Monesti koiranomistajat suhtautuvat ylimielisesti kissoihin.
Miksi ihmeessä? Miten koira on kissaa hienompi eläin?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että jos ei ole ikinä kissaa omistanut, niin ei voi arvostella. Itse inhosin kissoja ennen yli kaiken ja olin koiraihminen henkeen ja vereen, mutta kun äitini hommasi kissanpennun, niin ihastuin siihen täysin :3 nyt itselläni on 2 kissaa, ja molemmat ovat aivan eri persoonia :) urpoja pikku otuksia <3
Juuri tällaisesta kommentoija 16 puhui.
Tietämättömyyteen perustuvat ennakkoasenteet luovat vahvoja mielipiteitä. Jos jotain lajia inhoaa periaatteesta se on rasismia.
Vierailija kirjoitti:
No, ne kissat on vaan sellasia omituisia... Hyökkivät kimppuun ykskaks - ensin tulevat kiehnäämään siihen et silitä, kun silität , katti hyökkää kynsin hampain sun kimppuun
Sit kissat repivät ja raapivat kaiken rikki sekä pissivät - sohvat, verhot...
Kissojakin voi kouluttaa :--D
Pidän kaikista eläimistä, myös kissoista, olen vain niille allerginen, toisin kuin koirille. Ehkä kissaihmisiin liittyy kokemusten kautta mielikuva laiskoista ihmisistä, ei tarvitse lähteä lenkille jne. Koiran kanssa syntyy myös läheisempi vuorovaikutussuhde, kissaa ei välttämättä kiinnosta seurustella ihmisen kanssa, harrastaa yms. Itselle kisa olisi tylsä lemmikki. Ja minulla on kyllä se kokemus että nimenomaan kissanomistajat ovat niitä ylenkatsojia ;)
Olen itse kissanomistajana huomannut joskus salaa suhtautuvani ylimielisesti tai jopa säälivästi koiranomistajiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään molemmista. Koira kuitenkin on aina iloinen kaveri, kissa lähinnä koriste-esine.
Tässä esimerkillistä kissojen vähättelyä.
ApEn vähättele kissoja. Tiedät ihan hyvin itsekin, että lähes jokainen koira lähtee muitta mutkitta omistajansa kanssa kävelemään, leikkimään ja nukkumaan vuorokaudenaikaan katsomatta. Kissa ei. Ja tässä on vastaus kysymykseesikin, jos välität sellaisen saada.
4
Juuri tuosta syystä jotkut pitävät koiria typerinä orjaluonteina ja toiset uskollisina ja älykkäinä ystävinä.
Jos haluaa ystävältä orjallista tottelevaisuutta ja mielistelevää nuoleskelua, niin onhan se koira silloin kissaa parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään molemmista. Koira kuitenkin on aina iloinen kaveri, kissa lähinnä koriste-esine.
ApEn vähättele kissoja. Tiedät ihan hyvin itsekin, että lähes jokainen koira lähtee muitta mutkitta omistajansa kanssa kävelemään, leikkimään ja nukkumaan vuorokaudenaikaan katsomatta. Kissa ei. Ja tässä on vastaus kysymykseesikin, jos välität sellaisen saada.
4
Juuri tuosta syystä jotkut pitävät koiria typerinä orjaluonteina ja toiset uskollisina ja älykkäinä ystävinä.
Jos haluaa ystävältä orjallista tottelevaisuutta ja mielistelevää nuoleskelua, niin onhan se koira silloin kissaa parempi.
Koirat tykkäävät olla ihmisten seurassa. Moni ihminen haluaa leikki- ja lenkkikaverin, ja koirasta saa seuraa ja usein myös turvaa. Koirat ovat iloisia ja älykkäitä.
Kissaihmiset ovat auktoriteettihakuisia nöyristelijöitä, joille on nautinto luovuttaa kotinsa kissan vessaksi ja itsensä kissan palvojaksi. Kissaihminen menee puolitajuttomaksi onnesta, kun kissa sattumalta tarjoaa itseään silitettäväksi hetken ajaksi eikä raavikaan silittävää kättä suikaleiksi. Kissa ei osaa edes leikkiä, vaan kaikki leikiltä näyttävä on oikeasti pikkujyrsijöiden saalistamista. Ja kuten eräs tutkija totesi, kotikissa todennäköisesti tappaisi omistajansa, jos olisi tarpeeksi kookas. :)
Vierailija kirjoitti:
No minä en koiraihminenä ymmärrä yhtään, mitä viehättävää kissoissa on. Minä näen ne eläiminä, jotka eivät ole tippaakaan kiinnostuneita ihmisestä ja joiden omistajien vessoista haisee aina. Mutta en minä niitä omasta mielestäni kuitenkaan mitenkään väheksy, sen enempää kuin vaikka hamstereita tai akvaarioitakaan.
