Verensokeriarvot - onko tietäjiä paikalla?
Pitkäaikaissokeriarvoni ovat normaalit, elleivät jopa hyvät 35mmol/mol 5,4% (viitearvo 20-42 ja 4-6%)
mutta paastoarvo koholla 6,4 (viitearvo alle 6,1)
ja 2h rasitus 11,3 (viitearvo alle 7,8)
Mites tätä pitäis tulkita?
Hankin kotiin mittarin, ovatko sen viitearvot samat kuin edellämainitut laboratorioviitearvot?
Kärsin usein heikotuksesta, vapinasta, ärtymyksestä ja joskus kylmästä hiestä, johon syöminen auttaa. Erityisesti lähes hiilarittoman aterian jälkeen voi tulla tosi huono olo.
Nyt mittasin sokeriarvot aamulla 10h paaston jälkeen 6,3, söin marjoilla ja mantelimaidolla höystettyä puuroa -> 3h jälken arvo 9,2 ja ihan hyvä olo. Sitten söin vihannesmunakkaan, jonka jälkeen tuli edellämainitsemani tosi huono olo ja 2 tunnin jälkeen mittari näytti 4,4 !
Voisiko joku selittää mulle tätä logiikkaa?
Hiilarit nostaa verensokeri, mutta olo ok, proteiinit+öljy laskee sitä ja tekee olon huteraksi ?
Kuienkin verensokerin pitäis olla alhaalla??
En jymmärrä......
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
No jopas on kummallinen diabetes jos laskee verensokeri liian alas etkä piikitä edes...
Niin sain diagnoosin viikko sitten ja aloitin mittaukset pari päivää sitten.. En vielä tiedä mitään tästä sairaudesta, siksi täällä kyselen..
Ruokavalion säätämisellä saan kokeilla kuukauden, sitten lääkkeet.
Jos verensokeri on usein koholla, niin elimistö voi tottua siihen, jolloin matalahko normaaliarvo aiheuttaa hypoglykemiatuntemuksia. Tämä johtaa turhaan syömiseen. Jos saisit sokerihuiput pois niin olokin paranisi.
Jos 2 tunnin arvo on noin korkea on diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Jos verensokeri on usein koholla, niin elimistö voi tottua siihen, jolloin matalahko normaaliarvo aiheuttaa hypoglykemiatuntemuksia. Tämä johtaa turhaan syömiseen. Jos saisit sokerihuiput pois niin olokin paranisi.
Tämä vaikuttaa loogiselta!
Nyt koetan ton mittarin kanssa selvittää, mikä pitäisi arvot tasaisena. Ilmeisesti se kaurapuuro+marja-aamiainen ei välttämättä olekaan sitten iin terveellinen, kun sokeri on ennen syömistä mitattuun arvoon nähden yli 3 mmol korkeammalla vielä 3h syömisen jälkeen? Vai onko se kuitenkin hyvä niin, että pitää sokerin pitkään koholla?
Kiitos neuvoista, en todella vielä ymmärrä tätä logiikkaa, paljonko ne arvot saa heitellä?
Vierailija kirjoitti:
Joo ja vielä 3h kuluttua arvo voi olla korkea, jos olen syönyt hiilariaterian )=puuro+marjoja)
Sen sijaan jos syön proteiinia (=kasvismunakas), arvo laskee jo tunnissa ateriaa edeltävää arvoa huomattavasti alemmaksi.
Kumpi nyt sitten on terveellisempää / normaalia ?
Jos elimistö on tottunut korkeisiin sokeriarvoihin, voi normaalit arvot saada olon huonoksi. Parhaiten saisit apua diabeteshoitajalta.
no eipä noi hirveet ole,mulla d1 ja tuo on normaalia että heikottaa ja juurikin tuollainen munakas, missä hiilareita ei ole,pitää verensokerin alhaalla.puuro nosti tuon sinun hieman korkean paastosokerin aika korkealle..jollain on lähemmäs kymmentäkin ruokailun jälkeen kun ollaa lähipiirissä mittailtu.voi olla että d2 kehittyy ajan mittaan, joten kannattaa kiinnittää enemmän huomiota hiilareihin ja liikuntaan.toki se on perinnöllinen eli jos se tulee niin se tulee.minunkin pitää syödä todella paljon hiilareita, koska nyt etenkin kun olen hyvällä lääkityksellä, verensokeri laskee helposti. jos on diabetes niin verensokeri menee nimenomaan lääkityksen takia alas, mutta joillakin terveillä se on usein neljän kiepeillä ja silloin voi ilmetä huimausta.se on kuitenkin ihannearvo mutta minulle ainakin ihan liian alhainen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vähähiilariseen sopeutuminen vie jokusen päivän. Mutta syö prtoteiini- ja kasvispitoista aamiaista tarpeeksi.
