Norjassa paljon töitä jopa 2x Suomen palkoilla mutta ei kelpaa suomalaisille?
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-2000001212406.html
Pitäisikö ihan oikeasti alkaa opettaa norjaa Suomen kouluissa? Vai mistä on kiinni? Norjassa on käytännössä täystyöllisyys tai työvoiman vajaus ja erittäin korkea palkkataso. Toki ei sinne varmaan mihinkään hanttihommiin kannata lähteä vaan ihan asiantuntijatöihin tai hoitoalalle.
Kommentit (69)
Mä olen jo ollut :) ja lähden heti uudestaan jos työt täällä loppuu. Keskinkertaisella ruotsilla oppii norjan nopeasti. Jotakin työtä löytyy kaikille heti, opettelee siinä sen norjan ja sitten kun sujuu, hakee parempia hommia. Näin mä etenin 4vuotta Oslossa. Sitten olikin jo oman alan kansainvälistä kokemusta ja sain Suomesta työpaikan.
IT-alan työtön täällä moi. Minulla ainakin lähtö on siitä kiinni, että lopultakin olen onnistunut hankkimaan kotipaikkakunnallani Suomessa jonkinlaisen ystäväpiirin (olen sosiaalisesti hieman rajoittunut, kuten monet nörtit), ja pidän sitä niin arvokkaana asiana, etten halua muuttaa. Enimmän osan elämääni olen elänyt ystävättömänä, joten tiedän mitä se on, ja tiedän myös etten tutustu helposti.
Toisekseen ihmettelen, miksei IT-hommia voisi tehdä etänä. Kyllä minä pystyn norjalaiselle firmalle koodaamaan ihan kotisohvallani. Alalla kieli on englanti, sillä pystyy hoitamaan hommat, norjaa ei tarvitse osata.
En ole kovin paljon nähnyt norjalaisten firmojen ilmoituksia suomalaisissa työnhakupalveluissa (mol, Monster, oikotie, ym.) Ruvetkaapa ilmoittelemaan siellä niin voitte yllättyä!
Vierailija kirjoitti:
Tekstin lukeminen norjaksi on helppoa, jos osaa lukea ruotsia. Mutta suullisen kielitaidon omaksuminen ottaa varmasti aikaa jos pohjana on vain kouluruotsi, koska silloin ei ole hallussa edes suullinen ruotsi kunnolla todennäköisesti. Ehkä joku yksilö saattaa tuoltakin pohjalta omaksua nopeasti mutta enemmän poikkeus kuin sääntö. Itse olin kouluruotsin pohjalta Norjassa, en kyllä ymmärtänyt puheesta juuri mitään, ihan sanoja sieltä, sanoja täältä. Ruotsi oli koulussa 10.
Itse opin erään toisen kielen kuukaudessa, niin että pystyin toimimaan koulutustani vaativassa tehtävässä,vaikka mennessäni maahan en juuri ymmärtänyt kieltä, etenkin kun muutoma kollega puhui sitä omalla murteellaan.Tapasin siellä kerran norjalaisen henkilön ja "keskustelin" hänen kanssa hyvin heikolla kouluruotsillani, koska piti varmistaa ettei ympäristö ymmärtänyt puhettamme.Ihan ok se sujui.
Siis minusta tässä näkyy selvästi, että pullamössö sukupolvesta on kysymys. Ymmärrän, ettei perheellinen sinne noin vain voi lähteä varsinkin, jos puolisolla on työpaikka lapsilla koulupaikat jne. mutta mikä ihme sinkkuja pidättelee.
Minäkin olen yhtä 25 v sukulaista, joka valmistumisensa jälkeen nyt 2 vuotta on ollut enempi vähempi työttömänä, yirttänyt ylipuhua, että lähtisi Norjaan vaikka puoleksi vuodeksi. Joo eihän se Norja erityisen "seksikkäältä" maalta kuulosta, mutta kokemus olisi varmasti hieno ja ENNENKAIKKEA saisi niitä töitä. Tuolla kun on aikansa tyyliin 6kk-2 vuotta ja hankkii työkememustaq, niin eiköhän niitä töitä löydy sitten Suomestakin. Varmasti Suomalainen työnantaja arvostaa Norjasta hankittua työ ym. kokemusta.
