Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä deodorantin käytöstä

Dove
01.07.2016 |

Mitä deodorantteja käytätte (roll-on, stick, spray) ja miksi?

Laitatteko deodoranttia muuallekin kuin vain kainaloihin?

Itse olen suosinut deodoranteissa puikkoja ja suihkutettavia.
Suihkutettavat ovat tuntuneet tehokkaimmilta, mutta olen viime aikoina alkanut miettimään enemmän sitä mitä sen käyttö tekee terveydelle, varsinkin jos sitä jää haistelemaan samaan tilaan, ja lisäksi sitä lentää vähän suihkutuksen lomassa muuallekin. Olen nykyään mennytkin heti vessasta pois sen käytön jälkeen.

Puikotkin ovat olleet hyviä ja suosin ehkä tulevaisuudessa enemmän niiden käyttöä edellä mainittujen seikkojen vuoksi. Puikot kestävät myös aika pitkään käytössä.
Roll-oneista en niin tykkää, kun kestävät kuivua ja iho voi jäädä kosteaksi ja tahmeaksi.. onhan niitä eri merkkejä, joissa varmaan parempiakin, mutta itse testaamissani on ollut tämä sama ongelma, että eivät kuivu riittävän nopeasti ja on tullut pyyhittyä paperilla iho käytön jälkeen.

Olen käyttänyt deodoranttia joskus myös niskaan, käsien ja jalkojen taipeisiin ja rintojen alle, en säännöllisesti, vaan silloin kun on tuntunut, että siihen tarvetta.
Kannattaisiko sitä kuitenkin välttää ja suosia muita vaihtoehtoja, esim. talkkia?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän roll-oneja. Laitan usein deodoranttia illalla suihkussa käynnin jälkeen puhtaalle ja kuivalle iholle, jossa se ehtii kuivua hyvin, ja teho on usein parempi kuin aamulla ennen pukeutumista käyttäessä. Käytän kainaloiden lisäksi deodoranttia usein varpaiden väleihin. 

Vierailija
2/46 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en käytä. turhia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän roll-onia heti suihkun jälkeen illalla, ehtii kuivua hyvin ja mielestäni on tehokkaampikin sitten aamulla kun on kerennyt vaikuttaa hyvin. Käytän 48h ja mulla vaikutus kestää useinkin hyvin sen 2 päivää joten en käytä edes joka päivä.

Roll-onit on halpoja ja kestää pitkään, siksi käytän niitä.

N17

Vierailija
4/46 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käytä deodoranttia, koska hikeni ei juuri haise. On ollut kyllä sellaisia aikakausia, että hikeni on haissut, mm. masentuneena, muutamana kuukautena toisessa raskaudessa ja silloin, kun imetin ensimmäisiä kuukausia esikoistani.

Vierailija
5/46 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa sisältää myrkkyjä ja mm. Alumiinia. Lopetin antiperspirantin ja deodorantin käytön, vaihdoin puhtaaseen luomukookosöljyyn. Tavallisina päivinä riittää kerran aamulla sipaisu, lenkki/urheilupainotteisina aamulla kerran ja ennen urheilua toiste.

Ehkä riippuu ihmisestä, mutta mulla toiminut 100%

Kainalot hikoaa, mutta vaatteet tai kainalot ei haise missään vaiheessa!

Netissä on myös näitä DIY-dödö ohjeita, joihin laitetaan kookosöljyä ja ruokasoodaa/leivinjauhetta tms. Mutta jälkimmäisetkään eivät ole suositeltavia laitraa kainaloon.

Miksi siis tukehduttaa omaa kehoa myrkyin?

Vierailija
6/46 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö suolasaippua deodorantista? Kuulin jonkun joskus käyttävän sitä. :o

Vierailija
7/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus käytän roll-on deodoranttia ja joskus suihkutettavaa

Joskus teininä laitoin suihkutettavaa kerran liikaakin mutta se oli liikuntatunnin jälkeen mutta käsityötunnilla yks laittoi tahallaan ja tarkoituksella suihkutettavaa deodoranttia ympärilleen niin että hyvä että ei pyörrytty siellä luokassa kun se luokkahuone oli vielä maan alla!

Vierailija
8/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia käyttänyt kainaloihin Lime- viipaletta.On  todella tehokas. Jotkut urheilijat kuulemma käyttävät samaa konstia. Kesähelteillä käytän talkkia rintojen alla (en käytä liivejä) ja nivustaipeissa. Olive palasaippualla pesen koko kehon, myös hiukset.

Vierailija
9/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurinosa sisältää myrkkyjä ja mm. Alumiinia. Lopetin antiperspirantin ja deodorantin käytön, vaihdoin puhtaaseen luomukookosöljyyn. Tavallisina päivinä riittää kerran aamulla sipaisu, lenkki/urheilupainotteisina aamulla kerran ja ennen urheilua toiste.

Netissä on myös näitä DIY-dödö ohjeita, joihin laitetaan kookosöljyä ja ruokasoodaa/leivinjauhetta tms. Mutta jälkimmäisetkään eivät ole suositeltavia laitraa kainaloon.

Sä et vain haista sitä itse! Muut kyllä haistaa.... 

Vierailija
10/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulun valitettavasti niihin, joilla hiki haisee erittäin voimakkaasti. Määrällisesti hikoilen suht vähän / normaalisti, mutta se hiki haisee väkevöityneeltä kissanpissalta ja metalliselta, meinaa itseltäkin tulla oksennus haistaessa jos ei ole kunnon myrkkydeot alla.

Käytän apteekin Triple Dry dödöä. Markettidödöistä toimii edes jotenkin vain 2: Rexonan se voidemainen intensive, ja Garnierin violettikorkkinen 48 h deo. Laitan dödöä kainaloiden lisäksi tissien alle ja nivustaipeisiin, koska näistäkin paikoista mulla erittyy jonkin verrna haisevaa hikeä, vaikka ei niin kamalan hajuista kuin kainaloista.

Vierailija
11/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et vain haista sitä itse! Muut kyllä haistaa.... 

Ei se mahdotonta ole ettei oikeasti haise. Joskus oli Hesarissa juttu, jossa ihotautilääkäri sanoi että 25% ihmisistä hiki ei haise ja heille deodoranttien ja antiperspiranttien käyttö on turhaa. Ehkä tuo kirjoittaja sekä nämä limeviipaleilla tms. pärjääjät kuuluu tähän  porukkaan. 

Vierailija
12/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "et vain itse haista hajuasi" -mammat eivät kykene tajuamaan, että kaikki ihmiset eivät todella haise hieltä. Jos olette kykeneväisiä lukemaan muutakin kuin AV:n viestejä, niin lukekaapa tästä: 

https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2012071515847780 (Asiantuntija: Joka kolmas käyttää deodoranttia turhaan)

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00403-014-1487-1 (tutkimus englanniksi; deodorantti voi jopa pahentaa hienhajua, koska ne vaikuttavat kainaloiden bakteerikantaan)

Ihmiset hikoilevat aivan erilaisia määriä ja ihon bakteerikantakin on erilainen. Kertokaa nyt, mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
13/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten, kun pannaan faktaa tiskiin, aletaan alapeukuttaa ;) 

Vierailija
14/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käytössä roll-on, joka on alkoholiton ja alumiiniton.

Kainaloihin laitan aamuisin, kun oon ne pessyt.

Vierailija
15/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia käyttänyt kainaloihin Lime- viipaletta.On  todella tehokas. Jotkut urheilijat kuulemma käyttävät samaa konstia. Kesähelteillä käytän talkkia rintojen alla (en käytä liivejä) ja nivustaipeissa. Olive palasaippualla pesen koko kehon, myös hiukset.

Olen atoopikko, siis herkkäihoinen, joten ed. mainitut sopivat erinomaisesti.

Vierailija
16/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on niitä, jotka eivät haise. Tajusin vasta vuosia yhdessä oltua, ettei hän käytä deodorantteja kuin satunnaisesti ja pesee pitkät hiuksensakin shampoolla tosi harvoin. Itse olen todella tarkkanenäinen, enkä ole koskaan haistanut kuin puhtaan ihon. Mies ei tosin hikoilekaan kainaloista juurikaan, kunnolla urheillessa vain.

Itse kärsin jo teininä liikahikoilusta ja ajatuskin ilman antiperspiranttia olosta on mahdoton. Öisin käytän Triple dryta ja aamulla vielä violettikorkkista Garnieria. Kaikki vaatteeni olen valinnut sillä ajatuksella, ettei hiki näy niissä, eikä paidoissa ole kireitä hihoja tai keinokuituja.

Tiedän, että antiperspirantit eivät ehkä ole terveellisiä, mutta itselleni alumiinittomat tai ekovaihtoehdot eivät riitä. Aikoinaan ihmiset vain haisivat, mutta nykyisessä yhteiskunnassa ajatus hikisenä tai haisevana liikkumisesta ei oikein tule kaupunkiympäristössä kysymykseen.

Vierailija
17/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukutan kaikkia, jotka ilmoittavat kertovansa "faktoja" ja heti perään vinkuvat alapeukuista.

Vierailija
18/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukutan kaikkia, jotka ilmoittavat kertovansa "faktoja" ja heti perään vinkuvat alapeukuista.

Mitä ne linkittämäni jutut mielestäsi olivat, elleivät faktoja?

Vierailija
19/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, en avannut linkkejäsi. Ärsyttää vain tuo kaltaistesi jatkuva "yhyy miksi alapeukutatte faktaa" -valitus. Vaihda peukuttomaan palstaan, jos alapeukkujen saaminen on sinulle noin raskasta.

Vierailija
20/46 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, en avannut linkkejäsi. Ärsyttää vain tuo kaltaistesi jatkuva "yhyy miksi alapeukutatte faktaa" -valitus. Vaihda peukuttomaan palstaan, jos alapeukkujen saaminen on sinulle noin raskasta.

Et tietenkään avannut, koska olet "ette itse haista hajuanne" -mamma, joka ei ymmärrä, että kaikki eivät haise tai hikoile samalla tavalla kuin he. Mulla ei esim. normaalielämässä tule koskaan mitään hikiläiskiä kainaloon, pitää urheilla jo vähän enemmän, että sellaiset saan. Ja jos huomaat, en kysynyt, miksi alapeukutatte, vaan naureskelin sille, että faktoihin vastaamisen sijaan tarjotaan alapeukkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme