¤¤¤SYYSKEIJUJEN MAANANTAI¤¤¤
Kommentit (41)
Tinah 13+2
Ihanaa, 14. viikko jo menossa!!!
Ensiksi osanottoni kiisselille,kovin surullista tällainen =(
Mäkimeiramiko se oli joka kertoi tuosta, että kättärillä ei saa ottaa lapsia mukaan ultraan edes isän kanssa enään!?No meillä oli ultra tuossa viime viikolla ja kyllä me onneksi saimme ottaa pojan mukaan huoneeseen.Ei meille edes sanottu tällaisesta,elikä kai se riippuu myöskin kätilöstä.Onneksi meille sattui tuollainen mukava kätilö =)
Meillä poika on kurkunpään tulehduksessa,tai no nyt jo onneksi parantumassa,mutta viikonloppu menikin sitten lastenklinkalla ravatessa.Pojan keukot rahisivat ja vinkuivat niin kovasti,että kävimme sitten siellä ja epäilivät ensin keuhkoputken tulehdusta mutta onneksi ei sitten ollut.Pojalla oli niin pieni henkitorvi, että kun se turposi niin kovin, että raukka ei meinannut enään saada ilmaa, niin joutui sitten maskilla hengitellä siellä sellaista lääkettä joka aukaisi keuhkoja sekä lievitti sitä turvotusta.Toivottavasti nyt ei sitten tule enään mitään.On meillä myös tuolla sellaista lääkettä joka avaa keuhkoja.Se hieman onneksi helpotta pikkuisen oloa, niin saa yötkin nukuttua sitten hieman paremmin!
Itselläni olo on ihan ok.Hajut kyllä käyvät kovasti nenään,oksennus tulle vieläkin kyllä kun joudun esim.vaihtamaan pojan kakka vaipan.Se vain yksinkertaisesti saa minut voimaan pahoin, vaikka kuinka yritän tsempata itseäni,todella kauheata! =) No onneksi tämäkään ei ole ikuista =)
Iloista päivänjatkoa kaikille keijuille! =)
Nirpukka 13+3
Taitaa täällä olla sitten sama juttu tuon mahan kanssa. Järkyttävää, että maha on nyt jo kuin puolikas jalkapallo kun esikoisesta sellainen oli tosissaan vasta puolen välin tuntumassa. Nyt rv10 ja kunnon kupoli... Nolottaa sanoa ihmisille kuinka " alussa" kuitenkin vielä ollaan kun tuollainen maha jo pystyssä. Toivottavasti ei tule kamalasti painoa. Esikoisesta lihoin odotusaikana n. 18 kg mutta lähtivät onneksi melko nopeasti pois imetyksen myötä. On vain jotenkin sellainen luulo että toisesta saati kolmannesta jne. voi helpommin kiloja jäädä. Toivottavasti mahan koko ei anna osviittaa siihen paljonko painoa tulee...
Ja kiisselille pahoittelut ja halit täältä. Itsekin olen vielä siinä tilanteessa etten tiedä, onko siellä mun mahassa edes ketään. Tosi turhauttavaa.
Meidän esikoinen (vajaa 4v.) puhuu koko ajan että hän ja hänen pikkuveljensä ei ole enää vauvoja, että meidän pitäis saada vauva. Tai paremminki kaksi, jotta heitä olis sitte neljä!! Mä en tiä, mistä on saanut päähänsä että niitä vauvoja tarvittais kaksi... Ei olla lapsille vielä puhuttu mitään vauvasta, kun ei ole niin varmaa vielä ja niille tulee odottaminen tosi pitkäksi muuten.
Oma olo vaihtelee. Välillä on tosi huonoa oloa, välillä taas ei lainkaan. Kaikein hankalinta on ku ilmaa kerääntyy ihan hirveesti. Maha on turvoksissa ja täytyy röyhtäillä ja pieriä vaikka kuinka paljon. Mistähän moinen mahtaa johtua ja mikähän siihen auttais? Väsymys ja heikottava olo tulee kans aalloittain. Nyt en oo enää jokapäivä nukkunu päiväunia...
Eli viikkoja on 10+1
Pahoittelut kiisselille. Todella ikävää.
Miten tuo niskamittaus tehdään teillä? Eli mittaako lääkäri sen samantien ultrasta vai tulostaako hän kuvan ja siitä laskee vai lähetetäänkö ultra kuva, jonnekkiin tutkittavaksi?
Ihmetyttää vaan, että jos lääkäri sen ultrassa samantien helposti pystyy laskemaan, niin miksei sitä sitten täällä saksassa tehdä..?
Seirana rv 12 +3
Kyllä kätilö ihan siinä ultratessaan sen niskapussin mittasi, yleensä tehdään sillä emätinanturilla mutta tämä tyyppi ei suostunut kääntymään niin että olisi niskan saanut näkyviin, eli käyttöön otettiin se vatsa-anturi. En nähnyt miten hän sen mittasi, mutta luulisin että samalla tekniikalla kuin mittaavat alkoin/sikiön koonkin, eli lukitsevat kaksi pistettä ja kone antaa tuloksen. Saatan tietysti puhua läpiä päähäni, eli joku joka tietää paremmin voi korjata tämän selityksen. Mutta tosiaan en nähnyt mitä kätilö puuhasi koska näyttö oli vain ajoittain käännetty niin että minä sen näin, hän kyllä kertoi koko ajan mitä on tekemässä.
Onpas outoa, että mulle Kättärillä nimenomaan hoitaja sanoi, että eivät päästä enää lapsia ultraan ollenkaan mukaan...Mutta kätilö oli muutenkin musta " tylyhkö" ja vähäsanainen ja kuviakin sain vain yhden mukaan:( Taitaa tosiaan käytäntö vähän riippua ultraajasta...
Ensimmäiseksi osaanotot Kiisselille! Lohduttavaa kuitekin kuulla, että kaikki kävi kivottomasti!!
ekasta neuvolasta: esioisen kanssa taisi eka olla 10+3 ja tällä kertaa 10+5. Mietin kyllä kanssa, että se on vähän myöhään, varsinkin nyt kun mulla on ollu ihan hirvee olo ja kun sitten viime viikolla mittasivat hemoglobiinin yms ja oli huonot arvot ja käski alottaa raudan heti (olo onkin parantunut), niin jälkeenpäin sitten ajattelin, että jos olis tienny aikasemmin, niin olis ollu ihan kiva...!!!
mahasta: ekalla keralla vanhat housut (paiti verkkarit jne) ei mahtuneet noin 10-11 viikosta. Äippähousuihin siirryin kai noin 13 viikolla. Mut maha oli " kunnollinen" ehkä joskus lähempänä 20rv. Nyt masu on jo pullahtanut, vaikka viime viikolla mulle sanotiin, että olen laihtunut ;) Ekalla kerralla painoa tuli 18kg josta kerkes lähtee 12kg. Nyt raskauden alussa tippunut pari kiloa, katsotaan miten etenee... Mammahousuja en ole vielä käyttänyt kun nää synnytyksen jälkeiset menee vielä...
ultra+lapsi: Jorviin ei kanssa saa ottaa lasta mukaan ultraan, koska siitä voi olla häiriötä työskentelyyn, lisäksi varsinkin alakautta tehny juttu voi olla lapsesta pelottavaa tms. Mä kyllä ymmärrän hoitajan kannan täysin. Varsinkin toi meidän vauhtiukkeli laittaa kyllä kaikki paikat aina remonnttiin... Käytönnässä olis tietty helpompaa kun ei tarvii hommata lapsenlikkaa, jos mies siis tulee mukaan...
Oma napa: paha olo/ällötys/huippaus on onneksi helpottanut - ei kylläkään loppunut, ja uutena vaivana päänsärky. Viimeviikon neuvolassa 10+5 kuuluivat myös sydänäänet. Olin ihmeissäni. Esikoisesta kuului joskus 12++ viikolla. Ja mikä myös ihanaa olen tuntenut ihan selvät potkut/jumppaamisen useana iltana. Tosin viime yönä ei mitään, ehkä pallero on mennyt piiloon... Millonkan liikkeet muilla?
Esikoinen tekee lisäksi hampaita, eli ei syö eikä juuri nuku... ja meillä koko porukalla on flunssa. Että paremminkin on joskus mennyt... Mutta jospa tämä tästä.
t. K rv 11+2 + ukkeli 1v4kk
Mulla on saman suuntainen käsitys siitä kuin mitä tinah_ kirjoitti, eli kätilö/lääkäri merkkaa siinä monitorissa näkyvän pysäytyskuvaan pisteet ja kone laskee niiden välin, eli mitan. Samalla tavalla ne mittaa kaiken muunkin niistä, eli sitten hyöhemmin kaikkia luita ja koko sikiön mitan jne.
luulisin että sen on jotekn tulostetusta kuvasta jopa paljon hankalampaa ja epätarkenpaa.
Toisaalta on kyllä ihan mielenkiintoistakin, kun asioita tehdään eri tavalla eri maissa!
Kiitoksia vastauksista. On se sitten musta tosi kumma juttu, ettei lääkäri sitä mitannut tai ainakaan mittauksesta mitään sanonut. Se kyllä mittasi just tuollai pisteillä vauvan pituuden ja jotain muita, mutta en yhtään älynnyt itse katsoa, mittasko niskankin. Sitä siis varta vasten juuri ennen toimenpidettä pyysin, ja lääkäri vastasi, että se kuuluu maksulliseen veriseulavertaukseen, eikä sitä muuten tehdä. Sitä veriseulaa en siis sitten halunnut, varsinkin kun olisi maksanut 157¿, joka mun mielestä on paljon testille, josta ei kuitenkaan varmaa tulosta saa. Mutta jos se noin helppo on tehdä, niin lääkäriltähän olisi mennyt juuri se muutama sekuntti sen tekemiseen... höh. Nojoo, oli miten oli, se lääkäriaika on siis ohi ja seuraava on kolmen viikon päästä.
Seirana rv12+3
kun kävin vessassa ja pikkuhousun suojassa oli kolikon kokoinen läntti ruskehtavaa vuotoa, kipuja ei ole. Onkohan tämä ihan normaalia? Auttakaa alkaa paniikkia hiipiä.
vauva06 11+0
Kiisseli, osanottoni suruusi. Meille kävi samoin viikonlopun aikana (rv 12+0).
Lauantaina alkoi tiputtelu, yön vuoti oikein kunnolla ja sunnuntaista asti jatkunut tiputteluna. Menkkajomotusta kovempaa kipua ei ollut missään vaiheessa.Tänään käytiin kätilöopistolla tutkimassa tilanne. Kohdusta ei löytynyt enää mitään =( haluavat vielä seurata hormoniarvoja, ettei vain vauva asusta kohdun ulkopuolella. Olo on mitä kamalin, tätä tunnetta ei osaa kuvitella ennenkuin se sattuu omalle kohdalle.
Oikein paljon onnea kaikille keijuille masuasukkien kanssa, toivottavasti saan syksyllä lukea synnytyskertomuksianne täällä.
Sunmom ja enkeli
Itse olen kokenut km:n kaksi kertaa, molemmat rv 6+. Kuitenkin menetys tuntuu varmasti sitä suuremmalta, mitä useamman viikon on saanut kokea raskauden etenevän.
Tätä raskautta edelsi siis myös km ja vasta nyt np-ultran jälkeen olen antanut luvan itselleni nauttia raskaudesta. Viikonloppuna kerroimme uutisen tuleville isovanhemmille ja ystäville kerromme sitä mukaan kun tulee sopiva tilaisuus.
Kävin siis myös perjantaina Kättärillä np-ultrassa, ja kaikki vaikutti olevan hyvin. Mitat saatiin hyvin otettua, ja koko vastasi parin päivän tarkkuudella viikkoja (La 4.9). Turvotustakin oli vain 0,5 mm. Joku teistä kertoi tylyhköstä kätilöstä, mutta itselleni sattui oikein mukava kätilö, joka antoi kuviakin mukaan miltei kymmenen kpl.