Olen syönyt vähähiilarisesti monta vuotta. Perunat, pastat, riisi ja viljat olleet pois jo kauan. Sokeria en käytä lainkaan. Maitotuotteita tai alkoholia harvoin.
Kun tämä diabetes todettiin aloin toteutella kaurapuuroon ja marjoihin aamuisin, kun sain sellaiset ohjeet. Ne nostaa verensokeria pitkäksi aikaa. Vähähiilihydraattinen taas laskee ja tulee huono olo. En tiedä miten pitäisi syödä.. :(
ite näin ykköstyyppinä syön paljon hiilareita ja juurikin noi puurot ja leivät jne.sopii mulle.en pysty vähähiilihydraattiseen vaikka lääkäritkin on suositelleet, että söisin pikkasen vähemmän hiilareita.mun mielestä ton puuron pitäis olla hyvä ja ei sekäään ole kiva jos menee alas?
Voiko 2 tyypin diabeteksessä mennä arvot liian alas ilman insuliinilääkettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja vielä 3h kuluttua arvo voi olla korkea, jos olen syönyt hiilariaterian )=puuro+marjoja)
Sen sijaan jos syön proteiinia (=kasvismunakas), arvo laskee jo tunnissa ateriaa edeltävää arvoa huomattavasti alemmaksi.
Kumpi nyt sitten on terveellisempää / normaalia ?
Kai sen järkikin sanoo, ettei mitään semmoista kannata syödä mikä nostaa verensokerin kovaa ja korkeelle ja pitkäksi aikaa. Vähähiilarinen on parempi, kunhan elimistö tottuu siihen.
Jonkinlainen heikentynyt sokerinsieto on varmaan taustalla..
Tuo pitkäsokeri ja paastoarvo ovat periaatteessa karppaajan lukemat. Itselläni on paastoarvo aina kuuden paikkeilla, mutta torppaan valitukset alkuunsa kun tiedän että se on juuri kuten pitääkin tällä ruokavaliolla.
Nuo ongelmat johtuvat kyllä juuri siitä mitä syö, eli sinulla taitaa tulla liikaa vaihteluita verensokeriin. Jotkut sietävät sitä paremmin, toiset eivät. Taisit kirjoittaa syöväsi vähähiilihydraattisesti, mutta olisi kiva tietää tarkemmin että mitä se tässä tapauksessa tarkoittaa.
Aamupuuro ei mahdu vähähiilihydraattisen raameihin ja sen kertoo tuo mittaamasi verensokeri (9,2) aamupalan jälkeen. Varmaan käynyt korkeammallakin. Ja kun korkealta tullaan alas, niin se ei tiedä ololle hyvää.
Jorma-- kirjoitti:
Tuo pitkäsokeri ja paastoarvo ovat periaatteessa karppaajan lukemat. Itselläni on paastoarvo aina kuuden paikkeilla, mutta torppaan valitukset alkuunsa kun tiedän että se on juuri kuten pitääkin tällä ruokavaliolla.Nuo ongelmat johtuvat kyllä juuri siitä mitä syö, eli sinulla taitaa tulla liikaa vaihteluita verensokeriin. Jotkut sietävät sitä paremmin, toiset eivät. Taisit kirjoittaa syöväsi vähähiilihydraattisesti, mutta olisi kiva tietää tarkemmin että mitä se tässä tapauksessa tarkoittaa.
Aamupuuro ei mahdu vähähiilihydraattisen raameihin ja sen kertoo tuo mittaamasi verensokeri (9,2) aamupalan jälkeen. Varmaan käynyt korkeammallakin. Ja kun korkealta tullaan alas, niin se ei tiedä ololle hyvää.
Aamupuuron aloitin, kun sitä niin suositeltiin, noin kuukausi sitten ensimmäisten labrakokeiden jälkeen, joissa maksa-arvot, triglyserolit ja sokerit koholla. Vähensin myös kaikkia rasvoja. Siihen saakka VVH jo vuosia. Enää en ole kirjaa pitänyt hiilareiden määrästä (kuten aluksi karpatessani), mutta viljaton ja sokeriton olen ollut 99%, hiilarit tulleet lähinnä kasviksista ja joskus nappaan hedelmän, omenan tai päärynän :)
..Jatkoa edelliseen vastaukseen:
Niin siis kaikin puolin terveellisesti VVH:sti syönyt olen jo vuosia. Siksi tämä diabetes-diagnoosi tulikin puuntakaa. Samoin trigyserodien kohonnut määrä. Tosin lähisuvussa yksi metabolinen, lääkäri arveli vain perimän iskeneen ja epäili voiko siihen mitenkään ruokavaliolla vaikuttaa.
Itseänikin kyllä vähän epäilyttää.. Olen luullut syöväni ja muutenkin eläväni todella terveellisesti. Siitä huolimatta viimeisen vuoden aikana paino noussut (elämäntavat eivät ole muuttuneet) ja labrakokeet näyttävät huolestuttavia lukemia. Olen ihmeissäni mistä voi olla kysymys.
Jos aloittaja oikeasti syö terveellisesti ja välttää diabetekseen sopimattomia ruoka-aineita, niin täytyy olla kova sukurasite jos tauti iskee enivei. Olitko vielä normaalipainoinenkin? Tai varmaankin jos et syö mitään mikä lihottaa tai vetele noita ruokia ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
4,4 ei ole matala arvo vaan täysin normaali. 4-8 pitäisi sokereiden olla..
Riippuu ihmisestä, minulla 4,5 saa jo vapinan ja kylmän hien heikotuksen tunteineen. Nopea ateria tai esim. jäätelö palauttaa arvon normaaliksi eli minulla 6-7. Kun verensokeri alkaa heittelemään alhaisesta korkeaan ja päinvastoin, on se yleensä jo merkki siitä, että jotain on vialla. Itselläni arvot pomppi parisen vuotta laidasta laitaan, ennenkuin diabetes puhkesi lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Voiko 2 tyypin diabeteksessä mennä arvot liian alas ilman insuliinilääkettä?
Ei voi.alhaalla voi olla muttei niin alhaalla että uhkaa henkeä.lääkityksellä voi mennä ja joskus meneekin.kyse on siitä että insuliinia on liian vähän joten verensokerin liiallinen lasku ei ole mahdollista.diabeetikko jolla ei ole lääkitystä kärsii korkeasta verensokerista
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittaja oikeasti syö terveellisesti ja välttää diabetekseen sopimattomia ruoka-aineita, niin täytyy olla kova sukurasite jos tauti iskee enivei. Olitko vielä normaalipainoinenkin? Tai varmaankin jos et syö mitään mikä lihottaa tai vetele noita ruokia ihan liikaa.
No niimpä sitä tässä ihmetellään! Sukurasitetta tosiaan toiselta vanhemmalta ja sitten toisen puolen isovanhemmalla oli jotain(??) sokerijuttuja - kuollut aikoja sitten, kukaan ei muista mitä.
En syö liikaa, enkä lihottavasti, ihan samalla tahdilla kuin jo vuosia. Ainoa muutos elämässä on ollut kohtuullisen kova stressi viimeiset pari vuotta, mutta sekin nyt helpottanut. Painoa tullut viimeisen vuoden aikana muutama kilo, sitä ennen normaalipainossa. Kerran vuosia sitten paino nousi muutaman kilon, mutta ketokarppasin sen pois ja se myös pysyi pois. VHH on ollut mun juttu jo vuosia, se on tuntunut hyvältä. Keväällä vedin ketoosin jälleen, kun meinasin ottaa noi kertyneet ylimääräiset pois. Mutta sepä ei enää sopinutkaan. Keho meni ihan sekaisin. Lopulta luovutin ja palasin takaisin hyväkarppiin, jonka jälkeen paino pompsahti 5 kiloa muutamassa viikossa. Sitten lääkärissä todettiin noi arvot.
En tiedä mikä mun kehoa vaivaa :(
Vierailija kirjoitti:
Jorma-- kirjoitti:
Tuo pitkäsokeri ja paastoarvo ovat periaatteessa karppaajan lukemat. Itselläni on paastoarvo aina kuuden paikkeilla, mutta torppaan valitukset alkuunsa kun tiedän että se on juuri kuten pitääkin tällä ruokavaliolla.Nuo ongelmat johtuvat kyllä juuri siitä mitä syö, eli sinulla taitaa tulla liikaa vaihteluita verensokeriin. Jotkut sietävät sitä paremmin, toiset eivät. Taisit kirjoittaa syöväsi vähähiilihydraattisesti, mutta olisi kiva tietää tarkemmin että mitä se tässä tapauksessa tarkoittaa.
Aamupuuro ei mahdu vähähiilihydraattisen raameihin ja sen kertoo tuo mittaamasi verensokeri (9,2) aamupalan jälkeen. Varmaan käynyt korkeammallakin. Ja kun korkealta tullaan alas, niin se ei tiedä ololle hyvää.Aamupuuron aloitin, kun sitä niin suositeltiin, noin kuukausi sitten ensimmäisten labrakokeiden jälkeen, joissa maksa-arvot, triglyserolit ja sokerit koholla. Vähensin myös kaikkia rasvoja. Siihen saakka VVH jo vuosia. Enää en ole kirjaa pitänyt hiilareiden määrästä (kuten aluksi karpatessani), mutta viljaton ja sokeriton olen ollut 99%, hiilarit tulleet lähinnä kasviksista ja joskus nappaan hedelmän, omenan tai päärynän :)
En ymmärrä sitä että olet VVH ja sitten puputat aamulla puuroa ja vähennät rasvojen määrää! Terkkarilla kyllä käsketään diabeetikon syödä runsaasti viljatuotteita, mikä on täysin päin p......ä. Mutta entisena (?) karppaajana sinun pitäisi tietää, että juuri ne nostavat verensokeria kun taas rasva on välttämätöntä. Niin minäkin uskoin aikani ja söin/syön terveellisesti, mutta kolestroliarvot pomppasivat korkealle ja sokeri nousi yhä. Siis sitä uskoin, että saan ruokavaliolla nämä laskemaan ja taudit pysymään poissa. Ei auttanut, koska ovat kohdallani perinnöllisiä! Siihen kyllä uskon edelleenkin, että viljatuotteilla saa sokerit nousemaan huippulukemiin, kun taas kolestroliini en pysty itse vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jorma-- kirjoitti:
Aamupuuro ei mahdu vähähiilihydraattisen raameihin ja sen kertoo tuo mittaamasi verensokeri (9,2) aamupalan jälkeen. Varmaan käynyt korkeammallakin. Ja kun korkealta tullaan alas, niin se ei tiedä ololle hyvää.Aamupuuron aloitin, kun sitä niin suositeltiin, noin kuukausi sitten ensimmäisten labrakokeiden jälkeen, joissa maksa-arvot, triglyserolit ja sokerit koholla. Vähensin myös kaikkia rasvoja. Siihen saakka VVH jo vuosia. Enää en ole kirjaa pitänyt hiilareiden määrästä (kuten aluksi karpatessani), mutta viljaton ja sokeriton olen ollut 99%, hiilarit tulleet lähinnä kasviksista ja joskus nappaan hedelmän, omenan tai päärynän :)
En ymmärrä sitä että olet VVH ja sitten puputat aamulla puuroa ja vähennät rasvojen määrää! Terkkarilla kyllä käsketään diabeetikon syödä runsaasti viljatuotteita, mikä on täysin päin p......ä. Mutta entisena (?) karppaajana sinun pitäisi tietää, että juuri ne nostavat verensokeria kun taas rasva on välttämätöntä. Niin minäkin uskoin aikani ja söin/syön terveellisesti, mutta kolestroliarvot pomppasivat korkealle ja sokeri nousi yhä. Siis sitä uskoin, että saan ruokavaliolla nämä laskemaan ja taudit pysymään poissa. Ei auttanut, koska ovat kohdallani perinnöllisiä! Siihen kyllä uskon edelleenkin, että viljatuotteilla saa sokerit nousemaan huippulukemiin, kun taas kolestroliini en pysty itse vaikuttamaan.
Niin olen muuttanut VHH-ruokavaliotani viimeisen kuukauden aikana siten, että olen ottanut aamupuuron ja vähentänyt rasvoja. Tämä ravintoneuvojan suosituksesta ja siksi, koska VHH-ruokavaliostani huolimatta labra-arvot oli pielessä. Ajattelin siis kokeilla virallisia suosituksia. No, ainakaan arvoja ne ei kuukaudessa ole muuttaneet miksikään.
No jätän nyt sen puuron pois (eipä se hyvää olekaan) ja palaan vanhaan VHH:ni, mutta mitä voin tehdä noille arvoille? Joudun aloittamaan lääkityksen kuukauden kuluttua, ellei arvot laske.....
Niin voi vaikuttaa.
Nyt olen mitannut sokeriarvon silloin kun on huono olo ja se oli 4,4. Niin matalaa arvoa ei ole mulla ollut muuten ollenkaan.