Koti puutarha viljelystä kysymys?
Miksi kaikista lehtikaalista, rukolasta ja nauriista syöty lehdet tai reikiä täynnä. Mikä olis auttanu työ meni hukkaan.
Kommentit (24)
ötökät söi, laita ensi vuonna tuhkavana kun kylvät ja kun kasveihin on noussut lehdet
Omat lehtikaalit jo niin isoja että ehkä selviävät hyökkäyksestä. En ole käyttänyt harsoa kun ei ole ehjiä.
Jotain myrkkyä olen ajatellut jos on myynissä, siis kaalikoita vastaan.
Vierailija kirjoitti:
ötökät söi, laita ensi vuonna tuhkavana kun kylvät ja kun kasveihin on noussut lehdet
Auttaskohan se tuhka vielä ,vaikka on syöty lehdet?
Harson alle ei ötökät pääse. Laitoin tänä vuonna lavakaulukseen kasvamaan retiisiä ja salaattia, tikut nurkkiin ja keskelle kannattelemaan harsoa ja kivillä harson reunat tiiviisti maata vasten. Ei reiän reikää yhdessäkään kasvissa ja kasvu oli todella nopeaa. Sen verran raottelin harsoa, että sain kasteltua, mutta sitten heti harso takaisin päälle.
Yleensä aina kannattaisi viljellä harson alla niin ei tule ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Harson alle ei ötökät pääse. Laitoin tänä vuonna lavakaulukseen kasvamaan retiisiä ja salaattia, tikut nurkkiin ja keskelle kannattelemaan harsoa ja kivillä harson reunat tiiviisti maata vasten. Ei reiän reikää yhdessäkään kasvissa ja kasvu oli todella nopeaa. Sen verran raottelin harsoa, että sain kasteltua, mutta sitten heti harso takaisin päälle.
Retiisin kasvu niin nopeaa että ei ötökät vielä ennen juhannusta häiritse. Salaattia syö vain etanat.
Älä viitsi. Kaali koin aiheuttama stressi tila:)
Vierailija kirjoitti:
"Koti puutarha viljely"...
Vierailija kirjoitti:
Yleensä harso tuudittaa väärään turvallisuuden tunteeseen ja ötökät pitää juhlia harson alla lämpimässä.
Harso on hyvä tai sitten kumppanuuskasvit. Monet yrtit karkottavat tuhohyönteisiä eli niitä kannattaa laitella sinne tänne puutarhaan kasvamaan. Kaalikoihin ja kirvoihin tepsivät esim. iisoppi, timjami, tilli, laventeli, salvia. Myös sipulit, valkosipuli ja samettikukat.
No mä vastaan: 'kotipuutarhaviljely' on yhdyssana.
Ei mulla muuta. Ihan vilpittömästi kuitenkin toivon, että saat avun ötököiden torjuntaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaskohan se tuhka vielä ,vaikka on syöty lehdet?
Kuiva tuhka voi auttaa etanoihin.
Ruiskuta mäntysuopaliuosta lehdille jos harhauttaisi kaalikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä harso tuudittaa väärään turvallisuuden tunteeseen ja ötökät pitää juhlia harson alla lämpimässä.
niin no sinä et ole puutarhuri ja minä olen. Sen harson käytön voi opetella käymällä kurssin tai kysymällä ammattilaisilta.
Olen opiskellut viljelypuolen ja viherrakennuspuolen ja sen lisäksi lukasin itseni hortonomiksi. Takana on yli kolmekymmentä vuotta työtä puutarha-alalta.
Vierailija kirjoitti:
Harso on hyvä tai sitten kumppanuuskasvit. Monet yrtit karkottavat tuhohyönteisiä eli niitä kannattaa laitella sinne tänne puutarhaan kasvamaan. Kaalikoihin ja kirvoihin tepsivät esim. iisoppi, timjami, tilli, laventeli, salvia. Myös sipulit, valkosipuli ja samettikukat.
Hyvä tarina nämä kumppanuuskasvit.
Kasvattakaa kaalia ja vaikka olisi mitä kumppanuuskasvia niin kaalin läheisin kumppani on kaalikoi, kaaliperhonen ja etana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin no sinä et ole puutarhuri ja minä olen. Sen harson käytön voi opetella käymällä kurssin tai kysymällä ammattilaisilta.
Olen opiskellut viljelypuolen ja viherrakennuspuolen ja sen lisäksi lukasin itseni hortonomiksi. Takana on yli kolmekymmentä vuotta työtä puutarha-alalta.
Vielä ei ole myöhäistä vaihtaa alaa. Suosittelen. Jokainen on hyvä jossain, sinäkin.
Horttonoomi on sitten hyvä ja antaa ihan kouriin tuntuvia neuvoja pätemisen ja vittuilun sijaan. Voitais saada vinkkejä kun ei harsoja tai kumppanuuskasveja saa kerta käyttää tai ei me ainakaan osata käyttää niitä oikein tai oikeilla kasveilla. Myrkkyä tietysti arvaan ma!
Vierailija kirjoitti:
Horttonoomi on sitten hyvä ja antaa ihan kouriin tuntuvia neuvoja pätemisen ja vittuilun sijaan. Voitais saada vinkkejä kun ei harsoja tai kumppanuuskasveja saa kerta käyttää tai ei me ainakaan osata käyttää niitä oikein tai oikeilla kasveilla. Myrkkyä tietysti arvaan ma!
Sanotko rakentaja ranellekin että no rakenna nyt puolestani ilmaiseksi talo. Sen jälkeen tahdot varmasti myös riesenini?
Vierailija kirjoitti:
Myrkkyihin täytyy käydä lyhyt koulutus se maksaa.
Sen jälkeen voitte ostaa vaikka mitä kasvinsuojeluaineita ja ne tehoavat.
Kerro minulle miksi pitäisi tehdä ilmaiseksi tai jakaa ammattitietoa ilmaiseksi?
Eikö riitä että puutarha-alan työntekijöillä on Suomen matalinta palkkaa. Haluat vielä ilmaista tietoa ja kenties taitoa.
Mitä jos palkkaisit vaikka jonkun nuoren puutarha-alaa opiskelevan tekemään työn? Olisiko jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ei ole myöhäistä vaihtaa alaa. Suosittelen. Jokainen on hyvä jossain, sinäkin.
Suosittelen pyytämään anteeksi koppavaa käytöstä ja huonoa keskustelupalsta etikettiä.
Harso on hyvä keino jos ei ole kasvinsuojelukorttia tai ammattitaitoa. Harson käytön voi oppia kolmessa vuodessa ja kirjastosta saa hyvää tietoa harson oikeasta käytöstä.
Kaalikoi? Kevät ja alkukesä ovat olleet suotuisia ötököille. Kirvojakin tuli taannoin tuulten mukana Suomeen niin iso lasti että säätutkassakin näkyi.