Ihme yleistämistä! Itselläni on ollut sekä kissoja että koiria, ja kissojen kiintymys tuntuu paljon ns aidommalta. Koira palvoo sinua, vaikka kuinka sitä kohtelisit kaltoin, mutta kissan luottamus pitää ansaita.
Se, että luulee etteivät kissat ole kiinnostuneita ihmisestä, on vain tietämättömyyttä. Omat kissani juoksevat ovelle vastaan kun tulen kotiin ja seuraavat perässäni vaihtaessani huonetta. Ne istuvat suihkunkin ulkopuolella, kun peseydyn ja nukkuvat tyynylläni tai mahallani yöt. Älä yleistä.
Koira voi olla pelastustehtävissä, oppaana, tullissa huumekoirana, poliisin ja metsästäjän korvaamaton apulainen. Koira toimii vahtina lähes jokaisessa kodissa, jossa tällainen on. Ei tänne ainakaan kukaan tietämättäni voi tulla sisään.
Lääketieteellisellä puolella koiran palvelualttius ja hajuaisti ovat tulevaisuuden toivoja diagnooseja tehdessä.
Mutta useimmat koirathan ovat vain seurakoiria. Liikuttavat kuitenkin isäntäänsä/emäntäänsä. Eli kansanterveydellinen ja sitä myötä kansantaloudellinen näkökulma tähän.
Mitä kissa? Maalla kyllä harventaa hiiriä ulkokissana. Mikä on sisäkissan idea? Ei muuta kuin koriste-esine, kuten joku jo sanoikin.
Ei helvetti taas, kissat vs koirat ketju. Anna mun kaikki kestää. Oikeesti mun mielestä te kaikki ylieläinihmiset ootte samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4
Jos haluaa ystävältä orjallista tottelevaisuutta ja mielistelevää nuoleskelua, niin onhan se koira silloin kissaa parempi.Koirat tykkäävät olla ihmisten seurassa. Moni ihminen haluaa leikki- ja lenkkikaverin, ja koirasta saa seuraa ja usein myös turvaa. Koirat ovat iloisia ja älykkäitä.
Kissaihmiset ovat auktoriteettihakuisia nöyristelijöitä, joille on nautinto luovuttaa kotinsa kissan vessaksi ja itsensä kissan palvojaksi. Kissaihminen menee puolitajuttomaksi onnesta, kun kissa sattumalta tarjoaa itseään silitettäväksi hetken ajaksi eikä raavikaan silittävää kättä suikaleiksi. Kissa ei osaa edes leikkiä, vaan kaikki leikiltä näyttävä on oikeasti pikkujyrsijöiden saalistamista. Ja kuten eräs tutkija totesi, kotikissa todennäköisesti tappaisi omistajansa, jos olisi tarpeeksi kookas. :)
Koirako sitten leikkii roolileikkejä ja kotia? Oma koirani ainakin retuuttaa pehmoleluja "hengiltä" ja repii kappaleiksi. Ja tuo "kissa tappaisi omistajansa" kumottiin heti seuraavana päivänä. Kyse oli tutkimuksesta, jossa kissa rinnastettiin suuriin kissapetoihin, mutta missään ei sanottu sen haluavan tappaa yhtään ketään. Kissalle kehittyy pentuna ns "me vs muut" -ajattelumalli riippuen siitä, minkä eläinlajien kanssa se on tekemisissä ensimmäisten viikkojensa aikana. Siksi navetassa vain muiden kissojen kanssa tekemisissä olleet pennut eivät välttämättä koskaan kesyynny ja kiinny ihmiseen, kun taas kotona kasvatetut ja pienestä asti käsitellyt pennut laskevat ihmiset ystäviksi.
Terveisin koiran ja kissan omistaja :)
Apua! Suhtaudunko ylimielisesti kissaani? Auttakaa!
T. Joka neljäs koiran omistaja
Osa ihmisistä pelkää kissoja. Monet ovat allergisia.
Minä olisin halunnut koiran, mutta olin koko ajan kipeä (ennen syöpädiagnoosia), joten otin kaksi kissaa. Näistä kahdesta "koriste-esineestä" on ollut paljon seuraa ja hupia. Kissat ovat yksilöllisiä aivan kuten koiratkin ja minulla on kaksi hauskaa Hesy-versiota.
En minäkään pidä kaikista koirista tai kissoista, joten ihmiset saavat ajatella mitä haluavat.
On kyllä typerintä mitä olen kuullut, joku siis pitää kissanomistajia laiskoina, kun kissoja ei tarvitse lenkittää?
Ja ainoastaan kissataloudessa voi haista? Kissataloudessa ei?
Yleiatyksen juhlaa tämä ketju. Mutta Ap on oikeassa viestissään, väite käy hyvin toteen kun ketjun lukee.
Koira ihmiset ei tykkää kissoista, toiset pitää mölyt mahassa ja toiset ei. Itse tykkään kissoista ja joistakin pienistä koirista mutta kaikki eläimet on silti musta ihania.
Mä sanoin aina meidän nuorimmalla ragdoll pojulle että et sä mikään katti ole vaan koira sä olet.
En ikinä sano ääneen että en isoista koirista tykkää ja se ehkä enemmän pelkoa mutta mulle on kyllä kerrottu että ei kissoista tykätä.
Aika loukkaavaa sanoa kolmen kissan omistajalle että ei kissoista tykkää.
Kissat on ihan söpöjä, eikä mulla ole mitään sitä vastaan että ihmisillä on kissoja. Olen nähnyt kissoja jotka ovat yhtä seurallisia kuin koirat, tervehtivät kotiin tultaessa jne. Itse vaan en halua kissaa, saan koirasta enemmän irti, enkä halua kissaa pieneen kämppään ottaa, koska ei sitä voi ulos viedä niinkuin koiraa. Ehkä joskus lämpenen kissoille kun omistan isohkon talon.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä typerintä mitä olen kuullut, joku siis pitää kissanomistajia laiskoina, kun kissoja ei tarvitse lenkittää?
Ja ainoastaan kissataloudessa voi haista? Kissataloudessa ei?
Yleiatyksen juhlaa tämä ketju. Mutta Ap on oikeassa viestissään, väite käy hyvin toteen kun ketjun lukee.
Joo meillä tuoksuu vienosti laventeli. Heinäkuussa Intialainen kauppa. Kiitos Ever Cleanille.
Laiska kyllä olen ja en halua ulos tuulella, sateella ja pakkasella.
Tosin meillä ulkoilee yksi kissa valjaissa.
Aina ihmetyttää tämä kissaihmisten perustelu: kissa on niin oman tiensä kulkija ja itsenäinen.
Ovatko nämä ihmiset samaa mieltä häirikköoppilaan kanssa? Onko aina paras se, joka vähät välittää muista ja tekee mitä huvittaa?
Mikä siinä "itsenäisyydessä" on niin palvottava ominaisuus?
Jaa ragdoll kissat seuraa omistajaansa. Nuorin tulee aina mukaan takapihalle ja vinkuna ja oven raapiminen alkaa jos mukaan et ota.
Samoin tulee saunaan mukaan jos päästät.
Kun ollaan suihkussa niin istuu tyhjässä pesuvadissa.
Seuraavat aina ja ymmärtävät kiellon ja viestittävät mitä tahtovat."
No mites poikkevat koirasta?
Ragdoll on rauhallinen kissa mutta erittäin seurallinen ja ei kestä yksinoloa eli yksin näitä kissoja ei jätetä.
Kiintyy syvästi kotiväkeen ja ei koskaan satuta ihmistä.
Hyvälle tuoksuva silkkimäinen pitkä turkki.
a Koiranomistajana tätä ihmettelen itekin, että miksi.
Vaikka meillä onkin vain koira (ja jyrsijöitä lisäksi), niin kissat on silti aivan yhtä ihania lemmikkejä. En muutenkaan käsitä ajatustyyliä että joku on joko koira- TAI kissa-ihminen, miksei voi olla molempia? No, ehkä se onkin niiden ajatusmaailmasta lähtöisin, joiden mielestä kissat tai koirat on sellasia mikä on "ihan kiva" omistaa, ei niiden, jotka on niin aidosti eläinrakkaita ettei tuolleen lajittele.
Meillekin tulee kyllä kissojakin, kunhan aika on sopiva. Jokaista lemmikkiä meidän kodissa rakastetaan ja hoidetaan aivan yhtä paljon, lajista riippumatta :)
No, ne kissat on vaan sellasia omituisia... Hyökkivät kimppuun ykskaks - ensin tulevat kiehnäämään siihen et silitä, kun silität , katti hyökkää kynsin hampain sun kimppuun
Sit kissat repivät ja raapivat kaiken rikki sekä pissivät - sohvat, verhot...