Interventio narsistille
Mitä jos narsistille tekee intervention, johon osallistuu esim. 10 ihmistä ja kaikki toitottaa yhteen ääneen narsistille kuinka hän on väärässä ja sairas? Mitä tapahtuu?
Jos minä, terve ihminen, olen oikeassa ja kaikki muut väärässä, jossain vaiheessa tajuan että ei helvetti, minähän se tässä olen hullu.
Narsistille ei vain mene tämäkään ilmeisesti jakeluun?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Maailma ilman narsisteja olisi niin ihana paikka. Kukaan ei kiusaisi, kukaan ei mitätöisi ja luokittelisi ihmisiä, kukaan ei puhuisi pahaa, olisi vain rauhaa ja rakkautta, ja sellaisetkin jotka eivät toisistaan niin pidä, jättäisivät toisensa huomaavaisesti rauhaan, kun se narsistiosapuoli ei jatkuvasti hyökkäilisi ja tahtoisi lietsoa jatkuvaa eripuraa.
No mikä tää nyt oli :D
Kyllähän tänne jäisi vielä varmaan miljardi kusipäätä, vaikka narsistit katoaisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti esittää aina sitä rauhallista ja tasapainoista kunnes on saanut uhrinsa lähes epätoivon partaalle.
Lähes epätoivon partaalle? Ei se siihen lopu, jatkuu kunnes saa uhrin kallion kielekkeelle ja uhrin itse hyppäämään alas. Jonka jälkeen narsisti hymähtää ja valitsee vain seuraavan uhrin, josta imee taas elämän mehut.
Voisiko please joku nainen rakastua siihen narsistiin jotta hän jättäisi minut ja lapseni rauhaan.
Yhh, jo tästä ketjusta tulee ahdistava olo kun jotkut vastaukset kuvaa niin paljon sitä mitä koin onneksi jo päättyneessä avioliitossani. Miehellä ei ollut mitään virallista narsisti-diagnoosia joten en tiedä oliko oikeasti sitä, mutta valtavasti tuollaisia piirteitä kuin täälläkin kuvattu, eli erittäin viehättävä ulkomaailmalle mutta sitten kun oli minut hurmannut ja sitonut, hirvittävän julma kodin seinien sisäällä minulle, systemaattinen itsetuntoni nakertaminen ja psyykeni tuhoaminen (alkoholisoiduin sen suhteen aikana kestääkseni), minun saamiseni uskomaan että minä olen ainoa epätasapainoinen ja ongelmainen meistä. Kumma kyllä vaan, ne ongelmat, niin ahdistus, itkuisuus kuin viinan tarvekin loppuivat kun lopulta miehestä pääsin.
Itselleni oli suurin yllätys se että narsisti voi olla muualla kuin kotona tosiaan niin aidon empaattisen ja ihanan ihmisen oloinen. Minä olin kuvitellut aina että ne on kyllä vauhdikkaita ja menestyviä ja siksi pidettyjä, mutta en millään olisi voinut uskoa että julma narsistipiirteinen voi olla näyttelemässään julkiroolissa ymmärtäväinen, empaattinen, herkkä ja uskoutumaan rohkaiseva. Sellainen tämä minun exäni kuitenkin oli. Nykyisin muuten elättää itsensä Life Coach -palveluita tarjoamalla. Siinäpä on ihana elämänvalmentaja, mies jonka jäljiltä sen ensimmäinen vaimo on vieläkin päihdeongelmainen ja tarvitsee mielialalääkkeitä ja minäkin vielä toivun siitä kun mies sai minut uskomaan että olen maailman rumin ja vastenmielisin nainen (jota hän jostain syystä hyvyyttään armosta sietää).
Kaikissa työhönotoissa pitäisi mielestäni pyrkiä selvittämään kunnolla onko henkilöllä narsistinen luonnehäiriö. Vaikka henkilö olisikin osaava ja pätevä, niin hän onnistuu kyllä pilaamaan ilmapiirin niin tehokkaasti, ettei ole kovin fiksua palkata tuollaista henkilöä.
Ottakaa salavideota niistä narsisteista. Tiedän, että kohta joku narsisti hyppää tähän lakikirjan kanssa ja sanoo ettei saa. Kyllä saa! Ei sitä videota tarvitse nettiin laittaa, mutta onpahan todiste suvulle, joka nuolee narsistin kättä.
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa tapauksissa narsisti itse ymmärtää ja tiedostaa itse olevansa narsisti. Eli ei välitä muiden tunteista vaan jatkaa toimintaansa piittamatta mitä muut ajattelevat. Voit toki silti yrittää ja katsoa, miten käy.
Onko näin, että useimmat narsistit tiedostavat olevansa narsisteja? Mulla on päinvastainen käsitys, että he eivät ymmärrä sitä vaan pitävät itseään virheettömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma ilman narsisteja olisi niin ihana paikka. Kukaan ei kiusaisi, kukaan ei mitätöisi ja luokittelisi ihmisiä, kukaan ei puhuisi pahaa, olisi vain rauhaa ja rakkautta, ja sellaisetkin jotka eivät toisistaan niin pidä, jättäisivät toisensa huomaavaisesti rauhaan, kun se narsistiosapuoli ei jatkuvasti hyökkäilisi ja tahtoisi lietsoa jatkuvaa eripuraa.
Kyllähän tänne jäisi vielä varmaan miljardi kusipäätä, vaikka narsistit katoaisivatkin.
"Tavallisella" kusipäällä on sentään jotain empatiakykyä, kusipää ei tee mitä tahansa uhrilleen, ei esimerkiksi systemaattisesti kiusaa ja vainoa ketään elävää olentoa. Kyllä ne ovat narsisteja ja sosiopaatteja jotka niin tekevät, ja jos niitä ei olisi, maailma olisi niin paljon turvallisempi, parempi ja kauniimpi. Se kärsimys, mitä nuo "ihmiset" elämänsä aikana aiheuttavat monille, on surullinen ja kamala tosiasia. Ja narsisti ei koskaan muutu, saattaa vain hetken aikaa näytellä taitavastikin, mutta aina uusi ja sen jälkeen uusi uhri tulee kärsimään, aina uusi. Se on niin surullista. :(
Mulla kehtasi naapurimieskin todeta että sehän on ihan hauska kaveri. Joo ei naapuri tiennyt että mies on pahoinpitelyillään ehdonalaisessa ja että minä olen jatkuvassa uhassa.
Narsistinen sisar puhuu minusta pahaa lapsilleni, ja lapsistani pahaa minulle. Olen sanonut, että se loukkaa minua, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. Lapseni välttelevät häntä, niin johtuisiko siitä? Itse joudun pakosta olemaan tekemisissä yhteisten asioiden kautta, vaikka raskasta on, joka puhelun jälkeen päätä särkee.
Mikä olisi paras keino päästä hänen otteestaan irti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tavallisella" kusipäällä on sentään jotain empatiakykyä, kusipää ei tee mitä tahansa uhrilleen, ei esimerkiksi systemaattisesti kiusaa ja vainoa ketään elävää olentoa. Kyllä ne ovat narsisteja ja sosiopaatteja jotka niin tekevät, ja jos niitä ei olisi, maailma olisi niin paljon turvallisempi, parempi ja kauniimpi. Se kärsimys, mitä nuo "ihmiset" elämänsä aikana aiheuttavat monille, on surullinen ja kamala tosiasia. Ja narsisti ei koskaan muutu, saattaa vain hetken aikaa näytellä taitavastikin, mutta aina uusi ja sen jälkeen uusi uhri tulee kärsimään, aina uusi. Se on niin surullista. :(
Mä yritin ahdistavassa tilanteessa pyytää että lapsen edun kannalta haluaisin viettää lomani turvatussa paikassa. Kaupunki ei rahoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa tapauksissa narsisti itse ymmärtää ja tiedostaa itse olevansa narsisti. Eli ei välitä muiden tunteista vaan jatkaa toimintaansa piittamatta mitä muut ajattelevat. Voit toki silti yrittää ja katsoa, miten käy.
Onko näin, että useimmat narsistit tiedostavat olevansa narsisteja? Mulla on päinvastainen käsitys, että he eivät ymmärrä sitä vaan pitävät itseään virheettömänä.
Joo, uskon oman kokemukseni perusteella myös, etteivät kaikki tiedosta asiaa. Osalla on illuusio omasta "täydellisyydestä". Muiden ihailu ruokkii tätä illuusiota. Usealle narsistille tulee kyllä romahdus jossain vaiheessa elämää, illuusio ei säily loputtomasti.
Narsistin tunnistaa helposti siitä että omien virheiden myöntäminen on narsistille lähes mahdotonta. Kyse voi olla todella vähäpätöisestä asiasta, mutta silti narsistille oman virheen myöntäminen on todella vaikeaa. Lisäksi narsisti haistaa toisen tekemän virheen tai heikkouden kilometerin päästä ja käy välittömästi kimppuun, saa siitä ilmeisesti jotain sairasta mielihyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa salavideota niistä narsisteista. Tiedän, että kohta joku narsisti hyppää tähän lakikirjan kanssa ja sanoo ettei saa. Kyllä saa! Ei sitä videota tarvitse nettiin laittaa, mutta onpahan todiste suvulle, joka nuolee narsistin kättä.
Videointi olisi erittäin järkevää uhrin kannalta. Itse vähän uskottelin narsistille että olin ottanut salavideota narsistin äärimmäisen sairaasta toiminnasta, täten sain valtin joka hillitsee hieman narsistin käytöstä itseäni kohtaan. Todellisuudessa en pystynyt ottamaan videota, voin liian pahoin hetken seuratessani narsistin touhuja, katosin. Suosittelen lämpimästi videointia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, uskon oman kokemukseni perusteella myös, etteivät kaikki tiedosta asiaa. Osalla on illuusio omasta "täydellisyydestä". Muiden ihailu ruokkii tätä illuusiota. Usealle narsistille tulee kyllä romahdus jossain vaiheessa elämää, illuusio ei säily loputtomasti.
Narsistin tunnistaa helposti siitä että omien virheiden myöntäminen on narsistille lähes mahdotonta. Kyse voi olla todella vähäpätöisestä asiasta, mutta silti narsistille oman virheen myöntäminen on todella vaikeaa. Lisäksi narsisti haistaa toisen tekemän virheen tai heikkouden kilometerin päästä ja käy välittömästi kimppuun, saa siitä ilmeisesti jotain sairasta mielihyvää.
Kyllä mä tiedän, millainen narsku on. Tuota en usko ollenkaan, että usealle narsistille tulee romahdus jossain vaiheessa elämää. Miksi narsisti romahtaisi, mikä ajaisi muka narsistin romahdukseen? En vaan usko kokemuksieni perusteell.a
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videointi olisi erittäin järkevää uhrin kannalta. Itse vähän uskottelin narsistille että olin ottanut salavideota narsistin äärimmäisen sairaasta toiminnasta, täten sain valtin joka hillitsee hieman narsistin käytöstä itseäni kohtaan. Todellisuudessa en pystynyt ottamaan videota, voin liian pahoin hetken seuratessani narsistin touhuja, katosin. Suosittelen lämpimästi videointia!
Mä olen nauhoittanut ja videoinut pari narsistin raivokohtausta. Se sairas käytös ja hullut puheet on täysin päinvastaisia kuin se kiiltokuva, jota hän tahtoo ulkopuolisille esittää.
Ihan kuin häneltä katoaisi kontrolli kokonaan kun hän raivoaa silmät tulisina ja suu vaahdossa. Uhkailee väkivallalla ja syytää solvauksia.
