Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Interventio narsistille

Vierailija
30.06.2016 |

Mitä jos narsistille tekee intervention, johon osallistuu esim. 10 ihmistä ja kaikki toitottaa yhteen ääneen narsistille kuinka hän on väärässä ja sairas? Mitä tapahtuu?

Jos minä, terve ihminen, olen oikeassa ja kaikki muut väärässä, jossain vaiheessa tajuan että ei helvetti, minähän se tässä olen hullu.

Narsistille ei vain mene tämäkään ilmeisesti jakeluun?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti esittää aina sitä rauhallista ja tasapainoista kunnes on saanut uhrinsa lähes epätoivon partaalle.

Lähes epätoivon partaalle? Ei se siihen lopu, jatkuu kunnes saa uhrin kallion kielekkeelle ja uhrin itse hyppäämään alas. Jonka jälkeen narsisti hymähtää ja valitsee vain seuraavan uhrin, josta imee taas elämän mehut.

Voisiko please joku nainen rakastua siihen narsistiin jotta hän jättäisi minut ja lapseni rauhaan.

Voin antaa halukkaille yhteystiedot. Ihan hyvinvarustettu mies ja ok kroppa. Annan hänet ilomielin pois.

Vierailija
42/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos narsistin pieksee henkihieveriin? Ja uhkailee että samalla tavalla tulee turpaan jos et jätä uhria rauhaan? Mitä narsisti tekee?

En ole ikinä kuullut narsistin saaneen turpaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin kanssa ei tehdä interventiota vaan N-exit.

Vierailija
44/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo menisi esim. uskovaisellekaan. Siis että kymmenen ateistia tulee sanomaan että on pöpiä uskoa mielikuvitusolentoihin kuten Jumalaan, vieläkin elävään Jeesukseen ja enkeleihin, niin eipä taida monikaan uskovainen taipua enemmistöpaineen edessä ;) 

Uskovaisuudessa ei ole kyse siitä, että tekisi mieliksi tälle maailmalle. Maailmassa on miljoonia uskovaisia. Kymmenen ateistia ei taida tosiaan riittää.

Vierailija
45/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos narsistin pieksee henkihieveriin? Ja uhkailee että samalla tavalla tulee turpaan jos et jätä uhria rauhaan? Mitä narsisti tekee?

Ap

Narsisti romahtaa jos saa kunnolla turpaan, oli se turpaan saaminen sitten henkistä tai fyysistä. Erityisesti jos turpaan antaja on entinen "uhri".

Vierailija
46/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa tapauksissa narsisti itse ymmärtää ja tiedostaa itse olevansa narsisti. Eli ei välitä muiden tunteista vaan jatkaa toimintaansa piittamatta mitä muut ajattelevat. Voit toki silti yrittää ja katsoa, miten käy. 

Onko näin, että useimmat narsistit tiedostavat olevansa narsisteja? Mulla on päinvastainen käsitys, että he eivät ymmärrä sitä vaan pitävät itseään virheettömänä.

Joo, uskon oman kokemukseni perusteella myös, etteivät kaikki tiedosta asiaa. Osalla on illuusio omasta "täydellisyydestä". Muiden ihailu ruokkii tätä illuusiota. Usealle narsistille tulee kyllä romahdus jossain vaiheessa elämää, illuusio ei säily loputtomasti.

Narsistin tunnistaa helposti siitä että omien virheiden myöntäminen on narsistille lähes mahdotonta. Kyse voi olla todella vähäpätöisestä asiasta, mutta silti narsistille oman virheen myöntäminen on todella vaikeaa. Lisäksi narsisti haistaa toisen tekemän virheen tai heikkouden kilometerin päästä ja käy välittömästi kimppuun, saa siitä ilmeisesti jotain sairasta mielihyvää.

Kyllä mä tiedän, millainen narsku on. Tuota en usko ollenkaan, että usealle narsistille tulee romahdus jossain vaiheessa elämää. Miksi narsisti romahtaisi, mikä ajaisi muka narsistin romahdukseen? En vaan usko kokemuksieni perusteell.a

No jos ei aivan romahdus, niin kyllä ainakin sairastuminen vakavasti tai vanheneminen on narsistille kova paikka. Tulee ryppyjä, kiloja, ihopoimut roikkuvat, ei ole entistä viehätysvoimaa tallella, mutta ei kompensaationa myöskään aitoja pitkiä välittäviä ihmissuhteita, joissa on jaettu asioita tasapuolisesti. Tarvitsee toisten apua, ja jos on kipuja, onkin yhtäkkiä vaikeampi enää kätkeä todellista luonnettaan vieraammilta ihmisiltä, vaan se alkaa pilkahdella esiin. Välillä varmasti voi olla vielä hurmaava ja hauska, mutta ketä se enää kiinnostaa, kun istuu pyörätuolissa tai makaa sairaalassa avuttomana?

Vierailija
47/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kostaa kaksin kerroin. Narsistit elävät itse kokoajan niin hirvittävässä psyykkisessä tilassa, että kuolemakin olisi siihen vain helpotus. Useat surulliset ja kamalat lööppien otsikotkin todistavat, että narsistit voivat tehdä mitä tahansa. Terveellä ihmisellä itsesuojeluvaisto yleensä pelaa, terve ihminen haluaa turvaan siinä vaiheessa kun narsisti on valmis uhraamaan vaikka henkensä "voittaakseen".

Jos aiheeseen perehtyy vähänkin enemmän, saa selville että narsistit ovat syvästi häiriintyneitä, usein traagisia ja aina traumatisoituneita ihmisiä. Narsisti ei ole sama asia kuin psykopaatti, jonka vika on synnynnäinen. Narsistit ovat persoonallisuushäiriöisiä jolloin kehitys on lapsuudessa häiriintynyt syystä tai toisesta. Itse uskon että narsisti sairastuttaa ja "tartuttaa" uhriinsa vain murto-osan omasta psyykkisestä tilastaan sitä helpottaakseen.

Vierailija
48/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöt ovat sellaisia, että mikään yhden päivän interventio ei kyllä auta mitään.

Mutta, jos saisi kaikki lähipiirin ihmiset olemaan peilaamatta narsistia ja olemaan antamatta hänelle sellaista vastakaikua joka pitää yllä käytösmallejaan, niin ehkä siinä voisi olla itua. Jos jatkuisi tyyliin vuosia. Tosin narsisti varmaan etsisi uusia ihmisiä aika pian.

Vierailija
49/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa tapauksissa narsisti itse ymmärtää ja tiedostaa itse olevansa narsisti. Eli ei välitä muiden tunteista vaan jatkaa toimintaansa piittamatta mitä muut ajattelevat. Voit toki silti yrittää ja katsoa, miten käy. 

Onko näin, että useimmat narsistit tiedostavat olevansa narsisteja? Mulla on päinvastainen käsitys, että he eivät ymmärrä sitä vaan pitävät itseään virheettömänä.

Joo, uskon oman kokemukseni perusteella myös, etteivät kaikki tiedosta asiaa. Osalla on illuusio omasta "täydellisyydestä". Muiden ihailu ruokkii tätä illuusiota. Usealle narsistille tulee kyllä romahdus jossain vaiheessa elämää, illuusio ei säily loputtomasti.

Narsistin tunnistaa helposti siitä että omien virheiden myöntäminen on narsistille lähes mahdotonta. Kyse voi olla todella vähäpätöisestä asiasta, mutta silti narsistille oman virheen myöntäminen on todella vaikeaa. Lisäksi narsisti haistaa toisen tekemän virheen tai heikkouden kilometerin päästä ja käy välittömästi kimppuun, saa siitä ilmeisesti jotain sairasta mielihyvää.

Kyllä mä tiedän, millainen narsku on. Tuota en usko ollenkaan, että usealle narsistille tulee romahdus jossain vaiheessa elämää. Miksi narsisti romahtaisi, mikä ajaisi muka narsistin romahdukseen? En vaan usko kokemuksieni perusteell.a

No jos ei aivan romahdus, niin kyllä ainakin sairastuminen vakavasti tai vanheneminen on narsistille kova paikka. Tulee ryppyjä, kiloja, ihopoimut roikkuvat, ei ole entistä viehätysvoimaa tallella, mutta ei kompensaationa myöskään aitoja pitkiä välittäviä ihmissuhteita, joissa on jaettu asioita tasapuolisesti. Tarvitsee toisten apua, ja jos on kipuja, onkin yhtäkkiä vaikeampi enää kätkeä todellista luonnettaan vieraammilta ihmisiltä, vaan se alkaa pilkahdella esiin. Välillä varmasti voi olla vielä hurmaava ja hauska, mutta ketä se enää kiinnostaa, kun istuu pyörätuolissa tai makaa sairaalassa avuttomana?

Hitsi että kuvasit hyvin nuoren, komean/kauniin hurmaavan narsistin tulevaisuuden ☺. Nasselle vanheneminen tulee olemaan HYVIN vaikeaa, ei tarvitse edes olla pyörätuolissa niin riittää ettei hurmaa vastakkaista sukupuolta ulkonäöllään enää ja nuoret naiset naureskelevat nassen yrityksille olla hurmaava ja pitävät pilkkanaan ja se jos mikä on katkeroittamaan nassen. Tosiaan, pysyviä ihmissuhteita ei ole jäljellä eikä uusia juuri saa luonteestaan johtuen. Yksinäinen loppu on 99% nasseilla edessä. Kun vierestä seuraavat nuorten menestystä nais/miesmaailmassa. Normaalilla ihmisellä on muutakin kuin ulkonäkö johon nojata, se luonne, mutta nassella ei enää mitään.

Vierailija
50/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsi että kuvasit hyvin nuoren, komean/kauniin hurmaavan narsistin tulevaisuuden ☺. Nasselle vanheneminen tulee olemaan HYVIN vaikeaa, ei tarvitse edes olla pyörätuolissa niin riittää ettei hurmaa vastakkaista sukupuolta ulkonäöllään enää ja nuoret naiset naureskelevat nassen yrityksille olla hurmaava ja pitävät pilkkanaan ja se jos mikä on katkeroittamaan nassen. Tosiaan, pysyviä ihmissuhteita ei ole jäljellä eikä uusia juuri saa luonteestaan johtuen. Yksinäinen loppu on 99% nasseilla edessä. Kun vierestä seuraavat nuorten menestystä nais/miesmaailmassa. Normaalilla ihmisellä on muutakin kuin ulkonäkö johon nojata, se luonne, mutta nassella ei enää mitään.

Ja kun nuorena kuvittelee ettei vanhene, niin niin ne vuodet vain kuluu kuten jokaisella meistä. Se pilkka minkä on itse kohdistanut vanhempiin "rupsahtaneisiin" on narsistilla edessä halusi tai ei.

Vierailija
51/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei narsistia pysty parantamaan. Paras kommentti minkä terve ihminen mulle sanoi kun olin surullinen narsistin käytöksestä ja empatiakyvyn puuttesta oli ettet kai kuvittele että torumalla häntä luule hänen tulevan toisiin ajatuksiin, että yhtäkkiä tajuaisi "voi mua, anteeksi että aiheutin pahaa mieltä, ikinä enää en tee niin, lupaan". Eli hukkaan heitettyä energiaa, parempi antaa olla ja keskittyä hyviin ihmisiin.

Vierailija
52/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse veikkaisin, että tuosta seuraa joko 

-kylmä vastahyökkäys, jossa narsisti sanoo jotain yhteisesti loukkaavaa tai sitten hyökkää jokaisen henkilön kimppuun joko paikan päällä tai kostaa jälkikäteen

tai

-dramaattinen, suuria tunteita täynnä oleva näytös, jossa narsisti esittää romahtavansa, olevansa väärinymmärretty ja jossa interventioon osallistujat/muut tilanteessa olevat joutuvat häntä lopulta lohduttelemaan

Vierailija
53/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat niin rasittavia ja kammottavia ihmisiä että eivät ansaitse interventiota.

Vierailija
54/61 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
55/61 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teet työelämässä intervention narsistille? Ja vielä sellaiselle joka on itse asiassa todella hyvä työssään mutta käyttäytyy työtovereita kohtaan narsistisesti? Tällaiset on erittäin hankalia tilanteita, noita ihmisiä on ilmeisesti pakko vain sietää? Koko ajan saa olla varpaillaan, ettei vain tee mitään virhettä, narsisti nimittäin heti käyttää muitten mahdolliset heikkoudet edukseen. Kuinkahan paljon noita narsisteja on, kun minäkin olen jo ehtinyt työurani aikana törmätä kahteen aika pahaan tapaukseen, onneksi ei esimieheksi ole tullut narsistia, se on varmaan sietämätön tilanne. Siis nyt ei puhuta mistään huomionkipeästä henkilöstä tyyliin Alex Stubb, vaan oikeasti narsistisesti vinksahteneista tyypeistä, jotka ovat erittäin hankalia tyyppejä ja luovat työpaikalle nopeasti pelon ilmapiirin.

