Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakko myöntää, suomalaiset erottuvat tyylillään muista pohjoismaalaisista kuin huutomerkki :(

Vierailija
29.06.2016 |

Tuli käytyä Legolandissa. Kaikki kävijät pienten lasten vanhempia. Olen aiemmin tuhahdellut syytöksille suomalaisten tyylittömyydestä mutta järkytyksekseni oli pakko myöntää että erotin suomalaiset porukasta kuin alleviivattuna ennen kuin kuulin mitä kieltä puhuttiin.Ruotsalaiset ja tanskalaiset iskät olivat kuin katalogimalleja istuvissa t-paidoissa, aurinkolaseissa ja seksikkäissä parroissa. Pälvikaljuuntuuvilla lyhyeksi vedetty tukka. Niin nuoret kuin vanhemmatkin olivat miehekkäitä. Suomalaiset taas ukkoutuneita setämiehiä: sporttisandaalit, sukat vedetty polviin asti, sortsit ja joku dorka t-paita ja pahimmilla jopa vyölaukku. Naisilla taas joku raitatunika, alla valkoiset legginsit, ne hemmetin sporttisandaalit ja mikä järkyttävintä, päässä huivi marttatyyliin sidottuna kun aurinko saattoi pilkahtaa ettei vaan auringonpistos yllätä. Tämä on karu tosiasia, ei siellä muunkaan maalaiset juhlavaatteissa olleet mutta heille lasten saaminen ei ole mikään syy muuttua sketsihahmoksi. Huh.

Kommentit (392)

Vierailija
81/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten lihavuudesta pidän mutta siinä on eroa miltä lihavat suomalais- ja ruotsalaisnaiset näyttävät. Suomalaisnaisilla on pallomaha ja telttapaita, crocsit. Altaalla kokouikkari, ruma ja mummomainen. Ruotsalaisilla bikinit. Eräällä lihavalla ruotsalaisnaisella Kreetalla, oli 45-50 vuotias arviolta,oli tyylikkäästi kiharretut kullanvaalet hiukset, hyvä siisti meikki, ja toisena aamuna aamiaisella vaaleankeltainen ja toisena tummansininen tiukka, pitkähihainen, vatsamakkarat (2 kpl) esiin tuova trikoopaita sekä valkoiset caprit. Näytti minun silmääni varakkaalta hienostoladylta. 120-140 kg ja 165-175 cm. Todella innoissani häntä katselin, olin tuolloin 16-v poika. Hänellä oli myös vaaleansini-vaaleanpunaiset kukalliset bikinit ja oli hyvin ruskettunut. Edelliskesänä oli hotellissani varsin lihava ehkä noin 30-v suomalaisnainen jolla oli tummansininen mummomainen kokouikkari ja telttamainen kukkamekko. Hyvä vartalo, mutta pukeutuminen surkeaa, oli tanttamainen, toisin kuin se ruotsalainen. Naamasta näytti vähän Pipsalta :/

Mistä tiedät että ei ollut Bibs itse kyseessä?

Ei ollut Pipsukka. Kuulin hänen ja oli ihan erilainen.

M21

Vierailija
82/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan aloituksen huomiot :D Huomasin tämän saman ilmiön asuessani 7 vuotta Lontoossa ennen omia lapsia. Silloin tietysti pukeutumiseen ja muotiin jaksoi itsekin enemmän panostaa ja tämä suomalaisten pukeutuminen pisti ehkä siksi enemmän silmään.

Silmäni aukesivat perheiden turistikohteissa tälle ilmiölle. Suomalaiset tunnisti aika takuuvarmasti jo kaukaa, paljon ennen kuin kuuli puheen. Tyypillinen perhe liikennöi kohteessa vähän sen näköisenä, että pallo on hukassa. Isä huolestuneena, äiti tuikean näköisenä. Lapset laahustivat perässä tai häröilivät edellä, ihan hyvin/normaalisti kuitenkin käyttäytyen.

Äidillä konservatiivinen pomppa päällä syys/talviaikaan, musta tottakai. Ei kovin istuvat housut ja jotkut järkevät kengät. Ei kuitenkaan lenkkarit välimeren turistien tapaan. Marimekon olkalaukku tai jokin muu järkevä tilava käsilaukku. Kaikki vaatteet tummia.

Miehellä ei minkään mallinen takkisäkki, musta. Ei minkään malliset housut. Reppu. Jotkut lököttävät tennarit tai järkevät talvikengät. Mikään vaate ei istu, kaikki liian ison näköisiä.

Lapsilla goret päällä ja mahdollisimman räikeää. Heijastimia runsaasti vaatteissa ja reput.

Kesällä suomalaiset erotti vieläkin paremmin.

Emäntä tiukka ja huolestunut ilme kasvoillaan pyyhältää kiireisen näköisenä, tukka tiukalla käytännöllisellä päänmyötäisellä ponnarilla tai kanaperse keikkuen. Tanakka tai hoikka mutta tasapaksu olemus, ei vyötäröä. Leggarit ja juurikin se tunika. Järkevät terveyssandaalit tai ergonimiset balleriinat. Marilaukku ja jotkut 10 vuotta sitten muualla maailmassa muodissa olleet aurinkolasit. Vesipullo ja kartta.

Isännällä urpo liruohutta kangasta oleva ei minkään mallinen t-paita, harmaa tai musta. Taikka h&m-pikee, ei istuva missään tapauksessa. Vatsakumpua on ja punakkuutta poskipäissä, vähän hikikin vaivaa kun on taas kävelty rouvan mieliksi. Kalmakat lihaksettomat pohkeet pilkistää pitkähköistä reisitaskushortseista, 95% varmasti harmaista. Selässä reppu ja takataskussa lompakko. Sukat ja terveyssandaalit, pölyyntyneet. Tai rähnäiset ja linttaantuneet tennarit.

Lapsilla myös sukat balleriinoissa taikka crocsin sandaalit. Kirjavaa ja käytänöllistä kesävaatetta päällä. Paljon printtikuvia vaatteissa. Ei mitään romanttisia lastenvaatteita tai muualla maailmassa sievänä tai tyylikkäinä pidettyjä kaupunkivaatteita. Lapset ovat sen näköisiä kuin olisivat päiväkodista tulossa.

Voi apua. Miten tässä enää uskaltaa mennä minnekään, kun noin tarkkaan kasvonpiireitä ja ilmeitä myöten tarkkaillaan suomalaisia. Naisilla vielä Marimekon laukku tai muu järkevä, kyllä se kaupunkilomalla täytyy olla pikkuruinen iltalaukku. Hikikin tulee kävellessä, taksillahan sitä pitäisi kulkea. Ja ne lihaksettomat pohkeet, hyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskee siis vain miehiä? Jepjep.

Et sitten jaksanut lukea aloitusta puolta väliä pitemmälle.

Vierailija
84/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä niuhottamista taas. Jos nähtäisiin aloittaja ja hänen asunsa niin ei varmasti läpäisisi palstamammaraadin seulaa!

Sitä paitsi. Suomessa on nykyään tosi vaikeaa olla tyylikäs kun kauppojen vaatetarjonta on surkeaa ja yksipuolista.

Vierailija
85/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko aloitusta. Asun itse aivan tavallisella alueella pk-seudulla. Kävelin juuri eilen eräässä kauppakeskuksessa. Näin aivan kivoja kesävaatteita sekä miesten että naisten päällä. En kyllä koskaan missään ole nähnyt sellaista, että miehellä olisi sandaalit ja polvisukat! Naisilla näkee nykyään harvoin legginsejä, sen sijaan capreja ja pitkiä kapeita housuja kyllä. En myöskään ole nähnyt naisia huivit päässä. Oletan, että tuollaisessa huvipuistossa suomalaisilla naisilla voisi olla lippalakkeja tai hattuja. Jne.

