Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verensokeriarvot - onko tietäjiä paikalla?

Vierailija
29.06.2016 |

Pitkäaikaissokeriarvoni ovat normaalit, elleivät jopa hyvät 35mmol/mol 5,4% (viitearvo 20-42 ja 4-6%)
mutta paastoarvo koholla 6,4 (viitearvo alle 6,1)
ja 2h rasitus 11,3 (viitearvo alle 7,8)

Mites tätä pitäis tulkita?

Hankin kotiin mittarin, ovatko sen viitearvot samat kuin edellämainitut laboratorioviitearvot?

Kärsin usein heikotuksesta, vapinasta, ärtymyksestä ja joskus kylmästä hiestä, johon syöminen auttaa. Erityisesti lähes hiilarittoman aterian jälkeen voi tulla tosi huono olo.

Nyt mittasin sokeriarvot aamulla 10h paaston jälkeen 6,3, söin marjoilla ja mantelimaidolla höystettyä puuroa -> 3h jälken arvo 9,2 ja ihan hyvä olo. Sitten söin vihannesmunakkaan, jonka jälkeen tuli edellämainitsemani tosi huono olo ja 2 tunnin jälkeen mittari näytti 4,4 !

Voisiko joku selittää mulle tätä logiikkaa?
Hiilarit nostaa verensokeri, mutta olo ok, proteiinit+öljy laskee sitä ja tekee olon huteraksi ?
Kuienkin verensokerin pitäis olla alhaalla??

En jymmärrä......

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös hiki kohtauksia ja korkea kolesteroli ja sokerit melkein 6 luokkaa. Vilja-allergian toteamisen jälkeen arvot tulivat alas melkein kaksi yksikköä molemmissa. Ja hikeä ei enää pukkaa. Lääkärikin oli ihmeissään. Ilmeisesti viljat sai suoliston sellaiseen tilaan, että elimistö sekaisin.

Vierailija
42/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin hoitajana sanoisin ettei sitä puuroa ole mikään pakko syödä jos se ei tunnu sokereille sopivan. Tuon puuron (kauran) idea on siinä että beetaglukaani jota kaurassa on, vaikuttaa edullisesti rasva-arvoihin ja jonkin verran vaikuttaa myös verensokerin säätelyyn.

2-tyypin dm:ssä elimistö erittää insuliinia mutta sitä joko ei tule tarpeeksi tai se ei vaikuta riittävästi (insuliiniresistenssi).

DM-ruokavalion ideana on antaa elimistölle

1. Tarpeeksi töitä (hitaasti sulavaa ja liukenematonta kuitua) sekä paljon proteiinia- näiden sulattaminen vie aikaa ja kuluttaa energiaa sekä

2. Parin-kolmen tunnin välein merkki että insuliinia on eritettävä lisää eli syötävä jotain (vähähiilarista mieluiten ettei sokeri nouse liikaa)

3. Pitää yöpaasto mahd. lyhyenä (noin 10 tuntia) jotta elimistö ei ala purkaa maksan glykogeenivarastoja sokeriksi.

Ja tosiaan joku jo sanoikin että tuo huono olo johtuu siitä että on tottunut korkeisiin sokereihin ja kun se laskee normaalilukemille, tulee huono olo. Näen töissäni dm-potilaita joiden sokerit pyörii lukemilla 20-30 ja jotka on kylmänhikisiä ja täriseviä kun sokerit lasketaan tasolle 10.

Syötpä sitten aamulla puuroa tai sitä munakasta, niin kuituja pitää olla. Kestääkö vatsasi leseitä tai pellavansiemeniä? Pellavansiemenet sisältävät geeliytyvää kuitua ja sitovat kolesterolia.

Liikunta parantaa insuliinin kudosimeytyvyyttä. Askelmittarilla ainakin 15 000 askelta päivässä tai reipas kävely useamman kerran viikossa tai ronski voimaharjoittelu pari kertaa viikossa salilla tai kahvakuulalla. Mikä nyt itsestä tuntuu sopivalta.

Tsemppiä kaikkeen mitä teet! Eikä se lääkityskään ole maailmanloppu, senkin aikana voi kokeilla elämäntapojen vaikutusta ja lääkkeen voi lopettaa jos sokerit saa pysymään kurissa elämäntavoilla.

Vierailija
44/58 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
45/58 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuositolkulla samoja oireita ja lisäksi huimauksen tunnetta usein pari-kolme tuntia syömisen jälkeen. Lääkärit pyysivät lisäämään liikuntaa ja jättämään sokerin. (En ole ylipainoinen). Ei auttanut. Ostin oman verensokerimittarin ja liuskoja. Rupesin tarkasti seuraamaan sokeriarvojani monta kertaa päivässä. Huimauksen tunteen aikana arvo oli aina normirajoissa (4,8-5,4). Pitkäsokeri oli 5,8 (terveyskeskuksen verikoe) ja paastosokeri heitteli 5,8-6,8 välillä (terveyskeskus ja oma mittaus) joskus ylikin riippuen mitä olin illalla syönyt. Parin iltakaljan jälkeen paastosokeri oli aina normaali riippumatta siitä mitä olin iltapalaksi syönyt. Pari tuntia syömisestä mittausarvot liikkuivat 6-10,5 välillä.

Monen kuukauden testien ja kokeilujen jälkeen tiedän mitkä syömiset aiheuttavat minulle sokeriarvojen voimakasta heittelyä.

Nopeiden hiilarien poisjättäminen ja punaisen lihan syönnin puolittaminen palautti minun tapauksessani sokeriarvoni 'normirajoille' , samoin kaikki ikävät oireet hävisivät. Kalaa ja broileria syön nyt punaisen lihan tilalla ja raejuustokin on ruvennut maistumaan. Pari kuukautta ruokailumuutosten jälkeen sokeriarvoni alkoivat pysyä kunnossa, joten kärsivällisyyttä tarvitaan. Niin, lisäksi aloin parantamaan lihaskuntoani. Epäilen että tällä on suurempi merkitys kuin hölkätä kieli vyön alla pitkin katuja. Ostin pienet puntit ylävartalolihaksien treeniin ja jalat saa kyytiä kyykkyyn ylös -menetelmällä. Tosi tehokasta. Lisätietoa tarvittaessa, jos haluat.

Vierailija
46/58 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
47/58 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko 2 tyypin diabeteksessä mennä arvot liian alas ilman insuliinilääkettä?

No tätä juuri tuossa aiemmin ihmettelin, ei omalla miehelläni ainakaan mene. Jos syö normaalisti, niin sokerit pysyvät normaaleina, hänellä ei ainakaan ikinä ole heikotusta. Tosin, hänellä on lääkitys (peräti 3 eri lääkettä)

Jos olisi ilman lääkitystä ja pelkällä ruokavaliolla, en siltikään jaksaisi uskoa, että sokerit menisivät liian alas. Diabeetikolla on aina korkeat arvot, ei matalat. Eri asia sitten insuliinihoitoiset. Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
48/58 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri

fp -Gluk

4.0

6.1

mmol /l

07.06. 2013 6.3*

13.09.2013 5.9

18.09.2017 5.6

Toimintakokeet

pt -Gluk -R1

06.08.2013

p-Gluk 5.6 8.1

Vierailija
49/58 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..Jatkoa edelliseen vastaukseen:

Niin siis kaikin puolin terveellisesti VVH:sti syönyt olen jo vuosia. Siksi tämä diabetes-diagnoosi tulikin puuntakaa. Samoin trigyserodien kohonnut määrä. Tosin lähisuvussa yksi metabolinen, lääkäri arveli vain perimän iskeneen ja epäili voiko siihen mitenkään ruokavaliolla vaikuttaa.

Itseänikin kyllä vähän epäilyttää.. Olen luullut syöväni ja muutenkin eläväni todella terveellisesti. Siitä huolimatta viimeisen vuoden aikana paino noussut (elämäntavat eivät ole muuttuneet) ja labrakokeet näyttävät huolestuttavia lukemia. Olen ihmeissäni mistä voi olla kysymys.

Kerrot nyt vähän ristiriitaisia asioita itsestäsi. Aloituksessa sanot että jos syöt vähähiilarisen aterian, tulee heikko olo. Ja nyt sanot että olet jo vuosia syönyt vähähiilihydraattisesti. Onko sulla siis vuosia ollut päivittäin heikko ja hutera olo ja nyt vasta olet reagoinut siihen?

Vierailija
50/58 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tätä juuri tuossa aiemmin ihmettelin, ei omalla miehelläni ainakaan mene. Jos syö normaalisti, niin sokerit pysyvät normaaleina, hänellä ei ainakaan ikinä ole heikotusta. Tosin, hänellä on lääkitys (peräti 3 eri lääkettä)

Jos olisi ilman lääkitystä ja pelkällä ruokavaliolla, en siltikään jaksaisi uskoa, että sokerit menisivät liian alas. Diabeetikolla on aina korkeat arvot, ei matalat. Eri asia sitten insuliinihoitoiset. Korjatkaa jos olen väärässä.

Kakkosdiabetesta on ainakin viittä eri lajia. Itselläni myös laatua että välillä laski liian alas. Nyt kun 10 v ollut lääkkeet on löytynyt sopiva ja db on tasapainossa. Varalta kuitenkin jotain esim autossa.

Vierailija
51/58 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ylipainoa?

Mitä vaikuttaa?  Samat arvot oltava kumminkin.

Vierailija
52/58 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta mulla edessä , sokerirasitus, sydänfilmi , noin kuuden viikon päästä, hyvä näin saan jotain selvää kuolinpäivästäni,..no huumori huumoria, hyvä saada selvää tilanteesta, ei ole leikin asia.

Vierailija
53/58 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittaja oikeasti syö terveellisesti ja välttää diabetekseen sopimattomia ruoka-aineita, niin täytyy olla kova sukurasite jos tauti iskee enivei. Olitko vielä normaalipainoinenkin? Tai varmaankin jos et syö mitään mikä lihottaa tai vetele noita ruokia ihan liikaa.

No niimpä sitä tässä ihmetellään! Sukurasitetta tosiaan toiselta vanhemmalta ja sitten toisen puolen isovanhemmalla oli jotain(??) sokerijuttuja - kuollut aikoja sitten, kukaan ei muista mitä.

En syö liikaa, enkä lihottavasti, ihan samalla tahdilla kuin jo vuosia. Ainoa muutos elämässä on ollut kohtuullisen kova stressi viimeiset pari vuotta, mutta sekin nyt helpottanut. Painoa tullut viimeisen vuoden aikana muutama kilo, sitä ennen normaalipainossa. Kerran vuosia sitten paino nousi muutaman kilon, mutta ketokarppasin sen pois ja se myös pysyi pois. VHH on ollut mun juttu jo vuosia, se on tuntunut hyvältä. Keväällä vedin ketoosin jälleen, kun meinasin ottaa noi kertyneet ylimääräiset pois. Mutta sepä ei enää sopinutkaan. Keho meni ihan sekaisin. Lopulta luovutin ja palasin takaisin hyväkarppiin, jonka jälkeen paino pompsahti 5 kiloa muutamassa viikossa. Sitten lääkärissä todettiin noi arvot.

En tiedä mikä mun kehoa vaivaa :(

Minkä ikäinen ja kumpaa sukupuolta olet? Naisella esivaihdevuodet voi alkaa heikentää insuliiniherkkyyttä, kun estrogeenitasot alkaa tippua. Stressi nostaa kortisolitasoja, joka sekin vaikuttaa sokereihin. 

Vierailija
54/58 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reaktiivinen hypoglykemia voi olla syynä verensokerin laskemiseen aterian jälkeen. 

Vierailija
55/58 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reaktiivinen hypoglykemia voi olla syynä verensokerin laskemiseen aterian jälkeen. 

