Interventio narsistille
Mitä jos narsistille tekee intervention, johon osallistuu esim. 10 ihmistä ja kaikki toitottaa yhteen ääneen narsistille kuinka hän on väärässä ja sairas? Mitä tapahtuu?
Jos minä, terve ihminen, olen oikeassa ja kaikki muut väärässä, jossain vaiheessa tajuan että ei helvetti, minähän se tässä olen hullu.
Narsistille ei vain mene tämäkään ilmeisesti jakeluun?
Kommentit (61)
Hyökkää jokaisen kymmenen eri ihmisen kimppuun vaikka sitten fyysisesti vaientaakseen totuuden kammottavan äänen joka järisyttää koko hänen maailmankuvaansa ja saa psyyken leviämään tuskallisesti.
Miten ajattelit sen tehdä, ainakin fiksut narsistit ovat sen verran taitavia että kymmenestä ihmisestä noin kahdeksan nielee kaiken mitä narsisti sanoo, ja ehkä kaksi osaavat epäillä. Nämä kaksi ovat sitten tietenkin sairaita, vainon ja kiusan kohteita. Näin siis oikeilla ja fiksuilla narsisteilla, ei niillä jotka aaveetmammat tunnistaa sekunnissa.
No ei se nyt noin mene että kymmenen idioottia yrittää selittää mustaa valkoiseksi. Maailmassa on enemmän typeryksiä kuin meitä fiksuja, joten jätän ihan suosiolla muiden löpinät sikseen.
Luultavasti tuollaista interventiota ei saada edes aikaan, koska useimmat narsistit ovat onnistuneet hurmaamaan lähes kaikki muut paitsi ehkä ihan lähimmät - usein se on vain puoliso joka tietää totuuden narsistista. Kaikki muut ovat nähneet hänestä ehkä vain paremman puolen, sen jota han haluaa näytellä maailmalle saadakseen suositota ja ihailua.
Esim. siskoni narsistimies hurmasi jopa terapeutin parisuhdeterapiassa niin, että aika pian siellä käsiteltiinkin siskoni oletettuja ongelmia (mm. yliherkkyys) kun ei terapeuttikaan meinannut uskoa että niin ihana ja sydämellinen mies kuin se narsisti oli, voisi olla oikeasti sellainen kuin mitä vaimo kuvaa. Vaimossahan se vika on oltava, vähintään yliherkkä tai sitten suorastaan vainoharhainen...
Eipä tuo menisi esim. uskovaisellekaan. Siis että kymmenen ateistia tulee sanomaan että on pöpiä uskoa mielikuvitusolentoihin kuten Jumalaan, vieläkin elävään Jeesukseen ja enkeleihin, niin eipä taida monikaan uskovainen taipua enemmistöpaineen edessä ;)
Narsisti esittää aina sitä rauhallista ja tasapainoista kunnes on saanut uhrinsa lähes epätoivon partaalle.
Tuo toimii ehkä vain alkoholisteille tai narkkareille, jotka sisimmässään myöntävät avun tarpeensa. Eihän narsistia auta edes pitkä, ammattimainen terapiakaan.
Miten teet työelämässä intervention narsistille? Ja vielä sellaiselle joka on itse asiassa todella hyvä työssään mutta käyttäytyy työtovereita kohtaan narsistisesti? Tällaiset on erittäin hankalia tilanteita, noita ihmisiä on ilmeisesti pakko vain sietää? Koko ajan saa olla varpaillaan, ettei vain tee mitään virhettä, narsisti nimittäin heti käyttää muitten mahdolliset heikkoudet edukseen. Kuinkahan paljon noita narsisteja on, kun minäkin olen jo ehtinyt työurani aikana törmätä kahteen aika pahaan tapaukseen, onneksi ei esimieheksi ole tullut narsistia, se on varmaan sietämätön tilanne. Siis nyt ei puhuta mistään huomionkipeästä henkilöstä tyyliin Alex Stubb, vaan oikeasti narsistisesti vinksahteneista tyypeistä, jotka ovat erittäin hankalia tyyppejä ja luovat työpaikalle nopeasti pelon ilmapiirin.
Perheen sisällä interventio olisi toivottovaa. Vaikka se ei narsistia muuta, muuttaisi se tilannetta niin että vastassa on rykmentti, ei yhtä poloista uhria.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti esittää aina sitä rauhallista ja tasapainoista kunnes on saanut uhrinsa lähes epätoivon partaalle.
Jep, tuo on juuri narsistien yksi kauheimpia piirteitä. Useimmat tosiaan alkavat epäillä jopa omaa mielenterveyttään, koska se narsisti vaikuttaa aina rauhalliselta, loogiselta ja järkevältä, ja julmuus on kätkettyä. Moni narsisti on myös psykologisesti erittäin herkkävaistoinen ja osaa asteittain lisätä julmuutta niin ettei toinen huomaa kuinka paha tilanne on, kun loukkaukset on kasvaneet vähäisistä tölväyksistä asteittain täydelliseen itsetunnon murentamiseen.
Useimmissa tapauksissa narsisti itse ymmärtää ja tiedostaa itse olevansa narsisti. Eli ei välitä muiden tunteista vaan jatkaa toimintaansa piittamatta mitä muut ajattelevat. Voit toki silti yrittää ja katsoa, miten käy.
Tällaista tilannetta ei tule. Kunnon narsku järjestää elämänsä varmasti niin, että elämäänsä osallistuvilla ihmisillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt noin mene että kymmenen idioottia yrittää selittää mustaa valkoiseksi. Maailmassa on enemmän typeryksiä kuin meitä fiksuja, joten jätän ihan suosiolla muiden löpinät sikseen.
Tämä oli täydellinen vastaus. :D Jos noin erikoinen tilanne sattuisi, että kymmenen ihmistä tietäisi totuuden ja ryhtyisi hommaan, ei se menisi edes jankkaamalla perille. "En viitsi edes keskustella teidän mitättömyyksien kanssa." "Etkö ymmärrä että sinä olet manipuloinut kaikki nuo yhdeksän ihmistä minua vastaan, kuinka saatoit tehdä niin minulle, viattomalle ihmiselle?"
En usko että onnistuu. Narsistin on täytynyt jo järkkyä pahasti raiteiltaan, jos hän on näyttänyt todellisen puolensa kymmenelle läheiselle.
Omassa ystäväpiirissäni narsisti on niin pidetty ja ihailtu, että ei sillä olisi mitään merkitystä, jos muutama soraääni jostain kuuluisi. Hän saa vaivatta hurmattua elämäänsä uusia ihailijoita hetkessä, ja vanhat ystävät voi haukkua, nöyryyttää ja jättää. Hehän ovat vain kateellisia, juntteja ja luusereita.
Vierailija kirjoitti:
Lähes epätoivon partaalle? Ei se siihen lopu, jatkuu kunnes saa uhrin kallion kielekkeelle ja uhrin itse hyppäämään alas. Jonka jälkeen narsisti hymähtää ja valitsee vain seuraavan uhrin, josta imee taas elämän mehut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu. Tätä ei voi ymmärtää ennen kuin on ollut itse narsistin vaikutuspiirissä vähän pidempään.
Narsistiset henkilöt ovat yleensä lapsuudessa psyykkisesti vammautuneita eikä tuollaiset henkilöt kyllä muutu normaaleiksi ihan helpolla.
Narsistinen käytös johtuu kai siitä, ettei vanhemmat ole hyväksyneet lastansa ehdoitta, vaan lapsen on pitänyt hakea hyväksyntää vanhemmiltaan olemalla koko ajan "täydellinen".
Vierailija kirjoitti:
Tällaista tilannetta ei tule. Kunnon narsku järjestää elämänsä varmasti niin, että elämäänsä osallistuvilla ihmisillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Verisukulaisetkin narsisti erottaa toisistaan valheilla. Ja tyhmät uhrit eivät tajua ottaa puheeksi kuulemiansa loukkauksia siltä, keneltä narsisti oli kertonut kuulleensa yhtä jos toista solvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu. Tätä ei voi ymmärtää ennen kuin on ollut itse narsistin vaikutuspiirissä vähän pidempään.
Älä. Sä ymmärrät sitten. Mä olen lähes ihmisraunio koko elämä pilattuna.
Jatkaa satavarmasti narsistista itsepetostaan.
Itse siinä tilanteessa narsisti joko:
-Pakenee jollakin verukkeella paikalta.
- Tekee näennäisiä myönnytyksiä ja on muka samaa mieltä, että pääsee tilanteesta pois jatkamaan vanhaa tyyliään. Saattaa esim. lupautua terapiaan mutta tietää jo asiaa luvatessaan, ettei tule sinne koskaan menemään.
- Vaikenee marttyyrimäisesti. Mulkoilee kulmiensa alta vihaisesti ja miettii päänsä sisällä sopivia kostotoimenpiteitä osallistujia kohtaan.
- kääntää jutun jonkun muun syyksi ja kaiken suureksi väärinymmärrykseksi. Mitään esitettyä ei ole koskaan tapahtunut.
- hakee tukea siitä, mitä joku muu muka joskus on sanonut. Narsisti yleensäkin vetoaa muiden puheisiin (joita itse kehittelee päänsä sisällä) ja erilaisiin auktoriteetteihin joita käyttää argumenttiensa vahvistuksina.