Pakko myöntää, suomalaiset erottuvat tyylillään muista pohjoismaalaisista kuin huutomerkki :(
Tuli käytyä Legolandissa. Kaikki kävijät pienten lasten vanhempia. Olen aiemmin tuhahdellut syytöksille suomalaisten tyylittömyydestä mutta järkytyksekseni oli pakko myöntää että erotin suomalaiset porukasta kuin alleviivattuna ennen kuin kuulin mitä kieltä puhuttiin.Ruotsalaiset ja tanskalaiset iskät olivat kuin katalogimalleja istuvissa t-paidoissa, aurinkolaseissa ja seksikkäissä parroissa. Pälvikaljuuntuuvilla lyhyeksi vedetty tukka. Niin nuoret kuin vanhemmatkin olivat miehekkäitä. Suomalaiset taas ukkoutuneita setämiehiä: sporttisandaalit, sukat vedetty polviin asti, sortsit ja joku dorka t-paita ja pahimmilla jopa vyölaukku. Naisilla taas joku raitatunika, alla valkoiset legginsit, ne hemmetin sporttisandaalit ja mikä järkyttävintä, päässä huivi marttatyyliin sidottuna kun aurinko saattoi pilkahtaa ettei vaan auringonpistos yllätä. Tämä on karu tosiasia, ei siellä muunkaan maalaiset juhlavaatteissa olleet mutta heille lasten saaminen ei ole mikään syy muuttua sketsihahmoksi. Huh.
Kommentit (392)
Mä pukeudun aina kesällä crockseihin ja löysään trikoomekkoon. Vyölaukku on kätevä, koska se pysyy aina mukana ja sinne on helppo laittaa puhelin tms. Lippis suojaa auringolta.
Naisten lihavuudesta pidän mutta siinä on eroa miltä lihavat suomalais- ja ruotsalaisnaiset näyttävät. Suomalaisnaisilla on pallomaha ja telttapaita, crocsit. Altaalla kokouikkari, ruma ja mummomainen. Ruotsalaisilla bikinit. Eräällä lihavalla ruotsalaisnaisella Kreetalla, oli 45-50 vuotias arviolta,oli tyylikkäästi kiharretut kullanvaalet hiukset, hyvä siisti meikki, ja toisena aamuna aamiaisella vaaleankeltainen ja toisena tummansininen tiukka, pitkähihainen, vatsamakkarat (2 kpl) esiin tuova trikoopaita sekä valkoiset caprit. Näytti minun silmääni varakkaalta hienostoladylta. 120-140 kg ja 165-175 cm. Todella innoissani häntä katselin, olin tuolloin 16-v poika. Hänellä oli myös vaaleansini-vaaleanpunaiset kukalliset bikinit ja oli hyvin ruskettunut. Edelliskesänä oli hotellissani varsin lihava ehkä noin 30-v suomalaisnainen jolla oli tummansininen mummomainen kokouikkari ja telttamainen kukkamekko. Hyvä vartalo, mutta pukeutuminen surkeaa, oli tanttamainen, toisin kuin se ruotsalainen. Naamasta näytti vähän Pipsalta :/
Olen huomannut, että joka toinen mies rikkoo tätä etikettisääntöä: Ei sukkia sandaalien kanssa. Naisillakin olen huomannut joskus paksut tennissukat sandaalien kanssa. Kesällä olisi hyvä antaa ilmakylpyjä jaloille. Mukavia ja matalia sandaaleja on olemassa, ei niitä terveyskenkiä välttämättä tarvitse, ellei ole jalkavaivainen. Suomalaiset panostavat tosi huonosti kenkiin.
Voi voi. Et ole nähnyt meitä hyvin pukeutuvia.
Suomalainen on ylpeästi sellainen kun on eikä ole tarve esittää mitään katalogimallia.
En häpeä itseäni enkä muita suomalaisia. Itsetunto ja itsetuntemus tulee jostain muualta kuin muotivaatteista.
Siis en ymmärrä miksi suomalainen aina tällaisen väitteen kuullessaan loukkaantuu sieluaan myöten. Tässäkin ketjussa puolet on vittuilua. Onko meillä kansana niin huono itsetunto ettemme voi myöntää että "heh heh, kyllähän se niin tuppaa olemaan". Vai väitättekö siis oikeasti käsi sydämellä että tätä ilmiötä ei ole olemassakaan ja ap keksii?
Olen ihan hämilläni tästä responssista. Itse olen asunut suositussa turistikohteessa vuosia jossa suomalaisia on jos jonkin verran ja pohdimme aina että mikä siinä on se taika. Juuri niinkuin ap kuvaili, ne valkoiset legginssit, raitamekot, terveyskengät ja se pirun huivi kaikilla vauvasta vaariin jos vähääkään aurinko paistaa. Ja väristä päätellen ei porukka ole aurinkoa nähnyt viiteen vuoteen. Ja ne mukulat. Ne mukulat on vuorattu viiteen eri ryysyyn sateenkaaren kaikissa väreissä ja päällä on niin housua, hametta kun haalariakin. Ja tietenkin se huivi, vaihtoehtoisesti se lippis jossa on se niskaviitta. Ettei vaan aurinko vähääkään kosketa. Ja ne kuminauha-aurinkolasit.
Kaikki kun ovat tietoisia tästä oman maan ilmiöstä niin miksi pitää alkaa mököttämään? Joko tässä ketjussa kielletään koko ilmiön olemassaolo tai vastaukset on tasoa NIIN NO V*TTU ANTEEKS ETTEN KULJE KRUUNU PÄÄSSÄ.
Ei kukaan sano että olisimme kansana jotenkin huonompia kuin jotkut muut, tämä nyt on vaan kansamme tyyli olla. Itse vaan lähinnä ihmettelen että MIKSI? Mistä se tulee! Yhtä perähikiällä me olemme kun muutkin Pohjoismaat. Silti Suomi vetää tässä voiton.
No voi helvetti, mitä nyt taas.Taasko hävettää?
Tottahan tuo on, ja olen viime aikoina alkanut kiinnittämään huomiota ihan samaan. Oikeasti tyylikkäitä keski-ikäisiä ihmisiä näkee todella harvassa, katsokaapa vaikka huviksenne seuraavalla kauppareissulla ympärillenne. Ei sillä että se mitenkään haittaisi, mutta...
Allekirjoitan aloituksen huomiot :D Huomasin tämän saman ilmiön asuessani 7 vuotta Lontoossa ennen omia lapsia. Silloin tietysti pukeutumiseen ja muotiin jaksoi itsekin enemmän panostaa ja tämä suomalaisten pukeutuminen pisti ehkä siksi enemmän silmään.
Silmäni aukesivat perheiden turistikohteissa tälle ilmiölle. Suomalaiset tunnisti aika takuuvarmasti jo kaukaa, paljon ennen kuin kuuli puheen. Tyypillinen perhe liikennöi kohteessa vähän sen näköisenä, että pallo on hukassa. Isä huolestuneena, äiti tuikean näköisenä. Lapset laahustivat perässä tai häröilivät edellä, ihan hyvin/normaalisti kuitenkin käyttäytyen.
Äidillä konservatiivinen pomppa päällä syys/talviaikaan, musta tottakai. Ei kovin istuvat housut ja jotkut järkevät kengät. Ei kuitenkaan lenkkarit välimeren turistien tapaan. Marimekon olkalaukku tai jokin muu järkevä tilava käsilaukku. Kaikki vaatteet tummia.
Miehellä ei minkään mallinen takkisäkki, musta. Ei minkään malliset housut. Reppu. Jotkut lököttävät tennarit tai järkevät talvikengät. Mikään vaate ei istu, kaikki liian ison näköisiä.
Lapsilla goret päällä ja mahdollisimman räikeää. Heijastimia runsaasti vaatteissa ja reput.
Kesällä suomalaiset erotti vieläkin paremmin.
Emäntä tiukka ja huolestunut ilme kasvoillaan pyyhältää kiireisen näköisenä, tukka tiukalla käytännöllisellä päänmyötäisellä ponnarilla tai kanaperse keikkuen. Tanakka tai hoikka mutta tasapaksu olemus, ei vyötäröä. Leggarit ja juurikin se tunika. Järkevät terveyssandaalit tai ergonimiset balleriinat. Marilaukku ja jotkut 10 vuotta sitten muualla maailmassa muodissa olleet aurinkolasit. Vesipullo ja kartta.
