Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Prometheusleirin käyneet saa paljon vähemmällä

Vierailija
03.07.2016 |

vaivalla juhlat kuin rippikoulun käyneet. Ei ole ennen leiriä kirkkokäyntejä yms vastaavia käyntejä. Ei tarvitse opiskella ulkoa mitään. Viikon keskustelevat ja sitten oletetaan heitä juhlittavan yhtä hyvin kuin konfirmoituja.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta protu-leirin jälkeen ei tarvitse viedä lahjoja, koska nuori ei ole oikeastaan suorittanut mitään, kunhan  on viikon verran rupatellut niitä näitä.

Ja tuo jonkun mainitsema "pidetään sitten isommat 15v-juhlat" on ainakin meidän perheelle sitä, että viedään kukkakimppu ja toivotetaan onnea. Ei muillekaan 15v juhliin rahaa kanneta, miksi ateistien lapsille?

Vierailija
22/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protuleirin käyneet ovat varmaan 90 prosenttisesti tyytyväisiä leiriinsä. Mitenkähän rippileiriläisistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konfirmaatio on kaunis arvokas tilaisuus. Vaikea sitä on tietysti ateistin käsittää

Kaunis ja arvokas tilaisuus mistä lähtien? Ne sadut vai se paikka jossa niitä satuja kuunnellaan tekee siitä jollain tapaa kauniin tai arvokkaan? Ensin on nuoret olleet viikon jossain leirikeskuksessa pitämässä hauskaa kavereiden kanssa, välillä satuja kuunnellen ja niitä lähinnä ylimääräisenä pahana pitäen.

Vierailija
24/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen kannattaa miettiä ihan tosissaan uskooko jumaliin, Jeesukseen ym.

Vierailija
25/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, mä en ymmärrä tätä(kään) vääntöä. Itse olen uskovainen. Kaikki lapseni on kastettu. Olen opettanut lapsille iltarukouksen ja muutaman muun, lukenut lasten Raamattua ja yleisesti keskustellut uskosta, uskonnosta, Jumalasta jne. Jos lapseni teini-iässä menevät rippileirille tai -kouluun, kiva. Jos he tahtovat mieluummin Prometheus-leirille, olen varmaan vähän pettynyt, mutta päätös on lapsen oma enkä siihen itse sano sen kummemmin mitään. Jos lapsi tahtoo olla käymättä mitään leiriä ja jättää tällaisen initiaatioriitin väliin, sekin sopii. Leirin tai vastaavan käyneelle järjestän juhlat riippumatta siitä, onko se rippileiri, larppausleiri vai partioleiri, mikäli lapsi niin tahtoo. 

Eläkää ja antakaa muiden elää, AV-mammat.

Vierailija
26/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, mä en ymmärrä tätä(kään) vääntöä. Itse olen uskovainen. Kaikki lapseni on kastettu. Olen opettanut lapsille iltarukouksen ja muutaman muun, lukenut lasten Raamattua ja yleisesti keskustellut uskosta, uskonnosta, Jumalasta jne. Jos lapseni teini-iässä menevät rippileirille tai -kouluun, kiva. Jos he tahtovat mieluummin Prometheus-leirille, olen varmaan vähän pettynyt, mutta päätös on lapsen oma enkä siihen itse sano sen kummemmin mitään. Jos lapsi tahtoo olla käymättä mitään leiriä ja jättää tällaisen initiaatioriitin väliin, sekin sopii. Leirin tai vastaavan käyneelle järjestän juhlat riippumatta siitä, onko se rippileiri, larppausleiri vai partioleiri, mikäli lapsi niin tahtoo. 

Eläkää ja antakaa muiden elää, AV-mammat.

Juuri näin!

t:ateisti

Vierailija
27/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei protun jälkeen kuulu järjestää juhlia. Se ei ole mikään saavutus elämässä toisin kuin konfirmaatio on uskovaisille (varmaan muutamalle prosentille rippikoulun käyneistä, ne 98% on leirillä vain pitämässä hauskaa kavereiden kanssa ja perhe järjestää juhlat tavan vuoksi aivan kuin nuoret menevät leirille tavan vuoksi). Itse olisin halunnut käydä sekä protun että rippileirin, koska ne ovat kaksi täysin ei asiaa, eikä protu ole mikään "kateellisten vastine". Riparin oppitunnit menivät kavereiden kanssa lappuja vaihdellessa. Protulla olisin todella ollut kiinnostunut keskustelemaan eettisistä ja moraalisista asioista. Riparilla ei sellaista ollut, vaan keskustelu oli tosi yksipuolista uskonnon tuputtamista. Vapaa-aika oli silti hauskaa ja oli kivaa viettää leirielämää kavereiden kesken. Kaikki koulukaverini kävivät riparin, vaikka kukaan meistä ei ole uskovainen.

Juhlien järjestäminen minkä tahansa juhlan jälkeen on täysin perheen oma päätös. Itse koin rippijuhlat enemmän äidin juhlaksi kuin omikseni. En tuntenut puoliakaan vieraista, mutta koska kutsu oli ollut avoin, kaikki vanhempien tutut ja sukulaiset tietenkin tulivat. Raha oli merkityksentöntä 15-vuotiaalle, koska sain kotoa kaiken elämiseen välttämättömän, enkä pyytänyt enempää kuin tarvitsin. Pienellä paikkakunnalla kaikenlainen shoppailu oli mahdotonta, enkä ollut niin kiinnostunut muodista tai materiasta, että olisin alkanut tilailla netistä mitään.

Vierailija
28/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri 15-vuotisjuhlat isot? Miksi ei esim 14 tai 16?

Kun se on samana vuonna sitten kun kavereiden rippijuhlat. Kompensoidaan sitä, että ei olisi ulkopuolinen olo ikätovereidensa joukossa.

Vierailija
29/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen prometheusleiri järjestettiin 1989 kun elämänkatsomustietoa opiskelevat halusivat (kateellisena) sellaisen

Saathan sinä kuvitella, että Prometheusleirit järjestettiin kateuden takia, ei se minulta ole pois. Olisi tietysti kiva kun kerrot, mitä siellä rippikoulussa on sellaista, mistä pitäisi kadehtia.

Kuinka moni muuten reputtaa rippikoulun? Siis kuinka kova saavutus se sitten oikein on, kun joitakin tuntuu nyppivän, että rippikoulussa joutuu lukemaan asioita ulkoa, Prometheusleirillä ei.

Vierailija
30/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kai se, millä nimellä ne 15-vuotiaan juhlat järjestää. Onko rippijuhlat, protujuhlat, vai 15-vuotisjuhlat. Sukulaisillehan ne järjestetään, ja ikään kuin siirtymäriittinä lapsuudesta nuoruuteen. Tädit tulevat ihmettelemään, miten siitä lapsukaisesta on kasvanut nuori neiti/nuorimies, ja kyselevät että onkos jo poikaystävää.

Suvut tarvitsevat juhlia, ja ne lisäävät yhteenkuuluvuuden tunnetta. Jollekulle ei ole edes tulossa lakkiaisia, valmistujaisia tai häitä, niin on ainakin ne yhdet juhlat olleet jossa saa olla päätähtenä.

Vierailija
31/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne juhlimisetko on sun mielestä se rippikoulun idea, AP?

Kertoo kyllä paljon siitä, mitä ihmiset oikeasti uskonnostaan ajattelevat.

Hah hah. Keilleköhän ne lahjat on oikeasti tärkeitä? Protuleirit on keksitty juuri siksi, että uskonnottomat nuoretkin saisivat juhlia "saavutustaan" ja lahjoja. Ihan sama kuin kesäleireillä olleille lapsille järjestettäisiin juhlat. Ottaisitko joku av-mamma asiakseen tämän vääryyden?

Miten iso saavutus se rippikoulun läpikäyminen on, kun sitä pitää niin mainostaa? Muistaakseni yliopistossakaan siitä ei saatu mitään lisäpisteitä. Saman verran piti opiskella maisterin papereihin oli sitten rippikoulu käytynä tai ei. Ja peruskouluaikoina luokan tolloimmatkin olivat muistaakseni selvittäneet riparin, eli minä tässä ihmettelen, miten se rippikoulun selvittäminen olisi niin iso opinnäyte.

Vierailija
32/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö tuli eilen protuleiriltä. Meillä ei pidetä mitään ihmeempiä juhlia asian johdosta. Isoveljensä ei aikanaan käynyt rippileiriä eikä myöskään protua, mutta 15-vuotiskesänä sai meiltä 1000 euroa lahjaksi. Tyttö saa nyt saman. Tämä me ollaan haluttu antaa siksi, että lapsi ei menisi rahan takia rippileirille, niin kuin tuttavien lapset tuntuvat menevän. RIppijuhlat on ehkä tekopyhin juhla ikinä, varsinkin kun rippilapsen vanhemmatkin naureskelevat jeesustelulle ja yrittävät pitää juhlat niin maallisina kuin vain mahdollista.  Meillä kummallekin on annettu täysi vapaus  valita rippileiri, protu tai ei mitään, mutta olemme myös pitäneet tärkeänä sitä, että rahan takia ei tehdä valintoja.

Vierailija
33/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tullaan järjestämään juhlat lasten protu-leirien jälkeen. Kolme kertaa saadaan juhlia ja  ihan ilman konfirmaatiota. Ajatelkaa sitä, vajaat av-mammat! Tarkoitus on myös ostaa hienompi koru, sen protuleiriltä saadun lisäksi. Ou nou, nyt jo joku ahdasmielinen peikko siellä tukehtuu. Että ihan koru vaikka ei riparia ole käyneet! Pidämme protu-leiriä huomattavasti parempana vaihtoehtona kuin riparia ja jokainen ansaitsee juhlansa. Aion myös järjestää esikoiselle juhlat kun muutaman vuoden päästä täyttää 16 vuotta. Nyt viimeistään jo ilkeät ja pihit muumiot tekee kuolemaa. Eihän se sovi millään, jenkkipelleilyä päläpäläpälälässynlässyn.

Nyt on niin että jos minä tai ihan kuka tahansa haluaa järjestää juhlat lapsilleen tai itselleen tai vaikka naapurin koiralle, ne järjestetään eikä kellään ole siihen mitään sanomista. Tukehtukaa te niihin rippijuhlapulliin, meillä järjestetään juhlat silloin kun aiheellisiksi katsotaan eikä minkään perinteisen rippikoulu-yo-kihlat-häät-pyöreät-hautajaiset- kalenteri mukaan.

Vierailija
34/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vaan harvempi käy rippikoulun. Suvun ja tuttavapiirin pienetessä rippilahjoja tulee entistä vähemmän ja lisäksi kastamattomien määrä nousee, joten nuorten kiinnostuskin laskee kun kaverit ei mene. Muutenkin ripille pääsyn merkitys on vähentynyt.

Itse en ole käynyt rippijuhlissa viimeiseen 15 vuoteen ja jos nyt tulisi kutsu jättäytyisin pois.

Vierailija
35/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 2, kirjoitit todella ilkeästi ja loukkaavasti uskovista ihmisistä. Tuli todella paha mieli tekstin luettuani. Miksi et voi kunnioittaa toisten erilaista vakaumusta? Eihän se ole sinulta millään tavalla pois. Jokainen ihminen valitsee tiensä. Perheemme ja sukumme ei ole millään tavalla umpiuskovaista, mutta kristittyjä olemme ja kirkkoon kuulumme. Lapsia ei ole tarvinnut pakottaa rippikouluun, vaan sinne mennään ihan vapaaehtoisesti. Konfirmaatio koetaan jollakin tavalla tärkeäksi riitiksi matkalla aikuisuuteen, vaikkei enää irvaillakaan, että nyt on naimalupa hankittu, kuten minun nuoruudessani vielä saattoi kuulla. Emme pilkkaa emmekä halveksi toisten vakaumusta, oli se sitten mikä tahansa. Miksi teidän uskonnottomien pitää aina ja kaikkialla irvailla ja pilkata kristittyjä? Antakaa meidän elää tavallamme ja eläkää tekin. Me emme sitä ainakaan estä.

Vierailija
36/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rippikoulussa mitään mullistavaa ole. Kotona voi lauantaina opiskella tarvittavat litaniat ja sunnuntaina mennä konfirmaatioon. Sillä selvä. Ja niin ne tekee vaikka armeijassakin jos siellä käy "rippikoulun". Tai vasta aikuisena. Teineille järjestetään leiri siihen ympärille koska ei ne jaksais yhtä päivää istua ja päntätä.

