Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset, haittaako jos mies käyttää sanoja "eukko, akka ja muija"?

Vierailija
24.06.2016 |

Eli jos tapailisit miestä joka on muuten todella upea pakkaus, mutta käyttää naisista aina näitä kolmea ilmaisua, niin mitä ajattelisit tilanteesta?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ujo ja hiljainen, sellainen peruskiltti naapurintyttö. Särähtäisi kyllä korvaan, jos joku sanoisi yhtäkkiä eukoksi tai akaksi. :D Kummastakin tulee mieleen vanha ja kärttyinen nainen.

Vierailija
42/104 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten nuo menee niin tunteisiin. Miehenä saattaisin ämmitellä jos hermostuu eukottelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoin puhun iteki. T. akka

Vierailija
44/104 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkäisi mistään noista eikä mies niitä käytäkään.

Käyttää etunimeä, vaimoa ja joskus rouvittelee.

Rouvittelu on kyllä puhdasta vi***ilua.

Vierailija
45/104 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkäisi. En minäkään kutsu miehiä loukkaavilla nimityksillä.

Vierailija
46/104 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites hupijarru tai hallitus?

Vierailija
47/104 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä keittiöapulaista sitten kutsutaan jos ei nuorenparin naista voi muijaksi kutsua tai jo naimisiinmennyttä emännäksi? Tyttöystävä ja Aviovaimokon vain kelpaa?

En ymmärrä, miten keittiöapulainen liittyy aiheeseen, mutta jos seurustellaan, tyttöystävä tai tyttökaveri on hyvä, sitten kun asutaan yhdessä, voi sanoa vaimo tai puoliso tai vaikka avokki.Voi myös kutsua vain ihan nimellä, jos kokee vaikeaksi käyttää muita kuin halventavia ilmaisuja.

Henkilökohtaisesti pidän sanasta puoliso.

Vierailija
48/104 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muija on ihan perus ja minusta kivakin. Olen kaiken lisäksi akateeminen. Akka, eukko, emäntä, hyi.

Hauskaa, miten palstalla voi ujuttaa korkean koulutuksensa keskusteluun, oli aihe mikä tahansa. 

Vierailija
49/104 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yx akka kirjoitti:

En ymmärrä miten nuo menee niin tunteisiin. Miehenä saattaisin ämmitellä jos hermostuu eukottelusta.

Mielenkiintoinen logiikka: "Jos kumppani loukkaantuu, kun nimittelen rumasti, alan nimitellä vielä rumemmin, oppiipa olemaan!"

Kannattaa pysyä  kaukana muista ihmisistä siihen saakka, että opit alkeelliset käytöstavat.

Vierailija
50/104 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuo on ihan normaalissa käytössä. Eukko usein sanoo minulle tyyliin, että "kuulehan ukko" tai "nyt äijä ala mennä". Itse taas sanon "kuulehan akka ite" tai "oorrait hani". Meillä törkeillään toisillemme huumorimielellä ja puhe menee usein hyvin karskiksi. Emännän kanssa nuo vielä kahden kesken ja tuttujen edessä ovat täysin normaaleja ilmaisuja, mutta jossain virastoissa yms naistyöntekijät saattavat hieman ajatella, kun käytän emäntä-sanaa puolisoni tullessa silloin tällöin puheenaikeeksi.

51/104 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anna miehestä hyvää kuvaa moinen nimittely.

Vierailija
52/104 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halventavia

Vierailija
53/104 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuten Oy ja

Vierailija
54/104 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei ole koskaan puhutellut minua kuin etunimellä ja toisinaan hellittelynimellä, joka on johdettu etunimestäni. 

Muille viittaa minuun joko etunimellä tai vaimona. 

Samoin puhuttelen tai puhun miehestäni.

En todellakaan haluaisi tulla kutsutuksi minään muijana, akkana tai emäntänä.

Vierailija
55/104 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimen käyttö olisi paras minulle. En ole koskaan kuullut, että joku käyttäisi tuollaisia solvaus nimiä. Eli kyllä varmaan vierastaisin.  

Vierailija
56/104 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi, en ole mikään herkkä kedon kukkanen vaan keski-ikäinen muija.

Toki sävy ei saa olla ilkeä, oli sanat mitä hyvänsä.

Vierailija
57/104 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta ei haittaa kauaa. Tuollaisten ihmisten sanomiset menee mulle toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Ovat kuin ilmaa.

Vierailija
58/104 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkäisi. Tosin "muija" on nuorten keskuudessa nykyään yleisemmässä käytössä, eikä siihen sisälly niin paljon negatiivisia mielikuvia.

Ihan jo 70-luvulla syntyneiden puhekielessä vakiintunut - ja ei halventava nimitys. Itse syntynyt 80-luvulla enkä tiedä muuta luontevaa termiä kun tuota käytetty aina. Miesystävästä taas käytetään nimitystä mies - sekään ei ole tarkoitettu halventavaksi nimitykseksi.

Vierailija
59/104 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytämme molemmat sanaa muija.

Vierailija
60/104 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeat pakkaukset eivät puhu noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä