on yhtä hel*ettiä olla introvertti yhä ekstrovertimmaksi käyvässä maailmassa
Homma vain pahenee koko ajan.
Introverteille annetaan yhä enemmän kaksi vaihtoehtoa:
Joko sopeudut ja alat käyttäytyä kuin ekstrovertti, tai syrjäydyt yhteiskunnasta.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jos nämä ekstrovertit edes yrittäisivät ymmärtää, että me introvertit emme ole samanlaisia hölösuita kuin he. Se tunnekylmyys joidenkin kohdalla on niin masentavaa:(
No miten tämä ymmärtäminen käytännössä pitäisi toteuttaa? Oletan että sinun ei kuitenkaan tarvitsisi vastavuoroisesti ymmärtää ekstrovertteja, vaan heitä voit nimittää hölösuiksi ja tuomita tunnekylmiksi. Siksi, että sinulta ei kysytty mitä mieltä olet jostain? Kyllä aikuisen on saatava suunsa auki omin voimin.
Minä pidän maailmasta eikä tämä ole mitään helvettiä vaikka muiden kanssa pitääkin olla tekemisissä. Ette ole ymmärtäneet, että introvertti ei ole synonyymi katkeroituneelle ihmisvihaajalle.
Olen iv, mutta on tosi helppoa esittää tarvittaessa ekstroverttiä.Naureskelee ja puhuu läpiä päähänsä.
Lue introverttien manifesti.
Itse pärjään tässä yltiösosiaalisten maailmassa, rajoittamalla ihmisten määrää elämässäni. Töissä sanon huomenet ja kommunikoin muutoinkin kuin mesellä tai meillä, vaikka kirjallisesta kommunikoinnista eniten pidänkin. Töiden jälkeen olen aika väsynyt, jos paljon olen ihmisten kanssa. Onneksi töiden puolesta paljon voi puuhailla itsekseen.
Voimia tulee paljon lisää, jos saan olla parikin tuntia päivässä yksin. Mutta mielummin olisin ainakin 6h päivässä yksin. En koe olevani eristäytynyt tai syrjäytynyt. Tämä on täysin oma valinta, mutta aina en pysty eristäytymään. Onneksi sekä mieheni että lapsenikin ovat aika introverttejä.
Vierailija kirjoitti:
[quote Jotta edes saisit mitä hyvänsä työtä, sinun pitää osata markkinoida itsesi, tuoda esille persoonallisuutesi ynnä muuta p*skaa.
Miten sitten pitäisi päästä töihin? Niinkö, että olet vaan hiljaa kotona ja joku maagisesti keksii, että niin, siellä Kanervakuja 2:ssa asuu se introvertti, joka voitaisiin ottaa töihin?
Miksi ei muka introvertti osaisi markkinoida itseään? Ei kai tuo ominaisuus tyhmyyttä tarkoita?
Vierailija kirjoitti:
Olen iv, mutta on tosi helppoa esittää tarvittaessa ekstroverttiä.Naureskelee ja puhuu läpiä päähänsä.
Mutta sekin pitää tehdä oikealla tavalla tai pidetään outona.
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti lastentarhanopettaja ja haluan ajatella, että lapset tarvitsevat myös kaltaistani esikuvaa. Oletuksena on, että kaikki opettajat nauttivat esilläolosta. Itsekin pidän ihmisistä ja sosiaaliset taitoni ovat hyvät, mutta tällaisena osaan antaa tilaa myös lapsille sen sijaan, että pääosassa olisin minä. Ymmärrän myös hiljaisuutta ja vetäytymisen tarvetta; ryhmäni lasten ei ole väkisin osallistuttava yhtään mihinkään vaikka ryhmämuotoisessa hoidossa ovatkin.
Ekstrovertin työkaverina olen huomannut, että osa ekstroverteista päiväkodin työntekijöistä dissaa selkeesti hiljaisia ja ujoja lapsia. Saattavat tiuskaista, että "Pitäisihän sun tuo nyt jo tietää, älä aina kysele joka päivä itsestäänselvyyksiä" tai että "Kyllä uskallat yksin mennä, siitä vain menet", kun taas suuna päänä olevia vauhtikalleja vaan kehuvat ja yllyttävät. Tyyli on se, että koska minä (ja muu maailma) olen ulospäinsuuntautunut, supersosiaalinen ja reipas, kaikkien muidenkin on oltava.
Ääh ja plääh....mä en jaksa sellaisia ihmisiä.
Mikä muoti-ilmiö tästä introvertin ja ekstrovertin hokemisesta on tullut? :D
On yhtä hel*ettiä kun kaikki laiskat ämmät ovat nykyään muka introvertteja. Sillä sit voidaan perustella mikä vaan oma toiminta.
Introvertti ei ole synonyymi laiskuudelle. Itse puuhailen kotona ja pihalla kokoajan. Mutta rasitun eritavalla, jos läsnä on muita. Eli en väsy työstä, vaan ihmisistä.
Mullekin oli järkytys huomata, että yliopistotutkinnon suorittamista edellyttävässä asiantuntija-ammatissa sillä ammattitaidolla ja osaamisella ei ole kummoistkaan väliä, tärkeintä olla sellainen "yeah man, high five, what's up" -tyyppinen iloinen koheltaja. Rauhallisia ja hiljaisia pidetään nössöinä jos ovat miehiä ja "kympin tyttöinä" ( = turha ja tylsä hikipinko joka on päässyt asemaansa hikaroinnin, ei älyn tai taidon avulla) jos ovat naisia.
En ymmärrä tuota kokemusta.
Suomessahan yhteiskunta menee koko ajan yksinäisempään suuntaan.
Nythän aletaan rakentaa jo kokonaisia kerrostaloja, joissa on vain yksiöitä. Työtä tehdään enenevissä määrin kotoa käsin. Ja niin edelleen.