pitääkö valmiita joulutorttulevyjä kaulia?
vai voiko vaan heittää uuniin. Ekaa kertaa siis tekemässä torttuja
t. sokea luumu
Kommentit (26)
Ihan miten itte tykkää, mutta ei niitä kannata uuniin heittää, parempi asetella nätisti leivinpaperille pellille.
Ei. Siksi niitä sanotaan valmiiksi torttulevyiksi.
Ei ja ne on leikattu siten, että niistä saa helposti tortut tehtyä.
Muistakaa: sakarat AINA myötäpäivään.
Ei tarvitse kaulita, sen kun puolittaa sen yhden levyn niin saa kaksi torttua yhdestä levystä. Siis kunhan puhutaan niistä torttutaikinalevyistä.
Valmiit pienet pitkulaiset torttulevyt, joista saa kaksi torttua - en kauli.
Ja mitä sakaroihin tulee, teen myös kukanmallisia tottuja joihin ei muodostu sakaroita.
Pitää lihanuijalla kaulia ja sakarat pitää olla myötäpäivään käännetty.
Mä kaulin sen verran, että kahden tortun levystä tulee kolme. Muuten tulee liian paksuja ja taikinaisia mielestäni.
Tortut on maailman yksinkertaisin leivottava, kunhan vaan muistat:
- taikinan leikkaus sopivan kylmästä, ei kuitenkaan kohmeisesta taikinasta
- kulmaviillot hieman vinoon keskustasta, kuitenkin kaikki samaan suuntaan.
- luumuhilloa tai marmeladia, ei mitään fucken Vihreitä Kuulia
Vierailija kirjoitti:
Mä kaulin sen verran, että kahden tortun levystä tulee kolme. Muuten tulee liian paksuja ja taikinaisia mielestäni.
Taikinaisuus johtuu liian lyhyestä paistoajasta tai matalasta paistolämpötilasta. Joulutorttu on kieltämättä vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taikinaisuus johtuu liian lyhyestä paistoajasta tai matalasta paistolämpötilasta. Joulutorttu on kieltämättä vaikea.
Lopputulokseen vaikuttaa se, onko torttulevyjen rasva: Margariinia vai voita.
Voitaikinasta tulee tietenkin paremmat joulutortut.
Ja lehtevämmät.
Ja lehtevyys tulee tietenkin erittäin hyvin kaulitusta voitaikinasta.
Itse kun pikaisesti leivoin itsenäisyyspäivän kahville ekat joulutortut, niin ostin valmiita voitaikina levyjä.
Ja pistelin niistä torttuvuolla nopsasti tortut pellille.
Pikkasenhan siitä jää levystä yli, kun torttuvuolla tortut painelee, mutta ne reunatkin voi siten kaulia tortuiksi tai taskutortuiksi.
Helppoa ja nopeaa on valmiista taikinasta joulutortut tekaista ja paistaa.
Itse pidän paljon rahkavoi taikinasta torttuihin.
Sitä ei kuitenkaan ole valmiina myytävänä, pitää itse valmistaa taikina.
Mitä useampaan jaksaa voitaikinan kaulita ja kerrostaa ja kaulita, sitä lehtevämmät tortut saa.
Parhaimmillaan tarjottavana joulutortut ovat, ihan pikkasen mikrossa lämmitettynä.
Kylmissä joulutorttuissa se kohmettunut rasva ja etenkin voin hyvä maku, ei tunnu ei maistu.
Teen hyrriä molempiin suuntiin yhtä paljon.
Vinkki: pirkalla on kirsikka-rommin makuista paistomarmeladia. Vie tortut ihan uudelle tasolle.
Torttuvuolla eli torttumuotilla tulee tasaisempia ja pienempiä, mutta näyttää sitten teollisilta ja tulee hävikkiä.
kannattaa tarkistaa että ainesosaluettelossa lukee sana voi. levyt joissa on käytetty margariinia ei maistu yhtä hyvältä.
Torttuvuoka, on kaupoissa myytävä pieni, muovinen muotti, jossa on valmiina viivat, joista sakarat muodostuu.
Tätä varmaan komentoija tarkoittaa, mutta muotin sijasta nimitystä torttuvuoka.
Kai murrejuttuja.
-eri
Tein juuri "joulutorttuja". Kaksi tein yhdestä levystä ja täytteenä oli sitä uutta paistonkestävää vaniljakreemiä ja omenakanelimarmeladia.
Todella hyviä, kuin tortun ja viinerin yhdistelmä.
En ole kaulinnut. Varmaan joku kaulii