Ainut asia, mikä selvästi on Suomessa hieman huonosti, on ylipainon yleisyys ja ajattelen lähinnä ylipainoisten terveyttä, en ulkonäköä. 

Ne naisten caprit on ihan yhtä tyylittömät kuin leggingsit. Maksimaalisin tyylittömyyden muoto on tietenkin caprileggingsit. Ketju kuin ketju, jossa puhutaan kesävaatteista naisille, capreja ehdotetaan ja peukutetaan. Niin sitä suomalaista tyyliä, jonka tunnistaa missä vaan.

Vierailija
86/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli käytyä Legolandissa. Kaikki kävijät pienten lasten vanhempia. Olen aiemmin tuhahdellut syytöksille suomalaisten tyylittömyydestä mutta järkytyksekseni oli pakko myöntää että erotin suomalaiset porukasta kuin alleviivattuna ennen kuin kuulin mitä kieltä puhuttiin.Ruotsalaiset ja tanskalaiset iskät olivat kuin katalogimalleja istuvissa t-paidoissa, aurinkolaseissa ja seksikkäissä parroissa. Pälvikaljuuntuuvilla lyhyeksi vedetty tukka. Niin nuoret kuin vanhemmatkin olivat miehekkäitä. Suomalaiset taas ukkoutuneita setämiehiä: sporttisandaalit, sukat vedetty polviin asti, sortsit ja joku dorka t-paita ja pahimmilla jopa vyölaukku. Naisilla taas joku raitatunika, alla valkoiset legginsit, ne hemmetin sporttisandaalit ja mikä järkyttävintä, päässä huivi marttatyyliin sidottuna kun aurinko saattoi pilkahtaa ettei vaan auringonpistos yllätä. Tämä on karu tosiasia, ei siellä muunkaan maalaiset juhlavaatteissa olleet mutta heille lasten saaminen ei ole mikään syy muuttua sketsihahmoksi. Huh.

En usko sinua. Haluat vain näppärästi muka olla hauska.

Vierailija
87/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko niin, että näistä lapsena "miten sattuu"-puetuista tulee aikuisena näitä leggings-sporttisandaaleja? Jos jo lapsena oppii, että vaatteiden pitää olla vaan funktionaaliset, ei osaa aikuisenakaan muuta tyyliä? Itse olen tarkka pukeutumisesta ja uskon, että se on kotoa opittua. Ei olisi tullut mieleenkään äidille, että lapset lähtevät vieraisille tai kaupunkiasioille kokohaalarissa. Niillä remuttiin pihaleikeissä, mutta muihin menoihin oli siistit takit yms. Suurin osa vaatteista meille teetettiin (kotiompelijalla). Täytyy kiittää äitiä, että tajuan aikuisenakin, että tilanteen mukaan pukeutuminen on osa hyviä tapoja.

Vierailija
88/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös landepaukut erottuvat samalla tavalla helsinkiläisistä ja Helsigissäkin lähiöasukit eteläisestä kantakaupungista.

Ymmärrän maaseudun valikoiman suppeuden, mutta se on kyllä ihmeellistä, että ihmiset valitsevat tarkoituksella niitä kauheimpia rytkyjä.

Vierailija
89/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä miksi suomalainen aina tällaisen väitteen kuullessaan loukkaantuu sieluaan myöten. Tässäkin ketjussa puolet on vittuilua. Onko meillä kansana niin huono itsetunto ettemme voi myöntää että "heh heh, kyllähän se niin tuppaa olemaan". Vai väitättekö siis oikeasti käsi sydämellä että tätä ilmiötä ei ole olemassakaan ja ap keksii?

Olen ihan hämilläni tästä responssista. Itse olen asunut suositussa turistikohteessa vuosia jossa suomalaisia on jos jonkin verran ja pohdimme aina että mikä siinä on se taika. Juuri niinkuin ap kuvaili, ne valkoiset legginssit, raitamekot, terveyskengät ja se pirun huivi kaikilla vauvasta vaariin jos vähääkään aurinko paistaa. Ja väristä päätellen ei porukka ole aurinkoa nähnyt viiteen vuoteen. Ja ne mukulat. Ne mukulat on vuorattu viiteen eri ryysyyn sateenkaaren kaikissa väreissä ja päällä on niin housua, hametta kun haalariakin. Ja tietenkin se huivi, vaihtoehtoisesti se lippis jossa on se niskaviitta. Ettei vaan aurinko vähääkään kosketa. Ja ne kuminauha-aurinkolasit.

Kaikki kun ovat tietoisia tästä oman maan ilmiöstä niin miksi pitää alkaa mököttämään? Joko tässä ketjussa kielletään koko ilmiön olemassaolo tai vastaukset on tasoa NIIN NO V*TTU ANTEEKS ETTEN KULJE KRUUNU PÄÄSSÄ.

Ei kukaan sano että olisimme kansana jotenkin huonompia kuin jotkut muut, tämä nyt on vaan kansamme tyyli olla. Itse vaan lähinnä ihmettelen että MIKSI? Mistä se tulee! Yhtä perähikiällä me olemme kun muutkin Pohjoismaat. Silti Suomi vetää tässä voiton.

Kuule vaalean suomalaisen on suojauduttava auringolta, eihän rusketus ole enää muotiakaan.

Itselläni on basaliooma, mieheni serkku kuoli melanoomaan työikäisenä äskettäin, juuri kuulin erään tuttavan tyttären sairastuneen melanoomaan alle 30 v.

Aurinkoa Thaimaasta joka talvi ja palaneena kotiin joka kerta.

Fiksut suojautuu.

Vierailija
90/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo huivit ovat minusta Itä-Suomessa tosi suosittuja. Kiinnitin tähän huomiota kun olin siellä aikoinaan pari vuotta töissä. Minusta se on ihan hauska ja omintakeinen kulttuuripiirre. Mukavaa, että on jotain oma suomalaista pukeutumiskultturia vielä. Eikä kai savolaisen tai karjalaisen voi olettaakaan muuttuvan kosmopoliitiksi kun hän käy pääkaupungissa. Tyylikäshän se ei missään nimessä ole :D

Vierailija
91/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa nyt joku vaikka kuva, että minkälainen alaosa on naiselle hyvä, jos ne caprit ja leggarit on no-no!

Vierailija
92/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyssandaaleista puheen ollen, nythän ovat Birkenstockit olleet muotia jo muutaman vuoden ajan. Niiden kanssa voi halutessaan pukea myös sukat tyylin kärsimättä, kunhan sukat ovat yksiväriset, pehmeät, löysävartiset ja varret alas nilkkoihin kasatut. Lookkiin voi yhdistää vaikka lyhyet shortsit tai pitkän, huljuvan hameen. Siinä teille vinkkiä käytännölliset ja mukavuudenhaluiset ihmiset, tyylistä tinkimättä.

Oikeasti olen sitä mieltä, että jokainen saa pukeutua kuten itse haluaa. Jotkut ovat esteetikkoja, jotkut eivät.

Joku toi esiin, että hyvin pukeutuvat ihmiset ovat pinnallisia. En ole samaa mieltä. Vaikka pukeutuminen on pinnallinen asia, niin samaan päähän mahtuu ajatuksia niin vaatteista kuin yhteiskunnasta tai filosofiasta. Sekä pinnallisia että syvällisiä ajatuksia siis. Ja päinvastoin, eivät crocsit ole tae syvällisistä aatoksista, mutta eivät myöskään este niille.

Vierailija
93/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on, ja olen viime aikoina alkanut kiinnittämään huomiota ihan samaan. Oikeasti tyylikkäitä keski-ikäisiä ihmisiä näkee todella harvassa, katsokaapa vaikka huviksenne seuraavalla kauppareissulla ympärillenne. Ei sillä että se mitenkään haittaisi, mutta...