Niinpä, nämä tilanteet ovat ns. heränneelle työtoverille painajaismaisia (loput ovat joko hovissa tai ihmettelevät vielä työn henkistä kuormittavuutta ja pahaa oloaan). Itse olen ollut useita vuosia narsistin suurennuslasin alla. Ihmettelen vain sitä, kuinka ihmeessä hän voi tehdä työnsä hyvin ja samalla aktiivisesti seurata muiden työskentelyä. -Tuonkin potentiaalin kun saisi käytettyä johonkin rakentavaan. Mutta ei, silmätikun toimintaa seurataan tiiviisti ja raportoidaan/valitetaan jokaisesta pienestäkin normipoikkeamasta. Itseni kohdalla kontrolloitiin vessakäyntejä, kahvinkulutusta, työvälineiden käyttöä, ilmeitä, eleitä jne. En olisi myöskään saanut näkyä tai kuulua työyhteisössä ollenkaan. Tehdä vain työni tehokkaasti ja poistua paikalta. Niin, ja tietenkin ottaa vastaan tältä kollegalta verbaaliset ryöpytykset mukisematta. Jos puhuin näistä asioista esimiehelle, niin "rollin".

-Auta armias, jos erehdyit millään tavalla sanomaan poikkipuolisen sanan hänen toiminnastaan, niin silloin seurasi räjähdys. Syy mihinkään ei myöskään ole koskaan hänessä, aina muissa. Pieniä interventioita (tt, ta, tth) yritettiin, tuloksetta juuri edellä mainitusta syystä. Ei yksinkertaisesti osaa/uskalla kohdata itseään ja tekojaan silmästä silmään, vaan kieltää kaiken. Ainoa myönnytys mihinkään suuntaan on se, että on kuulemma persoonana "temperamenttinen". Ikään kuin tämä oikeuttaisi asiattoman käytöksen ja kollegaan kohdistuvan systemaattisen henkisen väkivallan.

Alan pikkuhiljaa tulla siihen lopputulokseen, että näitä tyyppejä ei voi auttaa. Mutta uhreja voi, ja tähän tulisi keskittyä. Eli jos olet uhri, hae apua! Omakohtainen kokemukseni näistä interventioista on siis se, että narsisti ei niissä herää. Omassa tapauksessa narsisti vaikuttaa hyvinkin rationaalisesta ja tekee vastuullista työtä; eli luulisi tolkun kansalaiseksi. Mutta piru se on lampaan vaatteissa. 

Vierailija
56/61 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti tekee mitä tahansa, narsistihan vaikka hakkeroituu uhrinsa elämään kotikoneelle jos vain taidot riittävät. Vakoilee, kyttää, piinaa, uhkailee, nujertaa, alistaa, ajaa uhrinsa lopulta ihan hermoraunioksi. Lopulta uhri, jota on piinattu mahdollisesti jo kauankin, alkaa oireilla jatkuvassa stressissä elämisen vuoksi rajustikin, kukapa ei alkaisi. Uhri alkaa saada itkukohtauksia, raivokohtauksia mitä tahansa lähes epätoivoista, koska se tieto siitä että sairas ihminen piinaa ja seuraa eikä jätä rauhaan eikä kunnioita ihmisarvoa ja yksityisyyttä, kotirauhaa, sellainen on jotain aivan kamalaa.

Kuulostaa psykiatrialta.

Vierailija
57/61 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma ilman narsisteja olisi niin ihana paikka. Kukaan ei kiusaisi, kukaan ei mitätöisi ja luokittelisi ihmisiä, kukaan ei puhuisi pahaa, olisi vain rauhaa ja rakkautta, ja sellaisetkin jotka eivät toisistaan niin pidä, jättäisivät toisensa huomaavaisesti rauhaan, kun se narsistiosapuoli ei jatkuvasti hyökkäilisi ja tahtoisi lietsoa jatkuvaa eripuraa.

No mikä tää nyt oli :D

Kyllähän tänne jäisi vielä varmaan miljardi kusipäätä, vaikka narsistit katoaisivatkin.

Olen kohdannut elämässäni kymmeniä kusipäitä, mutta vain yhden narsistin. Näiden välillä on se ero, että kusipään tunnistaa heti ja ne pystyy hoitelemaan helposti. Kusipään pitää automaattisesti etäällä ja tälle ei missään tapauksessa tule mieleenkään paljastaa omia heikkoja kohtiaan. Useimmiten kusipäitä kohdellaan kusipäinä. Ja jos haluat lähteä kusipäätä auttamaan kusipäisyydestään, tämä yleensä onnistuu; kusipäällä on nimittäin omatunto ja jossain sisällä halu rakentaa kestävä ihmissuhde vailla kulisseja.

