Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkaupunkiseudun "palvelut"?

Vierailija
03.07.2016 |

Olen itse tällainen "landepaukku" joka perheineen harkitsee muuttoa pk-seudulle omasta alle 100 tuhannen asukkaan kotikaupungistamme. Aihe on tietysti hyvin voimakkaasti mielipitetiä jakava. Monesti pääkaupunki seudun puolesta puhujat perustelevat alueen paremmuutta "palveluilla". Tiedän, että pk-seudulla julkinen liikenne on ylivoimainen, mutta ei varamsti yhtä hyvä kun täällä maalla on oma auto. Omalla autolla pääsee tällä joka paikkaan 10 tai vähintään 15 minuutissa ja niin sanotusti ovelta ovelle. Eli henkilökohtaisesti tämä julkinen liikenne ei ole minulle mikään palvelu verrattuna nykyiseen.

Varsinaiseen kysymykseeni sitten. Haluaisin, että Te pk-seudulla asuvat (tai asuneet) kertoisitte mitä sellaisia palveluita olette käyttäneet (viikoittain, kuukausittain tai vuosittain), joita uskotte, ettei tällaisesta alle 100 tuhannen asukkaan kaupungista löydy. Jokainen voi tietysti kertoa itselleen henkilökohtaisesti tärkeistä palveluista, mutta itseäni kiinnostaa erityisesti tällaiselle 2 aikuista + 2 lasta perhettä mahdolliseseti kiinnostavat palvelut.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä palveluita 100 000 asukkaan kaupungissa on. En osaa kehua tai verrata. Tuskin palveluiden takia kannattaa muuttaa ellei ole ajokortiton tai oopperafani.

Vierailija
2/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä keikkoja ja helsinki-Vantaalta pääsee kivasti matkoille. Tosin eipä nuo taida lapsi perheen arkeen mitään kovin ihmeelistä tuoda...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan siitä, missä päin kaupunkia asuu. Olin juuri Säyneisissä(osa Juankoskea), joka ensi vuoden alusta liittyy Kuopion kaupunkiin. Eipä paljon muita palveluja ole kuin kauppa ja sivuapteekki. Koulukin oli lopettanut ja Kuopioon on matkaa noin 90km.

Itse pidän tärkeänä toria, kauppahallia ja ravintola- ja kahvilapalveluja. On kiva käydä aamiaisilla, brunsseilla, lounailla, illallisilla, kahvilassa, ostamassa tuoretta kalaa ja muita laadukkaita tuotteita.

Vierailija
4/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut 100 000 asukkaan kaupungissa, eiköhän ole kaikki arjessa tarvittavat palvelut? Olet varmaan lukenut ketjuja, joissa vertaillaan maalla ja kaupungissa asumista. Silloin tietysti korostuu, että maalla (siis kaukana isoista kaupungeista) ei ole palveluja niin helposti saatavilla.

Vierailija
5/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamiehenä asustelin pari vuotta Helsingissä. Helsingissä tapahtuu kokoajan jotain ja asioita voi tehdä ex temporee. Tyyliin haluan tänään jotain hmm katsotaampa joo hei mennäämpäs tuonne.. Nykyisessä kotikaupungissamme ( alta 80 t asukasta) on oikeastaan kaikki tarpeellinen (hifi-vehkeet ym. erikoistuotteet voi tilata netistä, tilaisin varmaan netistä vaikka hesassa asuisinkin). Mutta nuo tapahtumat pitää suunnitella etukäteen. Toisaalta nyt kun olen perheellinen, niin ei tuollaista ex temporee touhua tulisi varmaan edes harrastettua. On ihan kiva, että voi kavareiden kanssa sopia, että lähdetään vaikka kuukauden päästä katsomaan sitä ja sitä keikkaa. Helsingissä on kiva käydä, mutta en sinne näin perheellisenä haluaisi muuttaa...