Tai siis tarkemmin sanottuna, ilmiö on nimeltään reaktiivinen hypoglykemia. Liittyy yleensä insuliiniresistenssiin tai muuhun häiriöön insuliinin erityksessä. 

Vierailija
56/58 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla oli kerran 3,5.  Olin ollut pari tuntia mustikassa.  Lääkäri kirjoitti kelalle lääkehakemuksessa: vaikeahoitoinen komplikaativinen dbII.

Vierailija
57/58 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vastaaja 2. Jätä rasvat vähemmälle ja syö täysjyväviljoja, paljon kasviksia. Viinat harvoin, tupakka pois, liikuntaa lisää. Sokeria harvoin. Terveellinen kotiruoka on kaiken tärkein.

Kiitos neuvoista. En voi syödä viljoja, vatsa ei kestä. Kaurapuuroa olen koittanut nyt opetella syömään, se ei aiheuta vatsaongelmia, mutta sen jälkeen sokeri on pitkään tosi koholla - se ei kai ole hyvä?

Rasvaa meni edellämainittuun kasvismunakkaaseen tasapäinen teelusikallinen kookosrasvaa ja loraus oliiviöljyä -> verensokeri laski ja tuli huono olo.

Ihan normi kasvispainotteinen kotiruoka käytössä. Tupakkaa ja sokeria en käytä lainkaan. Alkoa lähinnä punaviiniä harvoin.

Jos se verensokeri oli vasta laskemassa siitä aamun puurosta? Eihän tuo munakas sitä pitäisi edes nostaa. 

Minulla tulee hirveä olo, tärinä ym. hiilihydraattien jälkeen, kun verensokeri laskee (usein kyllä aika nopeasti). 

Vierailija
58/58 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vuositolkulla samoja oireita ja lisäksi huimauksen tunnetta usein pari-kolme tuntia syömisen jälkeen. Lääkärit pyysivät lisäämään liikuntaa ja jättämään sokerin. (En ole ylipainoinen). Ei auttanut. Ostin oman verensokerimittarin ja liuskoja. Rupesin tarkasti seuraamaan sokeriarvojani monta kertaa päivässä. Huimauksen tunteen aikana arvo oli aina normirajoissa (4,8-5,4). Pitkäsokeri oli 5,8 (terveyskeskuksen verikoe) ja paastosokeri heitteli 5,8-6,8 välillä (terveyskeskus ja oma mittaus) joskus ylikin riippuen mitä olin illalla syönyt. Parin iltakaljan jälkeen paastosokeri oli aina normaali riippumatta siitä mitä olin iltapalaksi syönyt. Pari tuntia syömisestä mittausarvot liikkuivat 6-10,5 välillä.

Monen kuukauden testien ja kokeilujen jälkeen tiedän mitkä syömiset aiheuttavat minulle sokeriarvojen voimakasta heittelyä.

Nopeiden hiilarien poisjättäminen ja punaisen lihan syönnin puolittaminen palautti minun tapauksessani sokeriarvoni 'normirajoille' , samoin kaikki ikävät oireet hävisivät. Kalaa ja broileria syön nyt punaisen lihan tilalla ja raejuustokin on ruvennut maistumaan. Pari kuukautta ruokailumuutosten jälkeen sokeriarvoni alkoivat pysyä kunnossa, joten kärsivällisyyttä tarvitaan. Niin, lisäksi aloin parantamaan lihaskuntoani. Epäilen että tällä on suurempi merkitys kuin hölkätä kieli vyön alla pitkin katuja. Ostin pienet puntit ylävartalolihaksien treeniin ja jalat saa kyytiä kyykkyyn ylös -menetelmällä. Tosi tehokasta. Lisätietoa tarvittaessa, jos haluat.

Tässä on tehty paljon hyviä asioita! 
Lihaksiinhan se sokeri menee, joten lihasmassan lisääminen on tärkeää. 
Ja yksilöllistä on mitkä ruoka-aineet nostaa verensokeria kenelläkin ja minkä verran. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan