Pakko myöntää, suomalaiset erottuvat tyylillään muista pohjoismaalaisista kuin huutomerkki :(
Tuli käytyä Legolandissa. Kaikki kävijät pienten lasten vanhempia. Olen aiemmin tuhahdellut syytöksille suomalaisten tyylittömyydestä mutta järkytyksekseni oli pakko myöntää että erotin suomalaiset porukasta kuin alleviivattuna ennen kuin kuulin mitä kieltä puhuttiin.Ruotsalaiset ja tanskalaiset iskät olivat kuin katalogimalleja istuvissa t-paidoissa, aurinkolaseissa ja seksikkäissä parroissa. Pälvikaljuuntuuvilla lyhyeksi vedetty tukka. Niin nuoret kuin vanhemmatkin olivat miehekkäitä. Suomalaiset taas ukkoutuneita setämiehiä: sporttisandaalit, sukat vedetty polviin asti, sortsit ja joku dorka t-paita ja pahimmilla jopa vyölaukku. Naisilla taas joku raitatunika, alla valkoiset legginsit, ne hemmetin sporttisandaalit ja mikä järkyttävintä, päässä huivi marttatyyliin sidottuna kun aurinko saattoi pilkahtaa ettei vaan auringonpistos yllätä. Tämä on karu tosiasia, ei siellä muunkaan maalaiset juhlavaatteissa olleet mutta heille lasten saaminen ei ole mikään syy muuttua sketsihahmoksi. Huh.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että pukeutuminen määräytyy suureksi osaksi sillä tavoin miten kotona on lapsuudessa pukeuduttu. Täälläkin moni mainitsee kuinka vaatteiden täytyy tuntua mukavilta eikä ahdistavilta. Tulee mieleen pikkulapsi, joka joutuu laittamaan farkut jalkaan kaupunkireissulle collareiden sijasta. Vastustaa ajatusta ja haluaa pukeutua mahdollisimman mukavasti. Jos on lapsuudessa puettu siisteihin ja tyylikäisiin, mutta mukaviin vaatteisiin, ei ajatus tunnu niin vastenmieliseltä. On niitä mukavia, tyylikkäitäkin vaatteita esim juuri jokin nätti hellemekko. Ilman legginsejä.
Mikä lasten leggareissa on vikana? Mitä sitten suosittelette tytöille mekkojen alle? Onko kivempi jos leikeissä vilkkuu pikkarit kun lapsi touhuaa? Leggarit myös suojaavat auringolta ja asfaltti-ihottumalta vs paljaat sääret. Sukkikset tuntuvat helteillä kuumilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tässäkin ketjussa esiintyvää kalpeuden haukkumista. Kirjoitin jo aiemmin siitä, että olen kalpea punapää. Minulla on kaksi värivaihtoehtoa, jotka ovat valkoinen ja punainen. Minä olen tyytyväinen kalpeuteeni ja pidän sitä kauniina. Ihan ok, jos kaikki eivät halua olla kalpeita, mutta se on kuitenkin sellainen ihmisen piirre. Ei kukaan mene latinoille/tummaihoisille sanomaan, että vaalennu vähän, kun näytät niin kamalalta ja epäterveeltä. Tai ei ainakaan pitäisi.
Täysin ot, mutta miten niin ei mene? Onko sulla mitään käsitystä, miten paljon maailmassa myydään (myrkyllisiä ja vaarallisia) ihonvaalennusvoiteita, koska vaaleaa ihoa pidetään kauneusihanteena ja ylemmän sosiaaliluokan merkkinä? Tiedätkö miten paljon tummat ihmiset (omien etnisten ryhmiensä sisälläkin) saavat sitä itseään päivittäin niskaan oman tummuutensa takia? Onko jopa sun omat vanhempasi syrjineet sua kalpeutesi takia? Onko sulla mennyt työpaikkoja sivusuun kalpeutesi takia? Epäilläänkö sua rikolliseksi tai tyhmäksi kalpeutesi takia? Voin sanoa, että vaikka kalmankalpeus on kauneusihanne vain rajatuissa alakulttuureissa, rakenteellista syrjintää me vitivalkoiset emme saa osaksemme.
Tai ehkä tää ei olekaan niin ot. Kauneusihanteissa ja tyylikkyyskäsityksissä on pitkälle kyse luokasta ja etnisyydestä. Esimerkiksi tuo "terve rusketus" on tullut kauneusihanteeksi silloin, kun mahdollisuus runsaaseen vapaa-aikaan ja pitkiin lomiin auringossa on tullut mahdolliseksi nimenomaan vauraille ihmisille. Mutta käytännössä kyse on ollut ja on kuitenkin päivettyneestä valkoisesta ihosta, ei syntyjään tummasta ihosta. Täällä palstallakin on paljon ketjuja aiheesta, miten suomalaiset naiset ovat rumia lyhyine jalkoineen, kalpeine ihoineen, "värittömine" ripsineen ja kulmakarvoineen jne. (Suomalainen vaaleus ei siis ole vaaleutta, vaan kalpeutta ja värittömyyttä.) Joten puhe suomalaisten (hävettävästä) kalpeasta ihosta ja rumuudesta on paljolti puhetta "oikeanlaisiin" (valkoisiin) skandinaaveihin verratuina "vääränlaisista" (värittömistä) suomalaisista.
Tiedän kyllä, että ihon vaalentaminen on samankaltainen trendi tummaihoisten kansojen parissa kuin ruskettuminen on täällä. Mielestäni se on yhtä huono asia kalpeiden ihmisten haukkuminenkin. Mutta nyt puhuttiin suomalaisesta kulttuurista. Oletko nähnyt cosmossa/trendissä/muussa suomalaisessa muotilehdessä ihon vaalennus vinkkejä? Minulle ei ole sattunut silmään. Sen sijaan olen lukenut itseruskettavista arvosteluja, jotka alkavat sanoin "haluaisitko jo laittaa iloisen kesämekon päälle, mutta et voi, koska jalkasi ovat kuin kalkkilaivan kapteenilla? Testasimme parhaat itseruskettavat!"
Kalpeuteni ei ehkä vaikuta työnsaantiini, vanhempani eivät syrjineet minua kalpeuteni takia tai ihmiset eivät pidä minua tyhmänä, mutta siitä huolimatta ei ole kiva kuulla olevansa ruma tai ettei minun tulisi kulkea sääret paljaina ennen kuin olen laittanut jotain mahdollisesti vaarallista kemikaalisekoitetta jaloilleni.
Ehkä me valkoiset länsimaalaiset emme saa rakenteellista syrjintää osaksemme silloin kun asumme valkoisten kansoittamissa länsimaissa. Mutta oletko sitä mieltä, että tummaihoiset eivät voi olla rasisteja? Ystäväni asui eräässä Afrikan maassa eikä häntä siellä nostettu valkoisuuden jalustalle. Hänelle huudeltiin kadulla ihonväriin/tyhmyyteen liittyviä solvauksia. Tietenkään tätä ei tapahtunut jatkuvasti, mutta rasismia valkoisia kohtaankin on.
Pointtini joka tapauksessa oli se, että ihonväri tulee geeneistä. Kaikkien tulisi saada olla sen värisiä kun he luonnostaan ovat ilman, että sitä haukutaan. Olisi tosi tylsää, jos kaikki olisivat saman värisiä. Toiset ovat luonnostaan kalpeita eivätkä rusketu. Mielestäni heidän tulisi antaa olla sitä vapaasti ilman, että he saavat jatkuvasti kuulla siitä. Sama kuuluu tietysti luonnostaan tumma ihoisille ihmisille.
Loppuun kysymys. Miksi luonnollista kalpeutta saa haukkua vapaasti, mutta jos ei pidä luonnollisesti tummasta ihosta, on rasisti?
Monista kuninkaallisista ja muista rikkaista näkee, että pelkällä rahalla ei tyylikkyyttä saa. Toisaalta H&M on ruotsalainen ja melkein kaikki muut hikipajatuotteita valmistuttavat rättifirmat ovat tanskalaisia. Jopa niiden tuotteita käyttämällä voi pukeutua tyylikkäästi ja asianmukaisesti, ainakin tuollaisiin huvipuistoihin.
Oikea businesselämän "smart casual" vaatii jo kalliimpia vaatteita, Polo Sportia, Laurenia etc. Rentoa "smart casualia" voi pukea vapaa-aikaan. Silloinkaan ei juuri farkkuihin ja tennareihin, vaan siisteihin puuvillahousuihin ja nahkakenkiin yms.
Ei ole lasten edun mukaista, jos vanhempien vaatetus ei kestä telmimistä ja heittäytymistä lasten huvipoistopäivään. Kerran näin Lintsillä liituraitapukuun pukeutuneen herrasmiehen, joka tuli römppävaatteisiin puettujen lastensa kanssa viettämään päivää huvipuistossa. Mikä näky! Ei ollut mies uskottavasti mukana lastensa huveissa.
Vierailija kirjoitti:
Olin vastikään Espanjassa ja satuin näkemään kaksi hääseuruetta samana päivänä. Yllätyin vieraiden tyylikkyydestä. Lähes kaikilla miehillä oli istuva puku ja naisilla oman vartalotyypin mukaan valittu juhlava asukokonaisuus, jossa kengät ja laukku olivat harkiten valittuja. Lähes kaikki naiset olivat selvästi käyneet myös kampaajalla ja meikkaajalla. Näky oli kuin elokuvasta. En ollut tullut ajatelleeksi suomalaisten tyylittömyyttä ennen kuin näin kontrastin. Suomessa häissäkin näkee farkkuhameita, trikoomekkoja ja -toppeja, legginsejä, linttaan astuttuja ballerinoja ja jättikokoisia arkilaukkuja. Tukka laitetaan itse eli väkerretään jotkin kiharat, jotka lässähtävät tunnin sisällä. Tyylikkään juhlapukeutumisen perinne puuttuu Suomesta lähes kokonaan.
Valitettavasti totta. Mutta siihen on syynsä. Meillä eläminen on melkoisen kallista, vuokrat/lainat, harrastukset, matkustaminen (julkisilla), autot ja niiden ylläpito, vaatteet, ruoka jne. Kampaajalla teetetty kampaus, manikyyri ja meikki on jokainen ihan sikahintainen, saman verran maksaa juhlavieraalle, kuin itse morsiamelle. Häihin meno käy kalliiksi ottaen huomioon, että häät ovat usein eri paikkakunnalla. Maksa matkat, kenties yöpyminen hotellissa, hanki lapsille hoitaja, osta juhlavaatteet ja hanki meikki, kampaus ja käsihoito ammattilaiselta. Häälähja kaiketi kuuluu olla vähintään satasen sinkulta ja parisataa pariskunnalta jne. laskin, että ainakin viisisataa menisi ihan kevyesti jos haluaa panostaa. Harvalla keskituloisellakaan on tähän varaa, jos aikoo maksaa lainansa ja muut velvoitteensa.
Tässäkin keskustelussa tulee helposti turhia vastakkainasetteluja. Kauniit kengät = piikkikorkoiset korkkarit, epämukavat, ei voi kävellä. Rumat kengät = terveelliset, mukavat, helppo kulkea. Eikö muka väliin oikeasti mahdu muita vaihtoehtoja? Samoin pään suojaamiseen auringolta (hyvä idea monissa maissa!) on vaihtoehdot joko karjakko-marttahuivi neliömalliin taiteltuna tai auringonpistoon pyörtyminen. Väliin ei näemmä mahdu muita huivimalleja tai lierihattuja. Samoin mukavuutta edustaa vain se legginssit/kaprit/tunika-linja.
Mielestäni tilanteeseen kuin tilanteeseen hyvin sopii vaate, joka on tehty laadukkaista materiaaleista, istuu hyvin, väri sopii pukeutujalle ja vaate korostaa kantajansa vartalon parhaita puolia ja häivyttää huonoja puolia. Esim. jos on iso maha, huomio tuodaan oikealla leikkauksella vaikka rintoihin, korostetaan kapeita nilkkoja tms. Ei se tarkoitavälttämättä samaa kuin epämukavuus ja epäkäytännöllisyys. Monesti huonossa pukeutumisessa on oikeasti kyse siitä, ettei jakseta/haluta paneutua ostamaan riittävän laadukkaita vaatteita sillä ajatuksella, mikä todella pukee itseä ja on silti mukava. Suomen pukeutumiskulttuurista jotain kertoo myös se, että meillä räätälien/ompelijoiden ammattikunta on hyvin pieni ja harva enää esim. korjauttaa ostettua vaatetta ompelijalla siten, että vaate istuisi paremmin.
Naisilla taas joku raitatunika, alla valkoiset legginsit, ne hemmetin sporttisandaalit ja mikä järkyttävintä, päässä huivi marttatyyliin sidottuna kun aurinko saattoi pilkahtaa ettei vaan auringonpistos yllätä. Tämä on karu tosiasia, ei siellä muunkaan maalaiset juhlavaatteissa olleet mutta heille lasten saaminen ei ole mikään syy muuttua sketsihahmoksi. Huh.
Niin totta! Apua, itsekin pukeuden raitatunikaan ja mustiin leggareihin. Kamalaa. Joo. Kyllä emme osaa pukeutua, olen ihan oikeasti tätä mieltä. Jostain syystä pienten lasten äidit pukeutuvat em. tavalla. Itse muistan, että minulla ei ollut aikaa laittautua, tälläytyä - pari mukulaa ovella odottamassa lähtöä. Mies haahuili jossain, koko matkaanlähtö kaatui niskaani. Matkalaukut, pakkaaminen, vaatteet - siinä tohinassa oma ulkomuoto jäi huolehtimatta. Oikeasti toivon, että me suomalaiset naiset pukeutuisimme paremmin, tyylikkäämmin. By the way, miten voi kehittää tyylitajua pukeutumisessa? Olen se onneton raitatunika-leggins-sporttisandaalinainen...tosin ilman marttahuivia! ;D
Vierailija kirjoitti:
Olin tuossa kevään korvalla Tukholmassa käymässä.
Kyllä olikin tyylikästä kansaa, tyylikkäät simppelit housut ja tyylikäs rento paita suoraan H&M:n rekiltä. Hiukset kaikilla niin elegantisti laitettuna.
Tunsin itseni vääränlaisissa vaatteissani niin tolloksi kuin vaan olla ja voi.
Kunnes sitten huomasin, että kaikki tukholmalaiset näytti ihan samoilta. Kauniita ja tyylikkäitä, mutta niin hemmetin tylsiä. Useinhan sitä matkoilla jää mieleen mielenkiintoisen näköisiä/erikoisia ihmisiä, mutta nyt en muista yhtäkään. Samaa massaa koko kaupungin popula, maahanmuuttajatkin.
Täällä kotona ei tartte kulkee ku vartti kaupungilla niin vastaan tulee goottia, punkkaria, päästä varpaisiin tatuoituja, tuulipukuja, korsetteja, maxi-mekkoja, minihameita, pillifarkkuja, hippityttöjä ja -poikia. Fiftareita. Butch-lesboja. Ja se on IHANAA! Ihanaa, että ihmiset uskaltaa olla erilaisia ja omia itsejään, toteuttaa tyyliään muutenki ku henkkamaukan sanelemana.
Todellakin aion vastaisuudessakin pukeutua niin kuin itsestä hyvältä tuntuu, vaikka AV-mammat kuolis häpeään.
Minusta HM:n "made in Bangladesh"- tuotteiden käyttämisessä ei sinänsä ole mitään kovin tyylikästä. Tyylikästä olisi ostaa laatumerkkejä ja käyttää ne loppuun/kierrättää. HM:n rytkyt ovat oikeastaan aika säälittäviä ja minä päätin 30 vuoden jälkeen, että tässä iässä ja keskituloisena pitäisi olla rahaa johonkin kestävämpiin vaatteisiin kuin HM:n.
Siitä oon samaa mieltä, että on hienoa kun Suomessa uskalletaan olla erilaisia ja pukeutua erilaisesti. Taitavasta meikkaamisesta ja hiustenlaitosta suomalaisilla olisi kuitenkin ruotsalaisista otettava mallia.
Joo, mäkin kysyn miten voi kehittää tyylitajua pukeutumisessa? Vinkkejä kaivataan. Sekä nounou-listoja.
Vierailija kirjoitti:
Äh, miksi mä luin tämän ketjun! Osui/upposi/kolahti/kalahti... Ja menin sitten oikeasti ahdistumaan niin, että peruin tämän päivän menoni:(
Olin just lähdössä vaaleahkossa väljässä tunikassa, tiukoissa mustissa capreissa, jalkaan tulossa mustat ballerinat, laukku olis ollut musta Marimekon olkalaukku. Mutta en vaan pysty, koska kriittinen silmäily peiliin tän ketjun jälkeen paljasti jotain epämiellyttävää. Vaikka terveyssandaaleja en omistakaan, kaikki päälle pukemani löytyi silti nounou-listoista.
-
Kesämekkoja ehdotti moni, valitettavasti polveni ovat todella rumat, joten en voi lyhyenä sellaisia hankkia. Maximekoissa näytän lyhyeltä ja paksulta: Muumimammalta (jos väljä malli) tai ainakin raskaana olevalta (jos vyö tai muu tiukennus vyötärön yläpuolella.) Pellavahousuissa näytän mielestäni homssuiselta, vaatisivat mielestäni ollakseen tyylikkäitä tiukan, ehkä ihan hihattoman yläosan, joka ei ole päälläni pukeva.Mitä siis pukisin lämpimänä kesäpäivänä? Laihdutan joo, mutta ei se tähän hätään auta.
Midi-mittaiset hameet ovat tyylikkäitä, tai vähän yli polven pituiset. Kesällä pastellisävyiset suorat housut tai hieman nilkkoihin kapenevat ovat kauniita. Kesäkäsilaukuksi joku vaalean sävyinen, pieni, kevyt laukku. Ballerinat voi korvata klassisen mallin avokkailla, jossa pientä korkoa. JA jos tunnet olosi mukavaksi tuossa kuvailemassasi legginssi-tunika -asussa, niin anna mennä vaan! Itsevarmuus ja hyvä ryhti kruunaa asun kuin asun! Ei pukeutumisesta kannata ottaa liikaa paineita!
Kengistä kommentti. Mielestäni "terveyssandaalit" eivät ole ainakaan Helsingin katukuvassa mikään ongelma, vaan ne linttaan astutut, kuluneet halvat ballerinat! Niitä näkyy paljon, tänäänkin lukemattomia. Niin teinitytöillä kuin aikuisilla naisilla. Näyttävät rumilta ja säälittäviltä (tulee mieleen joku kerjäläinen, jolla on risaiset kengät kun ei ole varaa ostaa uusia), ja epäterveellisiltä! Ei voi tehdä hyvää kävellä niin, että jalka vääntäytynyt omituiseen asentoon.
Tänään aamulla näin metroon mennessä siististi pukeutuneen nuorehkon jakkupuku-virkanaisen, jolla oli niin huonosti istuvat sandalit, joista toinen kantapää oli puoliksi ulkona. Teki pahaa katsoa miten luonnottomasti hän joutui kävelemään kun painovoima puski kantapäätä kohti maata.
Hyvät ihmiset, ostakaa laadukkaita kenkiä, joissa on hyvä kulkea! Hyvistä kengistä ei pidä säästää, on sekä tyyli- että etenkin terveysasia. Esim. ballerinoissakin on eroa, käyttääkö kympin halpisversiota vai sadan euron laadukkaista materiaaleista tehtyjä ballerinoja, jotka kestävät useampia vuosia ja tukevat jalkaa.
Heh, tulin juuri Keski-Euroopasta ja lennolta jäi mieleen just sellainen suomalainen keski-ikäinen mies, jolla oli pelottavan alhaalla roikkuvat maastokuvioiset shortsit ja virttynyt neonvärinen metsäkonemerkin mainospaita! :D
Ei taida kovinkaan moni ruotsalaisia kehuva olla käynyt Tukholmassa viime aikoina?
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanutkaan että pitäisi koreilla vaatteilla. Joku siisteys, istuvuus ja tyyli on se mitä peräänkuulutan. Ihan kuin suomalainen kuvittelisi että niskaan pitää vetää se järkky lomaunivormu crocseineen kun nyt ollaan LOMALLA. En väitä itse olevani maailman tyylikkäin mutta minut pelastaa ehkä se että jostain syystä näytän ulkomaalaiselta vaikken kovin tumma olekaan. Helsingin kentälläkin minua puhutellaan joka paikassa englanniksi, aina.
Ap
Et ole maailman tyylikkäin, joten pelastus on se, että näytät ulkkarilta - selitä ihmeessä tämä lausahdus. Missä pulassa siis mielestäsi olisit, jos näyttäisit vähemmän ulkomaalaiselta?
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta on tietysti bongata niitä "tyylitietoisia" ja "hyvällä maulla" pukeutuneita suomalaisia, jotka huolella mietityistä asukokonaisuuksista ja itsetietoisen rennosta käytöksestä huolimatta tunnistaa jo kauas suomalaisjunteiksi. Kehonkieli ja käytöksen pienet vivahteet kirkuvat vaivoin peiteltyä epävarmuutta ja siansilmistä tuijottaa eloton perustyhmän ihmisen eloton katse. Rahalla ei saa tyyliä.
Sinähän sen tiedät sen perustyhmän ihmisen elottoman katseen kun joka aamu sen peilistä näet.
Vierailija kirjoitti:
Tuli käytyä Legolandissa. Kaikki kävijät pienten lasten vanhempia. Olen aiemmin tuhahdellut syytöksille suomalaisten tyylittömyydestä mutta järkytyksekseni oli pakko myöntää että erotin suomalaiset porukasta kuin alleviivattuna ennen kuin kuulin mitä kieltä puhuttiin.Ruotsalaiset ja tanskalaiset iskät olivat kuin katalogimalleja istuvissa t-paidoissa, aurinkolaseissa ja seksikkäissä parroissa. Pälvikaljuuntuuvilla lyhyeksi vedetty tukka. Niin nuoret kuin vanhemmatkin olivat miehekkäitä. Suomalaiset taas ukkoutuneita setämiehiä: sporttisandaalit, sukat vedetty polviin asti, sortsit ja joku dorka t-paita ja pahimmilla jopa vyölaukku. Naisilla taas joku raitatunika, alla valkoiset legginsit, ne hemmetin sporttisandaalit ja mikä järkyttävintä, päässä huivi marttatyyliin sidottuna kun aurinko saattoi pilkahtaa ettei vaan auringonpistos yllätä. Tämä on karu tosiasia, ei siellä muunkaan maalaiset juhlavaatteissa olleet mutta heille lasten saaminen ei ole mikään syy muuttua sketsihahmoksi. Huh.
MIhin tästä jäi se pahin? Ne helvetin TATUOINNIT. Huomasin Pariisissa, että aina kun näkyi tatuoitu hyllyvä ruhonosa, niin suomalainenhan se siinä kaakatti. Mikä helvetin mielenhäiriö se on?
Vierailija kirjoitti:
Myös landepaukut erottuvat samalla tavalla helsinkiläisistä ja Helsigissäkin lähiöasukit eteläisestä kantakaupungista.
Ymmärrän maaseudun valikoiman suppeuden, mutta se on kyllä ihmeellistä, että ihmiset valitsevat tarkoituksella niitä kauheimpia rytkyjä.
Taidat olla niitä ihmisiä jotka ajattelevat että kaikki muu kuin Helsinki on maaseutua :D
Joku suositteli midihameita, ne sopii sitten vain ja ainoastaan kapea vyötäröiselle. Jos on omena maha niin näyttää tankilta.
Jännää et pälvikalju on noinkin käkyvä ilmiö, kun sitä sairastaa väestöstä vain noin 2%.
Ilmeisesti juuri tanskalaiset isät olivat edustettuina, vaikka pälvikaljua voi sairastaa myös nainen tai lapsi.
Hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Joku suositteli midihameita, ne sopii sitten vain ja ainoastaan kapea vyötäröiselle. Jos on omena maha niin näyttää tankilta.
Juuri näin. Lisäksi minulla on hoikat nilkat mutta paksut pohkeet ja jos hameen pituus on juuri pohkeiden paksuimmalle kohdalle niin tankkivaikutelma vain korostuu.
Minulla näyttää paremmalta hame jonka pituus on juuri polvien yläpuolelle.
Sittenkin vaikka pohkeeni ovat paksut, jalkani ovat kuitenkin kokonaisuutena kauniin muotoiset.
Mutta silti minun on valittava huonoista vaihtoehdoista paras, ei vaan ole nappivaihtoehtoa.
Näin on, joskaan minä en olekaan tehnyt niin, vaan jankuttanut että minun puolestani ihmiset voivat pukeutua miten haluavat, ei minua haittaa.