Isännällä urpo liruohutta kangasta oleva ei minkään mallinen t-paita, harmaa tai musta. Taikka h&m-pikee, ei istuva missään tapauksessa. Vatsakumpua on ja punakkuutta poskipäissä, vähän hikikin vaivaa kun on taas kävelty rouvan mieliksi. Kalmakat lihaksettomat pohkeet pilkistää pitkähköistä reisitaskushortseista, 95% varmasti harmaista. Selässä reppu ja takataskussa lompakko. Sukat ja terveyssandaalit, pölyyntyneet. Tai rähnäiset ja linttaantuneet tennarit.
Lapsilla myös sukat balleriinoissa taikka crocsin sandaalit. Kirjavaa ja käytänöllistä kesävaatetta päällä. Paljon printtikuvia vaatteissa. Ei mitään romanttisia lastenvaatteita tai muualla maailmassa sievänä tai tyylikkäinä pidettyjä kaupunkivaatteita. Lapset ovat sen näköisiä kuin olisivat päiväkodista tulossa.
Onko rasva-liehutukkaiset hevimiehet jo mainittu.
Omaan silmaan on myos pistanyt tuo lastenvaatteiden kirjavuus. Mutta jos on paita hyvin varikas, ni ei housjen tarvitse olla ja sukatkin voi sitten olla yksivariset raidallisten asemesta.
Mitahan rouvilla olis paalla jos legginsit ja tunikat kiellettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Naisten lihavuudesta pidän mutta siinä on eroa miltä lihavat suomalais- ja ruotsalaisnaiset näyttävät. Suomalaisnaisilla on pallomaha ja telttapaita, crocsit. Altaalla kokouikkari, ruma ja mummomainen. Ruotsalaisilla bikinit. Eräällä lihavalla ruotsalaisnaisella Kreetalla, oli 45-50 vuotias arviolta,oli tyylikkäästi kiharretut kullanvaalet hiukset, hyvä siisti meikki, ja toisena aamuna aamiaisella vaaleankeltainen ja toisena tummansininen tiukka, pitkähihainen, vatsamakkarat (2 kpl) esiin tuova trikoopaita sekä valkoiset caprit. Näytti minun silmääni varakkaalta hienostoladylta. 120-140 kg ja 165-175 cm. Todella innoissani häntä katselin, olin tuolloin 16-v poika. Hänellä oli myös vaaleansini-vaaleanpunaiset kukalliset bikinit ja oli hyvin ruskettunut. Edelliskesänä oli hotellissani varsin lihava ehkä noin 30-v suomalaisnainen jolla oli tummansininen mummomainen kokouikkari ja telttamainen kukkamekko. Hyvä vartalo, mutta pukeutuminen surkeaa, oli tanttamainen, toisin kuin se ruotsalainen. Naamasta näytti vähän Pipsalta :/
Mistä tiedät että ei ollut Bibs itse kyseessä?
Itse olen vaikeasti ylipainoinen (169/88) ja en voi pukeutua vartalonmyötäisesti. Vaatteet ovat täysin vartalon peittäviä ja niiden on oltava tarpeeksi löysiä ettei vartalon muoto erotu. Pitkät hameet tai housut kesät tavet, aina juhlallisen löysät paidat. Ikävä kyllä tämä ei ole sitä tyylikkyyttä, mitä ap peräänkuuluttaa, mutta näillä mennään. Enemmän kanssaihmisiä kuitenkin loukkaisi, jos pukeutuukin paljastavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mietin juuri tänään töihin mennessäni, että eivät suomalaiset naiset pukeudu lainkaan niin huonosti kuin täällä annetaan ymmärtää. Näin muutaman ylipainoisen naisen virttyneissä vaatteissa, mutta lähes kaikki olivat pukeutuneet ihan normaaleihin vaatteisiin. Muutama kesäinen kukkamekko ja korkkaritkin vilahtivat näkökentässäni.
Ja sitä miten ap(?) kehui näyttävänsä ulkomaalaiselta(=tyylikkäältä) en tajua. Kaikki ulkomaalaiset eivät ole automaattisesti tyylikkäitä. Minä olen kalpea punapää, joten näytän ehkä irkulta. Olenko siis tyylikäs? Vai koska olen kalpea suomalainen, en voi olla tyylikäs? Onko kalpeus tyylikästä vain tietyn maan kansalaisilla? Mutta jos on kalpea suomalainen, on automaattisesti aneeminen eikä ulkonäkö kiinnosta? No minulla ei ole terveyssandaaleita eikä legginssejä, joten ehkä minä sitten olen tyylikäs suomalainen/ulkomaalainen...
Minä taas kysyn sinulta, että meinaatko etten ylipainoisena voi näyttää tyylikkäältä ja kaikki ylipainoiset pukeutuvat virttyneisiin vaatteisiin? Muu sanomasi tuntuu tekopyhältä tämän rinnalla.
Aloittaja, älä jauha paskaa, ainakaan miesten osalta! Suomalaiset miehet ovat Pohjoismaiden miehekkäimpiä, eivätkä ole mitään ulkonäköön ja tyyliin panostavia pellejä, vaan oikeita miehiä isolla M:llä.
Mä en ymmärrä tässäkin ketjussa esiintyvää kalpeuden haukkumista. Kirjoitin jo aiemmin siitä, että olen kalpea punapää. Minulla on kaksi värivaihtoehtoa, jotka ovat valkoinen ja punainen. Minä olen tyytyväinen kalpeuteeni ja pidän sitä kauniina. Ihan ok, jos kaikki eivät halua olla kalpeita, mutta se on kuitenkin sellainen ihmisen piirre. Ei kukaan mene latinoille/tummaihoisille sanomaan, että vaalennu vähän, kun näytät niin kamalalta ja epäterveeltä. Tai ei ainakaan pitäisi.
Ai kun meillä on taas eleganttien ja kansainvälisten ihmisten kokoontumisajot. Meillä menee todella hyvin ja itsetunto on huipussaan. Silti jostain kumman syystä on tarve vähätellä ja pilkata suomalaisia ja kertoa miten itse ei näytä ollenkaan suomalaiselta. Onkohan muiden maiden kansalaisilla näin palavaa tarvetta mollata omiaan ja nostaa itseään sitä kautta ylemmäs?
Ihmettelen missä te näettä näitä sportti sandaaleja? Minä näen monella suomalaisella ballerinoja kesällä ja miehillä tennareita.
Hyvät jalkineet on ehdottomat ja huivi päässä ihan jees. Ja sandaaleissa on hyvä olla sukat ettei tule hiertymiä. Jos se ei nyt ihan näytä siltä, että olisi suoraan muotikatalogin sivuilta niin järkevää ja tarkoituksenmukaista se kuitenkin on.
Olen yrittänyt joskus kopistella menemään näteillä kesäavokkailla mutta kyllä mä vähän arkisemmat ja jalalle sopivammat kengät laitan jalkaan jos tiedän, että nyt kävellään paljon. Turistilook on eria asia kuin iltalookki.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, älä jauha paskaa, ainakaan miesten osalta! Suomalaiset miehet ovat Pohjoismaiden miehekkäimpiä, eivätkä ole mitään ulkonäköön ja tyyliin panostavia pellejä, vaan oikeita miehiä isolla M:llä.
Voi hyvää päivää mikä elämäm koululaisen asenne. Kalja, makkara, lätkä, vormula on Miehekkyyttä? Ulkonäköön ja tyyliin panostaminen ei ole pelleä vaan päinvastoin. Itse olen näihin panostava mies eikä miehekkyyteni siitä kärsi.
Minä uskon ihan täysillä. Meidän espoolaisperhe tuli juuri Linnanmäeltä ja järkytyin/huvituin näkemästäni. Osa vanhemmista pukeutuu kuten ap:n kuvailemat muut pohjoismaalaiset, pieni osa nuorista äideistä minishortseihin ja viiden tuuman kiilakantasandaaleihin ja napapaitaan (osa venäläisiä ja virolaisia) ja sitten ovat nämä ilmeisesti muualta tulleet mammat ja papparaiset!!! Miksi, oi miksi täytyy olla päässä pieni HUIVI, jollain solmu jopa otsalla kuin pyykkimuijalla 1950-luvun elokuvassa?? Ja miehillä ne puoleen sääreen ulottuvat leveälahkeiset housut sukkien ja kenkien kanssa :( Kokonaisuus saa jalat näyttämään käsittämättömän lyhyiltä. Siihen vielä heavy metal -paita, apua.