatetta voi lainata jos ei itsellä ole. Viimeksi lainasin äidiltäni hautajaisvaatteet koska äiti ei ollut menossa niihin hautajaisiin ja olin hieman lihonut omasta mustasta leningistäni. Itse asiassa äiti on hoikempi kuin minä, mutta A-linjainen leninki antaa anteeksi paljon.

Yleisesti ihmiset kai tajuavat että mustaa pitäisi olla, mutta eivät tajua että sen ei pitäisi olla mitään koristeltua mustaa vaan mahdollisimman yksinkertaista ja korutonta.

Vierailija
392/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö miesten olla hautajaisissa todellakin yläpää paljaana?

Vierailija
393/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan rappio näkyy tässäkin asiassa. Ei kunnioiteta ja arvosteta hyviä tapoja. Valitettavasti hyvät käytöstavat alkavat olla mennyttä aikaa. Vanhemmat ihmiset vielä osaavat käyttäytyä, mutta nuoremmat sukupolvet vähät välittävät. Surullista, että muiden ihmisten kunnioittaminen on niin harvinaista nykyään.

Vierailija
394/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ensin että joku oli pukeutunut neonkeltaiseen lateksimekkoon... se vasta olisikin mautonta...

Vierailija
395/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä farkut ja lippis yli 60-vuotiaalla? Että, ei se ole iästä kiinni.

Vierailija
396/423 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puvunkin voi helposti lainata, itse olen usemmalle kaverille lainannut puvun kun heillä ei ole ollut ja ollaan suht samankokoisia. En haluaisi mennä esim. vaarini hautajaisiin farkuissa, koska kunnioitus on niin suuri.

Just näin. Ja naisilla sama juttu, tummaa vaatetta voi lainata jos ei itsellä ole. Viimeksi lainasin äidiltäni hautajaisvaatteet koska äiti ei ollut menossa niihin hautajaisiin ja olin hieman lihonut omasta mustasta leningistäni. Itse asiassa äiti on hoikempi kuin minä, mutta A-linjainen leninki antaa anteeksi paljon.

Yleisesti ihmiset kai tajuavat että mustaa pitäisi olla, mutta eivät tajua että sen ei pitäisi olla mitään koristeltua mustaa vaan mahdollisimman yksinkertaista ja korutonta.

Ei pidä olla enää mustaa. Lukekaa juhlaetiketit ajatuksella.

Vierailija
397/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin kuninkaallisista voi katsoa mallia hautajaisetiketissä

Vierailija
398/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on vain yksi takki, ja se sattuu olemaan punainen, niin kai sitä voi ulkona pitää.  Muistotilaisuuteen luulisi jokaisen löytävän jotain  hillitympää väriä tai voi vaikka lainata sukulaiselta tai joltain.

Meillä on ennen köyhinä aikoina hankittu  miesten kolhoosipuku, jota lainattiin aina jollekin, joka ei yhtä tilaisuutta varten halunnut ostaa pukua. Itse sitä en ole tarvinnut kuin pari kertaa. Edelleenkin se on ihan käyttökelpoinen.

Vierailija
399/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, ettei ole tällä porukalla ole etiketti hallussa?

https://somethingaboutrocks.com/article/kate-middleton-princess-of-wale…

Hyvin voi olla roikkuvat korvikset hautajaisissa, mutta ei toki mitään pinkkiä glitteriä.

Vierailija
400/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työni puolesta nähnyt paljon hautajaisia. Kiinnostavaa kyllä, mitä vähemmän tapakristityistä on kyse, sitä paremmin ja etiketin mukaisesti ovat pukeutuneita. Koskee etenkin muihin uskontokuntiin kuuluvia.

Sekä isän että äidin puolen suvussa ollaan pääasiassa ateisteja, muutama tapakristitty mahtuu joukkoon. Tapoja ja perinteitä noudatetaan kuitenkin tunnollisesti, juhlissa ollaan aina pukeutuneena juhlan vaatimalla tavalla.

Hautajaisissa kaikilla on ihan varmasti siistit, mustat vaatteet, miehet puvuissa ja naiset mekoissa tai housupuvussa. Lapsilla voi olla pienempänä tummansiniset, harmaat tai pienellä valkoiset vaatteet.