Tänään on taas kuvotukseen maistuneet raikkaat appelsiinit, samoin päiväunet on ollut pakko nukkua edelleen päivittäin. Odotan jo kovasti sitä hehkeää keskiraskautta.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
moisku rv 13
Jaksamista teille ja mahdollisimman pikaista uutta ja onnekasta plussaa!!!
Itselläni on todettu km kaksi kertaa rv12+. Tällä hetkellä on menossa rv12+4 eli nippa nappa on tainnut mennä yli niitten päivien, kun nuo km:t todettiin. Np-ultraan on kaksi yötä. Olo on ollut aika toiveikas ja tänään oikein säikähdin, että onko minulla aivan liian positiivinen asenne tuon np-ultran suhteen. Masu on mielestäni kasvanut (mielestäni tässä viime päivinä aika selvästikin), joten se kai tässä on sitä toivoa luonut. Voi kun nää päivät menis nyt äkkiä! Huomen aamulla mulla on labrassa käynti, koska joudun piikittämään tukostaipumuksen takia hepariinia päivittäin eli mulla seurataan noita veriarvoja sen takia.
Viime päivinä olen ollut taas väsyneempi, mutta paha olo tulee nykyisin vähän harvemmin. Närästystä meinaa olla, joten Rennietä menee jonkun verran. Rinnat on aika ajoin kipeät, joten sekin antaa toivoa siitä, että kaikki saattaisi ollakin kunnossa tuolla masussa. Vaikka ultrassa kaikki näyttäisikin hyvältä, niin en kyllä täysin uskalla sittenkään huokaista helpotuksesta, vaan tuon tukostaipumuksen takia elän epävarmuudessa ainakin rakenneultraan asti. Onhan tämä vähän erilainen raskaus verrattuna niihin neljään, jotka mulla niin vaivattomasti onnistuivat.
Toivottavasti yksikään syyskeijuista ei enää tipu listoilta pois!!!
neronja rv12+4
itsekin täällä varsin jännittyneenä pohdiskellen ja odotellen katosiko vuodot, mutta toivon parasta.
Toivottavasti oli aivan vaaraton tuhru. Itse asiassa tuli just mieleen, että tuolla ex-haahuissa, joissa myös pinoudun, oli suht äskettäin parillakin ihmisellä tuhrua about noilla viikoilla (10 - 12 rv), mutta hyvin heidän raskautensa ovat edenneet ja masuasukki voi hyvin. Eli toivottavasti sulla sama juttu, että vaaratonta tuhruilua on!!!
Todella kurjaa lukea surullisia viestejä! Ei olisi yhtään enää tarvittu syyskeijuihin näitä lisää..niin moni on tippunut pois =( Paljon voimia menetyksen kokeneille ja toivottavasti pääsisitte pinoutumaan pian uudelleen vaikka talvimasuihin!! Peukkuja!
Tänään on ollut aamusta asti kuvotusta, vaikka jo luulin päässeeni siitä. Rinnat ovat alkaneet kasvaa ja nännipihat ovat suurentuneet mielettömiksi!! Hui! Vatsa ei ole aamuisin enää niin pyöreä kuin oli aiemmin, liekö sitten jonkin verran turvotusta iltaisin. Selvä vauvamasu kuitenkin on jo muuten.
Huomenna olisi viideltä eka neuvolalääkäri ja ultra! Jännittää kamalasti... Pelkään ettei kaikki ole hyvin, vaikka oireiden mukaan pitäisi olla.
Joku kirjoitti repivästä kivusta? Mulla oli nyt aamulla ihan mieletön repäisyn tunne alavatsassa oikealla puolella... Luultavasti nousin liian nopeasti ylös tms. Ja sitten automatkoilla nippailee välillä. Toivottavasti tämä ei lisäänny, koska sitten joudun sanomaan hyvästit työlleni jo ennen kesää =(
Mutta nyt menen lukemaan iltasadut pojille... =D
*tiitiäinen79, masu 10+6* Ihanaa, viikko vaihtuu muutaman tunnin kuluttua ;D
Ensimmäisenä pahoitteluni kaikille matkasta pudonneille:(.
Sitten omaan napaan. Pitkästä aikaa tänne taas kirjuuttelen kuulumisiamme. Viime viikolla oli toinen neuvola käynti, siellä täti sitten kuunteli sydänäänet ja hyvin kuuluivat. Tänään sitten oli vuorossa np-ultra. Kaikki oli ok. Siellä se asukas ensin poseerasi tuleville vanhemmilleen, ja tämän jälkeen aloitti hurjan rallin. Pienet varpaat ja sormet siellä vain heilui ja asukas näytti lähinnä siltä että tanssisi macarenaa :). Laskettu aikakin meillä aikaistui, aiemmin se oli 10.9, mutta nyt uusi on 4.9. Vointi on mulla ollut kaikin puolin hyvä, kuulun niihin onnekkaisiin, joiden ei tarvitse onnekseen kärsiä edes pahoinvoinnista. Ainoa muistutus raskaudesta on kipiät rinnat, muutoin ei oireita ole ollut. Toivotaan nyt että jatkossakin kaikki menisi hyvin:).
-F- rv 13
Kaksi lapsista on sairaana ja huomenna pitäisi päästä sinne labraan. Saas nähdä onnistuuko. Vanhin tyttö on kuumessa ja kuopus oksenteli illan. Mies sairasti tuon mahataudin ekana. Sillä oli se jo perjantaina ja lauantaina. Itelläkin tuntui äsken, että ylämahaa turvottaa ja kummasti nipistelee, mutta tällä hetkellä olo on taas ihan hyvä. Ajattelin jo, että se olis kyllä kaiken huippu, jos ite olisin mahataudissa keskiviikkona enkä pääsisi ultraan. Mutta eipä auta kuin odotella ja katsella, että mihin suuntaan asiat kehittyy.
On muuten ollut noista liikkeistä puhetta. Itelläni tuntui jo joskus rv10, että aivan kuin olis pieniä liikkeitä ja ne tuntui aina samassa kohti. Sitten oli monta päivää, ettei tuntunut yhtään mitään. Nykyisin välillä mietin, että oliskohan tuo ja tuo tuntemus voinut olla liikahdus, mutta en ole sitten ottanut oikein tosissani. Olen vaan oottanut sitä ultraa kuin kuuta nousevaa. Siellähän sen totuuden masun tilanteesta sitten kuulee.
neronja rv12+4
Olin viikon lomalla, ja olipa kurja heti alkajaisiksi lukea Kiisselin tapauksesta, toivotan hänelle paljon voimia!
Häthätää kävin viikon pinot läpi, siellä taisi olla ainakin yksi ikävä tapaus myös. Ja nyt jäin jotenkin odottelemaan Sunmonin kuulumisia ultrasta, eikäs hänellä tänään se ollut?
Omaa napaa; torstaina minulla oli se np-ultra jossa kaikki näytti olevan hyvin, niskapussi oli 1,2mm eli normaali. Muutenkin näytti kaikki olevan ok, raajat ja muut paikoillaan ja sydämen syke nähtävillä, koko oli kaksi päivää " edellä" , mutta lasketuksi ajaksi vahvistettiin silti 3.9.
Pahoinvointia on ollut vieläkin, koko viime viikko oli aika inhottava, meni loma vähän reisille kun olin niin puolikuntoinen koko ajan. Ja jatkuu näköjään töissäkin. Onhan se olo hieman helpottunut siitä ihan alkuajan 24/7 pahoinvoinnista, mutta kyllä tämäkin alkaa jo väsyttää ja saisi jo loppua. Rinnat edelleen kipeät. Yöllä heräsin varmaan 20 kertaa ja unentulo kesti. Eli väsyttää.
Tämä tällä kertaa, valituksesta ja kuulumisista. Sunmonille peukkuja!