Ja älkää murhetiko sitä kieli asiaa. Norskit kyllä osaa Englantia, ja joka tapauksessa Norjalaiset kyllä ymmärtävät sen, että ei Suomalaiset osaa Norjaa, joten jos sinne töihin lähdet niin voit ihan hyvällä omalla tunnolla mennä sinne perus rallienglatnia puhuvana. Samallahan siinä oppisi kieltä..
Mutta eihän sitä nykyinen pullamössö sukupolvi viitsi edes puoleksi vudeksi lähteä naapuriin töihin. Kyllä sitä vaan 1900 luvun alussa lähdettiin Amerkkaan (Ajatelkaapa paljonko matka sinne kesti siihen aikaan??) ja joskus 60-70-luvulla Ruotsiin Volvolle töihin.
Voisin aivan hyvin lähteä norjaan, melkein mihin tahansa maahan mutta työpaikkojen löytäminen on ollut haaste. Lähetän kuitenkin ulkomaille noin 1-2 hakemusta viikossa mutta vielä ei ole tärpännyn. Haasteena onkin ollut juurikin kielitaito, vaikka englanti sujuu niin muut kielet eivät ole ammatillisella tasolla. Keskieurooppaa lähinnä olen katellut, Norjalaisia paikkoja ei ole tullut vielä vastaan. Ja kyllähän puolison työpaikkakin pieni hidaste on.
Pitäisi kertoa mitä sillä oikeasti käteen jäävällä rahalla saa enemmän Norjassa. Kaikki kun on suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän sitä nykyinen pullamössö sukupolvi viitsi edes puoleksi vudeksi lähteä naapuriin töihin. Kyllä sitä vaan 1900 luvun alussa lähdettiin Amerkkaan (Ajatelkaapa paljonko matka sinne kesti siihen aikaan??) ja joskus 60-70-luvulla Ruotsiin Volvolle töihin.
Tuhansia koulutettuja suomalaisia lähtee ulkomaille joka vuosi:
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000004893477.html
Mutta ehkä sinun tuttavapiirisi on pullamössöä, kun et ole tuota huomannut.
Olen pitkään kyllä miettinyt Norjaa koska Suomea ajetaan alas. Mutta ensin olisi parasta opetella kieli hyvin ja saada lisää työkokemusta uudelta alaltani, koska hanttihommiin en mene. Saattaa jäädä kyllä haaveeksi koska 40 v lähestyy. Jossain tutkimuksessa Norja, niinkuin muutkin pohjoismaat, kuuluivat niihin maihin jossa ulkomaalaisten on vaikeampaa tutustua paikallisiin.
Meidän ystävä lähti 20v sitten norjaan töihin,osasi vain suomea,nyt puhuu 5 kieltä täydellisesti,vaimon löysi chilestä ja perusti perheen,itse en ois uskoltanut olla noin rohkea,pärjäsi hyvi. Ja työskenteli 10v norjassa
Vierailija kirjoitti:
En osaa Norjaa lausettakaan. En pärjää englanninkielessäkään, noloa. Ruotsissa olin yläasteella hyvä, nykyään en osaa lausettakaan. Ammattikoulu pohjana, perusduunari. Pärjäisinköhän?
Kyllä pärjäisit
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään kyllä miettinyt Norjaa koska Suomea ajetaan alas. Mutta ensin olisi parasta opetella kieli hyvin ja saada lisää työkokemusta uudelta alaltani, koska hanttihommiin en mene. Saattaa jäädä kyllä haaveeksi koska 40 v lähestyy. Jossain tutkimuksessa Norja, niinkuin muutkin pohjoismaat, kuuluivat niihin maihin jossa ulkomaalaisten on vaikeampaa tutustua paikallisiin.
Kielen oppii paikan päällä.