Vierailija
6/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme vartin päässä lentokentältä. Viikonloppu esim. Keski-Euroopassa onnistuu yhtä helposti ja usein samaan hintaan kuin vierailu esimerkiksi Oulussa kotiseudullani. Tykkään myös käydä paljon keikoilla; keikkatarjonta on hyvä. Lapseni pelaa koripalloa ja pk-seudulla joukkeita on hyvin paljon, minkä ansiosta pelimatkat ovat lyhyitä. Asuessamme Oulussa lapsen pelimatkat olivat usein yli 200 km päässä.

Vierailija
7/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan siitä, missä päin kaupunkia asuu. Olin juuri Säyneisissä(osa Juankoskea), joka ensi vuoden alusta liittyy Kuopion kaupunkiin. Eipä paljon muita palveluja ole kuin kauppa ja sivuapteekki. Koulukin oli lopettanut ja Kuopioon on matkaa noin 90km.

Itse pidän tärkeänä toria, kauppahallia ja ravintola- ja kahvilapalveluja. On kiva käydä aamiaisilla, brunsseilla, lounailla, illallisilla, kahvilassa, ostamassa tuoretta kalaa ja muita laadukkaita tuotteita.

Tietenkään missään sivukylillä ei ole oikein palveluita. En itse haluaisi asua missään pikku kylässä. Kysymykseni oli kuitenkin siinä mitä eroa on pk-seudulla ja noin 100 t asukkaan kaupungilla palveluiden suhteen. Tietenkin noin 100 t asukkaan kaupunkejakin on monenlaisia, mutta kysymykseni oli se, että mitä "uskot", ettei löytyisi tällaisesta 100 t asukkaan kaupungista.

Vierailija
8/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ylipäätään kaikkia palveluja on enemmän. Eli jos tarvitsee jotain tiettyä palvelua niin on enemmän valinnanvaraa eikä ole pakko valita vain jotain tiettyä palveluntarjoajaa vain sen takia että se on kaupungin ainoa kyseisen palvelun tarjoaja.

Vierailija
9/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ylipäätään kaikkia palveluja on enemmän. Eli jos tarvitsee jotain tiettyä palvelua niin on enemmän valinnanvaraa eikä ole pakko valita vain jotain tiettyä palveluntarjoajaa vain sen takia että se on kaupungin ainoa kyseisen palvelun tarjoaja.

Esimerkiksi?

Vierailija
10/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en löytäisi työtä, vielä vähemmän mieheni. Se on tärkein asia, sillä muuten " palvelut " ei paljon paina, jos ei ole rahaa. Lapseni käy myös erikoislukiota, joita ei järin useita ole. Itse inhoan ja jännitän autolla ajamista, joten minulle joukkoliikenne on tärkeää.

Vierailija
11/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tärkein on Helsinki-Vantaan lentoaseman läheinen sijainti. Pääsen sinne junalla alle 15minuutissa, reissutyö ja lentoja 8-15/kk pohjoismaihin.

Lapsiperhettä ajatellen osaa sanoa oikein muuta kuin että isot ruokakaupat, valinnanvaraa kouluissa, 24/7 apteekki nämä toki löytyvät muistakin isommista kaupungeista.

Vierailija
12/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut 90 000 asukkaan kaupungissa, niin varmasti on perus tallaajalle riittävästi palveluja. Jos taas 30 000, niin voi jo ruveta jostain olemaan pulaa. Määrittele siis tarkemmin asuinkuntasi koko, niin pystyisi tarkemmin ottamaan kantaa.

Vierailija
13/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tulee mieleen se, että jos tuhannen asukkaan paikkakunnalla on joku palvelu, se on sitten myös ainoa sillä seudulla. Pk-seudulla valinnanmahdollisuuksia on enemmän ja siten myös kilpailua ja laatua.

Esimerkki:

Käyn nyt itse kuntosalilla, joka on 100 m päässä kotoani (Helsingissä) ja maksan siitä kaksikymppiä kuussa. Mutta minulla on myös tässä lähietäisyydellä, joko kävelymatkan tai vähän pidemmän matkan päässä useampia saleja, joista voin valita. Ei siis tarvitse käydä sillä ainoalla paikkakunnan kuntosalilla ja tyytyä siihen, millainen varustelu siellä on.

Sama lastesi harrastuksissa, ei tarvitse tyytyä siihen, mitä paikkakunnallasi on, pk-seudulla lapsi voi valita, mitä harrastaa, kunhan vain rahaa löytyy. Samoin jos lapsesi haluaa harrastaa jotain tosissaan, täällä varmasti on laadukkaammat paikat harrastaa.

Mutta tietysti pienellä paikkakunnalla tottuu siihen, että siellä on vain yksi ravintola, joko kebab-pizzeria tai Rosso. Eikä se haittaa, kun siellä asuu. Täällä taas tottuu siihen, että valinnanvaraa on, eikä todellakaan tarvitse Rossossa syödä. Mutta en usko, että lapsiperheessä nyt tärkein asia on ulkona syöminen.

Mutta ei mun mielestä kannata muuttaa tänne, jos ei itse tykkää näistä hyvistä puolista vaan kaipaa sitten vaan niitä pienen paikkakunnan hyviä puolia. Varsinkin Helsingissä tulee vastaan ääripäät jo katukuvassa, on selvästi varakkaita ihmisiä ja sitten täysin varattomia, ihmisiä, joilla menee hyvin ja ihmisiä joilla menee tosi huonosti. Tämmöinen kontrasti voi järkyttää maalaista.

Vierailija
14/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palveluita ovat lukuisat tavat viettää vapaa - aikaa. Minä ainakaan en vain halua omiin ihaniin paikkoihini turisteja, niin en edes kerro niistä. Jos et pidä tästä kaupungista, älä ihmeessä tule.

Vierailija
15/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut 90 000 asukkaan kaupungissa, niin varmasti on perus tallaajalle riittävästi palveluja. Jos taas 30 000, niin voi jo ruveta jostain olemaan pulaa. Määrittele siis tarkemmin asuinkuntasi koko, niin pystyisi tarkemmin ottamaan kantaa.

Ihan hyvä tarkennus, hieman alta 90.000...

Vierailija
16/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aikuiselle työssäkäyvälle ihmiselle julkinen liikenne ei ole niin tärkeä, mutta odotappa kun lapsesi kasvavat. Ei tarvitse aina olla viemässä heitä harrastuksiin autolla, kun julkisillakin pääsee hyvin :) 

Itse asun pk-seudulla ja täällä on paljon kouluja joista voi valita. On erilaisia painotuksia omaavia lukioita ja ammattikouluja löytyy joka lähtöön, ei haittaa vaikka matkaakin on jokin verran, julkisilla pääsee. Yliopistoja ja ammattikorkeitakin löytyy useita, eli valinnanvaraa on. 

Täältä löytyy paljon erikoisliikkeitä. Itse tykkään tehdä kaikenlaisia käsitöitä ja erikoisemmatkin tuotteet löytyvät kohtuullisen läheltä. Toki netistä voi tilata, mutta jos tarvitset yhden yksittäisen tuotteen, voi olla että on edullisempaa hakea itse liikkeestä. 

Tietysti lisäksi tapahtumat ovat plussaa! Korkeasaaret, museot yms. ovat lähellä. Paljon järjestetään myös ilmaistapahtumia. Töitä on myös kohtuu paljon tarjolla, sillä täällä on paljon väkeä.

Nämä asiat tulivat ensimmäisenä mieleen, toki täällä on kallista asua. Tulevaisuudessa olen valmis muuttamaan kauemmas pääkaupunkiseudusta, jotta saan suuremman asunnon edullisesti (ja rauhaa).

Vierailija
17/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään missään sivukylillä ei ole oikein palveluita. En itse haluaisi asua missään pikku kylässä. Kysymykseni oli kuitenkin siinä mitä eroa on pk-seudulla ja noin 100 t asukkaan kaupungilla palveluiden suhteen. Tietenkin noin 100 t asukkaan kaupunkejakin on monenlaisia, mutta kysymykseni oli se, että mitä "uskot", ettei löytyisi tällaisesta 100 t asukkaan kaupungista.

Jos verrataan esimerkiksi noin 100.000 asukkaan Kuopion keskustaa ja Helsingin keskustaa, niin molemmissa on pitkälti samat ketjuliikkeet ja torit ja kauppahallit, kahviloita ja ravintoloita löytyy. Tietenkin isommassa kaupungissa on enemmän vainnanvaraa ja tarjontaa ja pääkaupungissa on sitten oopperat ja Linnanmäet sun muut.

Palveluiden takia en kyllä esimerkiksi Kuopiosta muuttaisi, monen muun syyn takia kyllä.

Vierailija
18/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro mitä siellä on, emme me helsinkiläiset osaa arvioida, mitä juuri siellä sinun alle 100 000 asukkaan kaupungissa on. Suomen kunnat ja niiden palvelut eroavat toisistaan huomattavasti.

Voin nyt toki sattumanvaraisesti heittää muutamia esimerkkejä, joista olen erityiseti nauttinut viime aikoina Helsingissä:

- kiropraktikko

- Suomenlinnan lautta

- Etelä-Helsingin terassit merimaisemalla

- Suomen parhaat sushiravintolat, joita onneksi useampikin täällä :)

- ravintolalaiva aurinkoisena päivänä

-. Cos, Granit ja muut lempiputiikkini

- Maailma kylässä -festari

- Arabian katufestivaali

- Taste of Helsinki

- Oluttapahtuma Rautatientorilla

Vierailija
19/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä aikuiselle työssäkäyvälle ihmiselle julkinen liikenne ei ole niin tärkeä, mutta odotappa kun lapsesi kasvavat. Ei tarvitse aina olla viemässä heitä harrastuksiin autolla, kun julkisillakin pääsee hyvin :) 

Itse asun pk-seudulla ja täällä on paljon kouluja joista voi valita. On erilaisia painotuksia omaavia lukioita ja ammattikouluja löytyy joka lähtöön, ei haittaa vaikka matkaakin on jokin verran, julkisilla pääsee. Yliopistoja ja ammattikorkeitakin löytyy useita, eli valinnanvaraa on. 

Täältä löytyy paljon erikoisliikkeitä. Itse tykkään tehdä kaikenlaisia käsitöitä ja erikoisemmatkin tuotteet löytyvät kohtuullisen läheltä. Toki netistä voi tilata, mutta jos tarvitset yhden yksittäisen tuotteen, voi olla että on edullisempaa hakea itse liikkeestä. 

Tietysti lisäksi tapahtumat ovat plussaa! Korkeasaaret, museot yms. ovat lähellä. Paljon järjestetään myös ilmaistapahtumia. Töitä on myös kohtuu paljon tarjolla, sillä täällä on paljon väkeä.

Nämä asiat tulivat ensimmäisenä mieleen, toki täällä on kallista asua. Tulevaisuudessa olen valmis muuttamaan kauemmas pääkaupunkiseudusta, jotta saan suuremman asunnon edullisesti (ja rauhaa).

Paitsi, että lapset kulkevat pikkukaupungeissa pyörillä, jos talo on ostettu järkevältä paikalta tuollaisesta pikku kaupungista niin kaikki on yleensä 2-3 kilomterin säteellä.. Osaatko luetella montako kertaa olet viimeisen vuoden aikana käynyt korkeasaaressa tai museoissa?

Vierailija
20/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä tarkennus, hieman alta 90.000...

Kouvola vai Pori?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi