Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten yleisimmät fobiat: 1. käärmeet 2. oksentaminen 3. yleisön edessä puhuminen. Kärsitkö itse näistä?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään kaasuliesiä, kaasupulloja ja kaasukeittimiä. Eli toisin sanoen kaasuvuotoa ja räjähtämistä. Kaasuliesi olisi kätevä ja nopea ruuanlaitossa, mutta ah niin pelottava :D On epäilyttävää, jos liekki on niin huomaamaton..:D

Vierailija
62/72 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään ukkosta silloin kun olen uimassa tai kuljen aukealla alueella pyörällä tai kävellen, koko ajan odottaen milloin salama iskee minuun. Sisätiloissa sen sijaan ihailen kissani kanssa ukkosta. Asun 8. kerroksessa, josta on hyvät näkymät kattojen yli merelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin emetofobiasta eli oksennuspelosta. Olin ehkä 3-vuotias kun oksensin ekan kerran niin että muistan sen, ja heräsin kauhuissani keskellä yötä juomaan vettä jotta oksennus pysyisi alhaalla...no eihän se tietenkään toiminut.

Lapsena ja nuorena menin ihan paniikkiin jos joku oksensi lähistöllä.

Aikuisena välttelin jopa kaupassa käymistä jos oli epidemia päällä lähiseudulla. Olen myös ajanut oman mieheni keskellä yötä sateeseen kun hän sairastui vatsatautiin ja kuumekin nousi. :(

Vierailija
64/72 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Oksentamista ajattelen ehkä jopa positiivisena asiana, minulla se helpottaa oikeastaan aina huonovointisuuteen. :D Hyönteisiä pelkään kuin ruttoa! :(

Vierailija
65/72 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käärmeitä enemmän pelkään hämähäkkejä. En minä niitä käärmeitäkään rakasta, mutta eivät ne minua varsinaisesti pelotakaan. Oksentamista olen aina inhonnut. Oksennustaudissakin yritän viimeiseen asti pidätellä, mikä tietysti pahentaa jo ennestään huonoa oloa. Yleisön edessä puhuminen on työssäni jokapäiväistä, joten olisi aika kamalaa, jos se olisi valtavan pelottavaa. Onneksi se ei ole.

Vierailija
66/72 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää käärmeitä, ne on kivoja. Oksentaminen on ällöä ja esiintymistilanteita välttelen, mutta ei noissa kyllä mistään fobiasta ole kohdallani kyse, en vaan tykkää niistä (kuten en monesta muustakaan arkipäiväisestä asiasta).

Vierailija
67/72 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhdestäkään.

Vierailija
68/72 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käärme pelottaisi jos tulisi jossain vastaan, mutta se on enemmän kunnioittamista kuin pelkoa. Sama kuin karhun jne kanssa. 

Hämähäkkejä pelkään tosissani! 

Samoin oksentamista! Nämä kaksi ovatkin pahimmat pelkoni. 

Yleisön edessä puhuminen jännittää, mutta mistään fobiasta ei voi puhua.

Vierailija
69/72 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten oksentamista voi pelätä? Eihän se mukavalta tunnu ja harvoin toivoo oksentavansa, mutta pelko kuulostaa tässä yhteydessä melko omituiselta.

Vierailija
70/72 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käärmettä en ole montaa kertaa elämäni aikana nähnyt, mutta en niistä tykkää. Hämmärit on järkyttävän inhottavia, niillä on liian paljon jalkoja joilla ne lontii eteenpäin. Oksentamiskammo on todella kova, se voittaa jopa kovan hammaslääkäripelon. Myös korkeanpaikan kammo on jo niin paha että hyvä jos tuolille uskaltaa nousta.

Edes synnytystä en pelkää niin paljon kuin oksentamista, en tosin ole oksentanut montaa kertaa elämäni aikana, synnyttänyt olen kerran normaalisti ja kerran sektiolla, sektio oli paljon pahempi, toipumiseen meni paljon aikaa, ja kipu oli järkyttävää.

Vierailija
71/72 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten oksentamista voi pelätä? Eihän se mukavalta tunnu ja harvoin toivoo oksentavansa, mutta pelko kuulostaa tässä yhteydessä melko omituiselta.

Ei ole kyse epämukavuudesta, vaan kuolemanpelosta joka iskee paniikkina kun tuntuu että tukehtuu, ja kun oksentamista ei voi mitenkään hallita tai hillitä. Ei sitäkään pelkoa voi järjellä selittää.

Vierailija
72/72 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään oksentamista ja esitelmien pitoa (vaikka muuten olen hyvin sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut ja seurallinen), ampiaisia & mehiläisiä, lentämistä. Sen sijaan käärmeitä en pelkää, mutta eipä niihin kaupungissa törmääkään (enkä käytännössä koskaan liiku maaseudulla).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä