Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!
Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.
Kommentit (423)
Miks edes pitää surujuhlia järjestää!! Eihän se kuollut enää mitään näe 👀 eikä kuule. Niiiiin tympeitä tilaisuuksia . Siellä sitten vollotetaan ja muistellaan. nyyh nyyh... Nykyään seurakunta hoitaa monttuun pudotuksen yms. Ni ei tarvi suruja järjestellä. Mutta näköjään me suomalaiset rakastamme hautajaisia 😭😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni alakouluikäiset lapset olivat isomummon hautajaisissa nuhruisissa kirjavissa arkivaatteissa, hiukset takussa. Ovat jotenkin keskimääräistä suttuisemman näköisiä tavallisestikin, varaa olisi pukeutua arkeen tai varsinkin juhlaan siististikin, mutta vanhemmat eivät välitä tällaisista asioista.
Kaikki muut lapset olivat asianmukaisesti puettuja ja kaikenikäiset aikuiset myös.
Voi kauheaa, että oikein lapsia kirjavissa vaatteissa.
Kaikille ei ole hautajaisissa tärkeintä muiden vieraiden pukeutumisen arvostelu. Jokainen huolehtikoot omasta pukeutumisestaan.
Näinpä tietenkin, mutta suku on suhtkoht konservatiivinen, niin nuo erottuivat kovin. Onneksi varmaankaan itse eivät tajunneet tilannetta, kun vika oli vanhemmissa. Tilannepukeutuminen on osa tapakasvatusta, jota vaille ei soisi lasten jäävän.
Ei suvun konservatiivisuus tee kenenkään muun pukeutumisesta väärää.
Ei väärää, mutta kenties erottuvaa. Ehkä jopa rumalla tavalla.
Ja jos nyt ette viitsisi täällä olla niin hemmetin pilkunviilaajia. Suttuisuus ja nuhruisuus ei sovi mihinkään juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Miks edes pitää surujuhlia järjestää!! Eihän se kuollut enää mitään näe 👀 eikä kuule. Niiiiin tympeitä tilaisuuksia . Siellä sitten vollotetaan ja muistellaan. nyyh nyyh... Nykyään seurakunta hoitaa monttuun pudotuksen yms. Ni ei tarvi suruja järjestellä. Mutta näköjään me suomalaiset rakastamme hautajaisia 😭😭
No elä sinä ilosesti vaan! Humputiheijjaa! Älä vahingossakaan sure mitään eikä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti jotkut ajattelee, että pukeutuminen jotenkin mittaa surua tai kunnioitusta?
Siskoni kuoli parikymppisenä ja hautajaiset oli keskellä kevättä, pääsiäisenä. Todella moni oli pukeutunut vaaleisiin ja värikkäisiin asuihin, oli vaaleita ja värikkäitä juhlapukuja sekä mekkoja. Osalla vieraista oli tummaa, harmaata ja valkoista.
Itselläni oli vaalea mekko, muillakin perheenjäsenillä vaaleita asuja. En usko, että kukaan paikalla olevista ajatteli meidän surevan jotenkin vähemmän tai olevan epäkunnioittavia siskoa kohtaan.
Mutta ne ei varmaan olleetkaan mitään yökerhoasuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni alakouluikäiset lapset olivat isomummon hautajaisissa nuhruisissa kirjavissa arkivaatteissa, hiukset takussa. Ovat jotenkin keskimääräistä suttuisemman näköisiä tavallisestikin, varaa olisi pukeutua arkeen tai varsinkin juhlaan siististikin, mutta vanhemmat eivät välitä tällaisista asioista.
Kaikki muut lapset olivat asianmukaisesti puettuja ja kaikenikäiset aikuiset myös.
Kaikille ei ole hautajaisissa tärkeintä muiden vieraiden pukeutumisen arvostelu. Jokainen huolehtikoot omasta pukeutumisestaan.
Näinpä tietenkin, mutta suku on suhtkoht konservatiivinen, niin nuo erottuivat kovin. Onneksi varmaankaan itse eivät tajunneet tilannetta, kun vika oli vanhemmissa. Tilannepukeutuminen on osa tapakasvatusta, jota vaille ei soisi lasten jäävän.
Ja jos nyt ette viitsisi täällä olla niin hemmetin pilkunviilaajia. Suttuisuus ja nuhruisuus ei sovi mihinkään juhlaan.
Miksi sitten mainitsit värit?
Eli nekin oli siis suvulle ongelma.
Mitäpä jos yrittäisit ymmärtää, että sen konservatiivisen suvun näkemys oikeasta hautajaispukeutumisesta ei minkään mukaan ole mikään ainoa oikea?
Minulla oli isän hautajaisissa punainen takki. Samoin ylläni oli aivan tavallinen neuletakki.
Ei paljoa kiinnosta muiden mielipiteet.
Tässä asiassa olen hyvin perinteinen. Tummat siistit vaatteet ja muutenkin asiallinen olemus. Ei siis liian räikeää meikkiä, kampausta tms. Vanhemmat voisivat opettaa sen verran tapoja kersoilleen, että hautajaisiin pukeudutaan asiallisesti. Kylillä voi sitten liehua vaikka alasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos yrittäisit ymmärtää, että sen konservatiivisen suvun näkemys oikeasta hautajaispukeutumisesta ei minkään mukaan ole mikään ainoa oikea?
