Ravitsemusalan ihmiset ja FODMAP?
Tunnetteko te tarjoilijat, kokit, suurkeittiön henkilökunta ym. hyvin FODMAP-ruokavalion? Mietin, että teenkö ruokavaliosta itselleni liian vaikean, kun en uskalla mennä ravintoloihin, koska netissä oleva menu näyttää siltä, etten voi syödä mitään. Eli voisinko mennä vain reippaasti sisään ravintolaan ja kertoa, että minun täytyy noudattaa fodmap-ruokavaliota ja voisinko saada jotain siihen sopivaa syötävää? Vai tuleeko tässä kohtaa ongelma, että mitä, häh? Tuntuu toivottomalta ryhtyä luettelemaan kaikkea mitä ei voi syödä ja kenties joutuu sitten vielä kertomaan, että kysymys on ärtyvästä suolesta, mikä saattaa viedä jonkun muun ruokahalun.
Kommentit (3)
Ite oon moniallergisena käynyt jo vuosia syömässä ulkona. En puhu mistään ruokavaliosta, FODMAPista tuskin kukaan on kuullutkaan. Kysyn vain, onko mahdollista valmistaa mulle annos tietyistä aineista koska mulla on paljon allergioita. Ei ainakaan päin naamaa ole kukaan sanonut pahaa sanaa, ruoka on aina järjestynyt enkä koskaan ole saanut allergista reaktiota. Jos ei muuta niin ruokaisa salaatti löytyy maidottomana, gluteenittomana ja vaikka pelkillä kurkkusiivuilla, lihalla ja salaatilla. Ite voi läiskiä päälle öljyä ja balsamicoa.
FODMAPissahan voi syödä kuitenkin hyvinkin monipuolisesti, mikä ravintola on sellainen mistä ei löydy siihen mitään sopivaa ruokaa?
Itse tunnen, koska olen myös IBS-potilas ja joutunut kokeilemaan FODMAPia (josta ONNEKSI ei ollut minulle apua, koska olisi se ollut kauheaa joutua elämään niiden rajoitusten kanssa loppuikä - melkein mieluummin olisin pitänyt ikuisen ripulin ja vatsakouristukset ;) ). Mutta kyllähän yleensä FODMAP on huonommin tunnettu kuin monet muut erityisruokavaliot, ja sen toteutus ei siksi aina ole välttämättä ihan kauhean tarkkaa.
Lisäksi on muuten se ongelma, että ihan eri arvovaltaiset tahotkin pitävät eri ruoka-aineita FODMAPiin sopivina kuin toiset. Huomasin tämän, kun sain toisaalta ravitsemusterapeutilta suomalaiset ohjeet, ja sitten hänen suosituksestana latasin "The Monash University Low FODMAP Diet" kännykkäappsin. No, tämän appsin mukaanhan sitten taas osa ravitsemusterapeutin suosittelemista ruoka-aineista on oikein pahoja, ja sitten taas kielletyistä "vihreää palloa" eli sallittuja.
Loppukäsitykseni on, että on tosi yksilöllistä, mitkä FODMAPit (oligot, fruktoosi, polyolit vai laktoosi) on kenellekin pahoja ja mitkä ei, Ja osalla asia ei vaikuta mitään, kuten minulla - yhtä lailla oli IBS vaivoja low FODMAPilla kuin muutenkin. Eivät tunnu ruokavaliosta riippuvan itselläni yhtään mitenkään.