Pakko myöntää, suomalaiset erottuvat tyylillään muista pohjoismaalaisista kuin huutomerkki :(
Tuli käytyä Legolandissa. Kaikki kävijät pienten lasten vanhempia. Olen aiemmin tuhahdellut syytöksille suomalaisten tyylittömyydestä mutta järkytyksekseni oli pakko myöntää että erotin suomalaiset porukasta kuin alleviivattuna ennen kuin kuulin mitä kieltä puhuttiin.Ruotsalaiset ja tanskalaiset iskät olivat kuin katalogimalleja istuvissa t-paidoissa, aurinkolaseissa ja seksikkäissä parroissa. Pälvikaljuuntuuvilla lyhyeksi vedetty tukka. Niin nuoret kuin vanhemmatkin olivat miehekkäitä. Suomalaiset taas ukkoutuneita setämiehiä: sporttisandaalit, sukat vedetty polviin asti, sortsit ja joku dorka t-paita ja pahimmilla jopa vyölaukku. Naisilla taas joku raitatunika, alla valkoiset legginsit, ne hemmetin sporttisandaalit ja mikä järkyttävintä, päässä huivi marttatyyliin sidottuna kun aurinko saattoi pilkahtaa ettei vaan auringonpistos yllätä. Tämä on karu tosiasia, ei siellä muunkaan maalaiset juhlavaatteissa olleet mutta heille lasten saaminen ei ole mikään syy muuttua sketsihahmoksi. Huh.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tuossa kevään korvalla Tukholmassa käymässä.
Kyllä olikin tyylikästä kansaa, tyylikkäät simppelit housut ja tyylikäs rento paita suoraan H&M:n rekiltä. Hiukset kaikilla niin elegantisti laitettuna.
Tunsin itseni vääränlaisissa vaatteissani niin tolloksi kuin vaan olla ja voi.
Kunnes sitten huomasin, että kaikki tukholmalaiset näytti ihan samoilta. Kauniita ja tyylikkäitä, mutta niin hemmetin tylsiä. Useinhan sitä matkoilla jää mieleen mielenkiintoisen näköisiä/erikoisia ihmisiä, mutta nyt en muista yhtäkään. Samaa massaa koko kaupungin popula, maahanmuuttajatkin.
Täällä kotona ei tartte kulkee ku vartti kaupungilla niin vastaan tulee goottia, punkkaria, päästä varpaisiin tatuoituja, tuulipukuja, korsetteja, maxi-mekkoja, minihameita, pillifarkkuja, hippityttöjä ja -poikia. Fiftareita. Butch-lesboja. Ja se on IHANAA! Ihanaa, että ihmiset uskaltaa olla erilaisia ja omia itsejään, toteuttaa tyyliään muutenki ku henkkamaukan sanelemana.
Todellakin aion vastaisuudessakin pukeutua niin kuin itsestä hyvältä tuntuu, vaikka AV-mammat kuolis häpeään.
Rehellisesti sanottuna, en mä halua nähdä ihan kaikkia erilaisia ihmisiä vaikka erilaisuutta ja omaperäisyyttä suosinkin. Tatuoidut valkeat valaat sukupuolesta ja suuntautumisesta riippumatta on laji, jonka mieluiten skippaisin näkökentästäni.
Itse en haluaisi nähdä mitään noista erikoisuuksissa. Missä päin oikein asut kun vastaan tulee jatkuvalla syötöllä noin friikkiä porukkaa? Edes täällä Helsingissä ei tule noin taajaan.
Vierailija kirjoitti:
Äh, miksi mä luin tämän ketjun! Osui/upposi/kolahti/kalahti... Ja menin sitten oikeasti ahdistumaan niin, että peruin tämän päivän menoni:(
Olin just lähdössä vaaleahkossa väljässä tunikassa, tiukoissa mustissa capreissa, jalkaan tulossa mustat ballerinat, laukku olis ollut musta Marimekon olkalaukku. Mutta en vaan pysty, koska kriittinen silmäily peiliin tän ketjun jälkeen paljasti jotain epämiellyttävää. Vaikka terveyssandaaleja en omistakaan, kaikki päälle pukemani löytyi silti nounou-listoista.
-
Kesämekkoja ehdotti moni, valitettavasti polveni ovat todella rumat, joten en voi lyhyenä sellaisia hankkia. Maximekoissa näytän lyhyeltä ja paksulta: Muumimammalta (jos väljä malli) tai ainakin raskaana olevalta (jos vyö tai muu tiukennus vyötärön yläpuolella.) Pellavahousuissa näytän mielestäni homssuiselta, vaatisivat mielestäni ollakseen tyylikkäitä tiukan, ehkä ihan hihattoman yläosan, joka ei ole päälläni pukeva.Mitä siis pukisin lämpimänä kesäpäivänä? Laihdutan joo, mutta ei se tähän hätään auta.
Unohda tunikat ja legginsit. Osta hyvin istuvia housuja/hameita, capritkin käy ja kivoja paitapuseroita. Vyöllä saa asennetta asuun. Mekkoja on monenlaisia. Osta niitä ja pidä vaikka matalien sandaalien tai ballerinojen kanssa mutta croksit jätä puutarhahommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olikin tyylikästä kansaa, tyylikkäät simppelit housut ja tyylikäs rento paita suoraan H&M:n rekiltä. Hiukset kaikilla niin elegantisti laitettuna.
Kunnes sitten huomasin, että kaikki tukholmalaiset näytti ihan samoilta. Kauniita ja tyylikkäitä, mutta niin hemmetin tylsiä. Useinhan sitä matkoilla jää mieleen mielenkiintoisen näköisiä/erikoisia ihmisiä, mutta nyt en muista yhtäkään. Samaa massaa koko kaupungin popula, maahanmuuttajatkin.
Täällä kotona ei tartte kulkee ku vartti kaupungilla niin vastaan tulee goottia, punkkaria, päästä varpaisiin tatuoituja, tuulipukuja, korsetteja, maxi-mekkoja, minihameita, pillifarkkuja, hippityttöjä ja -poikia. Fiftareita. Butch-lesboja. Ja se on IHANAA! Ihanaa, että ihmiset uskaltaa olla erilaisia ja omia itsejään, toteuttaa tyyliään muutenki ku henkkamaukan sanelemana.
Todellakin aion vastaisuudessakin pukeutua niin kuin itsestä hyvältä tuntuu, vaikka AV-mammat kuolis häpeään.
Rehellisesti sanottuna, en mä halua nähdä ihan kaikkia erilaisia ihmisiä vaikka erilaisuutta ja omaperäisyyttä suosinkin. Tatuoidut valkeat valaat sukupuolesta ja suuntautumisesta riippumatta on laji, jonka mieluiten skippaisin näkökentästäni.
Itse en haluaisi nähdä mitään noista erikoisuuksissa. Missä päin oikein asut kun vastaan tulee jatkuvalla syötöllä noin friikkiä porukkaa? Edes täällä Helsingissä ei tule noin taajaan.
Ei niiden pahin keskittymä stadissa olekaan vaan pikkukaupungeissa. Mainitaan nyt vaikka Hyvinkää ja Forssa, Lahti yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, miksi mä luin tämän ketjun! Osui/upposi/kolahti/kalahti... Ja menin sitten oikeasti ahdistumaan niin, että peruin tämän päivän menoni:(
Olin just lähdössä vaaleahkossa väljässä tunikassa, tiukoissa mustissa capreissa, jalkaan tulossa mustat ballerinat, laukku olis ollut musta Marimekon olkalaukku. Mutta en vaan pysty, koska kriittinen silmäily peiliin tän ketjun jälkeen paljasti jotain epämiellyttävää. Vaikka terveyssandaaleja en omistakaan, kaikki päälle pukemani löytyi silti nounou-listoista.
-
Kesämekkoja ehdotti moni, valitettavasti polveni ovat todella rumat, joten en voi lyhyenä sellaisia hankkia. Maximekoissa näytän lyhyeltä ja paksulta: Muumimammalta (jos väljä malli) tai ainakin raskaana olevalta (jos vyö tai muu tiukennus vyötärön yläpuolella.) Pellavahousuissa näytän mielestäni homssuiselta, vaatisivat mielestäni ollakseen tyylikkäitä tiukan, ehkä ihan hihattoman yläosan, joka ei ole päälläni pukeva.Mitä siis pukisin lämpimänä kesäpäivänä? Laihdutan joo, mutta ei se tähän hätään auta.
Unohda tunikat ja legginsit. Osta hyvin istuvia housuja/hameita, capritkin käy ja kivoja paitapuseroita. Vyöllä saa asennetta asuun. Mekkoja on monenlaisia. Osta niitä ja pidä vaikka matalien sandaalien tai ballerinojen kanssa mutta croksit jätä puutarhahommiin.
Caprit kyllä oli "kiellettyjen listalla" tuolla aiemmin monessa viestissä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Caprit kyllä oli "kiellettyjen listalla" tuolla aiemmin monessa viestissä....
Huomasin sen mutta itse olen eri mieltä. Caprit on ihan hyvät kesähousut jos ovat siistit eikä kyseessä ole trikoocaprit.
Olit varmaan sinäkin yksi suomalaisten joukossa 😀
Olen käynyt monessa italialaisessa massatapahtumassa, sellaisessa joissa seistään tai kävellään koko päivä. Eikä niitä terveyssandaaleja vaan italialaisten naisten jaloissa näy. On housua, hametta, leninkiä ja shortsia. Mutta italialaisella naisella ei ole terveyssandaaleja tai trekkingsandaaleja jalassa. Eikä varsinkaan sukkien kanssa. Jos sellaiset jostain urheiluliikkeestä onnistuu ostamaan, niin niitä käytetään ainoastaan vuoristossa kävelemiseen.
bata.it, pittarosso.it, scarpescarpestore.com. Noissa on sellaisia sandaaleja, millaisilla italialaisnaiset kävelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Ei mulla mitään crocseja ole (eikä tule!), enkä leggingsejäkään maininnut käyttäväni... Jos siis osui/upposi/kolahti/kalahti-kirjoittajaa tässä neuvot! Linkkaisitko, millaisia paitapuseroita voisin kevyiden tunikoiden sijasta katsella? Kaapissani ei ole yhtään paitapuseroa vielä.
Kommenttina siihen, että ihmiset pukeutuu rumasti paikkakunnilla joissa on vain Prisma ja CM.
Itse pukeuduin opiskelijana Cittarin vaatteisiin, koska olin siellä töissä ja sain K-ryhmän kaupoista alennusta. Ko. kaupungissa ei silloin ollut muita K-ryhmän vaatteita myyvää ketjua, ei edes Anttilaa. Löysin sieltä ihan siistejä vaatteita. Esim. kauluspaitoja, tummansinisiä puolihameita, oli ihan nahkaisiakin siroja sandaaleja, siroja kangastennareita jne. Kaveri ihan järkyttyi kerran, kun sanoin että 80% vaatteistani on Citymarketin valikoimista. Vaikka nyt onkin rahaa, ostan usein CM:stä vaatteita koska sieltäkin löytää tyylikästä puettavaa jos vain osaa katsoa. Sama on kaikkien halvempien vaateketjujen kanssa. Ostan joskus vaatteita jopa Lidlistä, koska samoista halpapajoista ne sinne tulee kuin Stokkallekkin. Jakkupuvut yms. on asia erikseen.
Voihan sitä kalliitakin vaatteita pukea rumasti, eikä raha tuo tyylitajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Ei mulla mitään crocseja ole (eikä tule!), enkä leggingsejäkään maininnut käyttäväni... Jos siis osui/upposi/kolahti/kalahti-kirjoittajaa tässä neuvot! Linkkaisitko, millaisia paitapuseroita voisin kevyiden tunikoiden sijasta katsella? Kaapissani ei ole yhtään paitapuseroa vielä.
Tsekkaa löytyykö Asokselta mitään kivaa. Siellä on välillä ollut aika tyylikkäitä vaatteita kohtuu hintaan.
Olen matkustanut aika paljon ja huomannut, että tuulipukuja käytetään kyllä muuallakin. Kävikö muuten mielessä, että Suomen ilmasto on vähän eri luokkaa, kun jossain Italiassa. Tosin siellä pukeudutaan kuin 90-luvulla, ainakin naiset...
Kyllähän näitä kamalasti pukeutuvia toki Suomesta löytyy ja omasta mielestäni crocksit ja legginsit ovat hirveitä. Tosin olenkin 24, enkä tunne ketään ikäistäni, joka ei pukeutuisi hyvin/todella hyvin.
Taitaa olla tuo vanhempi sukupolvi.
Tuo on totta mutta suomalaisnaiset ovat ihan yhtä tyylittömiä kuin miehetkin. Väritön, meikitön naama, kulahtanut T-paita tai toppi, liian pienet shortsit tai minihame joka palastaa paksut ja lyhyet jalat, jalassa crocsit tai rumat miesmäiset kengät ja kaiken kruunaa lyhyt, räikeänvärinen kananperse tukka tai jokin ihme pottamainen polkkatukka. Suomessa naisilla noin keskimäärin ei näe kauniita mekkoja, joissa on esimerkiksi kaunis printtikuosi, korkokenkiä, kauniisti ja siististi tehtyä meikkiä, pitkiä, hyvinhoidettuja hiuksia, koruja ja muuta naisellista, suurin osa heteronaisistakin näyttää ihan suoraan sanottuna rekkalesboilta. Lisäksi suomalaisnaisten alati yleistyvä ylipaino on sellainen asia mikä on siitä kauneudesta ja naisellisuudesta pois. Kävin Espanjassa n. kuukausi sitten ja kylläpä siellä näkyi katukuvassa paljon kauniita, siroja ja naisellisia naisia, suomalaisturistit pystyi erottamaan helposti niiden viehkeiden espanjattarien joukosta, ei tarvitse edes sanoa ketkä heistä oli niitä tyylittömiä ja ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut tuosta ilmiöstä muualtakin. Aika ahdistavaa tuollainen mentaliteetti kuin tukholmalaisilla, että pitää olla just kuin muutkin. Mutta miten tällainen asenne vaikuttaa kauppojen valikoimiin. Voiko Tukholmassa edes löytää kaupoista mitään massasta poikkeavaa.
Sitten toiseen aiheeseen: Tyylittömyyden huippu tuntuu olevan sukat sandaaleissa. Usein kuitenkin tuntuu jaloille hyvältä tehdä niin. Sukat estävät hiertymiä ja sandaalien aukot tuulettavat jalkateriä. Siis typerä muotihokema, josta rohkea pukeutuja ei piittaa pätkääkään. Samoin vyölaukku on todella kätevä monessa tilanteessa, ei sido käsiä, ei ole selän puolella. Varkaatkaan eivät helpolla pääse käsiksi. Ja mitäs vielä muita pannasta päästämisiä tähän laittaisi.
Olen nelikymppinen ja omistan reumajalkaterät. Leikatut, vääntyneet ja kipeät. Ainoat sopivat kesäkengät ovat paksupohjaiset, rumat, raskaat sporttisandaalit lisäpohjallisten kanssa ja paksujen sukkien kanssa. Ilman sukkia terävät nivelsärmät olisivat heti verillä.
Muuten pukeudun ihan nätisti ja en myöskään näytä sairaalta.
Minulta ovat tuntemattomat naiset tulleet kysymään, miksi ihmeessä minulla on niin rumat ja asuun sopimattomat kengät. Että kuulemma asuuni sopisi sirommat kengät.
Myös baarissa miehet kommentoivat, kun huomaaat kenkäni. Että olenko joku feministi vai mikä sekasikiö, koska muuten näytän niin nätiltä.
Yleensä en näihin kommentoi.
Suomessa on paljon esim. diabeetikoita. Heidän tulee käyttää sandaaleissa sukkia, koska he eivät välttämättä huomaa hermovaurioiden vuoksi pieniä hiertymiä ja tulehdusriski on suuri.
Pukeutuminen ei ole aina omasta mausta kiinni.
Suomalaisten turistien kenkämuotia on pakko ihmetellä. Käyn ainakin pari kertaa vuodessa ulkomailla lomalla ja kävelen jokaisella reissulla paljon. Aina on jalkaan löytyneet siistit ja tyylikkäät tennarit/kävelykengät/sandaalit, eikä ole jalat kipeytyneet. Mukavia kävely-ystävällisiä kenkiä löytyy kyllä muitakin kuin niitä sporttisandaaleita. Ehkä ihmiset eivät vain ole vaivautuneet koskaan etsimään kaupoista mitään muuta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten?? Ihmisellä jota jonkun pukeutuminen häiritsee, on aika köyhä elämä ja oikeat ongelmat vähissä. Olisit keskittynyt siihen Legolandiin-ai niin mutta oletkin liian pinnallinen. Sairasta..
Oliko ap Legolandissa lastensa kanssa? Tuli vähän tunne että ei ollut lapsia mukana.
Hän oli siellä näyttäytymässä lähinnä ja arvostelemassa muita ihmisiä varsinkin suomalaisia.
Harmihan se on että me suomalaiset metsäläiset juntit matkustamme ihan joka puolella maailmaa ettei ap ja hengenheimolaiset pääse minnekään pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta. Oltiin tyttäreni kanssa Parisin Disney worldissa. Kävelimme siellä, ja jo kaukaa näin semmosen porukan; äiti, isä ja kaksi möllykkä-mukulaa poukkoilemassa sortseineen, sukineen, sporttisandaaleineen ja lippiksineen. Sanoin tyttärelleni, että tuolta tulee suomalaisia juntteja vastaan. Niinhän ne olivatkin, ohi kävellessään puhuivat oikein syvää Savon murretta.
Samalla reissulla oltiin kävelyllä vähän itäisemmässä osassa Pariisia, jossa ei yleensä suomalaisia turisteja pyöri. Oli kaunis keväinen lauantai-ilta, paikalliset kävelivät tyynesti ja siivosti. Yhdellä puistonpenkillä oli kaksi epäsiistiä poikaa juomassa pussikaljaa. Ohi kävellessämme, kuulimme kun pojat puhuivat suomea.
Että semmoista.
Toivon todella ettei tämä ole totta eikä kukaan vanhempi opeta lapsilleen tuollaista puhetapaa tai asennetta!
En pysty onneksi uskomaan tätä todeksi koska en usko että pahimman "w t" tuttavani ikinä sanomaan mitään tuollaista lapsilleen.
Minä olen aina ihastunut sellaisiin naisiin, jotka eivät vaatteilla koreile. Minkähän takia ? No sitten minut iski semmonen nainen jolle ulkokuori on tärkeää, sitten aloin ymmärtää. 5v sitä kestin, nyt olen onnellisesti päässyt eroon.
Olen huomannut, että mitä komeampi auto, niin siitä nousee melkein aina ruma nainen.
Ainakin miehillä tiukka olosuhteiden mukainen pukeutuminen on osa tyylikkyyttä. Mutta itselleni useimmat "standardi"varusteet ovat aivan liian massiivisia. Pukeudun siis yleensä aina hyvin kevyesti olosuhteisiin katsomatta. Ja helposti se tarkoittaa että "aina ne samat". On kyllä varallisuuskysymyskin. Haluaisin siis miehillekin erilaisiin olosuhteisin tarkoitettuja vaatteita mutta kevyempiä ja ohkaisempia. En käsitä viluhiiriä. No leikillä :)