"Yksi jätkistä" - kohteliaisuus vai ei?
Olin eilen töiden jälkeen kaljalla poikakaverini ja kavereidensa kanssa, ja yksi vähän useamman oluen ottanut alkoi jutella minulle kahdestaan. Loppukaneettina oli suunnilleen se, että hänen mielestään olen "yksi jätkistä". Toinen tyyppi, joka kuuli keskustelun, huomautti että ei ole oikein sopivaa sanoa naiselle noin, itsekin kuittailin sanojalle aiheesta leikkimielisesti enkä ajatellut asiaa sen kummemmin. Jälkikäteen jäin kyllä miettimään, onko se tosiaan hyvä vai huono kommentti. Toisaalta kiva jos ajattelevat että kuulun joukkoon, toisaalta minulle jäi sellainen olo että olenko miehille vain jokin epäseksuaalinen olento ja siksi "yksi jätkistä". Mitä mieltä olette?
(Taustatietona siis vielä se, että tunnen nämä tyypit muutaman vuoden takaa ja olen aina tullut hyvin toimeen, kun taas muiden seurustelevien poikien tyttöystävät eivät juuri koskaan ole mukana.)
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tarkoitetaan kohteliaisuudeksi, mutta loukkaus naissukupuolta kohtaan. "Yksi jätkistä" tarkoittaa siis, että nainen on niin mukava, reilu ja hauska, että hän on melkein yhtä hyvä kuin mies. Kyse on siis naisten väheksymisestä ja leimaamisesta yleensä nalkuttajiksi, tosikoiksi, tylsimyksiksi ja diivoiksi.
Samaa mieltä. En ole koskaan tajunnut sitä, että naista kutsutaan "yhdeksi jätkistä" ja vielä vähemmän sitä, että jotkut naiset pitävät sitä kohteliaisuutena. Ja olen mies.
Kommentti tarkoittaa sitä, että sen sanoja pitää mukavia tai rentoja naisia luonnonoikkuina joita ei voi sen vuoksi kutsua naisiksi. Joten nainen aateloidaan "jätkäksi".
Seksistiseen maailmankatsomukseen tullut särö paikataan kieltäytymällä näkemästä mukava nainen oman sukupuolensa edustajana.
Vierailija kirjoitti:
Itse miehenä kuulen vittuilua jatkuvasti sekä miehiltä että naisilta, mutta miehenä se pitää vaan kestää, jos haluaa kuulua porukkaan ja olla, no, yksi jätkistä.
Miksi pitää kestää vittuilua keneltäkään? Eikö vain voitaisi olla vittuilematta ja leimaamatta ketään sukupuolen perusteella tai muunkaan "oletusarvon"? Otettaisiin ihmiset ihan sellaisina kuin ne on, yksilöinä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä juuri on syy, miksi monet tavalliset miehet eivät kaveeraa naisten kanssa. Naiset analysoivat jokaisen kommentin feminismilasien läpi ja etsivät piilomerkityksiä ja sortoa. Itse miehenä kuulen vittuilua jatkuvasti sekä miehiltä että naisilta, mutta miehenä se pitää vaan kestää, jos haluaa kuulua porukkaan ja olla, no, yksi jätkistä.
Vittuilu on meilläpäin myös tapana, ja sitä kestävät myös naiset. Itsekin olen ahkera naljailija. Sen sijaan tuollainen hyväntahtoinen seksismi johtuu yleensä ymmärtämättömyydestä, ja siihen on mielestäni syytä puuttua. Näistä yleensä seuraa mielenkiintoisia ja rakentavia keskusteluja ystävien kesken, huumorikin kukkii. Sukupuoliroolien tiedostaminen ja miettiminen on oleellista, kun kasvatetaan omia poikia ja tyttäriä.
On tietysti ihmisiä, jotka eivät haluakaan irtautua sovinismista, koska pitävät miehiä vilpittömästi naisia parempina ja arvokkaampina. Tämänkin ajatusmaailman on hyvä paljastua, koska se asettaa myös kaveruuden uuteen valoon.
Vierailija kirjoitti:
Tässä juuri on syy, miksi monet tavalliset miehet eivät kaveeraa naisten kanssa. Naiset analysoivat jokaisen kommentin feminismilasien läpi ja etsivät piilomerkityksiä ja sortoa. Itse miehenä kuulen vittuilua jatkuvasti sekä miehiltä että naisilta, mutta miehenä se pitää vaan kestää, jos haluaa kuulua porukkaan ja olla, no, yksi jätkistä.
Olet ääliö.
T. mies
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. En ole koskaan tajunnut sitä, että naista kutsutaan "yhdeksi jätkistä" ja vielä vähemmän sitä, että jotkut naiset pitävät sitä kohteliaisuutena. Ja olen mies.
Kommentti tarkoittaa sitä, että sen sanoja pitää mukavia tai rentoja naisia luonnonoikkuina joita ei voi sen vuoksi kutsua naisiksi. Joten nainen aateloidaan "jätkäksi".
Seksistiseen maailmankatsomukseen tullut särö paikataan kieltäytymällä näkemästä mukava nainen oman sukupuolensa edustajana.
Erittäin hyvin sanottu, mies! 100000000 points.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies sanoo jotain tuon suuntaista ja sen voi käsittää kahdella tavalla, se on yleensä tarkoitettu positiiviseksi asiaksi.
Millä perusteella? Siksikö että mies ei voi tarkoittaa pahaa sanoillaan?
Tarkoitettu kohteliaisuudeksi, mutta kertoo sanojastaan ja hänen maailmankuvastaan. Eikä mitään hyvää. En haluaisi kaveerata tällaisten "jätkien" kanssa.
Mutta olenkin varmaan tällainen sukupuolelleni tyypillinen kauhea neiti, kun en pidä ihmisistä, jotka pitävät puolta väestöä automaattisesti nillittävinä diivoina, enkä ymmärrä näitä "sukupuolten kommunikaatioeroja" eli sitä, että mies saisi puhua mitä sylki suuhun tuo, kun eihän se niinku tarkota mitään pahaa. En siis ilmeisesti todellakaan ole "yksi jätkistä" ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuudeksi tarkoitti tuossa tilanteessa. Mä en tykkäis, mut ei tuu tilanteitakaan, kun en mene noihin miesporukoihin pyörimään. :D
Syyllistyt siis itse samaan sukupuolisyrjintään. Eikö sun mielestä miehet ja naiset voi olla tasavertaisia kavereita?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen paljon sinua fiksumpi. Minä en halua kuulua mihinkään porukkaan, missä pitää sietää vittuilua. Tuo "ylitulkinta"-selitys on vain defenssimekanismi. Jotenkin itselleen on selitettävä se, että sietää päivästä toiseen huonoa kohtelua. Ja sitten aletaan pilkata niitä, jotka ovat rohkeampia ja vaativat hyvää kohtelua osakseen. Heitä haukutaan herkkänahkaisiksi ja ylianalyyttisiksi telaketjufeministeiksi. Oikeasti he vain kunnioittavat itseään enemmän kuin sinä ja ovat vähemmän riippuvaisia muiden hyväksynnästä.
Olen usein ajatellut jostain fiksusta miehestä, että hän on ajattelutavaltaan melkein kuin nainen kun hän on niin ymmärtäväinen eikä hänellä ole tarvetta jatkuvasti korostaa itseään. Vaan hän osaa kuunnella ja kommentoida kuulemaansa, määräilemättä ja neuvoja jakelematta. Jos sanoisin sen ääneen, loukkaisin häntä ihan varmasti. Siksi en sano mitään tuollaista ääneen ja yritän päästä eroon tuosta ajattelutavastakin. Tiedän toki itsekin että ei ole reilua ajatella tiettyjä hyviä ominaisuuksia vain toiselle sukupuolelle kuuluvina.
Miehetkin totta kai tietävät että naista voi loukata jos häntä sanoo miesmäiseksi. Kaikki miehet vain eivät välitä, vaikka se loukkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuudeksi tarkoitti tuossa tilanteessa. Mä en tykkäis, mut ei tuu tilanteitakaan, kun en mene noihin miesporukoihin pyörimään. :D
Syyllistyt siis itse samaan sukupuolisyrjintään. Eikö sun mielestä miehet ja naiset voi olla tasavertaisia kavereita?
Täh? En syyllisty jos kerron mistä itse tykkään tai teen/en tee. Voi olla kavereita ja muutenkin muut tehkööt mitä haluaa.
Ite otan kohteliaisuutena. Kuvaa sitä, että sopeutunut joukkoon eikä mun takia tarvi miettiä omaa käytöstä.
Hyvä jätkä/yksi jätkistä ei poista seksuaalisuutta eikä saa ko. sanojaa myöskään mieltämään naista mieheksi.