Prometheus-leirillä ei tarvitse päntätä mitään, aika käytetään keskusteluun, pohtimiseen ja itsetuntemuksen opetteluun. Tekisi kyllä hyvää kaikille muillekin. Leirin lopussa ei ole mitään rituaalia vrt. konfirmaatio mutta päätösjuhla pidetään. Jokainen saa päättää pidetäänkö mitään juhlia vai ei, meillä pidettiin ja tullaan pitämään. Ne samat kahvit ja pullat kuin rippikoululaisellakin, samat jorinat siitä kuinka lapsi on kasvanut ja samat rahat ja lahjakortit vaihtaa omistajaa. Miksi teille on niin kamalaa jos joku haluaa juhlia pienen lapsensa aikuistumista? Ei teidän tarvitse sinne tulla eikä se mitenkään ole teidän rahoista tai ajasta pois jos halutaan juhlia, sama mikä on juhlan syynä.

Tässä maassa on muutenkin liian vähän juhlan aihetta joten juhlitaan kun siltä tuntuu! Taidanpa seuraavissa protu-juhlissa nostaa maljan teille ja toivoa että saatte tekin vähän iloa elämään.

Vierailija
37/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne juhlimisetko on sun mielestä se rippikoulun idea, AP?

Kertoo kyllä paljon siitä, mitä ihmiset oikeasti uskonnostaan ajattelevat. Mutta samapa tuo minulle, en ole käynyt kumpaakaan. Jos jälkikasvu haluaa prometheusleirille, OK. Jos riparille, on kyllä pakko ihmetellä mikä kasvatuksessa meni pieleen.

Sinun tekstisi kertoo paljon sinusta. Lapsiparkojasi.

Vierailija
38/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina vaan harvempi käy rippikoulun. Suvun ja tuttavapiirin pienetessä rippilahjoja tulee entistä vähemmän ja lisäksi kastamattomien määrä nousee, joten nuorten kiinnostuskin laskee kun kaverit ei mene. Muutenkin ripille pääsyn merkitys on vähentynyt.

Itse en ole käynyt rippijuhlissa viimeiseen 15 vuoteen ja jos nyt tulisi kutsu jättäytyisin pois.

Yhä lähes kaikki nuoret käyvät rippikoulun. Se on osa suomalaista kulttuuria.

Vierailija
39/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei järjestetty protujuhlia. Ei olisi kyllä järjestetty rippijuhliakaan. Kukin saivat kyllä lahajksi meiltä läppärin, mutta se olisi ostettu joka tapauksessa, koska sitä tarvitsee lukiossa.

Mitä siinä rippijuhlissa juhlitaan? Sitä, että on saanut juoda laillisesti alaikäisenä alkoholia? Että on saanut naimaluvan? No entä jos tämä riparin käynyt konfirmoitu ilmoittaa parin kuukauden päästä , että tahtoo mennä naimisiin, onnistuuko? No miksei onnistu, jos on kerran saatu naimalupa? Vai onko sittenkin niin, että kaikki saavat naimaluvan täytettyään 18v riippumatta siitä, onko ripari käyty vai ei?

Koko rippikoulu joutaisi lopettaa aikansa eläneenä.

No rippilapsi on syöny Jeesuksen lihaa ja juonu sen verta. Noin kuvaannollisesti. Siinäpä se tärkein.

Vierailija
40/52 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle pojalleni Protuleiri oli tärkeä kokemus. Kutsuimme juhliin tuttavia ja läheisiä ja vietimme hauskan päivän/illan yhdessä. Poika iloitsi kovin siitä, että sai olla juhlien "keskipiste" kerrankin, vaikka esim. rahaa ei paljoa saanutkaan. Parasta minulle oli se, kun poika tuli illalla halaamaan ja kiitti hauskoista juhlista. Leirin aikana ujo ja hiljainen poika oli löytänyt itsestään jotain uusia puolia. Se oli mielestäni koko leirin idea ja ehdottomasti juhlien arvoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme