Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!
Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.
Kommentit (423)
Meillä oli avioliiton siunaus kirkossa ja nuori pariskunta vieraana. Miehellä puku, tyttiksellä glitterifarkut, erittäin antava toppi ja kireä huppari (toki alhaalta vain kiinni).
Muut vieraat perussiisteissä juhlavaatteissa, niin kyllä pisti silmään. Kuitenkin kotoa lähdetty niin, että poikaystävällä puku päällä. Ettei siinä vaiheessakaan tullut mieleen laittaa jotain muuta päälle?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ole missään törmännyt tämmöiseen. Onkohan tässä nyt vähän liioiteltu? Sitäpaitsi nuoret on nuoria. Aikuisten täytyy ymmärtää myös se.
Paljas pinta ja bilevaatteet ovat mauttomia ja epäsopivia hautajaisiin. Pukeutumisesta löytyy kyllä netistä ohjeita, jos omaa älyä ei sen vertaa ole.
Minä en mene kenenkään haatajaassiin.. Hui kamala
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti jotkut ajattelee, että pukeutuminen jotenkin mittaa surua tai kunnioitusta?
Siskoni kuoli parikymppisenä ja hautajaiset oli keskellä kevättä, pääsiäisenä. Todella moni oli pukeutunut vaaleisiin ja värikkäisiin asuihin, oli vaaleita ja värikkäitä juhlapukuja sekä mekkoja. Osalla vieraista oli tummaa, harmaata ja valkoista.
Itselläni oli vaalea mekko, muillakin perheenjäsenillä vaaleita asuja. En usko, että kukaan paikalla olevista ajatteli meidän surevan jotenkin vähemmän tai olevan epäkunnioittavia siskoa kohtaan.
Vaaleat värit on parempia myös kuvien kannalta. Mustissa ihmiset näyttää usein toipuvilta noropotilailta.
Vierailija kirjoitti:
Hiustenväri nyt ei ole pääasia tässä. Mutta hautajaisvieraan ei pidä näyttää ilotytöltä, joka on
hakemassa asiakasta. Ap.
Eli ap:n muutenkin vihaama miniä on saapunut lyhyehkössä hameessa mumman hautajaisiin.. ja kaikki on sit pilalla.
Vierailija kirjoitti:
No niin, taas tätä. Ei oo rahaa, ei kannata ostaa hautajaisvaatteita, kun niille ei oo muuten käyttöä, ristiäisiin voi mennä lenkkareissa ja häihin farkuissa.
Noh, ei voi mennä, pääsääntöisesti. Tässä maassa kenenkään tilanteeseen sopiva pukeutuminen ei ole rahasta kiinni. Pukeutukaa muuten miten lystäätte, mutta älkää menkö muiden juhliin tai arvokkaisiin tilaisuuksiin esittelemään junttiuttanne.
Nämä seuraavat vaatteet ovat kaikki H&M:ltä. Näissä kaikissa voi mennä hautajaisiin. Mikään niistä ei maksa yli 20 euroa. Laadusta voi olla montaa mieltä, mutta epäilen, että paritkin hautajaiset saa silti vedettyä läpi samoissa vaatteissa.
http://m.hm.com/fi/product/33111?article=33111-B
http://m.hm.com/fi/product/40916?article=40916-A
Tumma puku, hattu ja päällystakki kuuluvat kaikki perusgarderobiin.
Tummalle puvulle on monia muitakin käyttötilaisuuksia kuin hautajaiset - viimeksi olen tarvinnut omiani ylennystilaisuudessa ja työpaikkahaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään seuraat keskusteluja esimerkiksi facebookista missä kysellään pukeutumisesta niin häihin kuin hautajaisiin niin syy löytyy vanhemmista. Nykyään moni ajattee, että etiketillä ei ole mukamas väliä. Mun mielestä se on vain syy perustella oma haluttomuus pukeutua asiallisesti juhliin ja hautajaisiin. Ja nämä ihmiset siis kasvattaa näitä lapsia, jotka oppii ettei tietenkään ole väliä.
Ei kunnioiteta tilaisuuden luonnetta eikä siellä olevia ihmisiä. Jos ei kiinnosta, ei tarvitse tulla ollenkaan. Vaatteita saa myös edullisesti käytettynä. Itse ajattelen, että jokaisella aikusella pitäisi olla hautajaisvaatteet hankittuna.
Väitän, että perinteistä hautajaisetikettiä kannattaa suurin osa sellaisistakin ihmisistä, jotka eivät ole muuten mitenkään konservatiivisia.
Vainaja itse ei välitä vieraan vaatteista, mutta vainaja itse ei välitä siitäkään, jos vieras punaisessa pitsimekossaan hautajaisten tylsinä hetkinä katsoo Netflixistä komediasarjaa ja nauraa ääneen. Normaali ihminen kuitenkin edes yrittää kunnioittaa muita surijoita.
Kaikilla ihmisillä ei ole varaa oikeesti ostaa hautajaisiin vaatteita, mennään niillä mitä on. Kyllä köyhälläkin on oikeus hautajaisiin tulla huonoissa ja ei eitiketin mukaisissa vaatteissa. Itse olen ohjeistanut läheisiä, että kun kuolen niin hautajaisiin voi tulla just semmoisena kuin on ja ei vaate stressiä. Itseä ei kyllä kiinnosta toisten vaatteet.
Minulle on ihan sama, miten ihmiset pukeutui lapseni hautajaisiin. En edes muista kenenkään pukeutumista. En edes omaani.
Vierailija kirjoitti:
Sit kun mun hautajaiset pidetään niin ai jumalauta kun mä suutun niille punapäisille lortoille kun eivät pukeutuneet säädyllisesti. Glitteriäkin vielä, hyh!!
Jos hautajaisissani moista esiintyy, niin tulen kyllä kummittelemaan niille kaikille säädyttömästi esiintyneille!!1! Tämä näin varoituksena mainittakoon!
Puvunkin voi helposti lainata, itse olen usemmalle kaverille lainannut puvun kun heillä ei ole ollut ja ollaan suht samankokoisia. En haluaisi mennä esim. vaarini hautajaisiin farkuissa, koska kunnioitus on niin suuri.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tiennyt, ettei saa olla olkapäät paljaana. Ja jos on normaalisti punaiset hiukset, niin pitääkö ne hautajaisten takia värjätä? Mustiksi?
opettele pukukoodi vai eikö vanhenmat ole opettanut kuinka missäkin tilaisuudessa pukeudutaan ole vaikka alasti kotonas mutta kunnioita muitten tilaisuuksia pellos kasvanut
Jos se on niiden käsitys juhlavaatteista.
Hyvä että asiasta puhutaan.
Ihan tavalliset tummat vaatteet käy. Vaikka siisti musta t-paita, ei maksa paljon.
Aika heppoista kunnioitusta, jos se riippuu vaatteista. Kannattaa mieluummin miettiä, miten käyttäytyy hautajaisissa ja millaisin mielin siellä on.
Punapää kirjoitti:
Muuten olen samaa mieltä, mutta hiuksiani en ala värjäämään hautajaisten takia.
laita likka mustaperuukki
L%rtto on l%rtto joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tiennyt, ettei saa olla olkapäät paljaana. Ja jos on normaalisti punaiset hiukset, niin pitääkö ne hautajaisten takia värjätä? Mustiksi?
opettele pukukoodi vai eikö vanhenmat ole opettanut kuinka missäkin tilaisuudessa pukeudutaan ole vaikka alasti kotonas mutta kunnioita muitten tilaisuuksia pellos kasvanut
Joidenkin vanhemmat panosti kirjoitustaitoon, ei muiden arvosteluun.
Vaikka en uskonnollinen olekaan niin tilannetaju pukeutumisessa korreloi todella pitkälle ihmisen älykkyyden ja sivistyksen kanssa, jos mennään kirkkoon peitetään solisluiden ja polvien väliin jäävä alue, vain häissä morsiamen/neitojen kohdalla voidaan, mielellään hyvällä maulla, hieman poiketa. Enkä edes ole mikään mikään kukkahattutäti-ihminen vaan pitkälti muotitietoinen kolmikymppinen nainen, tilannetajunpuute vaan yksinkertaisesti on TODELLA rahvaanomaista, tulee tosi vahvasti sellainen fiilis että kyseinen ihminen on ihan pihalla maailmasta ja todellisuudesta.
Jos yhtään seuraat keskusteluja esimerkiksi facebookista missä kysellään pukeutumisesta niin häihin kuin hautajaisiin niin syy löytyy vanhemmista. Nykyään moni ajattee, että etiketillä ei ole mukamas väliä. Mun mielestä se on vain syy perustella oma haluttomuus pukeutua asiallisesti juhliin ja hautajaisiin. Ja nämä ihmiset siis kasvattaa näitä lapsia, jotka oppii ettei tietenkään ole väliä.