Pakko myöntää, suomalaiset erottuvat tyylillään muista pohjoismaalaisista kuin huutomerkki :(
Tuli käytyä Legolandissa. Kaikki kävijät pienten lasten vanhempia. Olen aiemmin tuhahdellut syytöksille suomalaisten tyylittömyydestä mutta järkytyksekseni oli pakko myöntää että erotin suomalaiset porukasta kuin alleviivattuna ennen kuin kuulin mitä kieltä puhuttiin.Ruotsalaiset ja tanskalaiset iskät olivat kuin katalogimalleja istuvissa t-paidoissa, aurinkolaseissa ja seksikkäissä parroissa. Pälvikaljuuntuuvilla lyhyeksi vedetty tukka. Niin nuoret kuin vanhemmatkin olivat miehekkäitä. Suomalaiset taas ukkoutuneita setämiehiä: sporttisandaalit, sukat vedetty polviin asti, sortsit ja joku dorka t-paita ja pahimmilla jopa vyölaukku. Naisilla taas joku raitatunika, alla valkoiset legginsit, ne hemmetin sporttisandaalit ja mikä järkyttävintä, päässä huivi marttatyyliin sidottuna kun aurinko saattoi pilkahtaa ettei vaan auringonpistos yllätä. Tämä on karu tosiasia, ei siellä muunkaan maalaiset juhlavaatteissa olleet mutta heille lasten saaminen ei ole mikään syy muuttua sketsihahmoksi. Huh.
Kommentit (392)
Pukekaan lapsenne siististi ja opettakaa pukeutumista osana käytöstapoja. En varmasti ole mikään maailman tyylikkäin ihminen, mutta lapsena äiti puki aina siististi kouluun ja kampasi ja letitti tukan nätisti, ja nytkin haluan näyttää siistiltä ja hyvin puetulta. Muistutti myös aina kulkemaan ryhti suorana ja pää pystyssä, ei itseään anteeksi pyydellen. Äidin opit on jääneet mieleen. Tukka likaisena huivi päässä ja rantasandaaleissa ei kuulu kulkea kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sporttisandaalit pitäisi kriminalisoida. Niitä ei taatusti ole myyty yhtään paria Suomen rajojen ulkopuolella. Eikö niiden ja korkkareiden välissä muka ole mitään? Miksi vain ääripäät aina? En nähnyt yksiäkään korkokenkiä huvipuistossa mutta paljon esim. tyylikkäitä neutraaleja tennareita tai naisellisia kauniita sandaaleja.
Ap
On niitä sandaaleja myyty, ja huomattavasti enemmän, muualla kuin Suomessa, mm. britit käyttävät etelän lomilla sandaalit ja sukat yhdistelmää. Ihan ok valinta, jos ollaan jossakin retkeilemässä, mutta ei tarvita kuitenkaan vaelluskenkiä. Kaupunkilomalla vähemmän edustava valinta ja tähän samaan syyllistyvät suomalaiset. Huvipuistossa tms. kohteessa ei ole tarkoituskaan (ainakaan useimmilla) olla näyttäytymässä ja esittelemässä muotia, sinne sopii rennot vaatteet ja sandaalitkin käy hyvin (ilman sukkia!).
Kaupunkilomalle Helsinkiin tullut perhe saa siis käyttää sandaaleja Linnanmäellä, mutta matkalla sinne ja takaisin pitää portilla vaihtaa siistit kengät jalkaan. Oikeasti? Pitääkö portilla vaihtaa myös vaatteet? Mistä sinä tiedät, minne kaupungilla liikkuva perhe on menossa tai mistä tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka pukeudutte tyylikkäästi lomamatkoilla, piipahdatteko usein hotellissa kesken päivän kohentamassa asuanne tai vaihtamassa sen? Minä koen sellaisen ajanhaaskauksena, ja siksi yritän ottaa mukaan sellaiset vaatteet, millä voin olla koko päivän.
En ymmärrä kysymystä koska tyylikkäät ja siistit vaatteet ovat ihan yhtä mukavia päällä kun virttyneet trikoorievut. Tyylikkäät kengät eivät ole yhtä kuin epämukavat korkkarit vaan jalassa voi olla matalat sirot nahkasandaalit eikä jotain sporttiklohmuja joihin tungetaan vielä paksu hikinen tennissukka...
suklaaherkku kirjoitti:
Sanotaanko nyt näin, että minä olen esteettinem ihminen ja rakastan pukeutua hyvin, olla puhdas ja siisti. Ainoa tilanne, kun skippaisin itsestäni huolehtimisen on joku sängyn pohjalle kaatava tauti tai migreeni. En koe oloani mukavaksi junttien ja huonosti pukeutuvien seurassa, mutta en katso ketään nenänvartta pitkin. Miksi minua haittaisi vyölaukku-Jokke jossain kaupassa tmv., eri asia jos pitäisi kaveerata niin eri maailmasta olevan kanssa. Onneksi ei ole pakko.
Sanotaanko nyt näin esteettinem elämäm koululainen kun alkaa tyylikkääksim, niin kananpersetukka, valkoiset legginsit ja vyölaukku on ehdoton no-no. Saattaisi joku luulla vaikka suomalaiseksim, ei ikinä, mieluiten joksikin tosi tyylikkääsim jenkkiläiseksim, hätä tilassa jokum italialainenkim käy. Ja suomalainen esteettinem elämäm koululainen ei missääm nimessä halveksu ketääm, mutta pitäähän toisten tyylittömyydetäm mainita. Ei ne vtun tollot muuten tajua hävetä itseään ja ylistää minua.
Jopas on taas lyöty suomalaisten - etenkin naisten - ulkonäköä ja pukeutumista ihan olan takaa. Arvostelijat ovat itse mannereurooppalaisia tyyliniekkoja. Voi, kun säädettäisiin laki, että tyylikkäät suomalaiset saisivat suoraan Monacon passin, niin heidän ei tarvitsisi hävetä tyylittömiä suomalaisia. Sehän on sama, jos joutuisi tunnustamaan, että tuo kuset housussa riehuva humalainen on sukua.
Heh, mitä sitä nyt kieltämään ja esittämään että me suomalaiset olisimme jotenkin tyylitietoisia ja hyvin pukeutuvia. Meidän juttumme on ja tulee aina luultavasti olemaan käytännöllisyys ja vaatimattomuus. Jotkut voivat kutsua tätä junttiudeksi, mutta mielestäni tavallisuus kuvaa meitä paremmin.
Niin kuin joku jo sanoikin, me olemme sympaattisia metsäläisiä - ollaan ylpeitä itsestämme!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka pukeudutte tyylikkäästi lomamatkoilla, piipahdatteko usein hotellissa kesken päivän kohentamassa asuanne tai vaihtamassa sen? Minä koen sellaisen ajanhaaskauksena, ja siksi yritän ottaa mukaan sellaiset vaatteet, millä voin olla koko päivän.
En ymmärrä kysymystä koska tyylikkäät ja siistit vaatteet ovat ihan yhtä mukavia päällä kun virttyneet trikoorievut. Tyylikkäät kengät eivät ole yhtä kuin epämukavat korkkarit vaan jalassa voi olla matalat sirot nahkasandaalit eikä jotain sporttiklohmuja joihin tungetaan vielä paksu hikinen tennissukka...
Jep. Simppeli rento mekko toimii aina. Ja siihen sopivat kengät, sandaalit, ballerinat, tennarit.. Ei siisti tai tyylikäs ole automaattisesti joku gaalamekko ja remmikorkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toiseen jalkaterään jouduttu tekemään kaksi luuleikkausta (ei vaivaisenluita). Jalkaan ei todellakaan mahdu siroja kenkiä. Leikkausarvet eivät hivele silmää, sen lisäksi vain harvat kengät eivät satuta niitä. Minun on hirveän vaikea löytää kenkiä, jotka sopivat jalkaan eivätkä aiheuta kipua.
Kun sinä näet minut rumissa kengissä sukat jalassa, niin mistä sinä tiedät, miksi käytän sellaisia? Kauhistelet vain, että ai gauheeta, onpas tyylitöntä ja sipsuttelet tyytyväisenä pois.
Mitä sitten?? Ihmisellä jota jonkun pukeutuminen häiritsee, on aika köyhä elämä ja oikeat ongelmat vähissä. Olisit keskittynyt siihen Legolandiin-ai niin mutta oletkin liian pinnallinen. Sairasta..
Itse olen kotimaassa, varsinkin työkuvioissa, tyylikäs, mutta ulkomailla päästän sisäisen rähjäpelleni valloilleen. Mitä ihmettä minä siellä pukeutuisin, kun en todennäköisesti enää ikinä näe niitä tyyppejä enää koskaan .Heidän mielipiteillään minusta ja pukeutumisestani ei siis ole mitään väliä. Toisin olisi, jos vaikka pomo tai asiakkaat näkisivät minut kotimaassa ihan räjähtäneenä - siitä voisi olla haittaa imagolleni. Siksi en mene edes Alepaan jäätelöä ostamaan ihan hiukset kampaamatta ja koti-pieruverkkareissa.
Mutta matkoilla - ai sitä autuutta kun ei ole pakko laittautua, ja saa pukeutua vain siihen mikä on mukavaa. Kengät tietysti ne sporttisandaalit - niissä jalka ei hikoa ja jaksaa kävellä pitkään ilman rakkoja tai kipuja. Housut leggingsit tai lökät shortsit. Joku löysä paita. Hiukset ponnarilla ja ei meikkiä. Lisäksi usein juon kaljaa kuin sieni, nautin täysillä siitä että kerrankin minun ei tarvi käyttäytyä eikä olla kunnollinen :D Saan olla rappiolla edes viikon, ja sitten taas paluu arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Heh, mitä sitä nyt kieltämään ja esittämään että me suomalaiset olisimme jotenkin tyylitietoisia ja hyvin pukeutuvia. Meidän juttumme on ja tulee aina luultavasti olemaan käytännöllisyys ja vaatimattomuus. Jotkut voivat kutsua tätä junttiudeksi, mutta mielestäni tavallisuus kuvaa meitä paremmin.
Niin kuin joku jo sanoikin, me olemme sympaattisia metsäläisiä - ollaan ylpeitä itsestämme!
Suomalaisten käytännöllisyys on yhtä kuin metsäläisyys ja maalaisuus. Eikö teitä vyölaukkujen, caprien, rumien massiivisten terveyssandaalien, tunikoiden ja kanapersetukkien suosijoita koskaan hävetä? Lapset huonosti käyttäytyviä ja puettu legginseijin ja karmeisiin Disney paitoihin sekä krokseihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kotimaassa, varsinkin työkuvioissa, tyylikäs, mutta ulkomailla päästän sisäisen rähjäpelleni valloilleen. Mitä ihmettä minä siellä pukeutuisin, kun en todennäköisesti enää ikinä näe niitä tyyppejä enää koskaan .Heidän mielipiteillään minusta ja pukeutumisestani ei siis ole mitään väliä. Toisin olisi, jos vaikka pomo tai asiakkaat näkisivät minut kotimaassa ihan räjähtäneenä - siitä voisi olla haittaa imagolleni. Siksi en mene edes Alepaan jäätelöä ostamaan ihan hiukset kampaamatta ja koti-pieruverkkareissa.
Mutta matkoilla - ai sitä autuutta kun ei ole pakko laittautua, ja saa pukeutua vain siihen mikä on mukavaa. Kengät tietysti ne sporttisandaalit - niissä jalka ei hikoa ja jaksaa kävellä pitkään ilman rakkoja tai kipuja. Housut leggingsit tai lökät shortsit. Joku löysä paita. Hiukset ponnarilla ja ei meikkiä. Lisäksi usein juon kaljaa kuin sieni, nautin täysillä siitä että kerrankin minun ei tarvi käyttäytyä eikä olla kunnollinen :D Saan olla rappiolla edes viikon, ja sitten taas paluu arkeen.
Tuo kertoo että perusluonteeltasi olet juntti ja moukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pukeudun aina elegantisti. Kauppaan mennessänikin ylläni on kaunis kukkamekko, jaloissa sandaalit. Käsilaukku sandaalien sävyinen. Helmet kaulassa. Hiukset säännöllisesti permanentatut. Meikki kevyt, raikas ja heleä. Kevyt suihkaus kesäistä, kukkaisparfyymiä viimeistelee eleganssini.
Repesin! :-D:-D
Joo tää oli ihan paras!
Vierailija kirjoitti:
Itse yritän ainakin miettiä mitä asukokonaisuuksia laitan päälleni. Mutta myönnän sortuvani, varsinkin lomalla, mukaviin yhdistelmiin, kuten Caprit, t-paita ja shortsit. Jalassa eivät ole crocsit, mutta mukavat, paksupohjaiset kengät.
Miksi näin? No, koska harrastan kaupunkilomia, joilla kävelen paljon ja haluan nähdä paljon. Usein lähdetään liikkeelle hotellista aamiaisen jälkeen ja ollaan koko päivä kaupungilla. Paluu hotellille illalla myöhään. Siksi haluan pukeutua mahdollisimman mukavasti, eikä mieleen tule sonnustautua mekkoon ja korkokenkiin. Koska silloin saisin kärsiä tavalla tai toisella, mahdollisesti lomakin menisi pilalle, jos jalat kipeytyisivät vääränlaisilla kengillä kävelemisestä.
Ovatko caprit ja t-paita ainoat mukavat vaatteet? Väittäisin, että esim. nätti mekko voi olla ihan yhtä mukava. Mukavat kengät ovat tosi tärkeät, jos täytyy kävellä paljon, mutta on muitakin mukavia kenkiä kuin sporttisandaalit. Ja niitä sporttisandaalejakin on monenlaisia, niistäkin voisi valita jotkut kivannäköiset.
Vierailija kirjoitti:
Itse yritän ainakin miettiä mitä asukokonaisuuksia laitan päälleni. Mutta myönnän sortuvani, varsinkin lomalla, mukaviin yhdistelmiin, kuten Caprit, t-paita ja shortsit. Jalassa eivät ole crocsit, mutta mukavat, paksupohjaiset kengät.
Miksi näin? No, koska harrastan kaupunkilomia, joilla kävelen paljon ja haluan nähdä paljon. Usein lähdetään liikkeelle hotellista aamiaisen jälkeen ja ollaan koko päivä kaupungilla. Paluu hotellille illalla myöhään. Siksi haluan pukeutua mahdollisimman mukavasti, eikä mieleen tule sonnustautua mekkoon ja korkokenkiin. Koska silloin saisin kärsiä tavalla tai toisella, mahdollisesti lomakin menisi pilalle, jos jalat kipeytyisivät vääränlaisilla kengillä kävelemisestä.
Kyllä asuja vaihdetaan päivän mittaan riippuen päivän ohjelmasta. Hotelliaamiaiselle suihkun kautta ja aamiaiselle päälle jotakin neutraalin sopivaa, rannalle bikinit ja kaftaani, suihkun kautta valmistaudutaan illalliselle ja pukeudutaan paremmin. Jos taas on ohjelmassa ostos/retkipäivä niin sitten pukeudutaan tilanteen mukaan.
Makkarankuori ja liian lyhyet vaatteet jää kauppaan. Siistejä vaatteitä joita voi yhdistää keskenään. Materiaalit toimivia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ystävä, upea nainen joka on aina pukeutunut "käytännöllisesti"... En tarkoita että matkalle pitää pukeutua korkkareihin ja minihameisiin ( koska aina täällä vedetään esiin se toinen ääripää, niinkuin ei olisi kuin crocsit ja korkkarit ), mutta Nizzan reissulle voisi ehkä pukea muutakin kuin tennissukat ja birkenstockit. Tyttärensä 9v oli kuulemma viime kesänä huomauttanut äitinsä kengistä ja sanonut että häpeää...😊
Parempi pieni häpeä lapsella kuin jalkavaivat. Itse olen yli neljäkymmentä, en osaa kävellä korkeakorkoisilla kengillä, enkä ole koskaan pitänyt epämukavista kengistä (vaikka olisivat kuinka muodissa). Ei mulla ole myöskään liikavarpaita tai vaivaisenluita tai mitä kaikkea jalkavaivoja voikaan tulla. Jalat on edelleen kauniit ja terveet. Ja sellaisina aion ne pitääkin :)
Niin juuri, enkö juuri kirjoittanut että toinen ääripää on korkkarit! Aina tätä yleistystä!! Voihan sitä nyt muitakin kenkiä käyttää kuin korkkareita... siistejä tennareita, vanseja tai converseja, ballerinoja tms. joilla voi kulkea kaupunkilomalla. Itse olen myös päälle 40v ja en tykkää kävellä korkkareilla enkä oikein osaakkaan, mutta en tasan lähde millään pehmomenokkailla kaupunkilomalle, en Suomessa enkä ulkomailla. En sano että itsekään pukeudun viimeisen päälle tyylikkäästi tai ole mitenkään sen kummempi kuin muut suomalaiset, mutta oikeasti kyllä sitä voisi vähän katsoa pukeutumistaan Tallinnan laivalle tai Euroopan kaupunkilomalle. Ja tämä koskee muitakin kuin suomalaisia, niitä juntteja löytyy ihan kaikkialta.
Tyylitaju on yksi osaamisalue. Nykyään sillä on yhä enemmän merkitystä jopa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Siis en ymmärrä miksi suomalainen aina tällaisen väitteen kuullessaan loukkaantuu sieluaan myöten. Tässäkin ketjussa puolet on vittuilua. Onko meillä kansana niin huono itsetunto ettemme voi myöntää että "heh heh, kyllähän se niin tuppaa olemaan". Vai väitättekö siis oikeasti käsi sydämellä että tätä ilmiötä ei ole olemassakaan ja ap keksii?
Olen ihan hämilläni tästä responssista. Itse olen asunut suositussa turistikohteessa vuosia jossa suomalaisia on jos jonkin verran ja pohdimme aina että mikä siinä on se taika. Juuri niinkuin ap kuvaili, ne valkoiset legginssit, raitamekot, terveyskengät ja se pirun huivi kaikilla vauvasta vaariin jos vähääkään aurinko paistaa. Ja väristä päätellen ei porukka ole aurinkoa nähnyt viiteen vuoteen. Ja ne mukulat. Ne mukulat on vuorattu viiteen eri ryysyyn sateenkaaren kaikissa väreissä ja päällä on niin housua, hametta kun haalariakin. Ja tietenkin se huivi, vaihtoehtoisesti se lippis jossa on se niskaviitta. Ettei vaan aurinko vähääkään kosketa. Ja ne kuminauha-aurinkolasit.
Kaikki kun ovat tietoisia tästä oman maan ilmiöstä niin miksi pitää alkaa mököttämään? Joko tässä ketjussa kielletään koko ilmiön olemassaolo tai vastaukset on tasoa NIIN NO V*TTU ANTEEKS ETTEN KULJE KRUUNU PÄÄSSÄ.
Ei kukaan sano että olisimme kansana jotenkin huonompia kuin jotkut muut, tämä nyt on vaan kansamme tyyli olla. Itse vaan lähinnä ihmettelen että MIKSI? Mistä se tulee! Yhtä perähikiällä me olemme kun muutkin Pohjoismaat. Silti Suomi vetää tässä voiton.
Siis mitä minä juuri luin. Mitä vikaa on siinä että pukee lapsensa iloisen värikkäisiin vaatteisiin? Niistähän suurin osa lapsista pitää. Puhumattakaan mitä kauheaa siinä on että halutaan suojata lasta auringolta sillä huivilla tai lippiksellä? Vaikka lapseni tykkään pukea nätisti niin voin myös laittaa jotain ei niin tyylikästä kunhan se ajaa asiansa. Ei se ole minulta pois jos tuntemattomat vanhemmat pukee lapsensa "rumasti". Mikäli tuli nyt mielikuva että minä taidan olla se juntti joka pukeutuu mainitsemallasi tyylillä niin en ole. Enemmän herättää ihmetystä jos ei lasten herkkää ihoa suojata. Voin kyllä olla onnellinen sillä minulla on muutakin elämää kuin ihmetellä tällaisia asioita mitkä niin sinua kummastuttavat. Aurinkoista torstaita sinulle.
Ruotsissa käydessä kannattaa poiketa mm. Ullaredissä ja kysyä sen jälkeen, mikä maa, mikä valuutta!
Ai, joku Pieksämäeltä Helsinkiin muuttanut tötteröhuuli on alkanut esittämään kosmopoliittia jetsetteriä ja nyt on vara arvostella kaikkia muita suomalaisia, niinkö?
Älä jaksa naurattaa.