Töitä tarjolla jopa tuplaliksalla, mutta suomalaisia ei kiinnosta – asiantuntija: ”Se on jopa mysteeri”
Kommentit (48)
Tuossahan on vaarana, että alkaa puhumaan norjaa ja sehän kuulostaa jo todella naurettavalta mongerrukselta.
Heti Norjaan, mistä saa tietoa Norjaan muutoon? Onko rajalla Suomen kielistä palvelua? Auttaako Suomen ely-keskus?
Tietotekniikan piti vähentää matkustamisen tarvetta ja sitten pitäisi lähteä ulkomaille töihin? Tietotekniikan piti mysö vähentää ihmiset tekemän työn määrää ja silti tehdään 6 min pidempään työpäivää? Ketä vedetään höplästä?
Töitä on tarjolla lähi- ja sairaanhoitajille, joiden työllisyys on Suomessakin hyvä.
Miksi jutussa puhutaan ruotsin taidosta? Kyllä Norjassa olisi hyvä osata norjaa. Eihän Suomeen töihin tulevankaan kannata viroa opiskella, vaikka sukulaiskieliä nekin ovat.
Tulot on isommat, mutta menot vielä isommat. +-0. Olen muuten ollut ja takaisin tullut.
Päätynyt palstatrolliksi.
No kai sitä on tärkeämpiäkin asioita elämässä kuin rahan perässä juokseminen.
Ainakin pohjois-Suomessa pitäisi antaa koululaisille mahdollisuus valita pakkoruotsin tilalle norjan opinnot.
Suomalaisille ei kelpaa työ otsikossa sanotaan ja lopussa sanotaan että pitää olla todella hyvä kielitaito ja että kielitaitovaatimukset ovat nousseet. Arvelisin että ei muutto Norjaan ole aivan yksinkertaista ja ilmaista.
Ei eesti ole suomen sukulaiskieli, vaan unkari.
Lähden HETI, kun saan minkä tahansa työpaikan. Saa toivottaa onnea matkaan.
Kiva uutinen :) Alan ehdottomasti selvittämään mahdollisuuksia, määräaikaisessa työssä kun olen tällä hetkellä.
Niin, tuliko mieleen että työpaikka on muutakin kuin palkka?
Minkälaiset mahdollisuudet on työllistyä noihin ammatteihin, jos ei puhu norjaa (ruotsikaane ei ole sujuvaa), ei ole koulutusta kyseisiin ammatteihin ja ei ole kokemusta kyseisistä ammateista?
Sitähän minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pohjois-Suomessa pitäisi antaa koululaisille mahdollisuus valita pakkoruotsin tilalle norjan opinnot.
Sinäpä sen sanoit. Norja kuuluu samaan kieliperheeseen kuin ruotsi ja tanska. Voisi aivan hyvin opiskella ruotsin tilalla.
Nämä A:siantuntijat kyllä tiedetään.
Miksi menisin Norjaan kun saan meökein saman Saksassa, mutta pienemmillä kustannuksilla...
Jaahas. Tässäkin jutussa löydettiin syylliseksi suomalaisten huono ruotsin taito (ja ratkaisuksi varmaan taas aikaistetaan pakkoruotsia vuodella).
Tiedoksi vaan, että kun Suomesta aikoinaan lähdettiin joukolla Ruotsiin töihin, moni heistä ei osannut sanaakaan ruotsia.
Ei ole enää työnvälitystä, josta saa litterat Norjaan niin kuin oli silloin 1970-luvulla, kun minä olin siellä.
En minä itse ole sinne lähdössä, mutta lapseni olisi. Vaan ei sinne ihan noin vaan lähdetä peukalo pystyssä tienvarressa niin kuin entiseen aikaan. Osoitteena oli muuan matkustajakoti Vesisaaressa, ja sieltä mentiin porukalla arbetsförmidledningeniin, vai mikä se olikaan. Kielitaito oli meillä heikko, ja niin on lapsellanikin.
Norja on hyvin rasistinen maa. Siinä yksi syy miksi suomalaiset eivät halua lähteä Norjaan missä ulkomaalaisia pidetään toisen luokan kansalaisina.