Niin, toki voi olla sellainen näkemys että mennään häihin bikineissä, mustikkametsään iltapuvussa ja poliitikkojen huippukokoukseen batman-asussa, toisten pitää vain sitten yrittää ymmärtää 😂
Vierailija kirjoitti:
Saamelaisten hautajaisissa on pukuloistoa. Kaikki sateenkaaren värit Lapintakeissa! Ei kukaan teetä erikseen tummapuhuvaa hautajaisasua vaan sama juhlapuku pitää niin häissä kuin hautajaisissakin.. sitäkin aina paheksutaan, vaikka on jo vuosisatoja vanha perinne.
Vuosisatoja vanha perinne? Paremminkin 1800-luvun lopulta vasta!
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas. Varmaan parempi että pidät mielipiteesi omana tietonasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos yrittäisit ymmärtää, että sen konservatiivisen suvun näkemys oikeasta hautajaispukeutumisesta ei minkään mukaan ole mikään ainoa oikea?Niin, toki voi olla sellainen näkemys että mennään häihin bikineissä, mustikkametsään iltapuvussa ja poliitikkojen huippukokoukseen batman-asussa, toisten pitää vain sitten yrittää ymmärtää 😂
Vaihtoehtoina on mennä hautajaisiin kokomustissa tai bikineissä?
Ok. Mutta yleensä ihmisten maailmankuvassa enemmän vaihtoehtoja.
Miksi koet noin paljon mielipahaa muiden ihmisten pukeutumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Tässä asiassa olen hyvin perinteinen. Tummat siistit vaatteet ja muutenkin asiallinen olemus. Ei siis liian räikeää meikkiä, kampausta tms. Vanhemmat voisivat opettaa sen verran tapoja kersoilleen, että hautajaisiin pukeudutaan asiallisesti. Kylillä voi sitten liehua vaikka alasti.
Asiallinen pukeutuminen ei ole yhtä kuin sinun näkemyksesi oikeanlaisesta hautajaispukeutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli isän hautajaisissa punainen takki. Samoin ylläni oli aivan tavallinen neuletakki.
Ei paljoa kiinnosta muiden mielipiteet.
Kenenkään muun persettähän tämä asia ei hiertänyt kuin isän serkun, joka mulkoili ja supatti kovaäänisesti pojilleen.
Pukeutumisessa tärkeintä on siisteys. Väreistä niliittämiben taas on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä niillä vaatteilla on, jos vaan ovat siistit? Minun hautajaisiini ainakin saa pukeutua vaikka balleriinan tutuun tai kuivakelluntapukuun - ihan sama kun olen siinä vaiheessa jo kuollut! Ei minua tarvitse "kunnioittaa" pukeutumalla körtiksi, mieluummin pyytäisin sukulaisia ja ystäviä juhlimaan elämääni synkkien virsien hoilaamisen sijasta tummiin, ankeisiin pukuihin pukeutuen.
Täysin samaa mieltä! En kuulu kirkkoon ja minulle on sama vaikka syöttäisivät kuoleman jälkeen ketuille, mutta pönötystä vihaan. Pitänee viimeisenä tahtona sanoa, että ottakaa kunnon kännit ja soittakaa heviä...😁
Ne jotka eniten vitsailevat kuolemalla ja vähättelevät sitä, myös pelkäävät sitä eniten. Tutkittu juttu.
Jotkut ovat sinut kuolevaisuutensa kanssa. Ikuinen elämä ei ole tavoittelemisen arvoista. Syntyville täytyy tehdä tilaa, parempi ennemmin kuin mjöhemmin.
Olen itse matalasti koulutettu ihminen, mutta tiedän nämä asiat silti.
Äitini opetti aikoinaan, että arvokkaisiin tapahtumiin peitetään olkapäät ja sääret. Tissivakoa ei kyllä tulisi minkään sortin juhlissa mieleen esitellä.
En kyllä ole missään törmännyt tämmöiseen. Onkohan tässä nyt vähän liioiteltu? Sitäpaitsi nuoret on nuoria. Aikuisten täytyy ymmärtää myös se.
jengi ostaa puvun häihin, mutta hautajaisiin mennään lenkkareissa ja farkuissa. Tähän olen törmämnnyt ihan aikuisten ihmisten osalta, hävettää heidän puolestaan. Jos ei sen vertaa löydy kunnioitusta, niin eihän niihin hautajaisiin ole pakko mennä. Menee sit vaikka Esson baariin ja juo hautajaiskahvit siellä, kiitos.
WT porukan ongelma. Olen ollut hautajaisissa, joissa mikään apn asu ei ole ollut mukana. Kaikki ovat osanneet hautajaisetiketin mutta olenkin 50+.
Ihanko oikeasti jotkut ajattelee, että pukeutuminen jotenkin mittaa surua tai kunnioitusta?
Siskoni kuoli parikymppisenä ja hautajaiset oli keskellä kevättä, pääsiäisenä. Todella moni oli pukeutunut vaaleisiin ja värikkäisiin asuihin, oli vaaleita ja värikkäitä juhlapukuja sekä mekkoja. Osalla vieraista oli tummaa, harmaata ja valkoista.
Itselläni oli vaalea mekko, muillakin perheenjäsenillä vaaleita asuja. En usko, että kukaan paikalla olevista ajatteli meidän surevan jotenkin vähemmän tai olevan epäkunnioittavia siskoa kohtaan.