Narsisti näyttelee ihanaa ja rakastettavaa ihmistä kunnes olet avannut sisimpäsi hänelle. Sitten alkaa järjestelmällinen tuhoaminen. Ihmisyys sinussa on tapettava.

Että jos valita pitää, niin mieluummin miljardi kusipäätä kuin kymmenen narsistia.

Vierailija
58/61 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos narsistille tekee intervention, johon osallistuu esim. 10 ihmistä ja kaikki toitottaa yhteen ääneen narsistille kuinka hän on väärässä ja sairas? Mitä tapahtuu?

Jos minä, terve ihminen, olen oikeassa ja kaikki muut väärässä, jossain vaiheessa tajuan että ei helvetti, minähän se tässä olen hullu.

Narsistille ei vain mene tämäkään ilmeisesti jakeluun?

Kun tuo kohdistuu narsistin uhriin, on helvetti irti hänen elämässään. Kääntyy taviksetkin vastaan, kun toinen puolustautuu keinolla millä hyvänsä. Pelkkä puolustus moodi päällä.

Tämähän on juuri koulukiusaamisen tavoite. Viedä ihmisyys. Todellisen tilan ymmärtävät.ei voi mitään Olet lopun elämää alistettuna.

Olen edelleenkin vihainen joiden tärkeilijöiden narsisti psykopaattileikeistä. Alkaa olla hintaa. Moni on leimautunut syyttä, kun puolustautuu samoin keinoin, kuin pahoinpitelijä on tehnyt. Aspergerit, traumatisoituneet, jne. Todelliset paholaiset on vapaalla.

Vierailija
59/61 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elärikolakia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa salavideota niistä narsisteista. Tiedän, että kohta joku narsisti hyppää tähän lakikirjan kanssa ja sanoo ettei saa. Kyllä saa! Ei sitä videota tarvitse nettiin laittaa, mutta onpahan todiste suvulle, joka nuolee narsistin kättä.

Videointi olisi erittäin järkevää uhrin kannalta. Itse vähän uskottelin narsistille että olin ottanut salavideota narsistin äärimmäisen sairaasta toiminnasta, täten sain valtin joka hillitsee hieman narsistin käytöstä itseäni kohtaan. Todellisuudessa en pystynyt ottamaan videota, voin liian pahoin hetken seuratessani narsistin touhuja, katosin. Suosittelen lämpimästi videointia!

Mä olen nauhoittanut ja videoinut pari narsistin raivokohtausta. Se sairas käytös ja hullut puheet on täysin päinvastaisia kuin se kiiltokuva, jota hän tahtoo ulkopuolisille esittää.

Ihan kuin häneltä katoaisi kontrolli kokonaan kun hän raivoaa silmät tulisina ja suu vaahdossa. Uhkailee väkivallalla ja syytää solvauksia.

Vielä en ole uskaltanut soittaa nauhoituksia kenellekään, mutta pari kertaa olen saanut narsistista ns. otteen ja pelastettua itseni mainitsemalla nauhoitusten olemassaolosta. Kummasti hiljentää.

Narsistia vastaan ei tehoa kuin kovat keinot. Narskun ikiomat menetelmät ja aseet. Jos jää nurkkaan hymisemään, on ikuinen uhri ilman omaa tahtoa.

Tuommoisilla nauhoilla kiristäminen on rikos, tiesitkö? Ymmärrän että epätoivoissa teit mutta on aika narskua tuokin ettet edes ajatellut tätä....

Joskus videoiminen on todella sairasta kiusantekoa ja voi osua myös uhriin. Ja kun se tehdään laumassa ja se menee sosiaaliseen mediaan niin on se kivitykseen verrattavaa. Risumies kuoli. Eikö se ollut jotain kuoleman tuottamukseen verrattavaa? Olisi minunkin pitänyt ottaa päivämäärät ja soitella poliiseja, kun uhkailtiin esim. Sormien katkomisella. Jne. Tässä alkaa olla aika väsynyt ja kroonisesti vihainen, kun nämä jutut päättyvät aina huonosti. Näissä syntyy elinikäisiä vahinkoja.

Vierailija
60/61 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne uhrit romahtaa olen samaa mieltä. Narsistille käy niin harvoin.