"Yksi jätkistä" - kohteliaisuus vai ei?
Olin eilen töiden jälkeen kaljalla poikakaverini ja kavereidensa kanssa, ja yksi vähän useamman oluen ottanut alkoi jutella minulle kahdestaan. Loppukaneettina oli suunnilleen se, että hänen mielestään olen "yksi jätkistä". Toinen tyyppi, joka kuuli keskustelun, huomautti että ei ole oikein sopivaa sanoa naiselle noin, itsekin kuittailin sanojalle aiheesta leikkimielisesti enkä ajatellut asiaa sen kummemmin. Jälkikäteen jäin kyllä miettimään, onko se tosiaan hyvä vai huono kommentti. Toisaalta kiva jos ajattelevat että kuulun joukkoon, toisaalta minulle jäi sellainen olo että olenko miehille vain jokin epäseksuaalinen olento ja siksi "yksi jätkistä". Mitä mieltä olette?
(Taustatietona siis vielä se, että tunnen nämä tyypit muutaman vuoden takaa ja olen aina tullut hyvin toimeen, kun taas muiden seurustelevien poikien tyttöystävät eivät juuri koskaan ole mukana.)
Kommentit (41)
No mitä pahaa on siinä, että he ajattelevat sinua epäseksuaalisena olentona? Et kai toivo, että he olisivat sinusta kiinnostuneita seksuaalisesti? Kyllä minä ajattelen monesta tuttavamiehestä noin, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
Kuulen itse ihan samaa, kun pyörin miesvaltaisemmissa porukoissa. Vientiä on tästäkin porukasta ollut. Itse otan sen lähinnä kohteliaisuutena, ja tyylillä "helppo lähestyä ja jutella, ei tarvitse pelätä että ottaa nokkiinsa pienestä".
No olisi se ihan jees kommentti kun en poikaystävän kavereista tai omista kaveripojistani itsekään ajattelisi seksuaalisesti. Parhaimpana pidän sitä kun ollaan vaan eikä mainita mitään liittyen siihen olenko yksi jätkistä vai ihan kuuma nainen.
Yleensä tarkoitetaan kohteliaisuudeksi, mutta loukkaus naissukupuolta kohtaan. "Yksi jätkistä" tarkoittaa siis, että nainen on niin mukava, reilu ja hauska, että hän on melkein yhtä hyvä kuin mies. Kyse on siis naisten väheksymisestä ja leimaamisesta yleensä nalkuttajiksi, tosikoiksi, tylsimyksiksi ja diivoiksi.
Vierailija kirjoitti:
No mitä pahaa on siinä, että he ajattelevat sinua epäseksuaalisena olentona? Et kai toivo, että he olisivat sinusta kiinnostuneita seksuaalisesti? Kyllä minä ajattelen monesta tuttavamiehestä noin, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
No en nyt todellakaan tarkoita että tahtoisin heidän kaikkien himoitsevan minua holtittomasti. Toisaalta tahtoisin että pitäisivät minua ihan "oikeana naisena" ja ajattelisivat poikaystävästäni että kävipä sillä tuuri, hah.
Hassua kyllä taas ajatella että sanoisin jollekin kaveripojalle että "sinä oot kuin yksi muijista", otettaisiinkohan se hyvällä :)
Miehen suusta se on kohteliaisuus. Ja olen aina ottanut sen sellaisena. Ei ole tullut mieleenkään siinä vaiheessa alkaa nillittämään sovinismista ja naissukupuolen halveksunnasta. Ei kaikesta tarvii koko ajan taistella.
Jos mies sanoo jotain tuon suuntaista ja sen voi käsittää kahdella tavalla, se on yleensä tarkoitettu positiiviseksi asiaksi.
Kyllä se on vissiin kohteliaisuudeksi tarkoitettu. Mulla on kaikki kaverit miesmerkkisiä, eikä niihin ystävyyssuhteisiin liity mitään seksuaalisuutta. Mä en kuulemma nipota, enkä nillitä, en edes nalkuta, lisäksi piereskelläkin osaan ja mun seurassa voi reippaasti piereskellä ja röyhtäillä. Niin, että onko se sitten kohteliaisuus. ;)
"Jätkittely" kohteliaisuutena naisille ja "tytöttely/neidittely" solvauksena miehille on aikamoista sovinismia. Ei mee läpi.
Se on ns. hyväntahtoista seksismiä. Alentamalla naiset saadaan sanottua muka jotain kehuvaa. Tuossahan annetaan selvästi ymmärtää, että naiset yleensä eivät ole miesten kaveruuden arvoisia, tai jotenkin vääränlaisia sopiakseen porukkaan. Että on jotenkin parempi, kun on "jätkä", vaikkei sillä mitään maskuliinista tarkoitettaisikaan. Mieluummin kehutaan ihmistä ihan omana itsenään, sukupuolta mitenkään korostamatta. Sä oot hyvä tyyppi, sä sovit hyvin meidän porukkaan tms., mikä ei liity sukupuoleen.
Tarkoitetaan ilmeisesti hyvää, mutta itselleni olisi kauhistus jos joku sanoisi minua JÄTKÄKSI.
Onneksi ei ole sanottu, en halua olla mikään "jätkä", hyh.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on vissiin kohteliaisuudeksi tarkoitettu. Mulla on kaikki kaverit miesmerkkisiä, eikä niihin ystävyyssuhteisiin liity mitään seksuaalisuutta. Mä en kuulemma nipota, enkä nillitä, en edes nalkuta, lisäksi piereskelläkin osaan ja mun seurassa voi reippaasti piereskellä ja röyhtäillä. Niin, että onko se sitten kohteliaisuus. ;)
Onko se sun mielestä kohteliasta, että naiset leimataan automaattisesti nipottajiksi ja nillittäjiksi?
No yksi jätkistä tarkoittaa, että en panis (jätkiä ei panna). Muuten helppo tulla juttuun.
Olisit vastannut: "Niin, mustakin tuntuu ihan siltä kuin oltaisiin tässä vaan tyttöjen kesken."
Hyväntahtoista sovinismia ja ymmärtämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Olen päättänyt ottaa kohteliaisuutena koska se sellaiseksi yleensä tarkoitetaan. Ei vaan oo ihan loppuun asti aateltu tuo, että jos nainen on riittävän mukava hänet ikään kuin ylennetään yhdeksi miehistä. Miksei voi olla vaan hyvä/mukava nainen?
Ylennetään vai alennetaan?
Tässä juuri on syy, miksi monet tavalliset miehet eivät kaveeraa naisten kanssa. Naiset analysoivat jokaisen kommentin feminismilasien läpi ja etsivät piilomerkityksiä ja sortoa. Itse miehenä kuulen vittuilua jatkuvasti sekä miehiltä että naisilta, mutta miehenä se pitää vaan kestää, jos haluaa kuulua porukkaan ja olla, no, yksi jätkistä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä juuri on syy, miksi monet tavalliset miehet eivät kaveeraa naisten kanssa. Naiset analysoivat jokaisen kommentin feminismilasien läpi ja etsivät piilomerkityksiä ja sortoa. Itse miehenä kuulen vittuilua jatkuvasti sekä miehiltä että naisilta, mutta miehenä se pitää vaan kestää, jos haluaa kuulua porukkaan ja olla, no, yksi jätkistä.
Näin naisena ajattelen tästä asiasta ihan samoin. Tove Idström sanoi jossain haastattelussa, että naisten pitää lakata kohtelemasta miehiä pilalle menneinä naisina. Se oli hyvin sanottu, miehet ja naiset on erilaisia ja se pitäisi sisäistää. Ja naisten lakata nipottamasta joka perhanan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Miesmerkkiset sortuvat tyypilliseen stereotypioon. Enkä usko, että heillä on riittävästi kokemuspohjaa ja täten heillä on vähän valheellinen mielikuva ja suurin osa tai siis tuskin kukaan naisista ei vastaa heidän stereotyyppistä kuvaa naisista. Tuskin kukaan nainen vaan nipottaa, nillittää tai nalkuttaa vnan pieree siinä missä sinäkin. Terveisiä vaan näille miehille!
Olen päättänyt ottaa kohteliaisuutena koska se sellaiseksi yleensä tarkoitetaan. Ei vaan oo ihan loppuun asti aateltu tuo, että jos nainen on riittävän mukava hänet ikään kuin ylennetään yhdeksi miehistä. Miksei voi olla vaan hyvä/mukava nainen?