Ketju on vanha sen ymmärrän mutta on pakko sanoa, että Norja on sellainen toivon pilke, jos täältä mitä luultavimmin ei löydy töitä tai tekee orjan palkalla, vaikka on suorittanu kaksoistutkinnon ja ammattikorkean yms. Oma ala, jolle aion opiskella on terveydenhuollon ala ja vaativa sellainen. Palkka suomessa voi olla hyvä yksityisellä sektorilla, mutta kunnallisella aivan naurettava. Sitä ei koskaan tiedä mikä palkka napsahtaa kohdalleen ja en halua jäädä ihmettelemään sitä jälkeenpäin. Mieluummin näin nuorena, kun ei menetä mitään vaan kylmän viileästi tarttuu tilaisuuteen, ettei kadu myöhemmin. Aina voi tulla takaisin, jos niikseen tulee. Heti jos saan täällä suomessa sen opiskelupaikan, aion opiskella norjaa kuin viimeistä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Ketju on vanha sen ymmärrän mutta on pakko sanoa, että Norja on sellainen toivon pilke, jos täältä mitä luultavimmin ei löydy töitä tai tekee orjan palkalla, vaikka on suorittanu kaksoistutkinnon ja ammattikorkean yms. Oma ala, jolle aion opiskella on terveydenhuollon ala ja vaativa sellainen. Palkka suomessa voi olla hyvä yksityisellä sektorilla, mutta kunnallisella aivan naurettava. Sitä ei koskaan tiedä mikä palkka napsahtaa kohdalleen ja en halua jäädä ihmettelemään sitä jälkeenpäin. Mieluummin näin nuorena, kun ei menetä mitään vaan kylmän viileästi tarttuu tilaisuuteen, ettei kadu myöhemmin. Aina voi tulla takaisin, jos niikseen tulee. Heti jos saan täällä suomessa sen opiskelupaikan, aion opiskella norjaa kuin viimeistä päivää.
Ota ensiksi selvää saatko tehdä tutkinnollasi töitä Norjassa. Legitimasjon ei ole ihan yksinkertainen juttu edes perussairaanhoitajalle, kun ei olla eu-maassa, kaikki on hidasta ja byrokraattista. Assistent on se homma mistä ulkkarin kannattaa aloittaa ihan kielen oppimisen vuoksi. Puhtainta bokmålia puhutaan Finnmarkissa ja etelämpänä on yhtä tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö Norjassa mitään suomalaisella lähihoitajan tutkinnolla? Jos puhuu ruotsia sujuvasti ja norjaakin ehkä vähän.
Aivan varmasti tekee. Sinne vaan! Moni hoitoalan työnantaja tarjoaa asumisen työsuhde etuna, ja lisäksi säännöllisesti edestakaiset lennot Suomeen, niin pääsee täälläkin välillä käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea vaativiin asiantuntijatöihin on lähteä Norjaan, jos ei ole ehtinyt Suomessa hankkimaan kunnolla työkokemusta alle. Ehkä hoitoalalle on helpompi päästä suoraan koulun penkiltä? Rakennusalallekin ehkä mahdollista?
Ei sielläkään noin vain kävellä töihin. Yleensä joku henkilöstöfirma palkkaa puolasta haluamansa duunarit ja valkkaa jo lähtömaassa parhaat. Apuhommatkin on kovaa työtä johon valitaan tosi kovakuntoista sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kertoa mitä sillä oikeasti käteen jäävällä rahalla saa enemmän Norjassa. Kaikki kun on suhteellista.
Kyllä sillä jonkin verran paremmin tulee toimeen jos ei ryyppää eikä rällää. Se on siellä kallista.
Voisin lähteälin jos saisin tämän asunnon myytyä.
En mä nyt minnekkään kalatehtaalle norjaan oo menossa :D duunia sieltä löytyy kyllä mutta vain ns. hanttihommia tai raskasta kalateollisuuteen liittyvää. Kieli on myös helvetin vaikea verrattuna ruotsiin.
10-15 vuotta sitten Oslon seudulla oli pääasiassa pelkästään ruotsalaisia töissä ravintola-alalla. Kuulemma norjalaisia nuoria ei kiinnosta ollenkaan palvelu-alan duunit.
Norjaan töihin, ruotsin kieli siis haltuun! Eihän sitä tosiaan voinut tietää, missä kaikkialla sitä peruskoulun pakkoruotsia tarvittiin.