Vielä en ole uskaltanut soittaa nauhoituksia kenellekään, mutta pari kertaa olen saanut narsistista ns. otteen ja pelastettua itseni mainitsemalla nauhoitusten olemassaolosta. Kummasti hiljentää.
Narsistia vastaan ei tehoa kuin kovat keinot. Narskun ikiomat menetelmät ja aseet. Jos jää nurkkaan hymisemään, on ikuinen uhri ilman omaa tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yritin ahdistavassa tilanteessa pyytää että lapsen edun kannalta haluaisin viettää lomani turvatussa paikassa. Kaupunki ei rahoittanut.
Vaisto sanoi että mies pistää ranttaliksi heti kun mahdollisuus tulee. En ole tyhmä. Toivoin että olisin saanut olla lapseni kanssa turvallisessa paikassa pari viikkoa. En usko että tässä maassa kukaan ajattelee lapsen parasta vaan pelkkää rahaa, jopa julkinen sektori. Toin pelkoni selvästi ilmi, eikä minua uskottu. Sain viestejä, puheluita, rahankiristystä, yrityksiä tulla kotiini. En uskaltanut edes kertoa niistä koska pelkäsin kostoa. En pystynyt nukkumaan silloin kun olisi ollut tarve! Hoidin kotia, sisustin, tilasin kotiin hyvää ruokaa. Tein kaiken mitä piti. Elämä on suurinta tragediaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista tilannetta ei tule. Kunnon narsku järjestää elämänsä varmasti niin, että elämäänsä osallistuvilla ihmisillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Verisukulaisetkin narsisti erottaa toisistaan valheilla. Ja tyhmät uhrit eivät tajua ottaa puheeksi kuulemiansa loukkauksia siltä, keneltä narsisti oli kertonut kuulleensa yhtä jos toista solvausta.
Mulla on onneksi äitini, siskoni, isäni ja tyttäreni puolellani. He ovat nähneet mitä tämä mies teki minulle.
Ei toimi. Enkä suosittele yrittämään.
T. narsistiäidin tytär.
Narsisti tekee mitä tahansa, narsistihan vaikka hakkeroituu uhrinsa elämään kotikoneelle jos vain taidot riittävät. Vakoilee, kyttää, piinaa, uhkailee, nujertaa, alistaa, ajaa uhrinsa lopulta ihan hermoraunioksi. Lopulta uhri, jota on piinattu mahdollisesti jo kauankin, alkaa oireilla jatkuvassa stressissä elämisen vuoksi rajustikin, kukapa ei alkaisi. Uhri alkaa saada itkukohtauksia, raivokohtauksia mitä tahansa lähes epätoivoista, koska se tieto siitä että sairas ihminen piinaa ja seuraa eikä jätä rauhaan eikä kunnioita ihmisarvoa ja yksityisyyttä, kotirauhaa, sellainen on jotain aivan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nauhoittanut ja videoinut pari narsistin raivokohtausta. Se sairas käytös ja hullut puheet on täysin päinvastaisia kuin se kiiltokuva, jota hän tahtoo ulkopuolisille esittää.
Ihan kuin häneltä katoaisi kontrolli kokonaan kun hän raivoaa silmät tulisina ja suu vaahdossa. Uhkailee väkivallalla ja syytää solvauksia.Vielä en ole uskaltanut soittaa nauhoituksia kenellekään, mutta pari kertaa olen saanut narsistista ns. otteen ja pelastettua itseni mainitsemalla nauhoitusten olemassaolosta. Kummasti hiljentää.
Narsistia vastaan ei tehoa kuin kovat keinot. Narskun ikiomat menetelmät ja aseet. Jos jää nurkkaan hymisemään, on ikuinen uhri ilman omaa tahtoa.
Tuommoisilla nauhoilla kiristäminen on rikos, tiesitkö? Ymmärrän että epätoivoissa teit mutta on aika narskua tuokin ettet edes ajatellut tätä....