Näyttää haittaavan. Ei tämmöistä ketjua muuten olisi eikä kommentteja että minut pelastaa se etten näytä suomalaiselta.

Hassuinta on se että me itse mollaamme itseämme.

Itse näytän oikein peruselovenalta suomalaiseen tyyliin.

Olen asunutkin ulkomailla ja todella paljon matkustellut muutenkin.

Ulkomailla on mielellään arvailtu mistä olen eikä juuri koskaan kukaan arvaile Suomea kotimaakseni.

Ihan ainoat jotka ovat arvanneet/ tienneet ovat osanneet suomea eli puheesta ovat kuulleet.

Ei muun maalaiset suomalaisia tunnista tyylittömyyden perusteella.

Vierailija
94/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pää on pakko suojata, mitä päähän laitetaan, jos ei saa olla karjakkohuivi eikä lippis?

Vierailija
95/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juurikin stereotypia ketjun suomalaisnaisesta ulkomailla, ylipainoinen ja pukeudun rytkyihin. Ja aina luullaan saksalaiseksi.

Vierailija
96/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokaisessa maassa löytää näitä mammoja. Nuoret pukeutuvat pääkaupungeissa hyvin, mutta pienemmissä kaupungeissa näkee normaalia pukeutumista. Etelä-Euroopassa ylipainoiset naiset pukevat liian pieniä vaatteita päälleen. Kyllä raitatunikat voittaa liian pienet vaatteet!

Vierailija
97/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaisessa maassa löytää näitä mammoja. Nuoret pukeutuvat pääkaupungeissa hyvin, mutta pienemmissä kaupungeissa näkee normaalia pukeutumista. Etelä-Euroopassa ylipainoiset naiset pukevat liian pieniä vaatteita päälleen. Kyllä raitatunikat voittaa liian pienet vaatteet!

juu ja aika usein suominaisilla meneekin tuo paljastavuus yli.enemmän pitäisi suosi pitkiä silkkipuseroita, suoria housuja ja maximekkoja :) 

Vierailija
98/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattu kai pitäisi olla. Mutta eihän se sovi yhteen sporttikenkien ja leggareiden kanssa! Sen verran suomalainenkin tajuaa.

Vierailija
99/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yäääk. Samaa mieltä, onneksi meissä nuorissa on toivoa, ihan oikeesti. t. N20

Vierailija
100/392 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyssandaaleista puheen ollen, nythän ovat Birkenstockit olleet muotia jo muutaman vuoden ajan. Niiden kanssa voi halutessaan pukea myös sukat tyylin kärsimättä, kunhan sukat ovat yksiväriset, pehmeät, löysävartiset ja varret alas nilkkoihin kasatut. Lookkiin voi yhdistää vaikka lyhyet shortsit tai pitkän, huljuvan hameen. Siinä teille vinkkiä käytännölliset ja mukavuudenhaluiset ihmiset, tyylistä tinkimättä.

Oikeasti olen sitä mieltä, että jokainen saa pukeutua kuten itse haluaa. Jotkut ovat esteetikkoja, jotkut eivät.

Joku toi esiin, että hyvin pukeutuvat ihmiset ovat pinnallisia. En ole samaa mieltä. Vaikka pukeutuminen on pinnallinen asia, niin samaan päähän mahtuu ajatuksia niin vaatteista kuin yhteiskunnasta tai filosofiasta. Sekä pinnallisia että syvällisiä ajatuksia siis. Ja päinvastoin, eivät crocsit ole tae syvällisistä aatoksista, mutta eivät myöskään este niille.

Hitsi, että minua naurattaa nämä muotioikut. Ensin sukat on ehdoton eiei, sitten joku keksii tällaisen, ja kas, oletkin tyylikäs ja muodikas. Kummasti se kaikki tyylitön muuttuukin muodikkaaksi, kun joku niin sanoo.