Onko teillä hyviä (majoneesittomia) perunasalaattireseptejä?
Mä teen usein tällaista tähteeksi jääneistä uusista perunoista. Tämä on muunnelma pari vuotta sitten HS:n kuukausiliitteessä ilmestyneestä reseptistä
- keitettyjä perunoita
- kapriksia
- oliiviöljyä
- punaviinietikkaa
- sokeria
- mustapippuria
- (hiutale)suolaa
- tuoreita yrttejä
- ruohosipulia
Valmista ensin kastike. Kaada kulhon pohjalle öljyä, etikkaa, hieman sokeria, mustapippuria, kaprikset ja silputut tuoreet yrtit (olen tehnyt erilaisilla yrteillä, hyviä vaikkapa persilta ja oregano, äsken tein myös kuivatuilla yrteillä ja ilman ruohosipulia). Pilko kastikkeeseen keitetyt perunat. Sekoita ja mausta hiutalesuolalla. Laita jääkaappiin tekeytymään.
Kommentit (15)
Maailman yksinkertaisimman salaatinkastikkeen teko on helppoa, sinappia, sitruunamehua ja laadukasta oliiviöljyä. Toimii monessa salaatissa, maustetaan maun mukaan.
aika samantapainen kuin toi sun, mutta itse teen esim. näin ja eri muunnelmia tästä:
uusia perunoita
fetajuustoa
sipulia
kirsikkatomaatteja
pippuria
valkoviinietikkaa
oliiviöljyä
aika simppeli, mutta toimii! en enää noita yltiöraskaita ja rasvaisia majoneesijuttuja syökään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä ohje, minä laittaisin vielä marinoituja punasipuleita siihen mukaan ja juuri ennen tarjoilua rucolaa.
Tuo on ihan tosi hyvää. Varmasti punasipulit ja rucola sopivat hyvin sen kanssa.
Ap
Hyvä ohje ja vielä parempi ilman sokeria. En ainakaan itse tarvitse sitä makua "pyöristämään".
http://www.iltasanomat.fi/ruokala/resepti/art-2000001008044.html
Tää on hyvää ja helppoa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä ohje, minä laittaisin vielä marinoituja punasipuleita siihen mukaan ja juuri ennen tarjoilua rucolaa.
Tuo on ihan tosi hyvää. Varmasti punasipulit ja rucola sopivat hyvin sen kanssa.
Ap
Joo, marinoin sipulia yön yli (jos ehdin, muistan) punaviinietikka-öljyseoksessa) ja se toimii sitten kok salaatin kastikkeena. Rucolaa ei kannata pitää kylmässä mukana salaatissa, ettei se tummene, mutta juuri ennen syömistä lisää sitä, niin se tuo kivaa kirpeyttä. Ja jos saa sellaisia isoja kapriksia, joissa on kanta niin ne on näyttäviä. Tai suolasäilöttyjä, jotka huuhdotaan, ettei tule liian suolaista ruokaa.
Meillä taas kaikki sipulit jäisivät pois. Laittaisin oliiveja ja ehkä vielä eri kippoon tarjolle salaattijuustoa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ohje ja vielä parempi ilman sokeria. En ainakaan itse tarvitse sitä makua "pyöristämään".
Ja piti lisätä: mukaan vielä vähän dijon-sinappia.
Pestoperunoita. Koristeeksi kirsikkatomaatteja tai vielä mielummin retiisejä (makuasia :)). Itsetehty pesto tietysti. Päälle revittyä mozzarellaa.
Öljy-sitruuna-dijonkastike, joukkoon kuutioitua tuoretta kurkkua (siemenet pois, ettei vetisty) ja mausteeksi vähän kuutioitua maustekurkkua. Tai silputtuja sipulinvarsia ja/ tai pilkottuja retiisejä. Perunoiden joukkoon voi myös repiä jo vähän nahistuneiden salaatinpäiden usein vielä rapsakoita ytimiä.
Öljystä, sitruunasta, jugurtista, tillistä, anjoviksista (tai saredelleja. Pari fileetä vain, silputtuna. EI "Jansson-fileitä"!)) ja dijonista saa myös aivan mainion kastikkeen perunoille. Lopuksi salaatin joukkoon kalamata-oliiveja ja fetaa.
Kastiketta tietty aika paljon, koska perunat imee paljon nestettä. Ja parin tunnin tekeytyminen, tai seuraavaan päivään.
Joskus mä olen sekoittanut jämäperunat ihan vaan tähteeksi jääneeseen kermaviilikastikkeeseen, laittanut vähän sipulia joukkoon ja antanut tuunautua seuraavaan päivään.
Mä teen Muumimamman keittokirjan ohjeella ja kaikki kyselee aina reseptiä. Siinä on perunan lisäksi maustekurkkua, kapriksia, sipulia, tilliä ja persiljaa. Usein korvaan persiljan ruohosipulilla. Kastikkeessa sitruunamehua, öljyä, sinappia, suolaa ja mustapippuria.
No mitä ihmettä. Sen kun otat minkä tahansa mieleisesti reseptin ja korvaat majoneesin kermaviilillä. Vähän nyt maalaisjärkeä noihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä. Sen kun otat minkä tahansa mieleisesti reseptin ja korvaat majoneesin kermaviilillä. Vähän nyt maalaisjärkeä noihin hommiin.
En mä kyllä halua kermaviilipohjaisiakaan ohjeita, se jäi avauksesta. Kaikki muut ovatkin ymmärtäneet, millaisia ohjeita kaipailen :)
Ap
Kulttuurit kohtaavat kauniisti, kun sekoitat perunoihin tuoreen sipulin lisäksi tuoretta korianteria. Kastikkeen aineksiksi sopivat miedon makuinen ruokaöljy, etikka, soijakastike, raastettu inkivääri, silputtu valkosipuli ja chili. Toinen variaatio on tehdä hiukan paksumpi kastike, johon tulee pähkinävoita, soijakastiketta, chiliä ja etikkaa.