Tuo sanonta yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että kyseinen nainen ei ole sellainen draamailijaneitoinen, jonka elämän sisältö on huulipuna ja puolisonsa kyttäys.
Ja kyllä, iso osa naisista on juuri tuollaisia, uskomattoman raskasta seuraa. Jonnekin pitäisi lähteä, niin menee vähintään tunti, kun pitää meikata ja vaihtaa vaatteet. Mitä väliä jossain kulmakuppilassa? Ja siellä baarissa on sitten saatava sitä tiettyä valkoviiniä tai erikoissiideriä, hanatuotteet ei käy. Ja jos siitä kulmakuppilasta saadaankin päähän lähteä keskustaan, niin taaskaan ei voi lähteä, koska väärät vastteet ja väärä meikki. Ja ei muuten lähde se puoliso myöskään yksin, koska naista ei saa hylätä. Ja jos ei oteta mustasukkaisuuskohtausta, kun terassin ohi kävelee nuori kimuli pyllyä keikuttaen, niin sitten täytyy puspuspusutella ja keskeyttää koko ajan juttu.
Argh, enempää ei voi kuvailla, ku iskee ärsytys päälle :D
Itse olen ottanut kohteliaisuutena. Mieestäni tarkoittaa sitä, että kanssani voi puhua niitä jätkienkin juttuja ja olla samalla lailla rennosti, kuin pelkässä jätkäporukassakin voisi olla. Suurin osa kavereista miehiä. Lisänä myös se epäseksikkyys, en haluaisikaan kavereideni ajattelevan minusta seksuaalisesti. Ainoan kerran kun "jätkittely" tuntui pahalta, johtui se siitä, että se nuoruudessa tuli pidempiaikaisen ihastuksen suusta. "Tytöttelyn" etenkin töissä otan taasen loukkauksena. Ja olen siis ihan naisellinen (töissä en naiseutta korosta, en meikkaa tms) heteronainen.
Se on kohteliaisuus, susta tykätään. Mulla on lähipiirissä kavereiden tyttöystäviä, jotka ovat yhteisessä seurassa aina turpa kiinni ja hymyä ei löydy. En tiedä onko se pelko mikä laitttaa hiljaiseksi. Sit on niitä, jotka ei kestä ronskia huumoria.
Ehh, tää "yksi jätkistä" on niin kökkö suomennos ilmaisusta "one of the guys", että kukaan ei kyllä puhekielisessä ilmaisussa tule sellaista käyttäneeksi.
T. Miesporukoissa viihtyvä nainen, jota mieskaverit kehuvat mm. reiluksi jne. mutta eivät tuolla tavalla sievistellen "yhdeksi jätkistä"
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tarkoitetaan kohteliaisuudeksi, mutta loukkaus naissukupuolta kohtaan. "Yksi jätkistä" tarkoittaa siis, että nainen on niin mukava, reilu ja hauska, että hän on melkein yhtä hyvä kuin mies. Kyse on siis naisten väheksymisestä ja leimaamisesta yleensä nalkuttajiksi, tosikoiksi, tylsimyksiksi ja diivoiksi.
Tämä. Ja olen nainen, joka on monessa porukassa ollut miesten mielestä "yksi jätkistä". Kiva että musta pidetään, mutta todella syvältä että naiset samalla asemoidaan uliseviksi tylsimyksiksi tai mitä nyt milloinkin. Olen kiva tyyppi, joka on myös nainen, miksi se on niin vaikeaa ymmärtää miehille?
Lähinnä ajattelen tuon lausahduksen siten, että sanoja haluaa ilmaista kiintymyksensä, mutta samalla korostaa, että siihen ei liity mitään seksuaalista, joten ihan turvallisilla vesillä seilataan. Ei välttämättä mitään "tytöt ei ole yhtä hyviä kuin pojat" -juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja olen nainen, joka on monessa porukassa ollut miesten mielestä "yksi jätkistä". Kiva että musta pidetään, mutta todella syvältä että naiset samalla asemoidaan uliseviksi tylsimyksiksi tai mitä nyt milloinkin. Olen kiva tyyppi, joka on myös nainen, miksi se on niin vaikeaa ymmärtää miehille?
Koska kiva, rento ja nainen on harvinainen kombinaatio.
Eipä sillä, todellisuudessa kiva, rento ja mies on myös harvinainen kombinaatio, sitä vaan yleistetään, että niin olisi.